نگاهی به حمله تروریستی در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشکده نظامی حمص

زنگ خطر در سوریه

۱۵ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۲۲۴۲ اخبار اصلی خاورمیانه
سوریه طی حدود یک دهه جنگ داخلی با ترور و تروریسم ناآشنا نیست، اما آنچه در حمله پهپادی روز پنجشنبه هفته‌ای که گذشت در حمص به وقوع پیوست می‌تواند زنگ خطر بازگشت جدی تروریسم را به صدا درآورد. «ایران» در سلسله مطالبی این سناریو را طرح کرده بود که امریکایی‌ها علاوه بر تلاش در جهت احیای تروریسم داعش، به دنبال ناامن‌سازی سوریه نیز خواهند بود و هر چه تلاش‌های تنش‌زدایانه بشار اسد در جهت بازسازی سوریه مانند سفرهای منطقه‌ای و سفرهای فرامنطقه‌ای او بخصوص سفر اسد به چین پررنگ‌تر شود، به موازات آن تلاش‌های مخرب برای تداوم ناامنی در سوریه هم شدت پیدا می‌کند که حمله به حمص می‌تواند نمونه بارز آن باشد.
زنگ خطر در سوریه

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: سوریه طی حدود یک دهه جنگ داخلی با ترور و تروریسم ناآشنا نیست، اما آنچه در حمله پهپادی روز پنجشنبه هفته‌ای که گذشت در حمص به وقوع پیوست می‌تواند زنگ خطر بازگشت جدی تروریسم را به صدا درآورد. در سلسله مطالبی این سناریو را طرح شده بود که امریکایی‌ها علاوه بر تلاش در جهت احیای تروریسم داعش، به دنبال ناامن‌سازی سوریه نیز خواهند بود و هر چه تلاش‌های تنش‌زدایانه بشار اسد در جهت بازسازی سوریه مانند سفرهای منطقه‌ای و سفرهای فرامنطقه‌ای او بخصوص سفر اسد به چین پررنگ‌تر شود، به موازات آن تلاش‌های مخرب برای تداوم ناامنی در سوریه هم شدت پیدا می‌کند که حمله به حمص می‌تواند نمونه بارز آن باشد.

به گزارش منابع خبری سوریه، در حمله تروریستی به دانشکده نظامی حمص در مرکز سوریه که یک حمله پهپادی بود، بیش از صد و ده نفر از جمله ۳۱ زن و ۵ کودک شهید و ۲۷۷ نفر زخمی شدند. بنابر این گزارش‌ها، این حمله پهپادی، مراسم جشن فارغ‌التحصیلی گروهی از دانشجویان این دانشکده نظامی را هدف قرار داده بود. بر اساس برخی گزارش‌ها نیز، وزیر دفاع سوریه کمی قبل از این حمله جشن را ترک کرده بود. برخی منابع هم تصاویر متعلق به پهپاد مهاجم که سرنگون شده است را منتشر کرده‌اند.
در همین راستا وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروه‌های تروریستی تحت حمایت طرف‌های بین‌المللی، مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان دانشکده نظامی در حمص را با پهپادهای حامل مهمات انفجاری هدف قرار دادند. وزارت دفاع سوریه گزارش داد، هدف قرار دادن جشن فارغ‌التحصیلی در حمص، منجر به شهادت تعدادی غیرنظامی و نظامی شده و صدها زخمی در میان غیرنظامیان برجای گذاشته است. در این بیانیه آمده است، هدف قرار دادن جشن فارغ‌التحصیلی در حمص یک اقدام تروریستی بی‌سابقه است و ما با تمام قوا به این گروه‌های تروریستی پاسخ خواهیم داد. وزارت دفاع سوریه ادامه داد، «تأکید می‌کنیم که طراحان و مجریان این اقدام جنایتکارانه پاسخگو خواهند بود و تاوان سنگینی خواهند داد.»

