خطراتی که در کمین امریکاست

پیاده سازی اقتصاد بدون اقتصاددان بایدن

۲۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۰۲۱ اخبار اصلی آمریکا اقتصاد و انرژی
رئیس جمهوری امریکا برای انتخاب مجدد خود با موضوع اقتصاد مبارزه می کند. بایدن همواره به سیاست اقتصادی خود که ترکیبی از بازگشت به خود، یارانه ها و اقدامات اجتماعی در زمان اشتغال کامل که ادامه کینزینیسم پس از جنگ و نئولیبرالیسم آغاز شده با رونالد ریگان است، افتخار می کند.
پیاده سازی اقتصاد بدون اقتصاددان بایدن

نویسنده: آرنود لوپارمانتیه

دیپلماسی ایرانی: سیاستی که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا دنبال می‌کند، توجه چندانی به اقتصاددانان نمی‌کند و میدان را برای ژئوپلیتیک باز می‌گذارد.

رئیس جمهوری امریکا برای انتخاب مجدد خود با موضوع اقتصاد مبارزه می کند. بایدن همواره به سیاست اقتصادی خود که ترکیبی از بازگشت به خود، یارانه ها و اقدامات اجتماعی در زمان اشتغال کامل که ادامه کینزینیسم پس از جنگ و نئولیبرالیسم آغاز شده با رونالد ریگان است، افتخار می کند.

البته می توان گفت تا اندازه ای سیاست اقتصادی بایدن دنباله همان سیاست اقتصادی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده که دائما از او انتقاد می کرد نیز هست.

«سیاست اقتصادی بایدن» بدون اقتصاددانان انجام می شود، حتی اقتصاد مانند جنگ با ارتش موضوعی بسیار مهم است که نمی توان به آنها سپرده شود.

سیاست اقتصادی توسط ژئوپلیتیک ها، یعنی جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، تحت عنوان رویارویی با چین و متخصصان اجتماعی و کارگری مدیریت می شود. سیاستی که جنگ اقتصادی با روسیه به بهانه جنگ اوکراین را نیز رهبری می کند.

آدام پوسن، رئیس مؤسسه پترسون، اندیشکده طرفدار تجارت آزاد در واشنگتن، به ما می‌گوید: «بایدن می‌خواهد اقتصاددان‌ها را پشت سر افراد سیاست خارجی و سیاست اجتماعی قرار دهد. برای همین می بینیم که اقتصاددان های دولت پیرو سیاست های جیک سولیوان و آنتونی بلینکن و از همه بیشتر ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا هستند. اگر هم پیروی محض در میان نباشد هماهنگی کامل با آنها حداقل چیزی است که از آنها انتظار می رود.»

جدایی جو بایدن از دکترین کلاسیک در سه مرحله انجام شد؛ اولین مرحله در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و در بحبوحه بحران مالی بعد از دوران ریاست جمهوری جورج بوش پسر انجام شد، دورانی که امریکا جنگ های خونین افغانستان و عراق را پشت سر گذاشته بود. مرحله دوم در زمان انتخاب دونالد ترامپ در سال 2016 انجام می شود که در ایالت های غیرصنعتی موسوم به «کمربند زنگار» پیروزمی شود. جو بایدن گفتمان صنعتی و کارگری را اتخاذ می کند که با محکوم کردن تجارت آزاد به پیش می رود. مرحله سوم با کووید-19 انجام می شود که آسیب پذیری شرکت های امریکایی را در برابر زنجیره های تامین، به ویژه در مقابل چین آشکار می کند و با جنگ روسیه در اوکراین برجسته می شود. این همان دورانی است که شکست دونالد ترامپ با همه موفقیت های اقتصادی پیش از آن را رقم زد. حالا بایدن هم آیا همان تجربه را از سر خواهد گذراند؟

منبع: لوموند / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: امریکا انتخابات ریاست جمهوری امریکا انتخابات امریکا ایالات متحده امریکا جو بایدن بایدن اقتصاد اقتصاد امریکا بحران اقتصادی آمریکا دونالد ترامپ


( ۵ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۴
اقتصاد امریکا دست سرمایه داران است۔برخی سرمایه داران ومحافل سرمایه داری از ریاست جمهورها بیشتر در اقتصاد نقش دارند۔امریکا کشور محافل است۔۔دولتها جمع کننده و مقسم مالیات خود هستند۔مشکل پرزیدنت بایدن در اقتصاد نیست۔در تفکر سیاسی نظامی خارجی امریکا است که مربوط به هشتاد سال پیش است۔پرزیدنت بایدن جوان بسیار قدیم است۔جوان امروز نیست۔جوانی کجائی که یادش بخیر۔