سرنخ‌های انفجارهای «نورداستریم» به لهستان رسید

۲۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۵ کد : ۲۰۱۹۹۵۱ سرخط اخبار

روزنامه وال استریت ژورنال امروز (شنبه) گزارش داد، اداره پلیس جنایی فدرال آلمان درباره اسناد و مدارکی دال بر اینکه از لهستان به عنوان یک پایگاه عملیات برای سازماندهی انفجارها در خط لوله گازی نورد استریم استفاده شده، تحقیق می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مجله آلمانی اشپیگل اوایل مارس سال جاری میلادی جزئیاتی را درباره استفاده از قایق‌های تفریحی که ظاهرا به این خرابکاری در خط لوله نورد استریم مربوط بود، افشا کرد. در این گزارش اعلام شده بود، یک قایق تفریحی بادبانی به اسم "آندرومدا" توسط افرادی ناشناس اجاره شده بود آن هم از طریق ایمیلی که اشاره به ارتباطاتی با اوکراین داشت.

در گزارش روزنامه وال استریت ژورنال آمده است، بازرسان در تلاشند تا مشخص کنند که چرا این قایق تفریحی که برای منفجر کردن خط لوله گازی نورد استریم استفاده شده، وارد آب‌ها لهستان شده بود.

در ادامه این گزارش آمده است، این تحقیقات همچنین نشان داد که لهستان احتمالا مرکز لجستیکی و مالی این حمله خرابکارانه بوده است.

روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد، بازرسان آلمانی کل سفر دو هفته‌ای قایق آندرومدا را بازسازی کرده و متوجه شدند که این قایق تفریحی به منظور ورود به آب‌های لهستان از مسیر خود خارج شده بود.   

در این گزارش آمده است، داده‌های گزارش نشده پیشین با داده‌های بدست آمده از تجهیزات رادیویی و دریانوردی قایق آندرومدا و همچنین تلفن‌های همراه و ماهواره‌ای و حساب‌های ایمیل استفاده شده توسط مجرمان این حمله و نمونه‌های دی‌ان‌ای باقیمانده بر روی این قایق با یکدیگر جمع‌آوری شدند و آلمان تلاش کرد تا نمونه‌های دی‌ان‌ای پیدا شده را دست‌کم با یک سرباز اوکراینی مطابقت دهد.

در همین حال، لهستان که تحقیقات خود را انجام می‌دهد، ماه‌هاست تلاش کرده تا متوجه شود آلمان درباره چه چیزی تحقیق می‌کند.

براساس این گزارش، آلمان تحقیق می‌کند که چرا این قایق تفریحی توسط یک آژانس مسافرتی مستقر در ورشو از "شبکه‌ای از شرکت‌های صوری اوکراینی" با احتمال ارتباط با آژانس اطلاعاتی اوکراین اجاره شده بود.

یکی از خبرنگاران روزنامه وال استریت ژورنال به آدرس ثبت‌ شده این شرکت در ورشو رفت و اعلام کرد که هیچکس در این دفتر حضور نداشت و هیچ نشانه‌ای از فعال بودن این شرکت دیده نمی‌شد.

به علاوه، منابع اعلام کردند که دوربین‌های امنیتی در یکی از بنادر آلمان خودروی ون سفیدی را با پلاک لهستان شناسایی کردند که از آن برای تامین تجهیزات و وسایل لازم خدمه قایق آندرومدا استفاده شده بود.

در همین حال، یک مقام ارشد امنیت ملی لهستانی امروز به روزنامه وال استریت ژورنال گفت، مقامات لهستان در حمله به خط لوله گازی نورد استریم دست نداشتند اما نمی‌توانند مشارکت تعدادی از شرکت‌های خصوصی لهستانی در این عملیات را نیز رد کنند.

وی گفت:‌ می‌توانم به شما اطمینان دهم که هیچ نهاد لهستانی در این داستان مشارکت نداشته و این یک مورد دولتی نیست. با این حال، نمی‌توانم رد کنم که تعدادی از شرکت‌های لهستانی به نوعی در این مورد دست داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، اتکای اروپا به گاز طبیعی روسیه را در کانون توجه سیاسی قرار داد. تخریب خط لوله‌های نورد استریم مراجعه به سایر تامین‌کنندگان حامل‌های انرژی را تسریع کرد. نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ که هر کدام از دو لوله تشکیل شده است، توسط شرکت دولتی گازپروم روسیه ساخته شد تا سالانه ۱۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به آلمان پمپاژ کند. در سپتامبر ۲۰۲۲، چندین انفجار زیر آبی خط لوله ‌نورد استریم ۱ و خط لوله جدید نورد استریم ۲ که روسیه و آلمان را از طریق دریای بالتیک متصل می‌کند، متلاشی کرد.


( ۲ )

نظر شما :