دیروز جمعه هم مراسم تشییع تعدادی از شهدا برگزار شد. ایسنا به نقل از شبکه خبری المیادین گزارش داد که مراسم تشییع پیکر ۲۸ شهید از شهدای حمله تروریستی حمص از مقابل بیمارستان نظامی این شهر انجام شد. علی عباس، وزیر دفاع سوریه در این مراسم گفت: «وطن ما بهای سنگینی را به این دلیل می‌پردازد که طرف‌های داخلی خودشان را به خارج فروخته‌اند.» سایت دفتر ریاست جمهوری سوریه نیز اعلام کرد، «مکر و حیله و جنایت و تروریسم به هموطنان ما ضربه می‌زند و شادی و خوشحالی آنها را به غم و اندوه تبدیل می‌کند اما تروریسم هیچ گاه نتوانسته قدرت ما را به ضعف و ثبات ما را به سستی و ایمان ما را به شک تبدیل کند.»
 
واکنش ایران به حمله تروریستی در حمص
در اولین واکنش‌ها به این حمله، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حادثه تروریستی در مراسم فارغ‌التحصیلی افسران ارتش سوریه در استان حمص را بشدت محکوم کرد. ناصر کنعانی به دولت، ارتش و ملت کشور دوست و برادر جمهوری عربی سوریه و کلیه خانواده‌ها و بازماندگان شهدا تسلیت گفت و برای مجروحان شفای عاجل مسألت کرد. کنعانی مسئولیت این رخداد غم‌انگیز را متوجه حامیان خارجی گروه‌های تروریستی دانست و از نهادهای مسئول بین‌المللی بویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست به مسؤلیت خود در این زمینه عمل کنند.

سیدابراهیم رئیسی نیز در پیامی با تسلیت وقوع حادثه تروریستی به رئیس جمهور، دولت، ارتش و ملت کشور دوست و برادر جمهوری عربی سوریه، تصریح کرد: «این اقدام مجرمانه نشان داد که مخالفان امنیت، ثبات و توسعه در منطقه، همچنان به رویکرد تروریستی و وحشیانه خود ادامه می‌دهند که ملت مظلوم سوریه در طول سالیان گذشته از آن رنج برده است.» حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در تماس تلفنی با فیصل مقداد، همتای سوری خود، ضمن محکومیت قوی حادثه تروریستی در سوریه که به شهادت و مجروح شدن ده‌ها نفر از افراد نظامی و غیر نظامی سوری انجامید، این حادثه را به رئیس جمهور، دولت، ارتش و ملت سوریه تسلیت گفت و با بازماندگان ابراز همدردی کرد. طرفین در این گفت‌وگو بر ضرورت عزم‌ جدی جامعه جهانی و همکاری کشورهای منطقه برای مبارزه قاطع و مؤثر با پدیده شوم تروریسم، تأکید کردند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم در پیامی به همتای سوری خود شهادت ده‌ها نفر از افراد نظامی و غیرنظامی این کشور در حمله تروریستی به مراسم فارغ‌التحصیلی افسران ارتش سوریه در استان حمص را تسلیت گفت. سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هم در پیامی به وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش این کشور، این جنایت بزرگ را محکوم کرد.
 
واکنش‌های جهانی

افزون بر پیام‌های تسلیت مقامات جمهوری اسلامی ایران، دیگر کشورهای منطقه و جهان نیز نسبت به این حمله تروریستی واکنش نشان دادند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیام تسلیتی را برای بشار اسد، همتای سوری خود فرستاد. وزیر خارجه ونزوئلا نیز این حمله تروریستی را بشدت محکوم و ابراز امیدواری کرد که صلح کامل فوراً به تمام مناطق سوریه بازگردد. وزارت خارجه یمن در صنعا هم حمله تروریستی به مراسم فارغ‌التحصیلی افسران دانشکده نظامی حمص را محکوم و بر موضع ثابت یمن در مخالفت با تروریسم تأکید کرد.

