جزئیاتی از دیدار بلینکن با السودانی

اسرائیل غزه را آتش می زند و امریکا عراق را تهدید می کند

۲۱ آبان ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۲۹۶۴ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
با تشدید تنش در غزه و به دنبال آن فشار بیشتر گروه های مقاومت به اسرائیل و متحد و پشتیبان اصلی آن، ایالات متحده امریکا، به نظر می رسد امریکایی ها برای دفاع از سیاست خود و تداوم این رویکرد حمایت آمیز از اقدامات ایذایی اسرائیل و پشتیبانی از فعالیت های خصمانه آن در غزه، به سیاست تهدید و رعب رو آورده اند و به این ترتیب تلاش دارند فشارها را دفع کنند.
اسرائیل غزه را آتش می زند و امریکا عراق را تهدید می کند

دیپلماسی ایرانی: با گذشت چند روز از سفر شبانه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به عراق جزئیات بیشتری از سفر او و محتوای این سفر منتشر شده است. 

با تشدید تنش در غزه و به دنبال آن فشار بیشتر گروه های مقاومت به اسرائیل و متحد و پشتیبان اصلی آن، ایالات متحده امریکا، به نظر می رسد امریکایی ها برای دفاع از سیاست خود و تداوم این رویکرد حمایت آمیز از اقدامات ایذایی اسرائیل و پشتیبانی از فعالیت های خصمانه آن در غزه، به سیاست تهدید و رعب رو آورده اند و به این ترتیب تلاش دارند فشارها را دفع کنند.

وزیر امور خارجه امریکا که حدود ساعت 10 شب به عراق رسیده بود، بر خلاف رویه معمول در فرودگاه نظامی بغداد که تحت کنترل امریکایی هاست و در جوار فرودگاه بغداد واقع شده در حالی که جلیقه ضد گلوله به تن کرده بود، به عراق آمد. او قبل از ملاقات با مقامات عراقی با فرماندهان امریکایی مستقر در عراق ملاقات کرد و از آنها درباره وضعیت پایگاه های امریکایی ها و حملاتی که به آنها توسط گروه های مسلح عراقی انجام می شود پرس و جو شد. بعد از آن بلینکن به دیدار محمد شیاع السودانی رفت. دیدار او با سودانی نیز چندان دوستانه نبود و او با لحنی تهدیدآمیز و گلایه مند با نخست وزیر عراق صحبت کرد. گویا بلینکن تنها به این دلیل به عراق آمده بود که صرفا با او گفت وگو کند و به او هشدار دهد. 

منابع آگاه عراقی گفتند که وزیر امور خارجه امریکا به نخست وزیر عراق گفته است که "آقای السودانی شیوه آمدن من گویاست (اشاره به زمان آمدن، مکان فرود هواپیما و نوع لباس پوشیدنش) که چقدر از دولت شما ناراحت و ناامیدیم. با اینکه شما با معادله ایران نخست‌وزیر شدید ولی گمان می‌کردیم امکان همکاری با شما را داریم. من فقط آمده‌ام شما را ببینم و بعد از این ملاقات هم از عراق می‌روم." او سپس با لحنی تهدیدآمیز گفت: "اگر جلوی حمله به پایگاه‌های ما گرفته نشود ما نه تنها سفارت خود را در عراق می‌بندیم بلکه با اعمال تحریم و همچنین تضعیف دینار (واحد پول ملی عراق) به‌شدت واکنش نشان خواهیم داد. بعد از این که ما سفارتمان را بستیم اروپایی‌ها نیز سفارت هایشان را خواهند بست، و همه این کارها هیچ کدام به نفع عراق نیست." 

وی سپس به گزارش هایی که دریافت کرده و در آن آمده است که گروه های مسلح عراقی قصد دارند به پایگاه های امریکا در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حمله کنند، اشاره کرد و گفت: «مطمئن باشید اگر این اتفاق بیفتد کشورهای عربی نیز با ما همراه خواهند شد و سفارتخانه های خود را خواهند بست و این به هیچ وجه به سود عراق نیست. در ضمن تهدید آقای بایدن، رئیس جمهوری ما را که گفته بود فرماندهان گروه‌های مقاومت را هدف قرار می دهیم نیز جدی بگیرید.»

