برای احیای حقوق فلسطین و افزایش توان چانه زنی با غرب

به فکر تثبیت حضورمان در دریای مدیترانه باشیم

۰۳ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۲۶۴۱ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید وحید کریمی
سید وحید کریمی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: انعطاف پذیری در سیاست خارجی بخصوص در تعامل و مشارکت با کشور همسایه و برادر و قدرتمند ترکیه و رسیدن به «مخرج مشترک» کمک کننده به ترفیع جایگاه غرب آسیا در دریای مدیترانه و متعاقبا احیای حقوق فلسطین است.
به فکر تثبیت حضورمان در دریای مدیترانه باشیم

دیپلماسی ایرانی: محو اسرائیل یا تشکیل دو کشور و یا سرزمین کامل فلسطین، طی چهل سال گذشته به خشونت خارج از عرف روابط بین الملل تبدیل شده است. حق حیات برای طرفین و اشغال و رفع اشغال، مجامع بین المللی را دچار سردرگمی کرده است. ابرقدرت ها و قدرت های فرامنطقه‌ای و منطقه ای در شرایط انهدام یکدیگر، بحران منطقه ای و خسارات جبران ناپذیر قرار گرفته اند. مردم منطقه خسته، اقتصاد بیمار و معضلات معیشتی و اجتماعی در حد سقوط قرار دارد. برای برون رفت از بحران، باید راهبردهای جدید ابداع شود. 

اگر به علل تاسیس کشور اسرائیل دقت کنیم، یکی از دلایل ایجاد حایل بین کشورهای غرب آسیا با دریای مدیترانه است. سوریه و لبنان که بر دریا اشراف دارند، از بعد از جنگ جهانی دوم کشورهای ضعیف با دولت های شکننده بوده اند یا درگیر مسائل داخلی با قدرت نظامی وابسته و بی خاصیت تلقی می شوند. هر چند بحث اصلی مقاله اهمیت دریای مدیترانه نیست ولی دریای مدیترانه در حقیقت نقطه ثقل امنیت اروپا محسوب می شود و هر قاره ای که بر دریای مدیترانه حاکم باشد، نه تنها از امنیت برخوردار است بلکه بر دو قاره آسیا و آفریقا نیز اشراف خواهد داشت و این در حالیست که سهم غرب آسیا و قاره آفریقا از دریای مدیترانه هیچ است و این دریای مهم دربست در اختیار اروپا و مجموعه ناتو و امریکا قرار دارد. حتی در تقسیم مالکیت جزایر بین کشور ترکیه و یونان، بسیاری از جزایر مهم که به سرزمین اصلی ترکیه نزدیک است را در اختیار یونان قرار داده اند. 

اهمیت اسرائیل برای اروپا و آمریکا با توجه به اهمیت دریای مدیترانه بیشتر جلب توجه می‌کند و سفر جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا و ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و دیگر مقامات غربی به تل آویو برای حمایت از اسرائیل؛ با اهمیت جایگاه دریای مدیترانه برای غربی ها مرتبط است. حتی سواحل غزه را نیروی دریایی آلمان به نفع اسرائیل پاسداری می دهد. انگلیس و فرانسه و آمریکا نیز نیروی عظیم دریایی در قبرس و شرق مدیترانه دارند.

پیشنهاد برون رفت از بحران اخیر در فلسطین؛ استقرار دایمی نیروی دریایی جمهوری اسلامی در مدیترانه است. وقتی غربی ها به این نتیجه برسند که ایران در پشت خاکریز اسرائیل در مدیترانه حضور دارد؛ جایگاه اسرائیل برای اروپا و آمریکا از اهمیت برخوردار نخواهد بود و چه بسا در مورد مدیترانه و سهم خواهی غرب آسیا در مدیترانه وارد مذاکره شوند. قبلا جمهوری اسلامی به صورت گذری در مدیترانه حضور داشته ولی داشتن پایگاه و حضور مستمر با گذر سفر دریایی از مدیترانه متفاوت است. وضعیت سوریه و لبنان شکننده ولی اخذ پایگاه دریایی از این دو کشور عملی است. 

پیشنهاد دیگر، با کمک و دادن امتیاز به ترکیه، می توان پایگاه مشترک در یکی از بنادر ترکیه دایر کرد. تقویت ترکیه قطعا کمک کننده به ترفیع موقعیت کشورهای غرب آسیا در دریای مدیترانه است. جمهوری اسلامی می تواند با به رسمیت شناختن بخش ترک نشین قبرس، موافقت ترکیه با تأسیس پایگاه مستقل یا مشترک با جمهوری اسلامی را اخذ کند و راهبرد جدیدی برای کاهش اهمیت اسرائیل برای اروپا و آمریکا را رقم بزند. 

