تحرکات تازه در عراق

روزهای آخر ریاست حلبوسی؟

۲۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۰۵۶۹ اخبار اصلی خاورمیانه
ناظران برآورد کرده‌اند که مدت بقای حلبوسی در قدرت احتمالا از تاریخ انتخابات در ۲۴ دسامبر فراتر نمی‌رود و در صورت شکست حزب او در آن برکناری‌اش از ریاست پارلمان به تلاش زیادی نیاز نخواهد داشت.
روزهای آخر ریاست حلبوسی؟

دیپلماسی ایرانی: تنش حاکم بر روابط میان نوری مالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون در چارچوب هماهنگی شیعیان و محمد حلبوسی، رئیس پارلمان از زمان انتخابات پارلمانی به خاطر ائتلاف حلبوسی با جریان صدر تبدیل به جنگی آشکار شده است و شکایت قضائی نخست وزیر محمد شیاع سودانی به دادگاه فدرال تازه‌ترین فصل آن است.

به دنبال آن موج برکناری‌ و دستگیری‌ تعدادی از طرفداران حلبوسی به اتهام فساد صورت گرفت. ناظران می‌گویند آخرین روزهای ریاست حلبوسی بر پارلمان عراق و چه بسا حضور او در این کشور است چنانچه اتهام فسادی که برخی طرفداران مالکی در پارلمان مطرح می‌کنند، به او نیز کشیده شود.

طبق گفته منابع آگاه موج پاکسازی به رهبری سودانی علیه طرفداران حلبوسی از دادوستدی به دور نیست که طبق آن ریاست دوباره سودانی بر هیئت دولت را تضمین می‌کند و این امر به معنای آن است که تضمین هایی وجود دارد که او تا انتخابات بعدی در راس دولت باقی خواهد ماند.

ناظران می‌گویند این اقدامات دو هدف را پیگیری می‌کند: نخست کنار گذاشتن حلبوسی از ریاست پارلمان، پراکنده کردن حزب او و هموار کردن مسیر برای مخالفان او به منظور برعهده گرفتن مناصب. دوم نشان دادن دولت به عنوان نهادی که می‌تواند با فساد حتی فساد شخصیت‌های عالی رتبه مبارزه کند.

شواهد مبنی بر دخالت سیاستمداران برجسته در اعمال فساد فراوان است، این امر تحت تعقیب قرار دادن رهبران حزب تقدم [حزب حلبوسی] را به یک شمشیر دولبه تبدیل می‌کند. با این حال، سرنگونی حلبوسی از نظر مالکی موضوعی است که ارزش ریسک کردن را دارد؛ زیرا تضمین‌های پایدارتری برای اتحادهای آینده فراهم می‌کند به گونه‌ای که تجربه گذشته تکرار نشود تجربه‌ای که طی آن نزدیک بود مقتدی صدر با کمک حلبوسی مامور تشکیل دولت شود.

ناظران می‌گویند که کارزار علیه حلبوسی در چارچوب معامله‌ای صورت می گیرد که عارف الحمامی، نماینده ائتلاف دولت قانون برخی از جنبه‌های آن را فاش کرد. معامله‌ای که بر باقی ماندن سودانی در منصب خود مبتنی است و شرط آن این نیست که حلبوسی را دور کند بلکه به این شرط که خود او تهدیدی برای نفوذ مالکی نباشد.  

الحمامی در تاریخ هفدهم مه در مصاحبه‌ای تلویزیونی به سودانی هشدار داد فکر ساختن حزبی سیاسی و برپایی ائتلافی انتخاباتی برای ورود به انتخابات بعدی را از سر دور کند؛ زیرا در این صورت به دور دوم نخست وزیری دست نخواهد یافت و چارچوب هماهنگی‌های شیعیان علیه او خواهد ایستاد.

ناظران برآورد کرده‌اند که مدت بقای حلبوسی در قدرت احتمالا از تاریخ انتخابات در 24 دسامبر فراتر نمی‌رود و در صورت شکست حزب او در آن برکناری‌اش از ریاست پارلمان به تلاش زیادی نیاز نخواهد داشت.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق نوری المالکی محمد شیاع السودانی محمد الحلبوسی انتخابات عراق ائتلاف دولت قانون چارچوب هماهنگی شیعیان عراق بغداد مجلس عراق اهل تسنن عراق


( ۵ )

نظر شما :