بلینکن به سفر السودانی به واشنگتن نیز که وعده تنظیم دیداری میان او با رئیس جمهوری امریکا در کاخ سفید در جریان سفرش به نیویورک به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، به او داده شده بود نیز اشاره کرد و گفت: «دعوت از شما برای سفر به واشنگتن تا زمانی که کاری جدی علیه حملات به پایگاه‌های ما انجام ندهید فعلا امکان‌پذیر نیست.» او در آخر تاکید کرد که تهدیدهای ما جدی است و لطفا به طرف‌های ایرانی نیز اطلاع دهید. السودانی در این دیدار قول داد جلوی تحرکات علیه امریکا را بگیرد. 

بلینکن بعد از این دیدار به فرودگاه رفت و بدون این که با مقام عراقی دیگری دیدار کند بغداد را ترک کرد تا به این ترتیب سفرش به عراق بیش از دو ساعت به طول نینجامد. 

منابع آگاه می گویند که السودانی آن شب را از نگرانی تا صبح نخوابید و وقتی به تهران آمد هم بسیار استرس داشت. اما دیدارش در تهران و ملاقاتش با مقامات ارشد کشورمان به نوعی به او قوت قلب داد. به گفته منابع آگاه، او بعد از دیدار با مقام معظم رهبری بسیار احساس آرامش کرد و حرف‌های ایشان بر او تاثیر مثبت گذاشت. او بنا بود از تهران به کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس برود و گفته شده بود مقصد بعدی اش بعد از تهران امارات متحده عربی است، اما این سفر را به تعویق انداخت و بعد از ظهر همان روز به بغداد بازگشت. 

سودانی عصر همان روزی که از تهران برگشت در خانه حیدر العبادی با رهبران چارچوب هماهنگی جلسه برگزار کرد و ماحصل اتفاقات 24 ساعت گذشته را برای آنها شرح داد و هشدار داد که بنا به هشدار امریکایی ها عراق در آستانه ورود به بحرانی عظیم است اگر جلوی حملات به پایگاه های امریکایی ها گرفته نشود. سپس از رهبران چارچوب هماهنگی خواست که همکاری کنند و به گروه‌های مسلح فشار بیاورند که علیه پایگاه‌های امریکا حمله نکنند. در این جلسه قیس خرعلی، رهبر عصائب اهل حق و سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، بیش از همه با السودانی همراهی کردند و به او گفتند که حمایت رهبری ایران از دولت شما گویاست که ثبات دولت شما برای ایران مهم است و از این بابت باید اطمینان خاطر داشته باشید.

با این حال سابرینا سینگ، معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا شامگاه سه‌شنبه هفته گذشته گفت که حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های این کشور در سوریه و عراق در حال افزایش است. سینگ طی نشست خبری توضیح داد: «ما شاهد افزایش حملات هستیم، اما تاکنون، تلفات قابل توجهی ندیده‌ایم و آسیب قابل‌توجهی به زیرساخت‌های خود نداشتیم.»

به گزارش خبرگزاری فارس، وی در پاسخ به این سوال که آیا بازدارندگی آمریکا علیه گروه‌های مقاومت که متهم به حمله به پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق از اواسط اکتبر هستند، عمل می‌کند؛ مدعی شد: «بازدارندگی در حال حاضر به‌طور باورنکردنی از سوی ما قوی است.» به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، این مقام پنتاگون اظهار داشت: «ما در حال ارسال پیامی باورنکردنی به هر بازیگر دولتی یا غیردولتی هستیم که بخواهد درگیر جنگ [غزه] بشود.»

سینگ همچنین افزود که در بازه زمانی بین ۱۷ اکتبر تا ۷ نوامبر، نیروهای آمریکایی حداقل ۴۰ بار مورد حمله قرار گرفته‌اند که ۲۲ بار در عراق و ۱۸ بار در سوریه بوده است. وی با بیان اینکه تعداد کل نیروهای مجروح‌شده آمریکایی در این حملات ۴۶ نفر است، افزود: «این حملات شامل ترکیبی از پهپادهای تهاجمی و موشک‌ها هستند.»

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: محمد شیاع السودانی ایران عراق امریکا ایالات متحده امریکا عراق و امریکا آنتونی بلینکن ایران و عراق ایران و عراق و امریکا سید علی موسوی خلخالی


( ۴ )

نظر شما :