امنیت داخلی در خطر است

نگرانی اسرائیل از «روز جهنم»

۲۸ تیر ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۵۶۵ اخبار اصلی خاورمیانه
رویکرد دولت ائتلافی نتانیاهو در خصوص عرب های مقیم اسرائیل در شرایط حساس کنونی نمی تواند بدون دلیل باشد و نشان می دهد نگرانی های جدی از سناریوهای آینده در دولت اسرائیل وجود دارد. یکی از این نگرانی ها که دستگاه های امنیتی در خصوص آن هشدار داده اند سناریوی «روز جهنم» است که شامل انتفاضه جوامع عربی مقیم اسرائیل و پیوستن آنها به انتفاضه فلسطینی ها در قدس و نابلس و جنین است که جبهه جدیدی در برابر اسرائیل خواهد گشود. 
نگرانی اسرائیل از «روز جهنم»

دیپلماسی ایرانی: ارتش اسرائیل اجرای تمرین هایی را آغاز کرده که در آن رویارویی با عرب های مناطق اشغالی 1948 در چارچوب جنگ احتمالی در چند جبهه تمرین می شود که شامل رویارویی با غزه، لبنان، سوریه و احتمالا ایران در کنار کرانه باختری و عرب های داخل اسرائیل خواهد شد. به گفته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، 10 گردان نظامی در این تمرین ها مشارکت دارند و کمیته ای در سطح وزیران به ریاست بنیامین نتانیاهو برای رسیدگی به امور جوامع عربی مقیم اسرائیل تشکیل شده است. 

این رویکرد دولت ائتلافی نتانیاهو در خصوص عرب های مقیم اسرائیل در شرایط حساس کنونی نمی تواند بدون دلیل باشد و نشان می دهد نگرانی های جدی از سناریوهای آینده در دولت اسرائیل وجود دارد. یکی از این نگرانی ها که دستگاه های امنیتی در خصوص آن هشدار داده اند سناریوی «روز جهنم» است که شامل انتفاضه جوامع عربی مقیم اسرائیل و پیوستن آنها به انتفاضه فلسطینی ها در قدس و نابلس و جنین است که جبهه جدیدی در برابر اسرائیل خواهد گشود. 

خدمت نکردن عرب های اسرائیلی در ارتش و نهادهای نظامی به استثناء دروزی ها نشان دهنده بی اعتمادی حاکمیت اسرائیل به این جوامع است. به علت وجود همین بی اعتمادی، دولت اسرائیل به دنبال تغییر وضعیت کنونی و ایمن کردن این جبهه است که فعال شدن آن می تواند خطراتی جدی برای اسرائیل به دنبال داشته باشد. سرویس امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) مسئول تعامل پیشدستانه با این خطر شده و به جای آن که منتظر خطر بماند، درصدد به شکست کشاندن هر گونه طرح و برنامه ای در این چارچوب است. 

این پیش بینی که اسرائیل در آینده با یک رشته رویارویی های خونین در داخل مواجه خواهد شد، ضرورت برخورد پیشدستانه و خنثی کردن همه خطرات علیه امنیت اسرائیل را مطرح کرده است. به همین علت است که دادگاه عالی اسرائیل احکامی را ضد فلسطینی هایی که در اسرائیل و کرانه باختری زندگی می کنند، صادر کرده است. 

برخی وزیران در کابینه ائتلافی اسرائیل خواستار اخراج عرب ها به خارج از مناطق اشغالی سال 1948 هستند و این اقدام را برای حفظ امنیت اسرائیل در داخل و ایجاد مصونیت ملی داخلی در کشور در برابر خطرات و چالش های کنونی و آینده، ضروری می دانند. طرح پاکسازی کشور یهود از بیگانگانی که علیه امنیت آن اقدام می کنند، در همین چارچوب مطرح شده و اخراج عرب های اسرائیلی جزء اولویت های دولت کنونی قرار گرفته است. اما مشکلی که وجود دارد این است که عرب های اسرائیلی به کجا رانده شوند؟ یکی از دیدگاه ها این است عرب های اسرائیلی به منطقه صحرای نقب کوچ داده شوند که اسرائیل سالهاست برای توسعه آن تلاش می کند ولی موفق نشده است. شیمون پرز، رئیس جمهوری پیشین، از جمله افرادی بود که طرح کوچاندن عرب ها به نقب را در قالب طرح توسعه این منطقه مطرح کرد ولی اجرای این طرح به بودجه کلانی نیاز دارد که تامین آن در شرایط اقتصادی کنونی اسرائیل دشوار است. 

با این حال طرح پاکسازی اسرائیل از شهروندان عرب عملا از شهر قدس و با تغییر بافت و چهره این شهر آغاز شده است و در آینده به سایر مناطقی که عرب ها در آنجا سکونت دارند گسترش خواهد یافت. هدف حاکمیت اسرائیل، حفظ یهودی بودن کشور و ایجاد مصونیت ملی گسترده در برابر تحولاتی است که امنیت اسرائیل را تهدید می کند.

منبع: ایندیپندنت عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین فلسطینیان اسرائیل و فلسطین تنش های بین اسرائیل و فلسطین بنیامین نتانیاهو دولت بنیامین نتانیاهو عرب های اسرائیل صحرای نقب اراضی اشغالی 1948


( ۶ )

نظر شما :