ما اختلاف ترکیه با عضویت سوئد در ناتو را شاهد بودیم و ملاحظه شد چگونه ناتو و ترکیه با «انعطاف پذیری» در راستای تقویت و گسترش ناتو گام برداشتند. انعطاف پذیری در سیاست خارجی بخصوص در تعامل و مشارکت با کشور همسایه و برادر و قدرتمند ترکیه و رسیدن به «مخرج مشترک» کمک کننده به ترفیع جایگاه غرب آسیا در دریای مدیترانه و متعاقبا احیای حقوق فلسطین است. راهبرد جدید یا نظریه فوق ارزش آزمایش دارد.

سید وحید کریمی

نویسنده خبر

دیپلمات و دکترای روابط بین الملل که در حال حاضر در گروه اروپا/امریکای دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه فعالیت دارد. 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: دریای مدیترانه مدیترانه ایران و دریای مدیترانه حقوق فلسطینیان ایران و ترکیه اسرائیل ایران و اسرائیل ایران و اروپا ایران و غرب ایران و امریکا سید وحید کریمی


( ۱۰ )

نظر شما :

خسرو ۰۳ آبان ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۲
پیشنهاد جدید و قابل توجهی است اصولا کشوری که بیش از دو هزار کیلومتر ساحل دریایی دارد باید ناوگان دریایی بزرگ و قدرتمند و پایگاه های دائمی در دریاهای مهم داشته باشد ولی سوریه قبلا پایگاه‌های دریایی مهم طرطوس و لاذقیه را به روسیه واگذار کرده و لبنان با دولت سهامی اش ، نمی‌تواند در این مورد بدون نظر آمریکا فرانسه و عربستان تصمیم بگیرد و ترکیه رقیب دیرینه ایران در منطقه ، انعطاف لازم برای هر مذاکره ای را دارد فقط مانع اساسی برای توافق با ترکیه ، وجود مخالفان( بخوانید دشمنان ترکها یا لابی یونان و ارمنستان و فرانسه و صلیبی ها) جدی و قدرتمند در ترکیب دولتمردان ایران که همکاری با ترکیه را بر نمی تابند می باشد ولی در هر حال ایران اسلامی دیر یا زود ، باید جمهوری ترک قبرس شمالی و کوزوو را برسمیت بشناسد بهتر است که اینکار را لااقل با دریافت امتیاز از ترکیه قبل از بیات شدن موضوع انجام دهد
خراسانی ۰۳ آبان ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۹
((پیشنهاد دیگر، با کمک و دادن امتیاز به ترکیه، می توان پایگاه مشترک در یکی از بنادر ترکیه دایر کرد. تقویت ترکیه قطعا کمک کننده به ترفیع موقعیت کشورهای غرب آسیا در دریای مدیترانه است. جمهوری اسلامی می تواند با به رسمیت شناختن بخش ترک نشین قبرس، موافقت ترکیه با تأسیس پایگاه مستقل یا مشترک با جمهوری اسلامی را اخذ کند و راهبرد جدیدی برای کاهش اهمیت اسرائیل برای اروپا و آمریکا را رقم بزند. ))اشتباه مهلک با پاک کردن صورت مسله در دنیا 1هیچ کشوری قبرس ترک را به رسمیت نمی شناسد غیر از ترکیه بعلت تبعات سنگین که دارد (حتی باکو و علیف و پاکستان و لیبی که منافع در هم تنیده با ترکیه دارد این حماقت نمی کند ) 2 ترکها مدیترانه و قفقاز را جز سرزمینی خود میداند و نتنها حاضر به همکاری ایران نیستند بلکه مشتاق ضعف ایران فرصتی برای دست اندازی به اسیای مرکزی و کشورهای حوزه نوروز (مثال ان سوریه و عراق) .3ترکها خود را غربی و سکولار میداند و عملا هویت شرقی خود را انکار و قابل ل در غرب گرایی میداند .ترکیه هیچ تعامل و مشارکتی با ایران برای رسیدن به مخرج مشترک نمی کند اول و اخر دیدگاه ترکیه داکثر منافع و ضعیف کردن رقبا و رهبری بر کشورها است .سالهاسی نفوذ خزنده پانترکیسم در احاد جامعه .مسولان و سیاستمداران و ....هشدار داده ایم مثال این هم میبینید
ناشناس ۰۳ آبان ۱۴۰۲ | ۱۷:۵۹
