تاریکی و روشنایی

سرنوشت مشابه کُره جنوبی و شمالی با جنوب و شمال خلیج فارس

۰۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۴۲۳۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا خاورمیانه
نویسنده خبر: غلامرضا مصدق
غلامرضا مصدق در یادداشتی می نویسد: در سال ۲۰۲۳ تولید جنوب خلیج فارس از ۲۵۰۰ میلیارد دلار گذشت، تولید شمال آن به ۴۰۰ میلیارد هم نمی رسد، آیا با استمرار وضعیت فعلی در آینده نه چندان دور، باید شاهد باشیم، شمال در تاریکی فرو رود و جنوب آن نورانی شود؟
سرنوشت مشابه کُره جنوبی و شمالی با جنوب و شمال خلیج فارس

دیپلماسی ایرانی: اگر به عکس شبانه ماهواره ای زیر از شبه جریره کُره توجه کنید، ملاحظه خواهید کرد، در شب کل پهنه کره جنوبی نورانی و روشن و از مدار ۳۸ درجه به بالا که مرز مشترک با کره شمالی است، به یکباره شبه جزیره تا مرز مشترک با چین در تاریکی و ظلمت فرو می رود، آنچنان که گوئی کره جنوبی جزیره ای در حد فاصل این کشور با چین است.

امروزه درآمد سرانه کره شمالی ۴٪؜ کره جنوبی، تولید ملی کره جنوبی ۱۷۰۰ و کره شمالی ۲۹ میلیارد دلار است، با اختلاف جزئی ۶۰ برابری! اما همیشه فاصله دو کره مثل امروز نجومی نبود، برعکس، این کره شمالی بود که کره جنوبی را پشت سر گذاشته بود. بعد از اتمام جنگ کره در سال ۱۹۵۳، رشد اقتصادی کره شمالی طی سه سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۶ به رشد خیره کننده ۳۰٪؜ و از ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۰ به رشد ۲۱٪؜ رسید. گزارش محرمانه سازمان سیا در اوایل ۱۹۷۰ تاکید داشت قدرت صنعتی و اقتصادی کره شمالی به مراتب از کره جنوبی بیشتر است. رشد اقتصادی بالای کره شمالی موجب توجه و غبطه دانشجویان و روشنفکران کره جنوبی به همسایه شمالی شده بود.

جنوب و شمال خلیج فارس هم تاریخ معاصرش با جنوب و شمال شبه جزیره کره بسیار مشابه است. توسعه و پیشرفت اقتصادی شمال خلیج فارس که همه پهنه آن متعلق به ایرانِ بزرگ است، در گذشته ای نه چندان دور به لحاظ اقتصادی فاصله ای کهکشانی با پهنه جنوب این خلیج داشت، تا آنجا که شیوخ شان برای تفریح و بیمارانشان برای درمان به ایران می آمدند، ایران برای بهبود زندگی آنها، برایشان بیمارستان و مدرسه می ساخت، صادرات کالاهای صنعتی ساخت ایران به سویشان روان بود، در ملاقات های شیوخ آنها با مسئولان ایرانی، درخواست کمک برای بهبود اقتصاد و زندگی شان، ترجیع بند سخنانشان بود. خلاصه اینکه آرزوی دور و درازشان رسیدن و یا حداقل نزدیک شدن به جایگاه اقتصادی ایران بود. اما همانطور که ورق برای شمال و جنوب شبه جزیره کره برگشت، برای شمال و جنوب خلیج فارس هم برگشت. 

چه کسی باور می کرد تولید ملی ۲/۸ میلیارد دلاری کشور کوچک امارات در سال ۱۹۷۳ به ۵۰۷ میلیارد دلار در ۲۰۲۲ برسد و از اقتصاد ایرانِ بزرگ سبقت بگیرد؟ چه کسی تصور می کرد، کشور مینیاتوری قطر که تلفظ اسم آن برای مردم دنیا مشکل بود و نمی دانستند کجای کره زمین قرار دارد، با جمعیت بومی ۶۰۰ هزار نفری در سال ۲۰۲۲ جام جهانی فوتبال را برگزار کند؟ چه کسی در خواب می دید، جزیره کوچک بحرین به سریع ترین سیستم بانکی، جهانِ در حال رشد برسد؟ چطور شد کشور فقیر عمان که ارتش ایران آن را از چنگال کمونیسم نجات داد و‌ کاخ پادشاهی آن با پول اهدایی ایران ساخته شد، لقب سوئیس خاورمیانه را گرفت؟

متاسفانه نرخ تمام شاخص های اقتصادی، رشد تولید ملی، سرمایه گذاری داخلی و خارجی، تولید نفت و گاز، ترانزیت کالا و مسافر، گردشگری، کنترل تورم، بهره وری، صادرات، صادرات مجدد، زیرساخت های IT و غیره در شمال خلیج فارس منفی و یا در بهترین حالت بطئی و در جنوب تصاعدی در حال افزایش است. هیچ چشم اندازی هم برای تغییر وضعیت در افق مشاهده نمی شود.

