پس از فراخواندن سفرا از دوحه توسط منامه، ریاض و ابوظبی

روزنامه‌نگاران رسانه‌های قطر را تحریم می‌کنند

۱۹ اسفند ۱۳۹۲ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۲۹۸۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
سمر المقرن، روزنامه‌نگار زن عربستانی در صفحه تویتر خود نوشت که وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی عربستان قانونی را صادر کرده است که بر اساس آن "باید همه قلم‌فرسایان عربستانی از نوشتن در روزنامه‌های قطری خودداری کنند."
روزنامه‌نگاران رسانه‌های قطر را تحریم می‌کنند

دیپلماسی ایرانی: تحریم قطر از سوی کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس به بخش های فرهنگی نیز رسیده است. پس از آن که کشورهای امارات متحده عربی و عربستان سعودی و بحرین اقدام به فرا خواندن سفرای خود از قطر در اعتراض به سیاست حمایتی این کشور از اخوان المسلمین کردند، اکنون روزنامه نگاران و چهره های فرهنگی فعال این کشورها در قطر نیز یک به یک از کار خود استعفا می دهند و می گویند که دولت عربستان با صدور بخش نامه یا تماس تلفنی آنها را از کار در قطر و رسانه های این کشور منع کرده است. روز یکشنبه گفته شد که یکی از کارکنان عربستانی شبکه خبری الجزیره از فعالیت در این شبکه استعفا داد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، سمر المقرن، روزنامه نگار زن عربستانی در صفحه تویتر خود نوشت که وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان قانونی را صادر کرده است که بر اساس آن "باید همه قلم فرسایان عربستانی از نوشتن در روزنامه های قطری خودداری کنند."

در همین رابطه روزنامه العرب، چاپ قطر نوشت که صالح الشیحی و احمد بن راشد، دو نویسنده و روزنامه نگار عربستانی از ادامه فعالیت در روزنامه های قطری اجتناب کرده اند و گفته اند که این تصمیم را در پاسخ به تصمیم وزارت اطلاع رسانی عربستان مبنی بر خودداری روزنامه نگاران و نویسندگان عربستانی از فعالیت و نوشتن در روزنامه های قطری اتخاذ کرده اند. دو روزنامه نگار دیگر عربستانی نیز بر اساس تقاضای مقام های عربستانی فعالیت خود را در روزنامه های قطری متوقف کرده اند.

مهنا الحبیل، نویسنده و متفکر اسلامی عربستانی در این باره گفت: «جناب آقای عبدالله الجاسر، وزیر اطلاع رسانی با من تماس گرفتند و در کمال احترام تصمیمی که به تازگی از سوی دولت عربستان اتخاذ شده را به اطلاع من رساندند و از من خواستند که نوشتن و فعالیت در روزنامه های قطری را متوقف کنم.»

در عین حال سعید الکعبی و فارس عوض، مفسران ورزشی اماراتی نیز استعفای خود را از شبکه های بی ان اسپورتس قطر یا همان الجزیره ورزشی سابق اعلام کردند. آنها استعفای خود را از طریق تویتر به مخاطبان خود اعلام کردند بدون این که چیزی درباره دلایل حقیقی این استعفای خود بگویند.

روزنامه کویتی "عالم الیوم" به نقل از منابع مطلع نوشت که شیخ صباح قبل از پایان هفته جاری به کشور باز می گردد و تلاش خواهد کرد تا دیدگاه های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به یکدیگر نزدیک کند

سلطان راشد و حسن الجسمی، دو خبرنگار اماراتی که در شبکه های "بی ان اسپورتس" و "الدوری و الکاس" کار می کردند نیز استعفای خود را اعلام کرده و گفته اند که دیگر در این شبکه ها فعالیت نمی کنند.

تنش در روابط عربستان و امارات و بحرین با قطر در حالی می رود که فراگیر شود و بر همه چیز تاثیر بگذارد و حتی بازتاب های فرهنگی داشته باشد که امیر کویت که برای انجام عمل جراحی به امریکا رفته بود و دوران نقاهت را در آن کشور می گذراند، مجبور شد سفر درمانی خود را نیمه کاره رها کند و برای میانجی گیری میان پایتخت های عربی با دوحه به کویت باز گردد. روزنامه کویتی "عالم الیوم" به نقل از منابع مطلع نوشت که شیخ صباح قبل از پایان هفته جاری به کشور باز می گردد و تلاش خواهد کرد تا دیدگاه های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به یکدیگر نزدیک کند و به اختلافات پیش آمده میان عربستان و امارات و بحرین با قطر که می تواند آینده شورای همکاری را به خطر اندازد، پایان دهد.   

یک مقام مطلع که روزنامه عالم الیوم نامی از او به میان نیاورده است به این روزنامه گفت که به زودی شاهد دیدارهای فشرده مسئولان کویتی از پایتخت های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در جهت حل بحران پیش آمده و در روابط این کشورها با یکدیگر و تلاش برای بازگرداندن روابط به شکل سابق خود خواهیم بود.

این مقام مسئول تاکید کرد، کویت طرحی که عربستان و امارات و بحرین در فرا خواندن سفرای خود از قطر پیش گرفته اند را تایید نمی کند و قصد هم ندارد که اقدام مشابهی را خود در قبال قطر پیش بگیرد و بر این اعتقاد است که از طریق گفت وگو می توان راه حلی برای حل این بحران یافت.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر روزنامه های قطری خلیج فارس امارات بحرین عربستان


نظر شما :