کاخ سفید؛ از مواضع اعلامی تا رفتار عملی

شکاف بی بی و گالانت در بحبوحه جنگ

۱۳ آذر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۳۴۳۲ اخبار اصلی خاورمیانه
از میزان تخریب و همچنین آمار شهدا بعد از آغاز حملات صهیونیست‌ها از صبح جمعه و در پی عدم تمدید توافق آتش بس، چنین برمی‌آید که اشغالگران به شکل عمدی، محور و کانون کشتار بی سابقه خود را روی غیرنظامیان گذاشته اند، این در حالی است که دولت بایدن پیش‌تر در یک لفاظ سیاسی، پیش شرط واشنگتن برای آغاز حملات رژیم صهیونیستی در غزه را عدم تکرار کشتار گسترده ساکنان غزه اعلام کرده بود. با اینحال صهیونیست ها تنها ثبت دو فقره جنایت در شجاعیه و جبالیا، ظرف ۲۴ ساعت بیش از ۷۰۰ شهروند فلسطینی در غزه به شهادت رسیده اند.
شکاف بی بی و گالانت در بحبوحه جنگ

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: از میزان تخریب و همچنین آمار شهدا بعد از آغاز حملات صهیونیست‌ها از صبح جمعه و در پی عدم تمدید توافق آتش بس، چنین برمی‌آید که اشغالگران به شکل عمدی، محور و کانون کشتار بی سابقه خود را روی غیرنظامیان گذاشته اند، این در حالی است که دولت بایدن پیش‌تر در یک لفاظ سیاسی، پیش شرط واشنگتن برای آغاز حملات رژیم صهیونیستی در غزه را عدم تکرار کشتار گسترده ساکنان غزه اعلام کرده بود. با اینحال صهیونیست ها تنها ثبت دو فقره جنایت در شجاعیه و جبالیا، ظرف ۲۴ ساعت بیش از ۷۰۰ شهروند فلسطینی در غزه به شهادت رسیده اند.

با اعلام این خبر از زبان مدیرکل دفتر رسانه‌ای دولت غزه، وی اضافه کرد که تعداد آوارگان غزه نیز از مرز یک و نیم میلیون نفر گذشت. به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از «روسیه الیوم»، مدیرکل دفتر رسانه‌ای دولت غزه اذعان داشت که دیگر هیچ مکان امنی در نوار غزه وجود ندارد و نظامیان رژیم جنایتکار اسرائیل در سراسر آن قتل عام می کنند. جالب اینجاست که در میانه این کشتار، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بدون ادامه عملیات زمینی در غزه تحقق اهداف جنگ امکان‌پذیر نیست.

البته در مقابل موج بی سابقه جنایت صهیونیست ها، کتائب القسام، شاخه نظامی (حماس)، با انتشار بیانیه‌ای از کشته شدن حدود ۶۰ نظامی اسرائیلی خبر داد. کتائب القسام اعلام کرد رزمندگان مقاومت، سحرگاه دیروز (یکشنبه)، بعد از رصد محل استقرار ده‌ها نظامی ارتش اسرائیل (۶۰ نفر) در داخل چند چادر در شرق منطقه «جحر الدیک» در اطراف این چادر بمب کار گذاشتند. طبق این بیانیه، ساعت ۴:۳۰ بامداد به وقت محلی بعد از انفجار بمب‌ها، یکی از نظامیان قسام برای از پا درآوردن نظامیانی که از این عملیات جان سالم به در بردند، به محل انفجار رفته و بعد از اتمام مأموریت به موضع خود بازگشته است. ارتش رژیم صهیونیستی تا لحظه انتشار این گزارش واکنشی به این بیانیه نشان نداده و کشته شدن نظامیان خود را تایید نکرده است.با این وجود صهیونیست ها  در آخرین بیانیه خود درباره شمار تلفات نظامیان این رژیم در بعد از آغاز نبرد زمینی در غزه اعلام کرده ۷۲ نظامی خود را از دست داده است.

-    از مواضع اعلامی تا رفتار عملی

از زمانی که صهیونیست ها موضوع کوچاندن ساکنان نوار غزه را مطرح کرده‌اند دولت بایدن بارها مخالف خود را هرگونه اقدامی در این راستا اعلام داشت. با این حال رفتار عملی آمریکا در تضاد کامل با مواضع اعلامی آنها قرار دارد چرا که در صحنه عمل، ایالات متحده با حمایت‌های نظامی، تسلیحاتی و لجستیکی چراغ سبز خود را نسبت به ارتکاب هرگونه جنایت در نوار غزه نشان دادند؛ جنایاتی که در گزارش پیشین «ایران» عنوان شده بود که با هدف ایجاد ارعاب در ساکن این باریکه و نهایتاً کوچاندن اجباری آنها در دستور کار قرار گرفته است.

در تازه ترین موضع اعلامی، کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز شنبه گفت که «ایالات متحده تحت هیچ شرایطی اجازه کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها را نمی‌دهد.» هریس تاکید کرد که ایالات متحده تحت هیچ شرایطی اجازه کوچانده اجباری فلسطینی ها از غزه یا کرانه باختری، محاصره غزه یا ترسیم مجدد مرزهای غزه را نخواهد داد. این بیانیه در میانه دیدار هریس با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، در دوبی در حاشیه کنفرانس Cop28 منتشر شد. معاون رئیس جمهور امریکا درباره ایده های ایالات متحده برای برنامه ریزی پساجنگ از جمله تلاش برای بازسازی، امنیت و حکومت داری صحبت کرد. وی تاکید کرد که این تلاش‌ها تنها در صورتی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد که در چارچوب یک افق سیاسی روشن برای مردم فلسطین به سمت کشوری که توسط تشکیلات خودگردان احیا شده فلسطین رهبری می‌شود و حمایت قابل توجه جامعه بین‌المللی و کشورهای منطقه دنبال شود. معاون رئیس جمهور تاکید کرد که حماس نمی تواند غزه را کنترل کند چراکه برای امنیت اسرائیل، رفاه مردم فلسطین و امنیت منطقه غیرقابل دفاع است.

