گوترش می تواند دوباره به ماده ۹۹ منشور سازن ملل استناد کند

جنایت با چراغ سبز کاخ سفید

۲۰ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۵۳۵ اخبار اصلی خاورمیانه
به دنبال وتوی قطعنامه امارات برای برقراری آتس بس در غزه در جلسه عصر جمعه شورای امنیت، عملا دولت بایدن چک سفید امضای خود را به صهیونیست ها برای ارتکاب هر گونه جنایتی داد.  از همین رو در شصت و پنجمین روز تجاوز به نوار غزه، اشغالگران روند حملات به منازل غیرنظامیان، مراکز بهداشتی و مراکز آوارگان را همزمان با تهاجمات زمینی به شمال و جنوب باریکه افزایش دادند.
جنایت با چراغ سبز کاخ سفید

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به دنبال وتوی قطعنامه امارات برای برقراری آتس بس در غزه در جلسه عصر جمعه شورای امنیت، عملا دولت بایدن چک سفید امضای خود را به صهیونیست ها برای ارتکاب هر گونه جنایتی داد.  از همین رو در شصت و پنجمین روز تجاوز به نوار غزه، اشغالگران روند حملات به منازل غیرنظامیان، مراکز بهداشتی و مراکز آوارگان را همزمان با تهاجمات زمینی به شمال و جنوب باریکه افزایش دادند.

در همین باره یوسف ابوالریش، معاون وزیر بهداشت در نوار غزه، روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری جهان عرب با بیان اینکه ارتش رژیم صهیونیستی بیمارستان‌ها را در شمال نوار غزه محاصره کرده و بیماران و کادر پزشکی را هدف قرار داده، گفت که رژیم اسرائیل تصمیم گرفته‌است که همه را در شمال نوار غزه بکشد، چه با بمباران مستقیم، چه با تک تیرانداز و چه با محروم کردن آنها از خدمات بهداشتی. وی ادامه داد: وضعیت جنوب نیز فاجعه‌بار است و بیمارستان‌ها در دریای عفونت غرق شده‌اند و با توجه به کثرت موارد و کادر پزشکی خسته، دیگر نمی‌توانند خدمات درمانی ارائه کنند و توانایی‌ها و قابلیت‌های  لازم وجود ندارد.

ابوالریش همچنین گفت: ارتش اسرائیل در حال محاصره بیمارستان‌ها در شمال نوار غزه است و تک تیراندازها در اطراف آنها مستقر هستند و هرکس به آنها نزدیک شود یا بخواهد آنها را ترک کند هدف قرار می‌گیرد. ابوالریش معتقد است آنچه در شمال نوار غزه اتفاق می‌افتد «جنایت کامل نسل‌کشی علیه همه ساکنان منطقه شمالی با تمام ابزارهای موجود است، زیرا مدارس سرپناه و مؤسسات بهداشتی باقی‌مانده و غیرنظامیان هدف قرار می‌گیرند.» 

در کنار جنایت در مراکز درمانی، به گزارش شبکه المیادین و به نقل از رسانه‌های عبری زبان، ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرده که از ۷ اکتبر تاکنون ۱۹۲ مسجد در نوار غزه را به بهانه وجود تونل‌های حماس در زیر آنها تخریب کرده است. طبق این گزارش، دو روز پیش جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مسجد تاریخی «العمری» در محله قدیمی غزه حمله کرده و بخش‌های زیادی از آن را ویران کردند. هم چنین نیروهای رژیم صهیونیستی با یورش به مناطق مختلف کرانه باختری سه فلسطینی را شهید و چند تن دیگر را زخمی و بازداشت کردند.

  کشته شدن ۱۳۳ کارمند آنروا

آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) روز شنبه کشته شدن ۱۳۳ کارمند خود در غزه را تایید کرد و افزود، بیشتر آنها به همراه خانواده‌هایشان در نتیجه بمباران نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی کشته شده‌اند. این آژانس سازمان ملل گفت: «کارمندان ما در غزه فرزندان خود را به محل کار می‌برند تا بدانند در امنیت هستند و این گونه احتمالا با هم می‌میرند.» وی از طریق حساب رسمی خود در پلتفرم «X» افزود: «وضعیت غیرنظامیان در غزه غیرقابل دفاع است. ما به نقطه بدون بازگشت رسیده‌ایم.» در ادامه تجاوزات، رژیم اشغالگر به بمباران وحشیانه خود در این منطقه ادامه می‌دهد و روند حملات به منازل غیرنظامیان و مراکز آوارگان همزمان با تهاجمات زمینی به شمال و جنوب باریکه افزایش یافته‌است.

نیروهای اشغالگر مدرسه خلیفه را در منطقه پروژه بیت لاهیا در شمال نوار غزه پس از بیرون راندن کودکان و زنان آواره و رها کردن آنها در فضای باز با وجود سردی هوا و کمبود غذا و آب به آتش کشیدند. همچنین در بیت لاهیا درخواست‌های بسیاری برای حمایت از زنان و کودکانی که در هوای سرد در فضای باز بدون آب و غذا و لباس گرم به سر می‌برند، وجود دارد.

