درپی سفر دوباره بلینکن به منطقه، تل آویو در موج جدید جنایات خود مدارس و بیمارستان‌ها را هدف قرار دادند

نسخه امریکایی برای غزه

۱۴ آبان ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۲۸۴۷ اخبار اصلی خاورمیانه
در بیست و نهمین روز از عملیات طوفان الاقصی و یک روز پس از آنکه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا به تل آویو سفر کرده بود، ارتش رژیم صهیونیستی، در نوع جدیدی از حملات خود، مراکزی را که به طور معمول آوارگان در آنها پناه می‌گیرند، شامل مساجد، مدارس و بیمارستان‌ها هدف حمله قرار داد.
نسخه امریکایی برای غزه

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در بیست و نهمین روز از عملیات طوفان الاقصی و یک روز پس از آنکه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا به تل آویو سفر کرده بود، ارتش رژیم صهیونیستی، در نوع جدیدی از حملات خود، مراکزی را که به طور معمول آوارگان در آنها پناه می‌گیرند، شامل مساجد، مدارس و بیمارستان‌ها هدف حمله قرار داد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، ارتش اشغالگر تنها طی صبح دیروز شنبه دو مسجد را در فاصله دو ساعت در جنوب شهر غزه تخریب کرد. بنا بر این گزارش، ابتدا مسجد امام علی بن ابی طالب و یک خانه در کنار آن در خیابان هشت در جنوب شهر غزه و دو ساعت پس از آن مسجد الاستجابه در حملات ارتش رژیم صهیونیستی ویران شدند.

مدارس که این روزها پناهگاه آوارگان فلسطینی است، از دیگر اهداف دو روز گذشته ارتش رژیم صهیونیستی بودند. روز گذشته اشغالگران مدرسه الفاخوره را که هزاران آواره در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه در آنجا اسکان یافته بودند، بمباران کردند. در این حمله ۱۵ نفر شهید و بیش از ۵۴ نفر زخمی‌ شدند. خبرنگار خبرگزاری شهاب نیز اعلام کرد، جنگنده‌های اشغالگران مدارس السوق در وسط اردوگاه جبالیا را در حالی‌که ده‌ها آواره آنجا بودند، بمباران کردند. بنا بر گزارش‌ها، این مدرسه با فسفر سفید هدف قرار گرفته شد. ارتش رژیم صهیونیستی پیش از این مدرسه، جمعه شب نیز مدرسه اسامه بن زید در منطقه الصفطاوی را نیز که ده‌ها آواره مستقیماً در شمال نوار غزه در آن مستقر بودند با گلوله‌های ضد تانک هدف قرار دادند که منجر به شهادت ۲۰ فلسطینی و زخمی شدن تعدادی دیگر شد.

بیمارستان‌ها که تبدیل به پناهگاهی برای آوارگان شده‌اند نیز دیروز هدف جنایات ارتش رژیم صهیونیستی بودند. ظهر دیروز ورودی بیمارستان القدس در غزه هدف بمباران ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفت که براساس آمار اولیه، ۲۱ آواره فلسطینی که برای در امان ماندن از حملات به آنجا پناه برده بودند، زخمی شدند. این چهارمین بیمارستانی است که پس از بیمارستان المعمدانی، الشفاء و النصر هدف حمله قرار گرفته است.

شدت جنایات صهیونیست‌ها علیه بیمارستان‌های غزه به قدری بی‌سابقه بود که دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز وحشت در رابطه با کاروان آمبولانس‌ها در غزه، روز جمعه تأکید کرد که درگیری‌ها باید متوقف شود. آنتونیو گوترش گفت: «نسبت به حمله گزارش شده در غزه به کاروان آمبولانس‌ها در خارج از بیمارستان الشفاء احساس وحشت کردم. واقعاً تصاویر اجساد پراکنده در خیابان مقابل بیمارستان دلخراش و نگران‌کننده است.» عصر جمعه، هواپیماهای ارتش رژیم صهیونیستی کاروان امدادی و گروهی از آمبولانس‌ها را که از مجتمع پزشکی الشفاء در نوار غزه خارج شده و در حالی که برای انتقال مجروحان به گذرگاه رفح در حرکت بودند، هدف قرار دادند.

