آزمون مردودی مسکو و پکن

روسیه و چین در غزه پشت ایران را خالی کردند

۲۵ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۴۱۰۲ اخبار اصلی خاورمیانه
ابوالقاسم قاسم زاده در یادداشتی می نویسد: دولت پوتین که همچنان گرفتار جنگ در اوکراین است تلاش دارد تا فاصله‌اش را در بحران نسل کشی و به جا گذاشتن زمین سوخته در فلسطین اشغالی محفوظ نگه دارد.
روسیه و چین در غزه پشت ایران را خالی کردند

دیپلماسی ایرانی: بحران کنونی در ادامه تجاوز و  قتل عام فلسطینیان از سوی «نتانیاهو» با فرماندهی ارتش صهیونیستی اسرائیل همچنان ادامه دارد. بمباران هوایی مستقیم آمریکا در یمن نیز مجموعه التهاب فضای سیاسی، امنیتی و اجتماعی را در جامعه ملل تشدید کرده است.

این شرایط در عمل سازمان ملل و مهم‌ترین نهاد آن «شورای امنیت» را دچار اضطراب همراه با بی‌عملی کرده است. رأی مخالف دولت آمریکا در برابر هر قطعنامه که ادامه نظامی‌گری نتانیاهو را محکوم کند، همراه با آراء «ممتنع» روسیه و چین آبروی سازمان ملل و اصلی‌ترین نهاد آن «شورای امنیت» را در افکار عمومی مردم جهان برده است. اکنون و همچنان ارتش رژیم صهیونیستی با فرماندهی «نتانیاهو» اجرای پروژه «نسل کشی و زمین سوخته» را ادامه می‌دهد.

در چنین فضایی بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفت: «دستور حمله نظامی به یمن را من شخصاً داده‌ام!»

سه قدرت بزرگ جهان روسیه، آمریکا و چین سه استراتژی را در این بحران پیش گرفته‌اند و ادامه می‌دهند. روسیه (پوتین) که خود گرفتار طولانی شدن جنگ در اوکراین است، در حالی که فاصله‌اش را با بحران جنگ در فلسطین اشغالی، حفظ می‌کند، اینجا و آنجا در اعلام مواضع، این ضرب‌المثل فارسی «یکی به نعل و یکی میخ!» را اجرا می‌کند!

آمریکا و دولت بایدن اما، سیاست منافقانه پیش گرفته است؛ از یکسو بلافاصله بعد از عملیات حماس و ضربه بزرگی که نتانیاهو خورد، بایدن سراسیمه به تل آویو رفت و در فرودگاه «تل آویو» نتانیاهو را در آغوش گرفت و این جمله او که گفت:«آمریکا با شما و در کنار اسرائیل است»، ضمن آنکه «حماس» را «گروه تروریستی» نامید خبری شد.

بلافاصله هم خط هوایی نظامی مستمر آمریکا برای اسرائیل را راه انداخت. برهمین اساس تمامی بمباران‌های ارتش اسرائیل در «غزه» و در سراسر مناطق فلسطینی با بمب افکن‌های آمریکایی انجام می‌گیرد و به طور مستمر خط هوایی ـ نظامی آمریکا برای تدارکات جنگی و بمب‌هایی که هواپیماهای نظامی آمریکا بر سر فلسطینان می‌ریزند همچنان ادامه دارد.

در کنار این اتصال جنگی دولت بایدن با نتانیاهو و ارتش صهیونیستی، بازار دیپلماسی کاخ سفید با سفرهای به اصطلاح دیپلماتیک از سوی وزیر خارجه آمریکا ـ «بلینکن» به خاورمیانه عربی همچنان ادامه دارد تا نشان دهد آمریکا خواهان پایان دهی به این جنگ است و در برابر افکار عمومی برای این «جنایت بشری» پاسخی داشته باشد.

دولت چین اما سیاست دوگانه‌اش را با فاصله‌گرفتن از فضای جنگ در دستور کار قرار داده است. در«محک» چند روز قبل نوشته شد که دولت چین تا اینجا برنده این بحران است، به ویژه که دولت‌های عربی در خلیج فارس و در خاورمیانه نیز با «سکوت و بی‌عملی» خود را همچنان در حاشیه این بحران قرار داده‌اند.

اکنون «شی چین پینگ» رئیس جمهوری چین در پاسخ به نامه «سارالانده» دوست دیرینه آمریکایی‌اش نوشته است: «آینده جهان مستلزم ثبات در روابط چین و آمریکاست!» رئیس جمهوری چین در این نامه گفته است:«چین و ایالات متحده آمریکا بزرگ‌ترین کشورهای توسعه یافته جهان هستند و آینده و سرنوشت این کره خاکی، مستلزم ثبات بیشتر و بهتر شدن روابط چین و آمریکاست.»

واقعیت این است که سه ابر قدرت جهان که سلطه خود را در مهم‌ترین نهاد بین‌المللی جهان، سازمان ملل با داشتن «حق وتو» در بالاترین نهاد این سازمان «شورای امنیت» اعمال می‌کنند، برای جنگ یا صلح چه در سطوح منطقه‌ای یا بین‌المللی در جهان تصمیم می‌گیرند و اکنون نیز بحران جنگ و نسل‌کشی در فلسطین اشغالی را هدایت می‌کنند.تا چنین معادله‌ای برای مدیریت جهانی برقرار است، جنگ در اوکراین با به جای گذاشتن ده میلیون آواره جنگی از مردم اوکراین و در فلسطین اشغالی با قتل عام گسترده فلسطینان همچنان ادامه خواهد داشت.

