پیشتازی رئیس جمهوری پیشین از بایدن در ایالت های اصلی

گرایش غریب جامعه آمریکا به ترامپ

۲۱ آبان ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۲۲۹۶۲ اخبار اصلی آمریکا
به رغم رفتار کودکانه در دادگاه نیویورک و در جریان محاکمه به اتهام تقلب، ترامپ در نظرسنجی ها از بایدن جلوتر است؛ بایدنی که کارنامه خیره کننده اش در دوران ریاست جمهوری، تبدیل به حمایتی در جامعه نشده است.
گرایش غریب جامعه آمریکا به ترامپ

نویسنده: دیوید اسمیث David Smith

دیپلماسی ایرانی: از میان دو نامزد انتخابات مطرح انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات متحده آمریکا، یکی موفق به تصویب یک لایحه تاریخی در زمینه آب و هوا و زیرساخت ها شده، اقتصاد آمریکا را از یک رکود گذرانده و غرب را علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به صف کرده است. دیگری روز دوشنبه در دادگاه نیویورک و در جایگاه شاهد کردارهای کودکانه داشت و به جنجال سازی و هیاهو علیه قاضی سرگرم بود.

با این همه، تازه ترین افکارسنجی در ایالت های کلیدی آمریکا نشان می دهد که اگر همین امروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شود، اولی یعنی جو بایدن از دومی یعنی دونالد ترامپ با فاصله زیادی شکست خواهد خورد.

شاید این پیامد همه گیری کرونا یا تورم یا قبیله گرایی باشد اما هرچه می گذرد دشوارتر بتوان انکار کرد که در صحنه سیاست آمریکا، رخدادی غریب و شگفت در حال وقوع است.

از زمانی که جو بایدن به ریاست جمهوری رسید، اقتصاد آمریکا، چهارده میلیون فرصت شغلی تازه خلق کرده و فهرست دستاوردهای قانونگذاری اش نیز شانه به شانه روسای جمهوری همچون فرانکلین روزولت و لیندون جانسون بوده و حتی به آنها تنه می زند. با این حال، تازه ترین افکارسنجی موسسه گالوب نشان می دهد که حمایت کلی از بایدنِ هشتاد ساله، تنها 37درصد است.

در این حال، ترامپ با 91 مورد اتهامات جنایی در آتلانتا، میامی، نیویورک و واشنگتن دی سی روبه روست که برخی شان به تلاش او برای سرنگونی دولت آمریکا مربوط می شود. با این حال، ترامپ 77 ساله پیشتاز رقابت های مقدماتی نامزدهای جمهوریخواه است که مایک پنس معاونش در کاخ سفید، که با کودتا مخالفت کرد، از این رقابت ها کناره گیری زودرسی داشت.

روز دوشنبه، ترامپ در دادگاه نیویورک بود برای رسیدگی به یک پرونده تقلب مالی که تا همینجا هم او را پانزده هزار دلار جریمه کرده است آن هم به خاطر دو بار نقض حکم دادگاه که او را از انتقاد و هجمه به اعضای دادگاه منع کرده بود. این پرونده، سازمان ترامپ را با خطر از هم پاشیدگی روبه رو کرده و حکایت از آن دارد که امپراطور، عریان (بی آبرو) شده است. به نظر می رسد که رای دهندگان آمریکایی، اما، اهمیتی نمی دهند. افکارسنجی تازه در ایالت های کلیدی می گوید که رای دهندگان در زمینه اقتصاد با یک اختلاف 22 نمره ای، به ترامپ بیشتر از بایدن اعتماد دارند: 59درصد در برابر 37درصد. این نظرسنجی توسط نیویورک تایمز و کالج سینا Siena College انجام شد.

همین نظرسنجی نشان می دهد که درست یک سال پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، ترامپ در پنج ایالت از شش ایالتی که مهمترین کانون های مبارزه انتخاباتی هستند، بایدن را شکست می دهد هرچند مطابق این نظرسنجی، اگر ترامپ بابت اتهامات جنایی اش محکوم شود، حدود شش درصد از حامیانش را از دست خواهد داد.