از سوی دیگر، فرانچسکو روکا، رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌ احمر اعلام کرد، تصاویر مربوط به حملات به بیماران و آمبولانس‌ها در نزدیکی بیمارستان «الشفاء» در غزه هولناک و غیرقابل قبول است. وی حمله به بیماران و آمبولانس‌ها در نزدیکی بیمارستان الشفاء را «هولناک و تکان‌دهنده» توصیف کرد. فرانچسکو روکا در ادامه تصریح کرد که صحنه‌های این حملات او را یاد بمباران بازار مارکال در سارایوو، پایتخت بوسنی در 28 سال پیش می‌اندازد. رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌ احمر تصریح کرد: این صحنه‌ها را نمی‌توان پذیرفت. از غیرنظامیان، آمبولانس‌ها، پزشکان و بیمارستان‌ها باید همیشه محافظت شود.

این در حالی است که سلامه معروف، مدیر دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه در جریان کنفرانسی مطبوعاتی که روز جمعه برگزار شد، اعلام کرد که در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به غزه ۱۶۴ مسجد آسیب دیده‌اند، به طوری که ۵۴ مسجد به طور کامل تخریب و ۱۱۰ مسجد به طور جزئی متحمل خسارت شده‌اند؛ سه کلیسا هم در نوار غزه هدف حملات اشغالگران قرار گرفته‌ است. بنا بر آخرین آمار، وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است: «تعداد شهدای بمباران رژیم صهیونیستی در نوار غزه از هفت اکتبر به ۹۴۸۸ شهید از جمله ۳۹۰۰ کودک و ۲۵۰۰ زن رسیده‌ است. ۲۲۰۰ گزارش مفقودی نیز دریافت کرده‌ایم که ۱۲۵۰ مورد مربوط به کودکان است.»
 
جان نوزادان در غزه به مویی بند است

علاوه بر تخریب بی سابقه و گسترده مساجد، مدارس، منازل مسکونی و بیمارستان‌ها و...، اکنون نگرانی بزرگ‌تر کشتار جنون‌آمیز صهیونیست‌ها است که متوقف نمی‌شود تاجایی که سازمان ملل زنگ خطر را درباره جان نوزادان در نوار غزه به صدا درآورد. در این خصوص ایسنا به نقل از چند نهاد وابسته به سازمان ملل گزارش داد که این نهادها طی بیانیه‌ مشترکی هشدار دادند جان نوزادان در نوار غزه «به مویی بند است» و زنان در این باریکه مجبور می‌شوند نوزادان خود را در خیابان‌ها و در میان خرابه‌ها به دنیا بیاورند.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، این نهادهای وابسته به سازمان ملل شامل صندوق کودکان سازمان ملل، آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک، آژانس بهداشت جنسی و تولید مثل سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی هستند. در بیانیه‌ای که این سازمان‌ها منتشر کردند، آمده است: «انتظار می‌رود، مرگ مادران نوزاد در غزه با توجه به فقدان دسترسی به مراقبت‌های کافی افزایش پیدا کند. جان نوزادان نیز در آنجا به مویی بند است. اگر سوخت بیمارستان‌ها به اتمام برسد، بر اساس برآوردها جان ۱۳۰ نوزاد نارس که به خدمات مراقبت‌های ویژه نوزادان متکی هستند تهدید خواهد شد.»
 
فریاد نیاز به آب

در کنار حملات ارتش رژیم صهیونیستی به مراکزی که باید جان‌پناه آوارگان باشند، نیازهای اولیه ساکنان غزه به آب نیز تبدیل به معضلی برای آنان شده است. توماس وایت، مدیر غزه در آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل در تشریح وضعیت در این باریکه گفت، هم اکنون یک فلسطینی ساکن غزه به طور متوسط در هر روز با دو تکه نان تشکیل شده از آردی که این سازمان در این منطقه انبار کرده زندگی می‌کند اما حالا شرایط بحرانی از این فراتر رفته و آنها خواستار دریافت آب هستند. به گزارش «آسوشیتدپرس»، توماس وایت با اظهار اینکه «در چند هفته گذشته به طول و عرض غزه سفر کرده است» وضعیت در این منطقه را «صحنه مرگ و ویرانی» توصیف کرد. لین هستینگز، معاون هماهنگ‌کننده غرب آسیای سازمان ملل نیز که با حفظ سمت، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه برای فلسطین است، گفت: «تنها یکی از سه شریان آبرسانی از اسرائیل فعال است.» او خاطر نشان کرد: «بسیاری از مردم در غزه به آب‌های زیرزمینی شور یا بدمزه، اگر به آنها دسترسی یابند، تکیه می‌کنند.» مارتین گریفیث، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل هم در سخنانی خاطرنشان کرد: «سوخت برای کارکرد مؤسسات، بیمارستان‌ها و توزیع آب و برق ضروری است. ما باید اجازه دهیم این تدارکات به طرزی قابل اعتماد، مکرر و ثابت به غزه وارد شود.»

