غافلگیری‌های نظامی احتمالی در غزه

حمله در بن بست

۰۹ آبان ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۲۷۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
از همان روزهای ابتدایی انجام عملیات طوفان‌الاقصی که موضوع حمله زمینی به نوار غزه از سوی رژیم‌صهیونیستی مطرح بود، تقریباً تمام محافل رسانه‌ای و کارشناسی بر این واقعیت اذعان داشتند که حمله زمینی به این باریکه اگرعملیاتی غیرممکن نباشد، یقیناً یکی از پیچیده‌ترین و دشوارترین عملیات‌ها خواهد بود. اکنون با گذشت بیش از سه هفته از جنایات و کشتار صهیونیست‌ها در این باریکه، برای همه روشن شده است که ارتش رژیم‌صهیونیستی حتی با حمایت تمام‌قد امریکایی‌ها هیچ راهبرد مشخص، منسجم و کاربردی برای حمله زمینی به نوار غزه ندارد و مطرح شدن برخی اخبار برای ورود زمینی به این باریکه تاکنون در سطح میدانی آورده‌ای برای صهیونیست‌ها نداشته است.
حمله در بن بست

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: از همان روزهای ابتدایی انجام عملیات طوفان‌الاقصی که موضوع حمله زمینی به نوار غزه از سوی رژیم‌صهیونیستی مطرح بود، تقریباً تمام محافل رسانه‌ای و کارشناسی بر این واقعیت اذعان داشتند که حمله زمینی به این باریکه اگرعملیاتی غیرممکن نباشد، یقیناً یکی از پیچیده‌ترین و دشوارترین عملیات‌ها خواهد بود. اکنون با گذشت بیش از سه هفته از جنایات و کشتار صهیونیست‌ها در این باریکه، برای همه روشن شده است که ارتش رژیم‌صهیونیستی حتی با حمایت تمام‌قد امریکایی‌ها هیچ راهبرد مشخص، منسجم و کاربردی برای حمله زمینی به نوار غزه ندارد و مطرح شدن برخی اخبار برای ورود زمینی به این باریکه تاکنون در سطح میدانی آورده‌ای برای صهیونیست‌ها نداشته است.

آنگونه که ایرنا گزارش داده است، رژیم‌صهیونیستی طی چند روز گذشته چندین‌بار تلاش کرد حمله زمینی علیه نوار غزه انجام دهد اما تمام تلاش‌هایش با شکست مواجه شد. بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، مقام‌های امریکایی روز شنبه گفتند که تاکنون تجاوزات نیروهای زمینی اسرائیل به غزه کوچک‌تر و محدودتر از چیزی بوده که مقام‌های نظامی اسرائیل در ابتدا برای لوید آستین، وزیر دفاع و دیگر مقام‌های ارشد نظامی امریکا توضیح دادند. بر اساس این گزارش، در واقع برنامه‌های یورش اولیه اسرائیل، مقام‌های امریکایی را نگران کرد که تل‌آویو فاقد اهداف نظامی قابل دستیابی است و اینکه ارتش اسرائیل هنوز آماده انجام یک حمله زمینی نیست.

ادعای حضور تانک‌ها در جنوب غزه

در تازه‌ترین مورد از ادعاهای صهیونیست‌ها برای ورود زمینی به خاک غزه، دیروز دوشنبه ارتش رژیم‌صهیونیستی از پیشروی زمینی در عمق نوار غزه به سمت شهر غزه خبر داد. در پی انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر حضور تانک‌های رژیم‌صهیونیستی در خیابان صلاح‌الدین در ناحیه جنوبی غزه، شبکه قدس ظهر دیروز دوشنبه به نقل از منابع خود اعلام کرد که هیچ‌گونه پیشروی زمینی از سوی تانک‌ها و پیاده‌نظام رژیم‌صهیونیستی در داخل محله‌های مسکونی این منطقه وجود ندارد.

این منابع اعلام کردند که چند تانک ارتش اشغالگر و یک بولدوزر از ناحیه مرزی در منطقه حجر‌الدیک به سمت محور خیابان صلاح‌الدین پیشروی کردند. آنها تأکید کردند که خیابان صلاح‌الدین منطقه‌ای مرزی در فاصله تقریبی ۳ کیلومتری از مرز نوار غزه است و هیچ ساختمان مسکونی و خانه‌ای در آنجا وجود ندارد بلکه زمین‌های خالی یا کشاورزی خالی از سکنه است و منطقه از جنبه نظامی و امنیتی اهمیت چندانی ندارد. بر اساس این گزارش، آنچه در حال رخ دادن است تلاش رژیم اسرائیل برای یورش جدیدی نزدیک مرز است. اشغالگران به محل جنگ سال ۲۰۱۴ میلادی رسیدند، اما در آن زمان نیز در عملیات زمینی خود در آنجا شکست خوردند. مضافاً دفتر رسانه‌های دولتی غزه هم ظهر دیروز اعلام کرد که در حال حاضر هیچ‌گونه خودرو و ادوات نظامی ارتش اشغالگر در جاده صلاح‌الدین حضور ندارند و رفت‌وآمد شهروندان به حالت عادی بازگشته است.

