بایدها و نبایدها

ضرورت توجیه هرگونه اقدام نظامی علیه دشمنان نزد افکار عمومی جهان

۰۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۴۲۱۹ اخبار اصلی خاورمیانه
اکبر فیجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به اینکه امروزه بستر جنگ، عمدتا ذهن مردم و ابزار جنگ رسانه ها، بویژه رسانه های مدرن، است، همراه با هر گونه اقدام نظامی، توجیه آن نزد افکار عمومی جهان به روش های موثر و از طریق رسانه های پربیننده دارای اهمیت مضاعف است. 
ضرورت توجیه هرگونه اقدام نظامی علیه دشمنان نزد افکار عمومی جهان

نویسنده: اکبر فیجانی، مدرس دانشگاه

دیپلماسی ایرانی: از آنجا که دشمنان ایران، بویژه آمریکا و اسرائیل، چشم و گوششان به هرگونه هشداری جز زبان زور بسته است، به منظور نمایش اقتدار کشورمان و افزایش بازدارندگی در مقابل تهدیدات آینده، پاسخ نظامی مناسب به شیطنت ها و اقدامات تروریستی آنها ضرورت دارد. برای همین می توان گفت که حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقرهای داعش در سوریه و موساد در اربیل عراق قابل تقدیر و بموقع بود. 

اما با توجه به اینکه امروزه بستر جنگ، عمدتا ذهن مردم و ابزار جنگ رسانه ها، بویژه رسانه های مدرن، است، همراه با هر گونه اقدام نظامی، توجیه آن نزد افکار عمومی جهان به روش های موثر و از طریق رسانه های پربیننده دارای اهمیت مضاعف است. 

همان طور که می دانید، دشمنان به طرق مختلف و نفوذ در ذهن ناخودآگاه جوامع هدف، افکار عمومی را نسبت به اقدامات ترورریستی و حملات نظامییشان قبل از انجام هر مورد آماده می کنند و بعد از اقدام نیز با تکرار و تفسیر گسترده و با استفاده از ترفندهای رسانه ای گوناگون، اعمال غیر انسانیشان را توجیه می کنند. از این رو ما نیز باید تلاش کنیم طوری تبلیغ و اطلاع رسانی کنیم که اقدامات به حق و موجه مان مورد پذیرش افکار عمومی قرار گیرد. 

در این راستا، دستگاه دیپلماسی کشور و سایر سازمان ها و نهادهای متولی تبلیغات و همچنین دیگر گروه ها و افرادی (مانند چهره های علمی، ورزشی، و هنری) که امکانات و کلام متنفذ دارند، وظیفه دارند در امر اطلاع رسانی و روشنگری تلاش و اقدام موثر کنند. برای این منظور، لازم است با رعایت اولویت، و با ارائه مستندات (تا حدی که مسائل امنیتی اجازه می دهد)، سازمان های بین المللی، بویژه سازمان ملل و سازمان حقوق بشر، بطور مستقیم در جریان جزئیات اقدامات تروریستی و آمران و عوامل پشت آنها قرارگیرند. گرچه سازمان های بین المللی تحت امر و نفوذ نظام سلطه هستند، اما چنین اقداماتی مسلما بی تاثیر نیستند. همچنین با دولت ها، اعم از بی طرف، همسو و مخالف، و سایر نهادها و جنبش های غیر دولتی مکاتبه شود. به علاوه، با رسانه های پرمخاطب، نویسندگان معروف، شخصیت های علمی و مذهبی، و چهره های هنری و ورزشی در سطح جهان ارتباط حاصل و واقعیات برای آنها روشن شود. 

در ضمن اهمیت دارد که فهرستی موجز اما جامع از جنایات و تحرکات تروریستی موفق و ناموفق دشمنان علیه ایران در اختیار موارد مذکور قرار گیرد. 

همچنین، با توجه به اینکه ایرانیان و گروه های مقاومت توسط دشمنان در نزد افکار عمومی تروریست معرفی شده اند، لازم است رویکرد ایران نسبت به پدیده شوم ترور و اهمیت جان انسان در دین اسلام، در مکاتبات ذکر و تا حد امکان تشریح شود.

کلید واژه ها: رسانه جمهوری اسلامی ایران ایران و امریکا حمله اسرائیل به غزه حمله ایران به اریبل حمله ایران به پاکستان حمله ایران به اسرائیل ایران و اسرائیل


( ۶ )

نظر شما :

کوروش ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۲
توجیه؟ حتی یک سند هم درمورد موساد در اربیل به جز چند عکس منتشر نشده. عکسها هم که ساختگی بودند.
محمد ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۸
آفرین به شما استاد محترم با توجه به ظرافت موضوع رویکرد ودیدگاه شما کاملا هوشمندانه و نشان از مطالعه گسترده تفکر عمیق و مستمر شما و اشراف همه جانبه به بحث سیاست بطور اعم و سیاست منطقه و ایران بطور خاص میباشد .همچنین دغدغه و دلسوزی بدون چشمداشت شما قابل ستایش است. همواره وجود افرادی چون شما که در حوزه سیاست و دفاع از کیان کشور عزیزمان نگاه تیز بینانه دارند ضروری و حیاتی است. آگاهی و آگاه سازی از موارد مهمی است که از چشم شما دور نمانده است واین جز با تلاش و مطالعه و تفکر مداوم ممکن نیست.
خسرو ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۰
اشاره صحیحی بود نظام جهانی سلطه با تبلیغات افکار عمومی را مسموم می‌کند با اطلاع رسانی و روشنگری لااقل مردم خاورمیانه و ملت ایران را قانع کنیم کامنت اول نمونه بارز عدم اطلاع یا کج فهمی ویا ...