توماس وایت، مدیر غزه در آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل همچنین به مشکلات عمده دیگری نیز اشاره کرد و توضیح داد: «فاضلاب غزه تصفیه نشده و در عوض به دریا پمپاژ می‌شود. اما از طرفی وقتی با کارگران شهرداری صحبت کنید، واقعیت این است که به مجرد اتمام سوخت آنها، فاضلاب در خیابان‌ها جاری خواهد شد.» این مقام ارشد سازمان ملل توضیح داد علاوه بر این مشکلات، تأمین گاز پخت و پز که قبل از جنگ توسط بخش خصوصی از مصر به غزه وارد می‌شد، هر چه کمتر می‌شود. او اظهار کرد: «سازمان‌های امدادرسان مانند آنروا نخواهند توانست وارد عمل شده و جایگزینی برای شبکه توزیع این جریان ضروری توسط بخش خصوصی را ایجاد کنند.»
 
هیچ جای غزه امن نیست

در حالی که صهیونیست‌ها برای تطهیر جنایات خود از هشدارهای مکرر برای جابه‌جایی ساکنان غزه از شمال به جنوب این باریکه می‌گویند، خبرنگار الجزیره از حملات صهیونیست‌ها و درگیری‌ها در جنوب غزه خبر داد. اشغالگران حملات شدیدی را در مناطق جنوب شهر غزه آغاز کردند که به نظر می‌رسد مقدمه‌ای برای افزایش مناطق تهاجم زمینی باشد. در عین حال خبرنگار العربی الجدید از گلوله باران شدید توپخانه در مناطقی که نیروهای اشغالگر زمینی در شمال غربی شهر غزه مستقر هستند، صحبت کرد. حملات ارتش اشغالگر همچنین به منزل خانواده ابوحجیله در محله الشجاعیه چهار شهید و هشت زخمی برجای گذاشت.

ارتش اشغالگر از هجوم به جنوب نوار غزه و درگیری با رزمندگان مقاومت خبر داد. ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی صبح شنبه در بیانیه‌ای مدعی شد، نیروهای زرهی و مهندسی آن در تهاجم متمرکز به جنوب نوار غزه، برخی ساختمان‌ها و مواد منفجره را خنثی کرده‌اند و این ارتش همچنین از درگیری با یک گروه مسلح خبر داد. از طرفی دیگر، رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که درگیری‌های شدیدی بین اعضای مقاومت فلسطین و نیروهای ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی در محورهای بیت حانون و اریز در شمال غزه در جریان است.

البته علاوه بر نوار غزه، خبرنگار شبکه الجزیره اعلام کرد که نیروهای رژیم صهیونیستی صبح دیروز (شنبه) به اردوگاه «بلاطه» واقع در شرق نابلس و شهرک «جبع» در جنوب «جنین» واقع در کرانه باختری یورش بردند. همزمان با حملات خشونت‌بار و جنگ ویرانگر رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه از ۲۹ روز پیش، کرانه باختری شاهد تنش گسترده از سوی نیروهای رژیم اشغالگر است. از آغاز عملیات طوفان‌الاقصای مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر تاکنون ۱۴۲ فلسطینی در کرانه باختری به دست نیروهای رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.

از سوی دیگر، باشگاه اسیران فلسطینی اعلام کرد، در اثنای درگیری‌ها میان نیروهای مقاومت و نیروهای رژیم صهیونیستی در اردوگاه «بلاطه» واقع در شرق نابلس، نیروهای رژیم اشغالگر شامگاه جمعه و صبح دیروز (شنبه) ۵۵ شهروند فلسطینی را بازداشت کردند. با ادامه کمپین بازداشت در کرانه باختری از ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر، تعداد بازداشت‌شدگان به ۱۹۰۰ نفر افزایش یافته است.