خرد متعارف حکم می کند که مشکلات حقوقی پرشمار ترامپ در رقابت های مقدماتی جمهوریخواهان اثرگذار باشد و در انتخابات هم به او آسیب بزند. اکنون این هم هنوز قطعی نیست در شرایطی که ترامپ از حیث سیاسی ضدضربه به نظر می رسد و دموکرات ها هم از گسست میان کارنامه بایدن و میزان محبوبیت اش به چالش افتاده اند.

به نظر می رسد که هیچ رخداد یا رفتاری در دادگاه، این پویش ها را تغییر ندهد. در حال و هوای رسمی جلسه دادگاه منهتن نیویورک، کردارهای ستیزه جویانه و ناپسند ترامپ، بیشتر از رفتارهایش در گردهم آیی های انتخاباتی در چشم است. ترامپ بارها با قاضی دادگاه آرتور انگورون Arthur Engoron مشاجره کرد و قاضی مجبور شد به او هشدار دهد که اگر مستقیما به پرسش های دادگاه پاسخ ندهد، ممکن است رئیس جمهوری سابق را از جایگاه شهود بیرون کند.

انگورون، قاضی دادگاه، همچون آموزگاری که برای سر به راه کردن یک کودک سرکش، به والدینش متوسل می شود، خطاب به وکلای ترامپ گفت: من خواهش می کنم که اگر می توانید، او را کنترل کنید. اگر نمی توانید، من این کار را خواهم کرد. من عذر او را می خواهم و هر نتیجه منفی ای که بتوانم خواهم گرفت." وی افزود: "اینجا یک گردهم آیی سیاسی نیست، اینجا دادگاه است."

مشاهده گویایی بود که ترامپ آگاهانه و عامدانه، حضورش در دادگاه را با کارزارهای انتخاباتی 2024 مخلوط می کرد و بارها خبرنگاران حاضر در تالار دادگاه را خطاب قرار می داد. کوه مشکلاتی که کار بیشتر نامزدها را خاتمه می داد، به مقوم او در رقابت برای رسیدن به کاخ سفید تبدیل شده است.

برای این وضعیتِ ترامپ، نمادی بهتر از عکسی نیست که ماموران در ماه اوت و در زندان فرمانداری فولتون از او گرفتند و نشان می دهد که ترامپ خود را تسلیم کرده و در حال ثبت مشخصاتش در زندان است. برای هر سیاستمدار دیگری، این عکس می توانست نقطه پایان دوران سیاسی اش باشد و برای هر شهروندی مایه شرمساری و سرافکندگی. برای ترامپ اما، به یک دارایی ارزشمند در بازار مکاره کارزار انتخاباتی تبدیل شد که بوسیله آن، پول های زیادی جمع آوری کرد و پایگاه هوادارانش هم افزایش یافت. 

یک بار دیگر، روز دوشنبه، ترامپ به خوبی می دانست که کردارهای غریبش در صحن دادگاه، توجه رسانه ها را به خود جلب می کند. او به خبرنگاران گفت: "در حالی که به اسرائیل حمله شده، به اوکراین حمله شده، و تورم کشورمان را زنده زنده می خورد، من اینجا هستم. اینها همه حمله تبلیغاتی مخالفان سیاسی من است که توسط دولت بایدن انجام می شود، رتبه محبوبیت شان در نظرسنجی ها، وحشتناک است. نیویورک تایمز، نظرسنجی ای انجام داده که نشان می دهد من در همه جا پیشتازم، اما این یک شرایط بسیار غیرمنصفانه است." وی با تمسخر ناله کرد که: "من مطمئنم که قاضی علیه من رای خواهد داد چرا که وی همیشه علیه من رای داده است. این یک دادگاه بسیار غیرعادلانه است، خیلی خیلی غیرعادلانه و من امیدوارم که مردم شاهد باشند." او جنجال کرد، اهانت کرد، درباره ویژگی ها و دارایی هایش لاف زنی کرد و انگیزه های دادستان کلِ دمکرات نیویورک، لتیتیا جیمز Letitia James را زیر سوال برد. جیمز این پرونده را به دادگاه آورد و خواهان صدور حکم جریمه ای معادل 250 میلیون دلار شد. ترامپ گفت: "این یک جادوگری سیاسی است و من فکر می کنم وی باید از خودش شرمنده باشد."