به موازات این ادعای کاملا هریس، لوید آستین (وزیر دفاع آمریکا) هم روز شنبه گفت که اگر رژیم صهیونیستی اقدام بیشتری برای حفاظت از غیرنظامیان انجام ندهد، دولت تل آویو با خطر شکست راهبردی روبرو می‌شود. آستین در مجمع دفاع ملی ریگان گفت که اگر اسرائیل هر کار ممکن را برای حفاظت از غیرنظامیان انجام ندهد، ممکن است فلسطینی‌ها را به سمت آغوش دشمن سوق دهد و شکست راهبردی را جایگزین پیروزی تاکتیکی کند. وزیر دفاع آمریکا اضافه کرد: واشنگتن درس‌های سختی را در عراق و افغانستان در مورد کشتار و جابجایی غیرنظامی‌ها یاد گرفته است. جنگ در یک منطقه شهری متراکم اسرائیل را متحمل مسئولیت‌های سنگینی می‌کند. با این وجود در مجموع باید به این نکته اشاره داشت که آمریکایی ها تنها در حرف پیرامون تلفات غیرنظامی‌ها در غزه ابراز نگرانی می‌کنند و از طرف دیگر تسلیحات سنگین برای بمباران غزه به صهیونیست ها می‌دهند.

به گفته ایرنا، حامیان رژیم صهیونیستی در مساله غزه با حمایت نظامی و ارائه تسلیحات به بحران‌های انسانی در این منطقه دامن زده‌اند. اکنون که تصاویر جنایت‌ها علیه فلسطینی‌ها در رسانه‌ها به صورت گسترده منتشر شده و دولت‌های حامی اسرائیل از داخل به علت حجم گسترده جنایت‌ها تحت فشار قرار گرفتند مجبور به اظهارنظر در مورد تلفات غیرنظامی شدند. آنها که در طولانی مدت ادعای حمایت از حقوق بشر را دارند در روزهای ابتدایی جنگ با سکوت خود با نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه همراه شدند. اما گذشت زمان و افزایش میزان تلفات در غزه که شبیه به یک قتل عام در چشم جهانیان آمد، حامیان تل‌آویو را به اظهارنظر و اعتراف به این خشونت‌ها واداشته است. 

باید اذعان داشت که در پس این اعتراف مقامات غربی، راهبرد حمایت آشکار و پنهانی غرب از حملات رژیم صهیونیستی نهفته است که اثبات تداوم استاندارد دوگانه آمریکا و شرکایش و همچنین همدستی با این جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل می باشد. پیرو این نکته اگر چه اخیرا بنیامین نتانیاهو اظهار کرده که با دولت آمریکا درخصوص جنگ علیه غزه اختلافاتی وجود دارد، اما به نظر می رسد حتی اگر اصل وجود اختلافات هم حقیت داشته باشد تنها در سطح تاکتیکی است و دولت بایدن کماکان جدی ترین حامی صهیونیست ها در قتل عام دو ماه اخیر در غزه است. 

-    اختلافات فوران می کند

در گزارش های پیشین مفصلا به اختلافات عمیق در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی اشاره شد، اما طی روزهای اخیر گسل در میان صوینیست ها به قدری بالا گرفته که نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد، وزیر جنگ این رژیم با مشارکت او در نشست خبری که روز شنبه در پایگاه نظامی «کریا» در تل‌آویو برگزار شد، مخالفت کرد. به گزارش ایسنا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوالی درباره دلیل برگزاری کنفرانس خبری جدا از یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم گفت، پیشنهاد کرد که گالانت یک نشست خبری مشترک برگزار کند، اما او تصمیم دیگری گرفت.

به نقل از روسیا الیوم، تحلیلگران صهیونیستی می‌گویند، اختلاف میان نتانیاهو و گالانت شدید است. کابینه جنگ رژیم صهیونیستی بر این باور است که نتانیاهو به نوار غزه حمله کرده تا آینده سیاسی خود را نجات دهد. آنها می‌گویند، کابینه جنگ و نتانیاهو به هم اعتماد ندارند و این مساله روی تصمیمات حمله به نوار غزه تاثیر خواهد گذاشت. اظهارات مذکور نتانیاهو نشان از تشدید اختلافات با گالانت است که تصمیم گرفت نشست خبری مستقل برگزار کند. نتانیاهو درباره گالانت و با وجود نظرسنجی‌ها که نشان می‌دهند محبوبیت نتانیاهو کاهش چشمگیری داشته و سهم مخالفان او افزایش یافته‌است، گفت که از سوی صهیونیست‌ها مأموریت دارد و طبق نظرسنجی‌ها عمل نمی‌کند. اما هر دو در نشست خبری جداگانه خود بر تصمیم واحد یعنی «نابودی» حماس تاکید کردند. از سوی دیگر، تحلیلگران انسجام بیشتری میان گالانت و بنی گانتس از اعضای کابینه جنگ می‌بینند.

کلید واژه ها: اسرائیل آمریکا نوار غزه حماس فلسطین بنیامین نتانیاهو جو بایدن کاملا هریس لوید آستین


( ۳ )

نظر شما :