عبور سخت از گذرگاه رفح

در حالی که ساکنان غزه بی‌سابقه‌ترین محاصره و بحران انسانی را زیر بمباران بی‌امان تجربه می‌کنند، رژیم صهیونیستی همچنان به اعمال محدودیت‌های امنیتی برای ورود کمک‌های انسانی به نوار غزه از طریق گذرگاه مرزی رفح ادامه می‌دهد، تا جایی که تنها ۲۵ درصد کمک‌ها وارد این منطقه تحت‌محاصره می‌شود و انتقال سوخت به آن همچنان ممنوع است. به گزارش ایسنا، شاهدان در گفت‌و‌گو با «العربی الجدید» گفتند، رژیم صهیونیستی از تعیین تعداد محموله‌های بشردوستانه ممانعت می‌کند و محموله‌هایی را هم که اجازه ورود به نوار غزه را پیدا کرده‌اند، با کندی از گذرگاه عبور می‌دهد تا جایی که مانع از ورود بیش از ۳۵ کامیونی شده که از داخل مصر در مقابل گذرگاه مرزی رفح پارک شده‌اند و تنها ۲۴ کامیون وارد منطقه میان دو دروازه رفح بین مصر و غزه شده‌اند.

در همین راستا، «اتحاد ملی برای اقدام مدنی» از آماده‌سازی کاروان جدید کمک‌های بشردوستانه شامل مواد غذایی، کالاهای اساسی، تجهیزات پزشکی و کمک‌های انجمن‌های خیریه و افراد در طول هفته گذشته خبر داد. منابعی در اتحادیه انجمن‌های مدنی ناظر بر فعالیت اتحاد ملی گفتند، این کمک‌ها با هماهنگی هلال احمر و براساس جدول زمانی تعیین شده توسط مقاماتی که ورود کمک‌ها به نوار غزه را هماهنگ می‌کنند، منتقل می‌شود. مقدار زیادی از کمک‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همچنان منتظر موافقت رژیم صهیونیستی با ورود آن به نوار غزه است و فعلاً در انبارهای استان‌های شمال سینا و فرودگاه العریش انبار شده‌اند. در پی جنگ علیه نوار غزه، کمک‌هایی به مقدار ۲۰۰ تُن با ۶۷ هواپیما از کشورهای عربی، اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی وارد فرودگاه العریش شد که با صلیب سرخ و مقامات فلسطینی درباره نوع کمک‌های مورد نیاز برای مردم غزه هماهنگ شده بودند.

در مقابل ینس لارکه، سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل گفت که به ۱.۲ میلیارد دلار برای پاسخ به نیازهای ۲.۷ میلیون نفر در غزه و کرانه باختری نیاز است. به گزارش آناتولی، وی در کنفرانسی مطبوعاتی در ژنو گفت که بحران در غزه و مناطق اشغالی در فلسطین در حال وخیم شدن است و آنها در مدت باقیمانده از سال، درخواست کمک اضطراری برای غزه را آغاز خواهند کرد.

حملات مقاومت غزه به شهرهای صهیونیستی

مقاومت فلسطین عصر دیروز شنبه شهرک‌های اسدود و عسقلان را هدف حمله موشکی خود قرار داد. شاخه نظامی حماس همچنین اعلام کرد که دو جنگ‌افزار دیگر ارتش رژیم صهیونیستی را در جنوب منطقه تل‌الهوا با راکت یاسین ۱۰۵ منهدم کرده است و همراه با مبارزان گردان‌های قدس ادوات جنگی دشمن صهیونیستی را در جنوب منطقه تل‌الهوا هدف حمله خمپاره‌ای قرار داده‌اند. شاخه نظامی مقاومت حماس همچنین اعلام کرد که یک تانک ارتش صهیونیستی را در غرب منطقه تل‌الهوا با موشک هدایت‌شونده «کنکورس» هدف قرار داده است.

گردان های شهید عزالدین القسام  همچنین یک فروند موشک «عیاش ۲۵۰» را به طرف شهر اشغالی «ایلات» شلیک کرد. این گردان‌ها ظهر دیروز نیز اعلام کرده بودند قصد دارند، صحنه‌های بسیار تکان‌دهنده‌ای از نظامیان اشغالگر و همچنین اسناد بسیار مهمی را به صورت صوتی و تصویری منتشر کنند.

کلید واژه ها: اسرائیل نوار غزه فلسطین آمریکا حزب الله لبنان سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش جنایات


( ۲ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۴ آبان ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۶
تصور عقلی این است شرایط اکنون بهتر است تا زمانی که گروگان ها ازاد شوند۔