معادلات حماس، دو ماه بعد از طوفان الاقصی

۲۱ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۵۵۸ اخبار اصلی خاورمیانه
با گذشت ۶۶ روز از عملیات طوفان الاقصی و به دنبال آن آغاز تجاوز و کشتار رژیم صهیونیستی در باریکه غزه، بسیاری از محافل رسانه‌ای و تحلیلی بر این باورند که حماس دیگر توان تاثیرگذاری خود را مشخصا در حوزه نظامی و میدانی از دست داده است، این در حالی است که حماس به موازات حفظ توان بازدارندگی میدانی در مقابل اشغالگران در حوزه سیاسی هم کماکان از توان لازم برای تاثیر تاثیرگذاری برخوردار است.
معادلات حماس، دو ماه بعد از طوفان الاقصی

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی:: با گذشت ۶۶ روز از عملیات طوفان الاقصی و به دنبال آن آغاز تجاوز و کشتار رژیم صهیونیستی در باریکه غزه، بسیاری از محافل رسانه‌ای و تحلیلی بر این باورند که حماس دیگر توان تاثیرگذاری خود را مشخصا در حوزه نظامی و میدانی از دست داده است، این در حالی است که حماس به موازات حفظ توان بازدارندگی میدانی در مقابل اشغالگران در حوزه سیاسی هم کماکان از توان لازم برای تاثیر تاثیرگذاری برخوردار است. در همن راستا اتفاقا چون حماس توان تقابل نظامی و دفاعی خود را دارد می تواند در عرصه سیاسی هم عرض اندام کند، کما اینکه ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های عزالدین القسام گفت: جز از طریق تبادل مشروطی که ما از ابتدای نبرد اعلام کردیم، هیچ یک از اسیران دشمن آزاد نشده و نخواهد شد. به گزارش ایسنا، ابوعبیده عنوان داشت که هیچ یک از اسیران دشمن خارج نشده و نخواهد شد؛ مگر از طریق تبادل مشروطی که ما از ابتدای درگیری‌ها اعلام کردیم. نه نتانیاهو و نه کابینه‌اش و نه صهیونیست‌های کاخ سفید نمی‌توانند حتی یک سرباز را آزاد کنند و عملیات شکست خورده اسرائیل این امر را ثابت کرد.

وی افزود: دشمن نازی صهیونیستی به تجاوزات وحشیانه خود علیه مردم ما و انتقام گرفتن از غیرنظامیان ادامه می‌دهد. ابوعبیده خاطرنشان کرد: نیروهای مجاهد ما توانستند طی ۱۰ روز ۱۸۰ خودرو را به صورت کلی یا جزئی منهدم کنند. ما تعداد زیادی از سربازان اسرائیلی را به هلاکت رساندیم. مجاهدان ما مناطق متعددی در اطراف غزه و عسقلان را با ده‌ها موشک مختلف بمباران کردند. ابوعبیده تصریح کرد: نیروهای مجاهد ما در وضعیت خوبی هستند و آنها قوی و منسجم هستند و بسیاری از آنها منتظرند که نوبتشان برای نبرد فرابرسد. دشمن همچنان از ما ضربه‌هایی را متحمل می‌شود و آنچه که در آینده رخ می‌دهد بزرگتر خواهد بود. دشمن در شمال و جنوب نوار غزه شکست خورده است و هر چقدر که به تجاوزاتش ادامه دهد و به مناطق دیگری از نوار غزه برود بیشتر شکست خواهد خورد.

ابوعبیده گفت: ما گزینه‌ای پیش رویمان جز رویارویی با کشتاری نداریم که توسط دشمن با هدف شکستن اراده مردم ما انجام می‌شود. وی افزود: ما نیروهای مبارز مردممان در هر مکان و آزادگان امتمان و مخالفان با اشغالگری را دعوت می‌کنیم که با مبارزه و یا تظاهرات به دشمن پاسخ دهند.

