مستندی برای شبکه تلویزیونی ام۶

کارخانه سیمان سازی لافارژ در سوریه، کارخانه ای با جاسوسان

۲۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۷۸۲ اخبار اصلی سینما دیپلماسی
موضوع فیلم مستند بسیار مفصل گیوم داسکوئیه و نیکلا ژیارد، لافارژ: چند ملیتی، داعش و جاسوسان است. اکنون مدیران سابق شرکت شعبه سوری لافارژ همگی به «تامین مالی تروریسم»، «همدستی در جنایات علیه بشریت» و«به خطر انداختن جان دیگران» متهم هستند. بهای ادامه فعالیت شرکت سیمان تا سپتامبر ۲۰۱۴ شامل پرداخت مالیات و گذرنامه به گروه های مسلح مختلف حاضر در اطراف کارخانه از جمله نیروهای جهادی داعش بود.
کارخانه سیمان سازی لافارژ در سوریه، کارخانه ای با جاسوسان

نویسنده: کریستوف ایاد

دیپلماسی ایرانی: گیوم داسکوئیه و نیکلا ژیارد تحقیقات بسیار کاملی را برای ساخت فیلم در مورد ادامه فعالیت کارخانه سیمان فرانسوی در سوریه و ارتباط آن با سازمان امنیت خارجی فرانسه و اطلاعات نظامی و توافقات مربوط به آنها با شبکه تلویزیونی ام 6 امضا کرده اند.

موضوع فیلم مستند بسیار مفصل گیوم داسکوئیه و نیکلا ژیارد، لافارژ: چند ملیتی، داعش و جاسوسان است. اکنون مدیران سابق شرکت شعبه سوری لافارژ همگی به «تامین مالی تروریسم»، «همدستی در جنایات علیه بشریت» و«به خطر انداختن جان دیگران» متهم هستند. بهای ادامه فعالیت شرکت سیمان تا سپتامبر 2014 شامل پرداخت مالیات و گذرنامه به گروه های مسلح مختلف حاضر در اطراف کارخانه از جمله نیروهای جهادی داعش بود.

همانطور که ژنرال کریستف گومارت، مدیر سابق اطلاعات نظامی  از همان ابتدا اذعان کرد، داشتن چشم و گوش در چنین شرایط ناپایدار و آشفته بسیار مفید بود. با این حال، دو تن از مدیران ارشد لافارژ، ژان کلود ویارد و کریستین هرو، سابقه نظامی داشتند و ارتباط آنها را با سازمان امنیت خارجی و اطلاعات نظامی را تسهیل می کردند.

مدیر امنیتی گروه لافارژ توانست روی دو نفر، ژاکوب وایرنس نروژی، پلیس نخبه سابق، احمد جلودی اردنی، خلبان جنگنده سابق آموزش دیده در زمینه مبارزه با تروریسم حساب کند. نقشه های آقای جلودی، با تهیه فهرست دقیق ایست های بازرسی و پایگاه های مختلف داعش، به طور مستقیم در پرونده های سازمان امنیت خارجی یافت شد.

داسکیه و ژیارد دومین شبکه جاسوسی را آشکار می کنند، شبکه ای که توسط فراس تلاس، تاجر سوری اداره می شود. شریک مالی لافارژ در سوریه  به دبی پناه می برد و با صحبت با گروه های مسلح و پرداخت پول به آنها  کار لافارژ را تسهیل می کند.

سازمان امنیت خارجی فرانسه قراردادی به مبلغ 70 تا 100هزار یورو در ماه با تلاس امضا می کند تا اطلاعاتی را از سال های 2015 تا 2017 ارائه دهد. او فهرستی از اسامی، نام مستعار، شماره تلفن، آدرس ایمیل و شناسه های اسکایپ مدیران داعش را ارائه کرده است.

زمانی که دادگاه فرانسه به پیوندهای خطرناک بین لافارژ و داعش علاقه مند شد، کسانی که از اطلاعات مخابره شده توسط کارخانه سیمان و کارکنان آن، سازمان امنیت خارجی، سازمان امنیت داخلی، وزارت امور خارجه استفاده می کردند، ناپدید شدند.

این فیلم جذاب می تواند حقایق بسیاری را درباره فعالیت های امنیتی فرانسه در سوریه در اوج بحران تروریسم جاری در این کشور افشا کند.

منبع: لوموند / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: لافارژ سوریه فرانسه فرانسه و سوریه داعش تروریسم در سوریه مبارزه با تروریسم


( ۸ )

نظر شما :