شش ماه آتی در جبهه لبنان حیاتی است

آتش بازی سال نو حماس

۱۲ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۹۰۶ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع خبری بامداد دوشنبه از حمله موشکی گردان‌های قسام به تل‌آویو خبر دادند. به گزارش ایرنا گردان‌های قسام با موشک‌هایی از نوع M۹۰ شهر تل آویو و حومه آن را هدف قرار دادند. بر اساس این گزارش، آژیر خطر حمله موشکی در تل آویو به صدا درآمده است. کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی از شلیک دستکم ۲۰ موشک از نوار غزه به سمت تل آویو خبر داد. بنابر این گزارش،‌ به دنبال حملات موشکی حماس، تل آویو اعلام کرد که تنها دقایقی بعد از آغاز سال نوی میلادی، این موشک ها از نوار غزه به سمت مناطقی در جنوب و مرکز "اسرائیل" شلیک شده است.
آتش بازی سال نو حماس

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: منابع خبری بامداد دوشنبه از حمله موشکی گردان‌های قسام به تل‌آویو خبر دادند. به گزارش ایرنا گردان‌های قسام با موشک‌هایی از نوع M۹۰ شهر تل آویو و حومه آن را هدف قرار دادند. بر اساس این گزارش، آژیر خطر حمله موشکی در تل آویو به صدا درآمده است. کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی از شلیک دستکم ۲۰ موشک از نوار غزه به سمت تل آویو خبر داد. بنابر این گزارش،‌ به دنبال حملات موشکی حماس، تل آویو اعلام کرد که تنها دقایقی بعد از آغاز سال نوی میلادی، این موشک ها از نوار غزه به سمت مناطقی در جنوب و مرکز "اسرائیل" شلیک شده است. اما پایگاه خبری عبری زبان "عبری لایف" گزارش داد که حماس شب گذشته 27 موشک به سمت تل آویو شلیک کرد که 13 موشک از شمال غزه شلیک شده است که ارتش اسراییل می گوید بر این منطقه سیطره دارد. گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس، اعلام کرد که از نیمه‌شب یکشنبه تل‌آویو را آماج حملات موشک‌های "ام ۹۰" قرار داده است.

در همین حال "بوعاز گولان" مسئول پایگاه خبری عبری زبان 0404 خاطرنشان کرد که حمله موشکی به تل آویو ساعاتی پس از آن انجام شد که سخنگوی ارتش اسراییل اعلام کرد توانایی شلیک موشک از نوار غزه به 14 موشک در روز کاهش یافته، اما حماس در نیمه‌های شب ده‌ها موشک به سمت تل آویو شلیک کرد. گولان خطاب به مسوولان صهیونیستی گفته که وقت آن رسیده به این اهانت‌ها پایان داده شود. از سوی دیگر امیربوخبوط خبرنگار اسرائیلی گفت که حمله موشکی شب گذشته حماس به تل آویو ثابت کرد که این جنبش همچنان از قدرت رهبری و کنترل فعال و توان شلیک موشک‌های دوربرد برخوردار است و چالش‌ها در غزه همانند قبل، باقی مانده است.

حماس می‌تواند به عملیات موشکی تا ۲ یا ۳ سال دیگر ادامه دهد

در پی حمله موشکی در شب سال نو از سوی حماس و همزمان با نزدیک شدن جنگ غزه به سه ماه، دستگاه نظامی رژیم صهیونیستی به توان موشکی مقاومت فلسطین اذعان کرد. به گزارش ایسنا، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» به نقل مقامات ارشد دستگاه نظامی ارتش رژیم اشغالگر نوشت: قابلیت موشکی جنبش حماس می‌تواند تا دو یا سه سال دیگر نیز ادامه یابد. طبق گزارش این روزنامه، وزارت جنگ رژیم صهیونیستی برای محافظت از وسایل نقلیه غیرنظامی، در مجاورت یک جاده اصلی در منطقه «غلاف غزه» ساخت دیوار و موانع را آغاز کرده است. یدیعوت آحارونوت افزود: وزارت امنیت اسرائیل در روزهای اخیر شروع به نصب موانع بتنی جدید در امتداد مسیر ۲۳۲ در غلاف غزه برای محافظت از آن در برابر موشک‌های ضد تانک کرده‌است. پیش از این نیز رسانه‌های صهیونیستی در این باره اعتراف کرده بودند شلیک موشک از نوار غزه ثابت می‌کند که حماس سیستم فرماندهی و کنترل خود بر این باریکه را از دست نداده‌است.