مقاومت فلسطینیان، مردم لبنان و سوریه و یمن و... را در بستر چنین واقعیتی از سه ابر قدرت (آمریکا، روسیه و چین) باید محک زد. دولت آمریکا (بایدن) موتور ادامه نسل‌کشی دولت صهیونیستی اسرائیل (نتانیاهو) است.

دولت پوتین که همچنان گرفتار جنگ در اوکراین است تلاش دارد تا فاصله‌اش را در بحران نسل کشی و به جا گذاشتن زمین سوخته در فلسطین اشغالی محفوظ نگه دارد.

چین و رئیس جمهوری‌اش (شی چین پینگ) اما هر سیاست ورزی را با محوریت اصلی «تجارت» چه در سطوح منطقه‌ای یا بین‌المللی، استراتژی اصلی و بنیادین خود می‌داند که اکنون با پیام «سرنوشت کره زمین در گرو روابط پکن ـ واشنگتن است» اعلان رسمی کرده است. به قول شاعر ما «نیما» ـ و چه بیچاره است انسان ـ و در زمانه ما «انسانیت» در همه جا و امروز در ادامه «نسل‌کشی و به جا گذاشتن زمین سوخته» از سوی رژیم نژاد پرست اسرائیل در فلسطین اشغالی./اطلاعات

کلید واژه ها: روسیه ایران و روسیه چین ایران و چین غزه جنگ غزه حمله اسرائیل به غزه نبرد غزه


( ۲۲ )

نظر شما :

Bs ۲۵ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۱
قرار نیست که منافع ایران با روسیه و چین دائما منطبق باشه.سه کشور ضمن یک ائتلاف برای تغییر نظم امریکا محور،درگیر رقابت های بین خودشون و تعقیب اهداف خودشونن.نباید انتظاری وجود داشته باشه که چین و روسیه همیشه پشت ما در بیان.این حرفا صرفا ساده سازی بازی های پیچیده ی سیاسی به خاله بازیه...
اسماعیل ۲۵ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۶
یک سوال : روس و چین چرا باید در مسئله غزه طرف ما رو بگیرند ؟ چه منفعتی براشون داره ؟ - لطفا این حروف امنیتی رو ساده تر کنید مگه اینجا سایت وزارت دفاع -
ناشناس ۲۵ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۹
کلید واژه " پشت ایران را خالی کردند " در کدام اتاق فکر طراحی شده که توسط جریانی در ایران در حال گسترش و بازنشر است ؟ اولا ایران طرف جنگ در غزه نیست ثانیا اگر هم بود قرار نیست روس و چین همیشه مطابق میل ما عمل کنند . اونها هم اولویتهایی دارند . کشور بمب باران کننده ، کشور ارسال کننده بمب مجانی و سایر هم تیمی هایشان را گذاشته اید کنار ،مدام چین چین ، روس روس می کنید . اگر فکر کرده اید به روس و چین اخم کنیم ، نیش غرب برایمان باز می شود ، زرشک ترش است و شیرین نامش ... ): قاطی شد رفت پی کارش !!
علیرضا ۲۵ دی ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۰
مقاله بسیار ساده لوحانه ودور از قواعد اولیه دیپلماسی
عیسی ۲۶ دی ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۸
به نام خدا چطور است که حمایت بی‌قید و شرط آمریکا و اروپا از اسرائیل، پشت غربگراها را خالی نمی‌کند؟ ولی عدم حمایت بی‌قید و شرط آمریکا و اروپا از ایران، پشت ایران را خالی می‌کند! آیا واقعا از نظر شما بین کشورهایی که ایران را تحریم می‌کنند و کشورهایی که به ایران کمک می‌کنند که آن تحریم‌ها را دور بزمد، تفاوتی نیست؟ و چرا هیچ وقت نمیگوئید که آمریکا با پاره کردن برجام و اروپا با عمل نکردن به برجام، پشت ایران را خالی کرده‌اند. براستی واقعا چرا حتی یکبار هم در برابر حمایت همیشگی غرب از ادعاهای امارات در مورد جزایر سه گانه‌ی ایرانی ، آن واکنشی را نشان ندادید که در مورد روسیه و چین نشان می‌دهید؟ آیا چون روسیه و چین فعلاً تا حدودی صفشان را از صف غرب (در مورد ایران) جدا کرده اند، باید توهم بزنیم که روسیه و چین به محور مقاومت پیوسته‌اند و مثل اعضای محور مقاومت، پشتیبان مواضع سیاسی ایران هستند!
ناشناس ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۱
روسیه و چین با ایران بدتر از آمریکا دشمنند.همه اش هی از ما امتیاز می گیرند و سر بزنگاه خیانت می کنند.اجازه هم نمی دند ایران رشد کنه چون سلطه شون به خطر می افته.تحریم و بدبختی کشور ما برای همه جای دنیا سود داره جز مردم خودمون.روسیه و چین هم مثل آمریکا ابر قدرت سلطه طلبند هیچ فرقی بین اونها و آمریکا نیست.