بازیگران اصلی دومینوی کودتاها به منفع مشترک رسیده اند

رد پای ترکیه و روسیه در کودتاهای آفریقا

۲۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۱۷۸۰ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: رامین فخاری
رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: از میان حداقل ۲۴۲ نظامی موفقی که از سال ۱۹۵۰ رخ داده آفریقا با ۱۰۶ کودتا بیشترین تعداد کودتا را در جهان  را به خود اختصاص داده است. باید به این مسئله اشاره کرد که کودتاهای جدید عمدتاً در کشورهای فرانسوی‌زبان که قبلاً مستعمره فرانسه بوده‌اند و نفوذ فرانسه در آنها بیشتر است رخ‌داده است.
رد پای ترکیه و روسیه در کودتاهای آفریقا

دیپلماسی ایرانی: کمربند کودتا کشورهای آفریقایی را دربرگرفته است و یک خط متشکل از کشورهای سودان، چاد، نیجر، مالی، گینه و بورکینافاسو کشورهایی بودند که طی دو سال گذشته با کودتا مواجه شده‌اند. همچنین کشور گابن نیز اخیراً دچار یک کودتا شد.

از میان حداقل 242 نظامی موفقی که از سال 1950 رخ داده آفریقا با 106 کودتا بیشترین تعداد کودتا را در جهان  را به خود اختصاص داده است. باید به این مسئله اشاره کرد که کودتاهای جدید عمدتاً در کشورهای فرانسوی‌زبان که قبلاً مستعمره فرانسه بوده‌اند و نفوذ فرانسه در آنها بیشتر است رخ‌داده است.

در قاره آفریقا تاکنون "سودان" با ۱۷ کودتا "چاد" با ۷ کودتا "نیجر" با هشت کودتا "نیجریه" با هشش کودتا  ثبات در "مالی" با هشت کودتا "گینه بیسائو" با نه کودتا "سیرالئون" با ۱۰ کودتا  "غنا" با ۱۰ کودتا  "بروندی" با ۱۱ کودتا "کامرون" با نه کودتا بیشترین تعداد کودتا را تجربه کرده‌اند. در کمربند کودتا که از سودان تا نیجر است و اخیراً گابن نیز به آن اضافه شده در سه سال گذشته هشت کودتا رخ داده است.

در ۲۶ ژوئیه 2023 رئیس‌جمهور "محمد بازوم" رئیس‌جمهوری "نیجر" از سمت خود برکنار و محبوس شد و رهبران نظامی کودتا "بازوم "را در اتاقی در محوطه ریاست‌جمهوری محبوس کرده‌اند در ۳۰ اوت 2023 دوره ریاست‌جمهوری "علی بونگو" در گابن با یک کودتا به پایان رسید.

اکثر کودتاهایی که در سه سال گذشته در آفریقا انجام‌ شده توسط افسران جوان‌تر انجام‌شده و عموماً بدون خون‌ریزی بوده و با استقبال‌های مردمی نیز مواجه شده است. در دو کودتای اخیر در نیجر و گابن این مورد مشابه بوده است.

دو کشور از این کودتاها بیشترین سود را می‌برند 

روسیه: 

کشور اول روسیه است؛ زیرا با توجه ‌به حمایت غرب از اوکراین در جریان جنگ، این کشور سعی دارد از طریق قاره آفریقا منافع فرانسه را در این قاره محدود کند و یک ابزار فشار در راستای سلب حمایت فرانسه از اوکراین در جریان جنگ داشته باشد. علاوه بر این باتوجه‌به این‌که نظم جهانی در حال تغییر است این موضوع محیط مناسبی را برای افزایش تسلط روسیه در کمربند کودتاها ایجاد کرده است و برخی از تحلیلگران، روسیه را به‌عنوان شریک کودتاها معرفی می‌کنند. باتوجه‌به این‌که ایالات متحده به دنبال رقابت استراتژیک با چین است ظرفیت این کشورها برای حضور در قاره آفریقا پیدا کرده و الزامات استراتژیک این کشورها  از فهرست اولویت‌های آمریکا حذف شده و این مسئله زمین را برای حضور روسیه در قاره آفریقا بیشتر کرده است. روسیه  در راستای رقابت‌های خود واقعاً و عقب راندن کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه بر کمربند کودتا که کشورهای فرانسوی‌زبان را شامل می‌شوند تمرکز کرده است.