-    السنوار: جنگ به زودی تمام نمی‌شود

در حالی که برخی معتقدند جنگ طولانی و فرسایشی بدترین سناریو برای حماس خواهد بود که اتفاقاً در نقطه مقابل، یحیی السنوار تاکید کرده است که جنگ غزه به این زودی‌ها پایان نخواهد یافت و این نشان می‌دهد که حماس می‌تواند معادلات میدانی را در مدت طولانی جنگ حفظ و حتی تعیین کند. در همین راستا روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز یکشنبه گزارش داد که یحیی السنوار، رهبر جنبش حماس در غزه، در جریان گفت‌وگوهای مربوط به تبادل اسرا به مذاکره کنندگان مصری گفته که جنگ به سرعت پایان نخواهد یافت. این روزنامه نوشت که السنوار پس از دو دهه مطالعه در زندان، یادگیری زبان عبری، تماشای اخبار محلی و ورود به روان اسرائیلی بر قضاوت خود در مورد جامعه اسرائیل تکیه کرد و راهبردی را برای بهره‌برداری از تمایل رژیم صهیونیستی برای مبادله اسیران فلسطینی با اسرای نزد حماس رهبری کرد.

این روزنامه توضیح داد که زمانی که السنوار بیش از یک دهه پیش در اراضی اشغالی اسیر بود، او نظریه‌ای را برای یک مقام اسرائیلی توضیح داد که اکنون به محوریت جنگ غزه تبدیل شده‌است. یووال بیتون که مدتی را با السنوار به عنوان رئیس سابق زندان‌های رژیم صهیونیستی گذرانده‌است، به نقل از السنوار گفت: آنچه اسرائیل یک نقطه قوت می‌داند - اینکه بیشتر اسرائیلی‌ها در ارتش خدمت می‌کنند و سربازان از جایگاه ویژه‌ای در جامعه برخوردار هستند - نقطه ضعفی است که می‌توان از آن استفاده کرد.

این روزنامه افزود که صحت ایده السنوار در سال ۲۰۱۱ زمانی که او یکی از ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی بود که در ازای یک سرباز اسرائیلی آزاد شدند، ثابت شد. وال استریت ژورنال عنوان کرد، السنوار در حال حاضر ۱۳۸ اسرائیلی از جمله سربازان را در بازداشت دارد و روی این حساب باز کرده که می‌تواند هزاران اسیر فلسطینی را آزاد کند و با تکیه بر درایت و آگاهی خود از جامعه اسرائیل به آتش‌بس دائمی دست یابد. السنوار به میانجی‌های مصری اطلاع داد که جنگ به این زودی آنطور که دورهای قبلی درگیری در نوار غزه پایان یافته‌اند، پایان نخواهد یافت. وی گفت، جنگ ممکن است برای هفته‌ها ادامه داشته باشد و این نشان می‌دهد که او می‌خواهد تا حدی که می‌تواند درباره باقی زندانیان صهیونیست که توسط جنبش حماس در بازداشت هستند رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار دهد.

به گزارش وال استریت ژورنال، در حال حاضر، السنوار تصمیم گیرنده اصلی حماس به عنوان رهبر سیاسی ارشد در غزه است و با شاخه نظامی جنبش همکاری نزدیک دارد و در حال حاضر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در دوحه و معاون وی صالح العاروری در بیروت اقامت دارند. در حالی که در شرایط عادی، رهبری حماس بر اساس اجماع تصمیم گیری می‌کند. اسرائیل مدعی است، السنوار و رزمندگان حماس در غزه، جنگ را محدودتر مدیریت می‌کنند.

به نوشته این روزنامه، مرگ و ویرانی ناشی از درگیری این احساس را در میان نهادهای امنیتی صهیونیست ایجاد کرد که حماس منصرف شده‌است و السنوار تلاشی برای حمله نخواهد کرد زیرا او بیشتر بر ساختن نوار غزه از نظر اقتصادی متمرکز بود. پس از پایان آتش‌بس بشردوستانه و از سرگیری درگیری‌ها، حماس موضع خود را سخت‌تر و اعلام کرد که تا زمانی که جنگ اشغالگران علیه غزه به پایان نرسد، تعداد بیشتری از اسرای نزد خود را آزاد نخواهد کرد. حماس اعلام کرد که آنها پرسنل نظامی هستند، در حالی که اشغالگران می‌گویند در میان آنها غیرنظامیان نیز هستند.