همچنین عبداللطیف القانوع، سخنگوی جنبش حماس نیز دیروز گفت که عبور زمینی محدود در برخی مناطق نوار غزه پس از آن صورت می‌گیرد که اشغالگران نتوانستند طرح گسترده عملیات زمینی خود را علیه نوار غزه اجرا کنند و این اقدام تلاشی برای ترمیم وجهه آنهاست. وی گفت: حملات هوایی گردان‌های القسام در خطوط نبرد و پشت خطوط و علیه ستون‌های تانک ارتش رژیم‌صهیونیستی، توانایی مقاومت در مدیریت نبرد و کنترل روند آن را تأیید می‌کند.

او افزود: تهدید با جنگ زمینی نادرست است چراکه اشغالگران اسرائیلی از چند روز قبل آن را آغاز کرده‌اند. القانوع در ادامه تأکید کرد: اینکه رژیم اشغالگر بیش از هشت هزار فلسطینی را به قتل رسانده و خانه‌های آنها را تخریب کرده پیروزی محسوب نشده بلکه شکست و سردرگمی قلمداد می‌شود. سخنگوی حماس در ادامه اظهار کرد: عبور زمینی محدود در برخی مناطق نوار غزه، پس از شکست رژیم اشغالگر در اجرای طرح بزرگش و تلاش آن برای بهبود چهره‌اش انجام شد.
 
واقعیات میدانی از زمینگیر شدن صهیونیست‌ها حکایت دارد

در چند روز گذشته نظامیان صهیونیست به پشتیبانی تانک‌های این رژیم ۴ بار سعی کرده‌اند با ورود به غزه اقدام به اشغال بخشی از این منطقه کنند که هر بار با شکست مواجه شده و با دادن تلفات زیاد پا به فرار گذاشته‌اند. با ورود زمینی و موقت ارتش رژیم‌صهیونیستی به خاک فلسطین در غزه در ۴ مرحله گذشته، نظامیان صهیونیست در کمین‌های رزمندگان مقاومت گرفتار شده و تلفات زیادی بر جای گذاشته‌اند.

این در حالی است که منابع خبری فلسطینی ظهر دیروز از حمله نیروهای مقاومت فلسطین به تانک‌های ارتش رژیم‌صهیونیستی در منطقه مرزی نوار غزه خبر دادند. تاکنون چند بار تانک‌های رژیم‌صهیونیستی به همراه نظامیان این رژیم در تله رزمندگان مقاومت گرفتار و با دادن تلفات زیاد مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند.

پیرو این نکته و در پی خبر حمله زمینی صهیونیست‌ها به جنوب غزه، ایرنا به نقل از رسانه‌های فلسطینی گزارش داد که گردان‌های عزالدین القسام در بیانیه‌ای اعلام کردند که مبارزان این جنبش، یک نفربر ارتش رژیم‌صهیونیستی را با راکت «الیاسین 105» در شرق محله الزیتون در غزه هدف قرار دادند. پیش از این منابع خبری از تلاش ادوات نظامی و تانک‌های ارتش رژیم‌صهیونیستی برای یورش به غزه از محور حجرالدیک به سمت جاده صلاح‌الدین در جنوب شهر غزه خبر داده بودند که زیر آتش مقاومت پس از 10 دقیقه مجبور به عقب‌نشینی شدند.

منطقه حجر‌الدیک در مرز نوار غزه تا جاده صلاح‌الدین را زمین‌های خالی یا زمین‌های کشاورزی خالی از سکنه تشکیل می‌دهد و برای همین ادوات و تانک‌های این رژیم توانستند خود را برای اندکی به جاده صلاح‌الدین برسانند، اما سپس با حمله مبارزان فلسطینی مجبور به عقب‌نشینی شدند و هم‌اکنون وضعیت این جاده عادی است و رفت‌وآمد شهروندان فلسطینی به طور عادی در آن جریان دارد.