در برخی از گزارش‌ها آمده که چند روز پس از کودتای ژوئیه در نیجر یک فرد مرتبط با ارتش روسیه  وارد این کشورها شده و از چند سایت نظامی دیدن کرده است و یک هفته پیش از آن نیز دروس مرتبط با گروه نظامی واگنر در مالی حضور داشتند. باید افزود که در کشور مالی یک دولت نظامی همسو با دولتی که در نیجر کودتا کرده است حضور دارد. در هفته‌های منتهی به کودتای ۳۰ اوت در "گابن" تحریکات یک فرد مرتبط با روسیه بین روسیه و تأسیسات نظامی "کشور گابن" توسط سرویس‌های امنیتی غرب رصد شده است و در مالی دو نفر در ارتباط با گروه واگنر در زمان نزدیک به کودتای نیجر فرودگاه مسکو را به سمت این کشور ترک کردند و نتیجه کودتاها براین‌اساس شکل‌گرفته که دولت‌های مورد حمایت کرملین در جریان کودتا بر سرکار آمده‌اند.
 
ترکیه:

کشور دوم که از جریان کودتاهای آفریقا سود می‌برد ترکیه است که در جریان یک دهه گذشته و با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه بیشترین حضور را در قاره آفریقا داشته است. حزب عدالت و توسعه یک رویکرد مرکانتیلیستی  در قاره آفریقا داشته است. به طور مثال در جریان ناآرامی‌های لیبی نیروهای نظامی ترکیه وارد لیبی شدند و با حمایت از دولت این کشور حضور نظامی  ترکیه را در لیبی تثبیت کردند. سپس ترکیه توانست نفت ارزان‌قیمت را از لیبی وارد و کالاهای خود را به لیبی صادر کند. 

در سومالی نیز ترکیه یک رویکرد مشابه داشت و به دلیل این‌که سومالی درگیر گروه نظامی الشباب بود در ابتدا نظامیان ترکیه وارد سومالی شدند و یک پایگاه نظامی که بزرگ‌ترین پایگاه نظامی ترکیه در بیرون از خاک خودش بود را در سومالی تأسیس کردند و به نظامیان سومالی آموزش‌های نظامی دادند. سومالی به‌این‌ترتیب توانست گروه تروریستی الشباب را سرکوب کند؛ اما میزان صادرات ترکیه به سومالی پس از حضور نظامی ترکیه در سومالی تقریباً هفتاد برابر شد.

اما حضور نظامی ترکیه در قاره آفریقا تنها به این کشور محدود نمی‌شود و ترکیه و قطر از یک‌سو و عربستان سعودی، مصر، رژیم صهیونیستی، فرانسه و یونان از سوی دیگر در دو قطب‌بندی مختلف در دریای مدیترانه در حال رقابت‌های ژئوپلیتیک هستند و حضور ترکیه در قاره آفریقا به حساسیت فرانسه و مصر منجر شده است. ترکیه و فرانسه در قاره‌ی آفریقا دارای رقابت‌های ژئوپلیتیک هستند و ترکیه سعی دارد از طریق ترویج و گسترش اسلام‌گرایی در قاره آفریقا و حمایت از گروه‌های نظامی حضور فرانسه را در قاره آفریقا محدود کند و حضور خودش را در قاره آفریقا تثبیت کند که در رابطه ‌با کودتای نیجر نیز این مسئله  مشهود است؛ اما عمده رقابت ترکیه و فرانسه در شمال غربی آفریقاست. باید گفت که مشارکت فرانسه در مستعمرات سابقش  که هم‌اکنون در کمربند کودتاها قرار دارند نمی‌تواند شکاف حضور ایالات متحد آمریکا را  پر کند و ترکیه با استفاده از قدرت نرم خود به توانسته است به‌خوبی به احساسات ضدفرانسوی در این کشورها دامن بزند و حضور فرانسه را در قاره آفریقا محدود کند. یک موضوع دیگر این است که ترکیه توانسته است به‌واسطه کودتاها و ناامنی در قاره آفریقا در سال‌های اخیر مقادیر زیادی سلاح به این کشورها بفروشد و صنعت اسلحه‌سازی خود را توسعه بدهد.