این جنبش اعلام کرد که آماده است در ازای تمام اسرای فلسطینی در زندان‌های صهیونیست‌ها که تعداد آنها بیش از ۷۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود، همه اسرای غزه را آزاد کند. برآوردهای صهیونیستی که از رادیو و تلویزیون عمومی «کان» نقل شده، نشان می‌دهد که جنگ در نوار غزه تا دو ماه دیگر ادامه خواهد داشت. اسرائیل هم با السنوار هم‌عقیده است که جنگ به زودی پایان نخواهد یافت. اما پس از آن آتش‌بسی وجود نخواهد داشت، بلکه «عملیات موقعیت یابی» خواهد بود و نیروهای اشغالگر در داخل نوار غزه باقی خواهند ماند. بر اساس گزارش رسانه‌ها، این موضوع با ضرب الاجلی که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به اشغالگران برای پایان دادن به جنگ تا ژانویه آینده داده بود، در تضاد است، اما یک مقام کاخ سفید تعیین تاریخ مشخص برای صهیونیست‌ها را تکذیب کرد.

-    حماس یک ارتش واقعی است که بیخ گوش تل‌آویو تاسیس شد

در کنار آنچه که وال استریت ژورنال از قدرت تعیین کنندگی حماس و یحیی السنوار گفته، یک تحلیلگر مسایل نظامی روزنامه آحارونوت با اشاره به حیرت ارتش رژیم صهیونیستی از قدرت و تسلیحات حماس هم نوشت، ارتش با توجه به آمادگی‌های حماس در طول سال‌های گذشته می‌داند که «نابودی» حماس در نوار غزه هرگز ظرف چند ماه محقق نخواهد شد. به گزارش ایسنا، یوآو زیتون، تحلیلگر مسایل نظامی روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت در تحلیلی با اشاره به «ضرب‌الاجل ضمنی آمریکا به اسرائیل برای تمام کردن جنگ در اواخر دسامبر جاری یا تا پایان ژانویه آتی پس از آن در صورتی است که شرایط خوب پیش برود و هیچ اتفاق شوکه‌کننده‌ای که پیشروی را متوقف کند، رخ ندهد»، نوشت: مقامات «اسرائیل» بر تداوم جنگ پافشاری دارند به امید اینکه کنترل حماس بر غزه که از تابستان ۲۰۰۷ ادامه دارد، پایان یافته و توانمندی‌های نظامی این جنبش نابود شود.

یوآو زیتون در ادامه تحلیل خود نوشت: در میدان ارتش (رژیم اشغالگر) هر روز از میزان قدرت حماس حیرت می‌کند، در واقع آن (حماس) یک ارتش واقعی است که در سال‌های گذشته در فاصله ۵۰ دقیقه‌ای با تل‌آویو تاسیس شد. این تحلیلگر مسایل نظامی روزنامه آحارونوت با اشاره به حیرت ارتش رژیم صهیونیستی از قدرت و تسلیحات جنبش حماس، نوشت، ارتش با توجه به آمادگی‌های حماس در طول سال‌های گذشته می‌داند که «نابودی» حماس در نوار غزه هرگز ظرف چند ماه محقق نخواهد شد. یوآو زیتون در ادامه به توانایی‌های حماس در مقابله با ارتش رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت، آنها صدها هزار قبضه سلاح از جمله انواع آرپی‌جی دارند که سلاح اصلی آنها محسوب می‌شود، همچنین آنها موشک‌اندازهای پیشرفته و پهپادهای انفجاری و هجومی دارند که به عنوان نمونه‌ای از پهپادهای «Sky Rider» ارتش «اسرائیل» که در دهه گذشته در نوار غزه سقوط کردند، ساخته شده‌اند. به گفته این تحلیلگر صهیونیست، نیروهای حماس مسلسل‌ها، کلاشنیکف‌ها، تفنگ‌های تک‌تیرانداز دراگونوف، دستگاه‌های ارتباطی پیشرفته، بمب‌های انفجاری در اندازه‌های مختلف و حجم بسیار زیادی اسلحه دارند.