به رسمیت شناختن ترک قبرس یعنی دادن بهانه به تجزیه طلبی دولتی قومیتی و نژادی و مذهبی و نادیده گرفتن مرزهای مشترک ایران توسط همسایگان یعنی گل به خودی درباره جزایر سه گانه و ارمنستان .ترکیه از کلمه خلیج فارس در رسانه هایش به کار نمیبرد و از واژه مجهول خلیج بصره یا عربی استفاده میکند . تنها زمانی ترکها انعطاف و امتیاز میدهند که شریک و رقبا قدرتمند در مقابل خود ببیند مانند امریکا و ....در سوریه دیده اید با توافق با روسها قصد خارج کردن ایران از میدان سوریه داشتند اما حاج قاسم بود و نگذاشت ایا حاج قاسم در مسولان ما پیدا میشود ؟؟؟؟؟تا زمانی دلخوش و ساده دل به مسلمانی ترکیه و باکو باشیم تاوان خواهیم داد و الانم میدهیم .تاریخ (بیش از 300 ساله )ثابت کرده هر چقدر ترکها در مرزهای غربی خود درگیر باشند و این درگیری فرسایشی سیاسی اقتصادی و....باشد از انرژی شرارتها انها در منطقه کاسته خواهد شد . موضوع انرژی مدیترانه .لیبی .یونان و....نعمتی است برای ایران . دراین سایت مقاله ای از نویسنده ساده دلی که از لزوم پیوستن ایران به سازمان کشورهای ترک بود که تشابه همین دلایل برای مزیت عضویت ایران گفته بود که واکنش ایران دوستان وطن پرست و مخالفان قومیتی برانگیخت و عملا هواداران این مقاله با اسامی مختلف و سیاست هدفمند برهمه عیان شد
یه بابایی ۰۳ آبان ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۷
ترکیه به ایران پایگاه دریایی بده !!!؟؟ حتا به بهای گزاف پیشنهادی هم به ایران پایگاه نخواهد داد .ترکها اگه منافع اقتصادی ایران براشون مهم نبود دشمنی شون بسیار آشکارتر و با دست روتری بازی میکردند.و در پایان اینکه اروپا برای چیرگی بر مدیترانه نیاز به اسراییل نداشته پیش از این کشور و اکنون هم نداره ، مگر اسراییل نبود و بجاش فلسطین بود باز هم چیزی در مدیترانه عوض میشد ؟ مسیله بودن کشوری مانند اسراییل برای غرب چیز دیگریه !.این کارشناس محترم ارادت خاصی به ترکیه همیشه داره !!!
ابراهیم قدیمی ۰۴ آبان ۱۴۰۲ | ۰۳:۰۳
ایران با حضور قدرتمند دریائی خود در خلیج فارس وبحر عمان ودریای سرخ و غرب اقیانوس هند باید این بخش را با کمک وهمکاری کشورهای عربی وپاکستان وچین پاسداری وقدرت خود را افزایش دهد۔۔تقسم نیرو بدون داشتن زمینه های لازم صحیح بنظر نمی رسد۔مدیترانه ودریای سباه منطقه مورد نظر دیگران است که به اندازه کافی قدرتمند هستند۔انها را باید از نظر سیاسی تقویت کرد۔
محمد ۰۴ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۳
یک زمان هم فکر می کردند گسترش روابط با امریکای جنوبی باعث می شود که ایالات متحده را بتوان تحت فشار قرار داد. خودتان می گویید که مدیترانه برای اروپا حیاتی است و کشورهای ساحلی آن را تضعیف کرده اند ، لطفا با تزهایی که از واقعیت به دور هستند ذهن مخاطب را گمراه نکنید . برای اینکه به شما ثابت شود حرفتان ناشدنی است پیشنهاد می کنم یک پایگاه دریایی در عمان ایجاد کنید جایی که فقط چند کیلومتر با ایران فاصله دارد ، اگر موفق به انجام اینکار شدید آنوقت به فکر دریای مدیترانه باشید
یس ۰۴ آبان ۱۴۰۲ | ۱۹:۲۸
سیسی
مهدی ۰۴ آبان ۱۴۰۲ | ۱۹:۲۹
پیشنهاد بی ارزش و نشدنی است.
مهندس مهراب لاهیجانی ۰۵ آبان ۱۴۰۲ | ۰۷:۲۸
توجه فرمایید ، ترکیه به دلالت اینکه عضو ناتو بوده و دارای بدهی 500 میلیاردی سر رسید شده است و در واقع گروگان بانک داران و سیاست مداران غربی است و لذا بازیکن مستقلی نیست.
داریوش ۰۵ آبان ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۰
ایران باید از همه ترکیه را در مدیترانه از کار بیاندازد. ترکها فقط با گردن کشی رفتار میکنند و در واقع مرزهای آبی بسیار محدودی دارند. قبرس شمالی هم یک منطقه شکست خورده است که با وجود به حراج گذاشتن ویلا و آپارتمان آینده ای نخواهد داشت.