بحران فلسطین، محور مذاکرات تهران و بغداد

امریکا پیام فرستاد ایران پاسخ داد

۱۶ آبان ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۲۸۸۹ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
علی موسوی خلخالی می نویسد: در حالی که اسرائیل اعلام کرده که محاصره غزه را تکمیل کرده و عملا غزه را به شمال و جنوب تقسیم کرده است، نمی توان انتظار داشت پیام های امریکا به ایران و پاسخ های تهران به تهدیدهای امریکا بتواند به راحتی جلوی واکنش گروه های مقاومت را بگیرد. به ویژه که ایران تاکید دارد، گروه های مقاومت مستقل هستند و بر اساس احساس ملی خود عمل می کنند و از ایران دستور نمی گیرند.
امریکا پیام فرستاد ایران پاسخ داد

دیپلماسی ایرانی: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در حالی دیروز وارد تهران شد که شب قبل از آن میزبان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در بغداد بود. 

السودانی حدود ساعت 7:30 به تهران رسید و 8:20 مورد استقبال رسمی سید ابراهیم، رئیس جمهوری کشورمان قرار گرفت. جلسه آنها چندان طولانی نشد. حدود یک ساعت و نیم بعد نشست مطبوعاتی آن دو برگزار شد و در حدود ساعت 10 السودانی با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد. او حدود ساعت 2 بعد از ظهر سفر فشرده خود به ایران را به پایان رساند و تهران را ترک کرد. بر اساس آنچه رسانه های عراقی اعلام کردند، سفر او با هدف بررسی بحران غزه و جنگ اسرائیل علیه فلسطینیان به تهران انجام شد. البته در این سفر درباره روابط دوجانبه و همچنین امنیت مرزها نیز گفت وگو شد. 

السودانی در کنفرانس مشترک مطبوعاتی خود با رئیس جمهوری کشورمان در تهران گفت که "جامعه جهانی به وظایف خود در قبال مردم غزه عمل نکرده است." وی تاکید کرد، "مردم فلسطین در معرض نسل کشی هستند. مواضع ما با ایران درباره مسئله فلسطین مشترک است و به دنبال دستیابی به مهمترین هدف یعنی توقف آتش و جنگ در غزه هستیم." سید ابراهیم رئیسی نیز در این نشست خبری مشترک ضمن تایید مواضع السودانی بر برقراری آتش‌بس و کمک‌رسانی به غزه تاکید کرد و گفت باید این اتفاق هرچه زودتر بیفتد. وی گفت: "مواضع ایران و عراق در موضوع فلسطین مشترک است. هرچه سریع تر باید بمباران‌ها قطع شوند. این جنایت هولناک، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی و کودک‌کشی است که توسط رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی انجام می‌شود."  

بلینکن یکشنبه شب ساعاتی قبل از آمدن السودانی به تهران، در حالی که جلیقه ضد گلوله به تن داشت و هواپیمایش در فرودگاه نظامی فرود آمده بود، وارد بغداد شد. او کمی از 10 شب گذشته بود که با السودانی دیدار کرد و بعد از آن در کنفرانس مطبوعاتی اش که انفرادی و بدون حضور دیگر مقامات عراقی برگزار شد، و در حالی که تلاش می کرد مستقیما به تهران پیام دهد به خبرنگاران گفت که "ما خواهان هیچ رویارویی با ایران نیستیم، اما تمامی تدابیر را برای حفاظت از نیروها و شهروندانمان اتخاذ می‌کنیم." در حالی که تلاش شده بود سفر بلینکن به عراق مخفی بماند و رسانه ها از زمان انجام آن خبری نداشته باشند اما با این حال، او در حالی به عراق رسید که پایگاه امریکا در سوریه هدف حمله قرار گرفته بود. این چندمین بار بود که طی هفته های اخیر به پایگاه های امریکا در عراق و سوریه حمله می شد. برای همین او در کنفرانس مطبوعاتی اش به خبرنگاران گفت: "ما پیام بسیار شفافی را به کسانی می‌فرستیم که نظامیان آمریکایی را تهدید می‌کنند که محتوای این پیام این است که این کار را نکنید." وی سپس گفت: "پیشرفت خوبی در مذاکرات مربوط به آتش‌بس انسانی در غزه حاصل شده است. من مذاکرات خوب و شفافی با نخست وزیر عراق داشتم. اختلافاتی در خصوص دستیابی به آتش بس کامل وجود دارد، اما همگان از آتش بس انسانی استقبال می‌کنند." او بلافاصله بعد از آن بغداد را ترک کرد در حالی که سفرش به عراق دو ساعت بیشتر طول نکشیده بود.

با آغاز بحران غزه و در حالی که ایالات متحده حمایت تمام قد از دولت تندروی اسرائیل برای انجام هر گونه تعدی و خشونت علیه شهروندان عادی فلسطینی در غزه انجام می دهد، نیروهای مقاومت در پاسخ به این حمایت امریکا پایگاه های این کشور در عراق و سوریه را هدف گرفته اند. جریان های مقاومت به اطلاع دولت عراق رسانده اند تا زمانی که اسرائیل با حمایت امریکا به حملاتش به غزه پایان نداده و آتش بس در این منطقه اعلام نشود از حمله به منافع امریکا دست نخواهند کشید. 

دیروز اما، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پاسخ بلینکن را به صراحت داد و گفت: «دولت آمریکا نمی‌تواند بگوید ما دنبال گسترش جنگ در منطقه نیستیم ولی از سوی دیگر دست رژیم صهیونیستی را برای انجام جنایت علیه ملت فلسطین باز بگذارد. جریان‌های مردمی و مقاومت در منطقه واضح است که به صورت جدی اقدام کنند. در صورتی که جامعه بین‌المللی اقدام موثر و جدی انجام ندهد همه احتمالات وجود دارد. ارسال پیام از سوی آمریکا به دیگران که خویشتنداری کنید با آنچه در عمل در حال انجام آن هستند دو رویکرد متفاوت در حوزه گفتار و عمل است. این را آمریکایی‌ها باید درک کنند.»

در حالی که اسرائیل اعلام کرده که محاصره غزه را تکمیل کرده و عملا غزه را به شمال و جنوب تقسیم کرده است، نمی توان انتظار داشت پیام های امریکا به ایران و پاسخ های تهران به تهدیدهای امریکا بتواند به راحتی جلوی واکنش گروه های مقاومت را بگیرد. به ویژه که ایران تاکید دارد، گروه های مقاومت مستقل هستند و بر اساس احساس ملی خود عمل می کنند و از ایران دستور نمی گیرند.

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: عراق ایران فلسطین اسرائیل غزه حمله اسرائیل به غزه ایران و عراق ایران و عراق و فلسطین آنتونی بلینکن محمد شیاع السودانی سید ابراهیم رئیسی امریکا ایران و امریکا سید علی موسوی خلخالی عراق و امریکا امریکا و عراق ایران و عراق و امریکا


( ۷ )

نظر شما :