همزمان رسانه‌های صهیونیستی به پابرجا بودن توان نظامی و به ویژه موشکی مقاومت فلسطین علی‌رغم گذشت حدود سه ماه از جنگ اذعان کرده و صحبت از مرحله «پساجنگ» در نوار غزه توسط مقامات رژیم اشغالگر را بیهوده اریابی کردند. رسانه‌های صهیونیستی در این باره اعتراف کرده‌اند شلیک موشک از نوار غزه ثابت می‌کند که حماس سیستم فرماندهی و کنترل خود بر این باریکه را از دست نداده‌است. امیر بوخبوط، تحلیلگر امور نظامی وبگاه عبری زبان «واللا» در این باره اذعان کرد: تعریف واضح مناطقی که تحت کنترل نیروهای اسرائیل قرار گرفته‌اند، بسیار دشوار است و حماس همچنان توانایی شلیک موشک های دوربرد را دارد. این تحلیلگر پایگاه خبری واللا گفت: حمله شب گذشته، نشان‌دهنده قدرت و تسلط فرماندهی حماس است و همین مساله عملیات پاکسازی و از بین بردن پایگاه‌های آن‌ها را با مشکل مواجه کرده‌است.

وی تصریح کرد: چالش‌های موجود برای اسرائیل در نوار غزه همچنان باقی است و این چالش‌ها، رهبران حماس، اسرای اسرائیلی و زیربناهای نظامی هستند. بوخبوط ادامه داد: موج‌های حملات موشکی یک هشدار به کسانی است که از روز بعد (پساجنگ) دم می‌زنند و معتقدند که می‌توان از این وضعیت خارج شد. پیش از این نیز مقامات نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کرده بودند که حتی اگر جنگ با موفقیت رژیم صهیونیستی در دستیابی به اهدافش به پایان برسد، برآوردها نشان می‌دهد که پرتاب موشک از نوارغزه ممکن است ادامه یابد. آنها همچنین اذعان کردند که جنگ علیه غزه در به صفر رساندن پرتاب موشک از این باریکه علیه اراضی اشغالی موفق نخواهد شد. در همین رابطه، یائیر گولان، رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد، خلع سلاح در غزه سال‌ها طول خواهد کشید و طولانی کردن وضعیت اضطراری راه فرار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از قانون است و جنگ کنونی جنگی برای امنیت نتانیاهو است. چند تن از سران رژیم اشغالگر نیز تاکید کردند که اهداف تجاوزات این رژیم که پیشتر توسط نتانیاهو اعلام شده بود دست یافتنی نیستند.

شش ماه آتی در جبهه لبنان حیاتی است

به موزات اذعان به ناتوانی در برابر پایان دادن به توان موشکی حماس، صهیونیست ها در جببه شمال و از سوی حزب الله نی احساس نگانی شدید می کنند. در این باره یک مقام صهیونیست در سخنانی با تکرار تهدیدهای توخالی رژیم اشغالگر علیه حزب‌الله لبنان، برهه شش ماه آتی در این جبهه را «حیاتی» ارزیابی کرد. به گزارش المنار، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام صهیونیستی گزارش داد: اجازه نخواهیم داد وضعیت جبهه لبنان به شکل فعلی ادامه یابد و برهه شش ماه آتی حیاتی و مهم است.

این مقام صهیونیست که رویترز به هویت وی اشاره‌ای نکرده است، ادامه داد: برخی از نیروهایی که از غزه خارج شده‌اند آماده استقرار در مرزهای شمال با لبنان هستند. یکشنبه نیز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرده بود که دولتش امنیت را چه از طریق یک گزینه دیپلماتیک و چه از طریق عملیات نظامی به ساکنان شمالی بازمی‌گرداند. طی هفته‌های اخیر مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین شاهد تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی بوده است. طی هفت روز آتش‌بس میان رژیم اشغالگر و مقاومت فلسطین آرامش نسبی در این منطقه حکم‌فرما شد، اما در پی ازسرگیری تجاوزات تل‌آویو به نوار غزه، حملات متقابل میان حزب‌الله و رژیم اشغالگر نیز بار دیگر شدت گرفت.

رسانه‌های عبری گزارش داده‌اند که از زمان آغاز نبرد طوفان‌ الاقصی و شلیک موشک از جنوب لبنان، چند افسر و نظامی صهیونیست کشته و نیروهای اشغالگر مجبور به تخلیه هزاران شهرک‌نشین از شمال فلسطین اشغالی شدند. تعدادی از شهرک‌نشینان هم به صورت داوطلبانه شهرک‌ها را ترک کرده‌اند. اخیرا رسانه‌های عبری فاش کردند که این شهرک‌نشینان صهیونیست حاضر به بازگشت به خانه‌هایشان نیستند و می‌گویند که کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر توجهی به سرنوشت آنها نداشته و آنها را رها کرده‌ است. پیشتر نیز روزنامه فایننشال تایمز اعلام کرد که آمریکا، انگلیس و فرانسه در تلاشی دیپلماتیک برای جلوگیری از بروز درگیری همه‌جانبه میان مقاومت لبنان و رژیم صهیونیستی، در حال بررسی راه‌هایی برای متقاعد کردن حزب‌الله به عقب‌نشینی از مرز لبنان و فلسطین اشغالی هستند.