در پیامی جداگانه، دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز این حمله جنایتکارانه توسط گروه‌های تکفیری تحت حمایت امریکا و رژیم صهیونیستی را محکوم و اعلام کرد تنها کسانی که از این حملات جنایتکارانه سود می‌برند امریکا و اسرائیل هستند که جنگ ظالمانه‌ای را علیه سوریه به راه انداخته‌اند. امارات نیز حمله تروریستی به دانشکده نظامی حمص را بشدت محکوم کرد. جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز به ملت و دولت و رهبری سوریه به دلیل حمله تروریستی حمص تسلیت گفت و دفتر‌هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر عراق نیز ضمن تسلیت به دولت و ملت سوریه تأکید کرد: «حمله تروریستی حمص نشان می‌دهد که خطر تروریسم به خاطر حامیان بین‌المللی آن همچنان در منطقه وجود دارد.»
 
حملات ارتش سوریه به پایگاه‌های تروریست‌ها در استان ادلب

از سوی دیگر، صبح دیروز (جمعه) ارتش سوریه حملاتی را به پایگاه‌های گروه‌های مسلح در استان ادلب ترتیب داد که این حملات در واکنش به حمله تروریستی به دانشکده جنگی در حمص انجام شد. به گزارش اسپوتنیک، یک منبع میدانی تصریح کرد که ارتش سوریه با حملات شدید علیه پایگاه‌های گروه‌های تروریستی در روستاها و مناطق آریحا، اطراف شهر ادلب، اطراف بنش، محمبل، مجدلیا، معرزاف، الموزره، احسم، آفس، النیرب، سان، الباره، الرویحه، سرجه، دیرسنبل، کنصفره، الحمبوشیه، معربلیت، قمیناس، بینین، جبل الاربعین و جنوب و شرق ادلب، پاسخ به این حمله تروریستی را آغاز کرد.

سرنگونی پهپاد ترکیه در حمله جت های امریکایی

یک منبع مطلع به خبرگزاری وال استریت ژورنال اطلاع داد که یک جت جنگنده امریکایی پس از آنکه پهپاد ترکیه در نزدیکی نیروهای امریکایی واقع در شمال شرق سوریه به عنوان یک تهدید شناسایی شد، آن را منهدم کرد. به گزارش منابع خبری روز پنجشنبه حملات پهپادی ارتش ترکیه به مواضع شبه نظامیان موسوم به «نیروهای سوریه دموکراتیک» (قسد) در شمال شرق سوریه صورت گرفت. این در حالی است که قریب به ۹۰۰ نیروی امریکایی در سوریه فعالیت می‌کنند.

وزارت دفاع ترکیه گفته که این پهپاد متعلق به نیروهای مسلح ترکیه نبوده است. با این حال یک مقام امریکایی آن پهپاد را یک «پهپاد ترکی مسلح» توصیف کرد و گفت امریکا پیش از آنکه دست به اقدامی بزند، از این مسأله اطلاع داشته است. یک مقام امریکایی عنوان کرد جتی که این پهپاد را ساقط کرده یک F-16 بوده است. این اقدام زمانی انجام گرفته که نیروهای امریکایی در آن نواحی درحال برگزاری عملیاتی بوده‌اند. مقام امریکایی دیگری عنوان کرد که انتظار دارد لوید آستین، وزیر دفاع امریکا گفت‌وگویی با مقامات ترکی داشته باشد.

کلید واژه ها: سوریه آمریکا حمله پهپادی حمص تروریست


( ۸ )

نظر شما :

ایرانی ۱۵ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۴
حملات پهبادی تروریستی معمولا مربوط به ارتش اشغالگر ترکیه است.
ابراهیم قدیمی ۱۵ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۶
با قبول شدن سوریه در اتحادیه عرب ورفت وامد های پرزیدنت اسد کشورهائی در جهت تًضعیف سوریه اقدام مینمایند۔ ممکن است علاقمند به درگیری سوریه در طیف وسیع تر وقدرتمند تری باشند۔مطمئنا حمله تروریستی اخیر به سوریه برنامه ریزی توسط کشوری بوده است۔دقت وشدت وهدف حمله و وقایع بعد نشان از ان دارد۔نظر سیاستمداران ونظامیان وسازمان های سوری دقت بیشتری از احتمالات ما دارد۔منتظر اظهار نظر انها باشیم۔