نکته دیگر دررابطه‌با این دو کشور این است که با وجود این‌که ترکیه در لفظ از اوکراین حمایت کرده و حتی به این کشور در جریان جنگ پهپاد فروخته است؛ اما ترکیه بیشترین سود را در جریان جنگ اوکراین برده است و به دلیل این‌که به یک واسطه برای فروش منابع انرژی روسیه به اروپا مبدل شده و همچنین توانسته به‌عنوان یک هاب در زمینه فروش غلات و محصولات کشاورزی روسیه و اوکراین به سراسر جهان مخصوصاً آفریقا مبدل شود یک اتحاد بین دو کشور شکل‌گرفته است. این مسئله می‌تواند به تحولات آفریقا نیز تسری پیدا کند. 

نکته دیگر این است که در کشور لیبی نیز گروه واگنر حضور دارد و علاوه بر گروه واگنر ترکیه نیز در کشور لیبی حضور دارد. علاوه بر این مسئله در دست‌گرفتن فروش غلات نیز نفوذ ترکیه در قاره آفریقا را گسترش داده است و به نظر می‌رسد که یک همگرایی و یک مشارکت استراتژیک بین ترکیه و روسیه در قاره آفریقا شکل‌گرفته است.

البته باید به این مسئله نیز اشاره کرد که کنشگری روسیه و ترکیه در قاره آفریقا در راستای تامین منافع اقتصادی و تامین منافع ملی خودشان است و اگر از عینک یک تبعه روس و یا یک تبعه ترک به این موضوع نگاه کنیم این مسئله از دیدگاه آنها جنبه منفی ندارد و یک عمل قهرمانانه در راستای تامین منافع ملی کشورشان است و اگر از عینک یک تبعه فرانسوی به این موضوع نگاه کنیم دخالت ترکیه و روسیه در قاره آفریقا یک ضدارزش محسوب می‌شود. 

تحلیل حضور ترکیه و روسیه در قاره آفریقا در جایی که فعلاً ایران در آن حضور نظامی و امنیتی ندارد و یا دچار تضاد منافع با طرفین درگیری نیست، در راستای برسی تحولات قاره آفریقا و نه در راستای روس ستیزی و ترک ستیزی انجام می‌گیرد، اما باید به این مسئله اشاره کرد که قاره آفریقا قاره‌ای است که هم اکنون ترکیه، چین، روسیه سعی می‌کنند در آن حضور فعال داشته باشند و نمی توان از حضور ایران در این قاره غافل شد. حضور بخش اقتصادی ایران و حضور فعال‌تر دستگاه دیپلماسی ایران در این قاره نیز می‌تواند متضمن تامین منافع ملی ایران باشد.

رامین فخاری

نویسنده خبر

کارشناسی علوم سیاسی و کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه علامه طباطبایی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: آفریقا گابن ترکیه روسیه گروه واگنر نیجر کودتا در نیجر کودتا در آفریقا کودتا در سودان لیبی روسیه و آفریقا سومالی چاد قطر فرانسه مالی گینه گینه بیسائو سیرالئون غنا بروندی کامرون رامین فخاری


( ۱۲ )

نظر شما :