  بهداشت جهانی: نظام سلامت غزه در آستانه فروپاشی است

مدیر سازمان جهانی بهداشت در اطلاعیه ای تاکید کرد که آتش‌بس تنها راه حل برای حفاظت از جان ساکنان غزه است چرا که بیش از ۴۴۹ مرکز مراقبت‌های بهداشتی در غزه و کرانه باختری مورد حمله قرار گرفته‌اند. سیستم بهداشتی غزه در آستانه فروپاشی است و از ۳۶ بیمارستان تنها ۱۴ بیمارستان تا حدی کار می‌کنند. سازمان جهانی بهداشت شامگاه شنبه از شهادت دو تن از کادر پزشکی بیمارستان العوده در شمال نوار غزه در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی هم خبر داد. این سازمان در بیانیه‌ای که در پلتفرم ایکس منتشر شده‌است، اعلام کرد از حملات مداوم به بخش بهداشتی در نوار غزه وحشت دارد. این سازمان تاکید کرد که بیمارستان العوده از پنج دسامبر در محاصره قرار دارد و دو تن از کادر پزشکی آن در حین کار به شهادت رسیدند.

این سازمان نگرانی عمیق خود را بابت حفظ امنیت بیماران، کادر پزشکی و سایر افراد باقیمانده در بیمارستان العوده و نیز سایر مراکز پزشکی، کارکنان و بیماران آنها در سراسر غزه ابراز کرد. این سازمان تاکید کرد که خدمات بهداشتی هدف نظامی نیست. این سازمان خواستار احترام به حقوق بشردوستانه بین‌المللی و حفاظت مؤثر از غیرنظامیان و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و آتش‌بس در غزه شد.

تک تیراندازان صهیونیست مدیرکل داروخانه وزارت بهداشت غزه را هدف قرار دادند

وزارت بهداشت نوار غزه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اشغالگران بیمارستان صحرایی اردن در خان یونس را با موشک هدف قرار دادند که به تجهیزات بیمارستان آسیب وارد شد. در بیانیه دیگری آمده‌است: «تک تیراندازان اشغالگر، دکتر اشرف ابومهدی، مدیرکل داروخانه وزارت بهداشت را در حالی که قصد داشت به انبارهای دارو در وزارت بهداشت در غزه برود، هدف قرار دادند. او قصد داشت مقداری دارو و تجهیزات پزشکی را برای مجتمع پزشکی الشفا، بیمارستان عربی الاهلی و برخی مراکز بهداشتی در غزه که هنوز کار می‌کنند، تامین کند.

در این بیانیه آمده‌است: به محض رسیدن به انبارها مشخص شد که تک تیراندازان در نزدیکی محل حضور دارند و او مورد اصابت گلوله قرار گرفت. وی و راننده خودروی خدمات بهداشتی که در کنارش بود مجروح شدند. نفر سومی نیز زخمی شد و در ادامه این جنایت فجیع، نیروهای اشغالگر آمبولانسی را که بلافاصله پس از رسیدن به محل برای انتقال آنها رفته بود، هدف قرار دادند.وزارت بهداشت ضمن محکوم کردن این جنایت که به سوابق جنایی سیاه رژیم اشغالگر اضافه شده‌است، از سازمان ملل متحد و نهادهای آن خواست تا فورا برای فعال کردن قوانین بین‌المللی بشردوستانه و قطعنامه‌های بین‌المللی مرتبط با حمایت از پرسنل پزشکی و جرم انگاری هدف قرار دادن آنها وارد عمل شود.

 گوترش: از فراخوانم برای آتش‌بس در غزه دست نمی‌کشم

در سایه تداوم و تشدید جنایت صهیونیست ها در غزه، دبیرکل سازمان ملل دیروز یکشنبه و در نشست «انجمن دوحه» تاکید کرد هرگز از فراخوان خود برای برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه دست نخواهد کشید. در سایه این موضع گیری ها و از نظر حقوق بین الملل آنتونیو گوترش در مقام دبیر کل سازمان ملل توانایی استفاده مجدد از ماده ۹۹ منشور ملل متحد برای جلب توجه افکار عمومی جهان و دولت‌ها به موضوع غزه را دارد، حتی اگر تلاش قبلی او با مخالفت و وتوی آمریکایی ها رو به رو شده باشد. منشور ملل متحد استناد به این ماده توسط دبیرکل را به دفعات منع نکرده است و بارها می‌تواند به این ماده استناد کند و حتی می‌تواند هر روز این ماده را برای فشار بیشتر به آمریکا فعال کند.

به گفته برخی از حقوقدانان گوترش می‌تواند دوباره به این ماده (ماده ۹۹ منشور ملل متحد) استناد کند و اگر آمریکا به روند مخالفت با برقراری آتش بس در شورای امنیت ادامه دهد، این کار موجب ایجاد فشار دیپلماتیک جدی تر به آمریکا خواهد شد که با وجود تلاش مستمر دبیرکل سازمان ملل برای تصویب قطعنامه و جلوگیری از کشتار مردم غیرنظامی، واشنگتن یک تنه به حمایت از جنایت در غزه ادامه می دهد. 

 

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین آمریکا نوار غزه بنیامین نتانیاهو جو بایدن آنتونیو گوترش سازمان ملل متحد


( ۱ )

نظر شما :