در کنار نگرانی فزاینده از توان حزب الله کماکان حملات صهیونیست ها به لبنان نیز ادامه دارد. در تازه ترین مورد یک پهپاد رژیم صهیونیستی با دو موشک منزلی را در جنوب لبنان هدف قرار داد. به گزارش شبکه خبری الجزیره، یک پهپاد اسرائیلی منزلی را با دو موشک در اطراف شهرک مارون الراس در جنوب لبنان هدف قرار داد. این در حالی است که خبرنگار الجزیره گفت که آژیر خطر در تمام شهرهای الجلیل علیا پس از نفوذ مشکوک پهپاد از لبنان به صدا درآمد. رسانه‌های عبری نیز گزارش دادند درباره نفوذ یک پهپاد در جلیل علیا در مرزهای مشترک با لبنان صدای آژیر خطر شنیده شد.

با وجود این حملات و به دنبال نگرانی از جبهه شمال، جلسه شامگاه یکشنبه کابینه رژیم صهیونیستی شاهد درگیری‌های لفظی میان نخست وزیر و وزرای صهیونیست درباره روش اداره جنگ علیه حزب الله لبنان بود. به گزارش ایسنا، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که درگیری‌های لفظی میان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و نیر برکات، وزیر اقتصاد و عمیخای شیکلی، وزیر عدالت اجتماعی درباره روش اداره جنگ علیه حزب‌الله لبنان رخ داد. نیر برکات تاکید کرد که افکار عمومی رژیم صهیونیستی معتقدند روش‌های نظامی درباره جنگ در جبهه شمالی و قواعد درگیری تغییری نکرده‌است. جنگ علیه حزب‌الله لبنان تا حد زیادی شبیه جنگ علیه حماس در گذشته است. به نقل از وبگاه الحره، شیکلی نیز تاکید کرد: کشتن ۱۰۰ تن از نیروهای حزب‌الله لبنان تاثیر قوی‌ ندارد. ما برای خودمان تنها داستان می‌بافیم.

در حالی که رژیم صهیونیستی به عملیات نظامی خود در نوار غزه ادامه می‌دهد، چهارشنبه بنی گانتس، عضو کابینه جنگ این رژیم به گشودن جبهه جنگ جدیدی با حزب‌الله لبنان تهدید کرد. وی گفت: زمان راهکار دیپلماتیک به پایان رسیده‌است. اگر جهان و دولت لبنان برای ممانعت از حمله به ساکنان شمال اراضی اشغالی اقدام نکنند و حزب‌الله را از مرزها دور نکنند ارتش اسرائیل خودش این کار را خواهد کرد. گانتس گفت: مراحل بعدی جنگ عمیق، قوی و غافلگیرانه خواهد بود. جنگ ادامه دارد و در صورت ضرورت به چندین جبهه گسترش خواهد یافت. حزب‌الله در چارچوب حمایت از مقاومت فلسطین حملاتی را به اهداف نظامی رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد. رژیم صهیونیستی نیز روزانه از طریق بمباران مناطق مرزی حزب‌الله لبنان را هدف قرار می‌دهد.

این در حالی است که اخیرا وبگاه آکسیوس آمریکا به نقل از سه مسؤول اسرائیلی و آمریکایی گزارش داد که رژیم صهیونیستی به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اطلاع داده که خواهان دور کردن نیروهای حزب‌الله به مسافت ۱۰ کیلومتری مرزها به عنوان بخشی از توافق دیپلماتیک برای پایان تنش‌ها با لبنان است. قطعنامه ۱۷۰۱ که سال ۲۰۰۶ صادر شد بر پایان درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان و محدود کردن استقرار نظامی در منطقه جنوب رود اللیطانی در جنوب لبنان به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) و ارتش لبنان تأکید دارد.

منابع دیپلماتیک در هفته‌های اخیر اعلام کردند که رژیم صهیونیستی از حزب‌الله لبنان می‌خواهد نیروهایش را از جنوب رود اللیطانی خارج کند. رژیم صهیونیستی به دنبال درگیری‌ها با حزب‌الله لبنان ده‌ها هزار تن از غیرنظامیان را از روستاها و شهرک‌های مرزی خارج کرده‌است. کابینه رژیم صهیونیستی علنا اعلام کرد که برای بازگشت شهروندان صهیونیست به منازلشان در مرزها باید وضعیت از طریق یک راهکار دیپلماتیک یا اقدام نظامی تغییر کند. آمریکا به شدت نگران این است که درگیری‌های مرزی به یک جنگ فراگیر بدتر از نزاع غزه تبدیل شود.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین حماس نوار غزه حزب الله لبنان


( ۳ )

نظر شما :