تسلیحات مدرن حماس و غافلگیری‌های نظامی احتمالی در غزه

با آغاز آنچه مرحله دوم جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه از طریق عملیات زمینی فزاینده خوانده می‌شود، رسانه‌ها همچنان در مورد غافلگیری‌های احتمالی نظامی فلسطینی‌ها صحبت می‌کنند. ایسنا هم در گزارش خود یکی از این غافلگیری‌ها را تسلیحات مدرنی می‌داند که در دست گروه‌های مقاومت فلسطینی است. اگرچه اکثر کارشناسان تأکید می‌کنند، تمام مسیرهای منتهی به غزه تحت نظارت و کنترل شدید ارتش رژیم صهیونیستی در زمین و دریا قرار دارد اما برخی از احتمال ورود قطعات تسلیحاتی از طریق تونل‌ها صحبت می‌کنند. به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، با وجود همه اینها، اغلب گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشتر تسلیحات مورد استفاده گروه‌های فلسطینی در نوار غزه، بویژه گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس، به‌صورت محلی در کارگاه‌ها تولید می‌شود.

از جمله تسلیحاتی که به‌صورت محلی در نوار غزه تولید می‌شود، موشک‌های کوتاه‌برد، گلوله‌های ضدتانک و پهپادهای تجاری اصلاح‌شده کوچک، تجهیزات تهاجمی و انتحاری که از سکوها پرتاب می‌شوند، هستند. در مورد موشک‌ها، متداول‌ترین آنها مدل القسام با برد ۱۰ کیلومتر است. به‌گفته کارشناسان نظامی اروپا، مهمات این موشک‌های کوتاه‌برد غیرهدایت‌شونده که اخیراً پیشرفت‌های محسوسی داشته‌اند، از لوله‌های آب ساخته می‌شود. گردان‌های القسام علاوه بر موشک‌های کوتاه‌برد، موشک‌های میان‌بردی نیز دارند که برد برخی از آنها بین ۵۵ تا ۲۵۰ کیلومتر است. غافلگیری‌های نظامی فلسطینی‌ها که برخی پیش‌بینی می‌کنند ممکن است از هوا باشد و نمود آن هواپیماهای بدون‌ سرنشین از چندین نوع است که برخی از آنها مانند «کوادروکوپتر» تجاری هستند و تغییراتی در آنها ایجاد شده است که آنها را قادر می‌سازد بمب‌ها را پرتاب کنند و به وسایل نقلیه و افراد حمله کنند.

برخی دیگر پهپادهای تهاجمی «شهاب» هستند که قادر به پرتاب مواد منفجره و نارنجک هستند، علاوه‌برآن، به‌دلیل حجم کوچک و پرواز در ارتفاع کم به‌سختی قابل‌شناسایی هستند. آنها سیستم‌های ضدهوایی خاصی را برای رهگیری این نوع هواپیماهای کوتاه‌برد و همچنین بالگردهای اختصاصی برای سرنگون‌ کردن‌شان می‌طلبند. پهپادی که بیشترین احتمال را برای ایفای نقش غافلگیری دارد، پهپاد انتحاری «الزواری» است که نیروهای مبارز فلسطینی در روزهای اول نبرد از حداقل ۳۰ فروند از آن استفاده کردند. نام این نوع پهپادها برگرفته از نام «محمد الزواری»، مهندس تونسی است که بر پروژه گردان‌های القسام برای توسعه هواپیماهای بدون سرنشین نظارت می‌کرد و تل‌آویو او را در سال ۲۰۱۶ در زادگاهش صفاقس ترور کرد.

این پهپادهای «انتحاری» برد تخمینی‌ ده‌ها کیلومتری دارند و با استفاده از منجنیق‌های داخلی پرتاب می‌شوند و به‌ گفته کارشناسان، می‌توانند به سکوهای موشکی، خودروهای زرهی سبک و سامانه‌های تجسسی اسرائیل حمله کنند. گفته می‌شود اثربخشی آنها از طریق استفاده آنها توسط گروه‌های رزمی متحرک به‌دست می‌آید. برخی گزارش‌های رسانه‌های غربی عمداً از وجود سلاح‌های «مدرن» در اختیار حماس صحبت می‌کنند، شاید به این دلیل که جنگ ویرانگر جاری تا حدودی «برابر» به نظر برسد، در حالی که مقایسه بین دو طرف غیرممکن است، علاوه براینکه مهمات و سلاح‌های امریکایی دائماً در حال تقویت زرادخانه نظامی رژیم صهیونیستی و جبران از دست دادن مهمات مصرف‌شده هستند.

اگر جنگ جهانی دوم واقعاً «جنگ کارخانه‌های اسلحه‌سازی» بود، همان‌طور که این‌گونه توصیف می‌شود، پس بدین صورت، جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، جنگی است بین کارخانه‌های اسلحه‌سازی تل‌آویو و امریکا با کارگاه‌های «آهنگری و تراشه‌سازی» فلسطینی و شاید به‌طور ضمنی جنگ فولاد علیه «لوله‌های آب».