این تکنیک منحرف سازی ترامپ جواب داد. نیل کاتیال، وکیلی که ده ها پرونده را در برابر دادگاه عالی عهده دارد بوده، در شبکه ایکس نوشت: "همه از لجاجت های وی حرف می زنند به جای آنکه درباره تقلب های او صحبت کنند و اینکه او یک حقه باز است. او این پرونده را باخته و این بهترین نمایشی است که می تواند بدهد."

این نمایش مصونیت از مجازاتِ مردی است که در ششم ژانویه 2021، نشان داد که قوانین و اخلاقیات برایش هیچ مفهومی ندارد. کمتر کسی از منتقدان ترامپ تردید دارد که اگر اندک فرصتی به او داده شود، دمکراسی را خاکستر خواهد کرد. 

اما ترامپ همچنین اذعان کرد که شرکتش برآورد درستی از ارزش مالی برج های آپارتمانی، زمین های گلف و دیگر دارایی های او ارائه نکرده اند. وکلای ایالت نیویورک گفتند که ارزش این دارایی ها، عمدا بالاتر نشان داده شده تا شرایط بهتری برای دریافت تسهیلات مالی فراهم شود. انگورون هم قبلا رای داده که این کار حقه بازی بوده است.

ترامپ پس از پنج ساعت بازجویی، به مکان دوست داشتنی خودش وارد شد: بارانی از فلاش دوربین ها، پوشش زنده شبکه های تلویزیونی سی ان ان، فاکس نیوز، ام اس ان بی سی و فرصتی برای ترامپ تا درباره رتبه اش در نظرسنجی ها صحبت کند. این وضعیت می تواند برای هرکسی که از انتخابات 2016 مصیبت دیده، یک فلاش بک باشد.

ترامپ در حالی که با همه توانش در تلاش برای نمایش رنجش، ناخرسندی و قربانی شدن بود، گفت: "فکر می کنم این یک روز خیلی بد برای آمریکاست."

نظرسنجی ها نشان می دهد که این تاکتیک ها در حال حاضر، پرتوان ترین نیروهای عرصه سیاست باشند. بایدن یک سال وقت دارد تا پادزهر آن را پیدا کند.

منبع: گاردین / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دونالد ترامپ جو بایدن انتخابات امریکا انتخابات ریاست جمهوری امریکا ترامپ و بایدن بایدن و ترامپ دادگاه ترامپ پیشتازی ترامپ نظرسنجی ها


( ۵ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۱ آبان ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۳
گرایش به ترامپ از روی دانش سیاسی او ومردم نیست۔اصولا جماعت عمومی مردم از انسانهائی که عصیان اجتماعی ارام وبرخی اوقات حتی نا ارام میکنند ناراًضی نیستند۔چون همگی نوعی نارضایتی از جامعه خود دارند۔ممکن است نارًضایتی ها هیچگونه هم اهنگی بایکدیگر نداشته باشد۔ دو حزب امریکا پایگاه معتبری دارند۔ولی در صد مردم بی حزب از انها ریادتر است۔تصور من این است انتخابات دور اینده انتخابات با نتیجه غیر معمول همیشگی باشد وهیچ حزب برنده نباشد وباعث تغییرات سیاسی وسیعی گردد۔امریکا نیاز به تغییرات سیاسی ومدارا باجهان دارد۔ روز وشب عربده با خلق خدا نتوان کرد۔ حل این نکته بدین فکر خطا نتوان کرد۔
ناشناس ۲۱ آبان ۱۴۰۲ | ۲۲:۲۹
ترامپ به نماد سرکشی در برابر سیستم ادره ی امریکا تبدیل شده است . وجود این شخص ، تمسخر افرادی است که زمین و زمان را به هم می دوزند تا اثبات کنند در آمریکا دموکراسی واقعی وجود دارد .‌