با توجه به سفیر رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا به امان

بوی فتنه از اردن می آید

۰۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۱۴۴۱ خاورمیانه انتخاب سردبیر
جواد معصومی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: غربی‌ها تلاش دارند که کشور اردن را به محلی برای استفاده امریکا برای فرماندهی عملیات ضد محور مقاومت جهت حفظ امنیت رژیم صهیونیستی و مقابله با جمهوری اسلامی ایران در منطقه تبدیل کنند و این در صورتی است که ایران بارها و بارها به کشورهای منطقه نسبت به این اهمیت خروج امریکا در منطقه هشدار داده است.
بوی فتنه از اردن می آید

نویسنده: دکتر جواد معصومی، پژوهشگر بین‌الملل

دیپلماسی ایرانی: مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده امریکا از مرزهای رژیم صهیونیستی به امان، پایتخت اردن سفر و با «عبدالله دوم» پادشاه این کشور دیدار و گفت وگو کرد. به استناد خبرگزاری بترا، دفتر پادشاهی اردن خبر داد که مارک میلی در سفری از پیش اعلام نشده وارد اردن شده است که در این دیدار دو طرف در خصوص توسعه مناسبات نظامی، دفاعی و امنیتی رایزنی کردند، این سفر بلافاصله پس از گردهمایی رهبران کشورهای مصر، اردن و فلسطین صورت گرفت که در این نشست سه‌جانبه موضوع پایبندی رژیم صهیونیستی به‌تمامی توافقات و اصول بین‌المللی تأکید شد.

این مقام ارشد نظامی در حالی از مرز رژیم صهیونیستی وارد اردن شد که روز قبلش در تل‌آویو با هرتزن‌هیلوی، رئیس ستاد مشترک رژیم جعلی اسرائیل دیدار کرده و از سوی دیگر سفارت امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که سفر اخیر مارک میلی در خصوص مسائل مربوط به «امنیت منطقه‌ای»، «همکاری‌های دوجانبه»، هماهنگی برای دفاع در برابر تهدیدات ایران و دیگر مسائل راهبردی مشترک بوده است. 

آنچه مسلم است اینکه مناسبات و همکاری‌های گسترده نظامی، دفاعی و امنیتی فی‌مابین امریکا و اردن از قبل آغاز شده به‌طوری‌که در حال حاضر این‌گونه به نظر می‌رسد که فرماندهی مرکزی ارتش امریکا به اردن منتقل شده که روند شامل: انتقال مرکز تأمین مهمات قطر به نام فالکون، انتقال نیروهای مستقر در افغانستان و همچنین انتقال تجهیزات از کویت، عربستان سعودی و امارات، به کشور اردن انجام شده است. این حجم از انتقال نیروها و تجهیزات و لجستیک جای نگرانی را ابتدا برای کشور اردن داراست زیرا باعث استعمار امریکا در اردن و نقض حاکمیت در این کشور شده و این موضوع مغایر با قانون اساسی اردن و این اقدام بدون تصویب مجلس توسط دولت اردن اجرا شده است، لذا طبق توافق قبلی صورت‌گرفته امریکایی‌ها به مدت پانزده سال اقدامات مشترکی از جمله هوایی و دریایی را اردن مورداستفاده قرار خواهند داد.

باتوجه‌ به شرایط امریکایی‌ها در منطقه «التنف» در مرز عراق و سوریه و همچنین وضعیت نابسامان داخلی شریک راهبردی امریکا «رژیم صهیونیستی» به نظر می‌رسد پایگاه و مقر اصلی فرماندهی هواپیماهای بدون سرنشین و آموزش نیروها در اردن بیش از گذشته تقویت شود. به بیان دیگر غربی‌ها تلاش دارند که کشور اردن را به محلی برای استفاده امریکا برای فرماندهی عملیات ضد محور مقاومت جهت حفظ امنیت رژیم صهیونیستی و مقابله با جمهوری اسلامی ایران در منطقه تبدیل کنند و این در صورتی است که ایران بارها و بارها به کشورهای منطقه نسبت به این اهمیت خروج امریکا در منطقه هشدار داده است.

ازآنجایی‌که همواره سیاست‌های اعلامی امریکا با اقدامات آن کاملاً دوگانه و خلاف جهت یکدیگر بوده در این دیدار نیز آنچه رسانه‌ای شده توسعه مشارکت اردن و امریکا در زمینه‌های دفاعی و همچنین تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم در یک رویکرد جامع بوده است. درصورتی‌که کمک‌های مالی سالانه ۱٫۴۵ میلیارددلاری بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۹ میلادی امریکا به اردن بیشتر برای حمایت جدی‌تر از عدم فروپاشی رژیم صهیونیستی و مقابله با جبهه مقاومت به بهانه مبارزه با تروریسم و نتیجه آن عدم خروج از منطقه غرب آسیاست که در مصاحبه ژنرال میلی: «منطقه خاورمیانه برای امریکا بسیار مهم است و نمی‌توان تصور کرد که امریکا برای همیشه از خاورمیانه بگذرد» این امر کاملاً مشهود بوده و از طرفی داعش و ایدئولوژی آن را تهدیدی برای اردن مطرح کرد.

بنابراین، تحرکات امریکا در اردن و همچنین در شمال عراق با رویکرد حمایت از رژیم صهیونیستی بوده و از سوی دیگر با فعال‌کردن گروه‌های افراطی به دنبال احیای تروریسم در منطقه هستند. اما این بار چندین هدف را به طور هم‌زمان در کوتاه و میان‌مدت در دستور کار دارند که برخی از این اهداف شامل طراحی عملیات جهت تغییر قواعد درگیری با روسیه در سوریه و هدف بعدی با تقویت هواپیماهای بدون سرنشین در اردن و همچنین فعال‌کردن تروریسم در منطقه عراق و سوریه، قطع امداد کریدور مقاومت از عراق به سوریه و لبنان از زمین، هوا و دریا است، چرا که این کریدور مقاومت موجب شکست‌های مجدد امریکایی‌ها از منظر امنیتی، سیاسی، ژئوپلیتیک، اقتصادی و فرهنگی در گذرگاه‌های مهم از جمله گذرگاه «البوکمال، القائم» خواهد شد.

جمع‌بندی اینکه بیانات سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله حاکی از این است که نیروهای امریکایی در منطقه شرق فرات در سوریه در مناطق بوکمال و دیرالزور در حال بازسازی و سازماندهی فرماندهان تروریست‌ها از جمله داعش برای مدت‌زمان طولانی بوده تا به این وسیله به محور مقاومت حمله و زمینه لازم را برای ایجاد ناامنی در ایران، عراق و سوریه در میان‌مدت و بلندمدت و همچنین جلوگیری از فروپاشی رژیم صهیونیستی را فراهم کنند و سفرهای مقامات امریکایی و رژیم صهیونیستی با این منظور صورت‌گرفته است.

کلید واژه ها: اردن امریکا ایالات متحده امریکا مارک میلی سوریه تنف التنف امریکا و اردن اسرائیل محور مقاومت ایران و امریکا ایران و اردن جواد معصومی


( ۵۴ )

نظر شما :