روایت فایننشال تایمز از دشواری‌های تاکتیکی جنگ زمینی

با توجه به مجموعه آنچه از توانایی‌های تسلیحاتی و آمادگی رزمی گروه‌های فلسطینی و نیز دشواری جغرافیایی نوار غزه عنوان شد و نیز با در نظر گرفتن تجربیات پیشین شکست صهیونیست‌ها در حمله زمینی به غزه تقریباً همه از این عملیات به عنوان یک گره کور یا به مثابه کلاف سردرگم یاد می‌کنند تا جایی که روایت رسانه‌های غربی هم مؤید این واقعیت است. در یکی از این موارد فایننشال تایمز از ضعف و دشواری تاکتیک جنگ زمینی رژیم صهیونیستی گزارش داده و نوشته، رژیم صهیونیستی با بزرگ‌ترین بسیج نیروهایش در تاریخ تشکیل این رژیم، به حملات ویرانگر حماس در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) پاسخ داد، اما در نهایت این هفته زمانی که تانک‌ها و نیروهای این رژیم وارد غزه شدند این حمله آنچنان که برخی انتظارش را داشتند، گسترده نبود.

بنا بر این تحلیل که ایرنا آن را منتشر کرده، مقامات کنونی و سابق رژیم صهیونیستی گفته‌اند، دامنه محدود «حمله اولیه» رژیم صهیونیستی که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم «مرحله دوم» جنگ با حماس خوانده بود، بازتاب ترکیب پیچیده‌ای از چندین عامل است. در صدر همه این عوامل، تمایل رژیم صهیونیستی برای به حداکثر رساندن برتری قدرت نظامی خود در مقابل حماس و به حداقل رساندن تلفاتش است و در عین حال، مقامات این رژیم تلاش می‌کنند پای دشمنان دیگر این رژیم نیز به این جنگ کشیده نشود. یکی از افراد مطلع از طرح‌های جنگی رژیم صهیونیستی در این زمینه گفت، در سطح تاکتیکی، اشغال کمتر از حد انتظار مناطق تحت کنترل حماس توسط تل‌آویو به این معناست که نیروهای زمینی بتوانند به‌راحتی از حمایت هوایی برخوردار شوند. نیروی هوایی پوشش مهمی برای ورود به مناطقی در شمال غزه محسوب می‌شود که حماس سال‌ها خود را برای دفاع از آن آماده کرده بود.

فایننشال تایمز در این خصوص افزود: مقامات می‌گویند که جنگ در غزه شدید خواهد بود، حماس برای نبردهای شهری آموزش دیده است و شبکه عظیمی از تونل‌ها تحت عنوان «متروی غزه» ساخته است که به جابه‌جایی جنگنده‌ها و سلاح‌ها کمک می‌کند. این گروه همچنین دارای زرادخانه سلاح‌های ضد‌تانک و بمب‌های دست‌ساز است. این روزنامه به نقل از ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی که تا اوایل سال‌جاری این سمت را برعهده داشت، نوشت: بدترین چیز در جنگ شهری جنگیدن در ویرانه‌هاست. برخی اماکن وجود دارند که نیروهای حماس می‌توانند با اختفا در آنها، عملیات کمین را انجام دهند. هولاتا افزود: زمانی که ارتش اسرائیل از حرکت باز می‌ایستد، آسیب‌پذیرتر می‌شود. به همین دلیل است که آنها را در حرکت آهسته اما مداوم می‌بینید و در ایمن‌سازی مکان‌هایی که در آن حضور دارند هم بسیار مراقبت می‌کنند.

این رسانه در ادامه گزارش خود آورده است: نیروهای اسرائیلی درباره برنامه دقیق یکی از مهم‌ترین عملیات‌های خود در چند دهه گذشته کاملاً سکوت کرده‌اند. اما مقامات می‌گویند تقویت تدریجی قوا، با هدف کاهش احتمال پیوستن حزب‌الله (لبنان) به جنگ است. یک فرد آشنا با طرح‌های جنگی رژیم صهیونیستی در این زمینه گفت: استقرار نیروهای کمتر در غزه همچنین می‌تواند به این معنا باشد که در صورت ورود حزب‌الله به جنگ، اعزام نیروها در شمال آسان‌تر شود. یک دیپلمات غربی نیز مدعی شد: من فکر می‌کنم اسرائیل نگران آن است که حزب‌الله و ایران حمله زمینی را نوعی آغاز تشدید درگیری‌ها قلمداد کنند و به همین دلیل است که اسرائیلی‌ها آن را تهاجم زمینی نمی‌نامند.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین نوار غزه حماس حمله زمینی


( ۴ )

نظر شما :