در سال ۲۰۲۳ تولید جنوب خلیج فارس از ۲۵۰۰ میلیارد دلار گذشت، تولید شمال آن به ۴۰۰ میلیارد هم نمی رسد، آیا با استمرار وضعیت فعلی در آینده نه چندان دور، باید شاهد باشیم، شمال در تاریکی فرو رود و جنوب آن نورانی شود؟

غلامرضا مصدق

نویسنده خبر

استاد دانشگاه و مدیرکل و رئیس سابق سازمان صنایع و معادن استان لرستان.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: خلیج فارس منطقه خلیج فارس آسیا کره شمالی کره جنوبی ایران عربستان امارات بحرین عمان قطر غلامرضا مصدق


( ۱۹۱ )

نظر شما :

محمد ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۳
چو دانی و پرسی ، سوالت خطاست . یا می خواهید نمک به زخم ما بپاشید که کار اشتباهی است . یا جرات انتقاد صریح ندارید که پس کاش ساکت بمانید و مزاحم ما نشوید. مشکلات کشور و راه حل های آن کاملا واضح و مشخص است . این که اراده ای برای تغییر در وضع موجود وجود ندارد هم مشخص و واضح است . پس هیچ حرفی برای گفتن نمی ماند ، شما هم بهتر است مطالب فکاهی بنویسید زیرا این نوشتن ها دردی را از مردم دوا نمی کند
ناشناس ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۰
البته مقایسه ها و آمارها درسته الا عکس . روشنایی چراغها در ایران در وسعتی چند ده برابر این کشورکهای جنوب خلیج فارس ، پخش شده . عکس ملاک نیست . برای کره ی شمالی و جنوبی قابل قبوله چون مساحتشان تقریبا برابره .
مهندس مهراب لاهیجانی ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۸
دو نگاه در کشور وجود دارد . یک نگاه بنا بر نظر عقلا و خواست مردم و تحمیل جغرافیا در پی استقلال نظامی و سیاسی و بازی قطب سوم برای ایران است و رهبری معظم ان را نمایندگی میکند و نگاه دوم سرنوشت محتوم ایران را تسلیم در نظم کدخدا محور می بیند و اقای حسن روحانی فرد شاخص ان است . به نظر نویسنده به دیدگاه دوم تعلق دارد. ایرادات دیدگاه دوم که منجر به خطای تحلیلی میشود : غفلت از ژئوپولتیک ایران که دوبار سبب اشغال ایران شد. غفلت از نگاه انضمامی و اتکا به نگاه انتزاعی به مشکلات و تجویز نسخه کانادا برای ایران بدون توجه به سبقه تاریخی و دشمنی امریکا با دوهمسایه بزرگ ایران (چین و روسیه) نگاهی متعلق به 25 سال پیش و فروپاشی شوروی و ظهور عصر تک قطبی امریکا . در حالی که سیاست موضوع سیال و به لحظه و اقتضایی است و نه متعلق به گذشته. جعل اسرایل در منطقه به منظور تولید دایم ناامنی و سلب فرصت توسعه . البته عرایض بنده به هیچ وجه موید بی تدبیری جاری در نظام حکم رانی کشور نیست و بلکه معترض ان هستم.
ابراهیم قدیمی ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۸
کره شمالی نمونه یک کشور با نظم اجتماعی فوقالعاده و در اختیار خود است وکره جنوبی نمونه یک کشور بی نظم اجتماخی در اختیار سرمایه داران بین المللی۔ ممکن است هر دو در علاقمندی های خود بعلت فشار خارجی و در اهداف خود قاطعانه تر عمل کرده باشند۔نه به ان شوری شورش ونه به ان بی نمکی ها۔کره شمالی زیان کمتری برای کشورهای جهان دارد۔روشنی کره جنوبی بهره کشی از دیگران است۔
ایرانی ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۷
افرین به شرفت مرد ایراندوست با مطلبی که نوشته ایید
ح ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۹
بهتر است از سیاه نمایی دست برداریدکشوری که از زیر ستمگران به استقلال رسیده از آن روز اول مستکبران عالم با از دست دادن نوکرشان شروع به توطئه وتحریم تا مابه زانو درآییم وتا خون در رگ ماست ما تن به ذلت نخواهیم داد وعزتمان را نخواهیم فروخت آنسان باید خیلی بی تعصب نسبت به کشورباشد که اینهمه پیشرفت را در ایران با توجه به تحریمهای همه جانبه ببیند و ایران عزیز تزتمند را با کشورهای ذلیل تحت سلطه استکبار مقایسه کند برای ینگونه افراد باید تاسف خورد
محمد ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۴:۳۸
با تشکر از نویسنده و با تامل به این وضعیت واقعا باید چاره ای برای این اقتصاد اندیشید
محمد ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۹:۱۵
سلام جناب اگر چه در روی کاغذ این اعداد صحیح است ولی اقتصادهای جنوب خلیج فارس بیشتر پفکی و تفکی است. و کافی است بحرانی مشابه چند سال پیش رخ دهد و بعد مشخص گردد. مسئله دیگر مشکل جنگ و تحریم و هزاران مانع دیگر در شمال خلیج فارس نادیده نباید گرفت.
خسرو ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۳
نزدیکترین پیامد ادامه وضعیت موجود افزایش ادعاهای امارات در مورد جزایر سه گانه خواهد بود
فکری ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۱
چی فکر می کردیم چی شد