آویو زیتون درباره عملیات ارتش رژیم صهیونیستی برای نفوذ به شمال نوار غزه گفت: درگیری‌های شدید در بیت حانون می‌تواند حاکی از این باشد که «پاکسازی غزه» چندین ماه زمان خواهد برد و تازه این جایی نیست که قدرتمندترین نیروهای حماس در آن حضور دارند. این تحلیلگر آحارونوت درباره محله الشجاعیه در شرق شهر غزه نیز به نقل از یک افسر ارشد تیپ ویژه «جولانی» نوشت، حماس قدرتمندترین گردان خود را در آنجا مستقر کرد، نیروهایی که در این محله به دنیا آمده و بزرگ شده‌اند، به آنجا تعلق دارند و هرگز فرار نخواهند کرد، در عمل ما حدود ۶ ماه برای پاکسازی کامل الشجاعیه زمان لازم خواهیم داشت. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: سامانه موشکی حماس چالشی برای جبهه داخلی این رژیم است.

-    حماس ما را نابود خواهد کرد

با توجه به آنچه گفته شد اکنون بر قدرت حماس به رغم دو ماه جانیت در نوار غزه اذعان شده است، اما جالب اینجا است که بر خلاف این اعترافات، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به دلیل شکست در مقابل مقاومت فلسطین به شکل قابل ملاحظه‌ای محبوبیت خود را در میان حامیانش از دست داده‌است در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر این شکست و ترمیم وجهه خود اینگونه وانمود کرد که جنگ به نفع این رژیم درحال پیش رفتن است و خواستار تسلیم شدن مبارزان جنبش حماس شد.

طبق گزارش خبرگزاری سما، نتانیاهو در پیامی خطاب به افکار عمومی در سرزمین‌های اشغالی که از شکست رژیم اشغالگر برآشفته‌اند، مدعی شد که ده‌ها تن از نیروهای حماس تسلیم شده‌اند، آنها سلاح‌هایشان را زمین می‌گذارند و خودشان را تسلیم نیروهای ما می‌کنند. وی در تقلا برای سرپوش گذاشتن بر خسارات و تلفات ارتش رژیم صهیونیستی در غزه گفت: به نیروهای حماس می‌گویم که همه چیز تمام شد، به خاطر السنوار جانتان را از دست ندهید و همین الآن تسلیم شوید. بی بی در حالی مدعی است که نیروهای حماس در حال تسلیم شدن هستد که پس از انتشار تصاویر مربوطه مشخص شد که صهیونیست ها اقدام به دستگیری خبرنگاران و افراد غیرنظامی در نوار غزه کرده و با برهنه کردن آنها سعی در نشان دادن قدرت و برتری خود با ادعای تسلیم شدن نیروهای حماس داشتند. 

اما اگر این موضوع را هم کنار بگذاریم و مجددا به نگاه و آرای شهرک نشینان مراجه کنیم نه تنها اعتقادی به نابودی حماس ندارند که اتفاقا بر این باورند که حماس انها را نابود خواهد کرد. هم چنانی که  پدر یکی از سربازان کشته شده صهیونیست در نوار غزه، چند روز پیش هشدار داد که وضعیت داخلی اراضی اشغالی نوید خوبی نمی‌دهد و اسرائیلی‌ها با قتل روبرو هستند، چه به دست حماس و چه در جنگ داخلی. به گزارش ایسنا، ایتزیک بونتسیل، پدر سرباز کشته شده آمیت بونتسیل در سخنرانی خود در مراسم خاکسپاری پسرش با بیان اینکه وضعیت به خوبی پیش نمی‌رود، هشدار داد: اگر حماس ما را از بین نبرد، پس از جنگ یکدیگر را از بین خواهیم برد.

پدر این سرباز از تحریک داخلی مداوم یک فرقه اسرائیلی علیه فرقه دیگر گفت و اینکه همه در حال تیز کردن چاقوی خود برای سلاخی دیگری در پایان جنگ هستند. ایتزیک رسانه‌های عبری را به دامن زدن به افزایش شکاف در جامعه اشغالگران و تمرکز بر مسائلی که بافت اجتماعی را در زمان جنگ از بین می‌برد، متهم کرد و گفت، مردم اسرائیل «بیمار» هستند و آینده تیره‌ای در پیش دارند.

کلید واژه ها: اسرائیل حماس طوفان الاقصی نوار غزه بنیامین نتانیاهو فلسطین


( ۷ )

نظر شما :