ایراندوست ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۲
چرا هرجا ترکها وارد می‌شود آنجا به آشوب کشیده می‌شود!؟
ناشناس ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۷
فقط این نیست تو لیبی که باز هم ترکیه باعث نسل کشی عربها شد ترکیه با تعمیر غیر اصولی دو سد قاتل ۵۰۰۰ نفر از مردم لیبی است. فاش شده که یک شرکت ترکیه ای دو سد تخریب شده در شهر درنه که باعث کشته شدن ۵۰۰۰ نفر در لیبی شده است را قبلا کاملا تعمیر و ایمن سازی کرده بود. درواقع سایت این شرکت ترکیه ای بعد از گرفتن پول مردم لیبی با شانتاژ رسانه ای این سدها را به عنوان بخشی از رزومه و تبلیغ کار خودش مطرح کرده است اگر یک سد بود شاید میشد آن را اتفاقی در نظر بگیریم اما دو سدی چه این شرکت ترکیه ای ترمیم کرده و امسال برای اولین بار مخازن آنها از زمان ترمیم بخاطر سیل پر از آب می‌شود و بعد فاجعه!! اداره توسعه مراکز اداری ODAC مستقر در طرابلس پس از جنگ داخلی، روند مناقصه را انجام داد و این شرکت ترکیه برنده مناقصه می‌شود.
علی ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۷
ترکیه هیچ وقت با دیکتاتورها همراه نیست و ارتباطش با حکومتهای قانونی کشورها همراه است . در لیبی به درخواست حکومت رسمی و قانونی انجا حضور داره .در سومالی هم همینطور . ترکیه با اصل برد برد با کشورها همکاری میکنه اما کشورهای غربی دارن منابع افریقا رو به غارت میبرن ، پس پیشنهاد ترکیه به نفع کشورهای افریقایی هست . ترکیه امکانات وتجهزات نظامی رو به حکومت کشورها میده نه گروهای تروریستی و شورشیها .
مجتبی ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۷
از تاریخ ورود مهاجران دشت قبچاق منطقه ارامش نداشته است از نوکری انها برای خلفا تا حکومت رسیدن انها همیشه جهان اسلام درگیر کشتار و لشکر کشی و ناامنی بوده اما امروزه هم با استفاده از پیوند اقلیت قومی و اسلام سنی حنفی و خلیفه گری باعث ویرانی و جنگهای داخلی در عراق سوریه قفقاز و...شده است
کامران ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۴
فدوی کمتر کانالهای pkk و پژاک رو پیگیری کن .اکثرا حاوی اخبار کذب هستند اولا برنده ناقصه تعمییر این دو سد در سال ۲۰۲۰ یک شرکت ترکیه ای بوده که به دلیل مشکلات داخلی در لیبی هیچوقت اقدامی صورت نگرفت .کمی مطالعه کن https://www.thenationalnews.com/mena/2023/09/14/derna-dam-collapse-stokes-anger-over-libyas-corruption-and-chaos/
آبتین ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۶
کامران تو هم اخبار داعش و پانترکیسم رو دنبال کن.
ناشناس ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۶
افریقا بیدار شده و غرب حاضر به باور این موضوع نیست . به همین دلیل تلاش می کند رخدادهای افریقا را به عوامل خارجی ربط دهد به دو دلیل . اول بتواند راحتتر به سرکوب اعتراضها بپردازد و دوم به آفریقا بقبولاند که هنوز وقت بیداری فرانرسیده و این بیداری سوری و خیالی است . و الا دو کشوری که نام بردید ... کی باشند که بتوانند سفره غرب را کوچک کنند مخصوصا اون متوهم عضو ناتو که حکم گارسون رستوران رو داره اونوقت شما می گویید قراره آشپزخونه پشتی رستوران رو صاحب بشه ؟ عجب .
ترک ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۱
ترکیه امید و چشم و چراغ مسلمانان جهان است عظمت و بزرگی جهان اسلام دوباره با دستان ترک ها شکل خواهد گرفت سلطان محمد فاتح دیگری را به جهان اسلام معرفی خواهد کرد
ایرانی ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۴
بیدار شدن چه ربطی به کودتا دارد؟ عقب ماندگی یعنی همین که کودتا با حمایت کمونیسم و پانترکیسم را بیداری بدانی!
خسرو ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۴
محل سیل در لیبی در شرق آن و درنه از ده سال پیش در کنترل نیروهای خلیفه خفتر ژنرال تحت حمایت فرانسه و... هست و ترکیه در آنجا فعالیتی نداشته است ایراندوست و ناشناس پانکرد بیچاره به هر دروغی متوسل می‌شود تا با ترکها دشمنی کند خدا شفا دهد
ایرانی ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۳
این پانترکها و فاشیست‌ها و تروریست‌های دولتی ترک انکار سواد. خواندن و نوشتن به زبان فارسی را ندارند. چه ربطی به سیل دارد؟ بحث کودتا و غارت منابع طبیعی در اینجا مطرح شده است. خدا همه مغزهای معیوب پانترکی را شفا دهد. البته کار از شفا برای آنها گذشته است چون کسی که عقلش با تفکرات نژادپرستانه معیوب شده است دیگر کاری برایش نمی‌توان کرد.