آسه‌آن اولین رزمایش نظامی مشترک را در دریای چین جنوبی برگزار می‌کند

۲۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۳ کد : ۲۰۱۹۹۴۷ سرخط اخبار

اندونزی که ریاست مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) را برعهده دارد، اعلام کرد اولین رزمایش نظامی مشترک را در دریای چین جنوبی برگزار خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سی‌ان‌ان، این تصمیم در نشست فرماندهان نظامی ۱۰ کشور عضو آسه‌آن (برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام) در اندونزی اتخاذ شد و به موجب آن قرار است این رزمایش‌ نظامی مشترک در دریای "ناتونا" شمالی، جنوبی‌ترین آب‌های دریای چین جنوبی برگزار شود.

دریاسالار یودو مارگونو، فرمانده ارتش اندونزی به خبرگزاری دولتی این کشور موسوم به "آنتارا" گفت، این رزمایش‌ مشترک در ماه سپتامبر با هدف تقویت "مرکزیت آسه‌آن" برگزار خواهد شد.

اتحاد آسه‌آن سالهاست که توسط رقابتی میان آمریکا و چین در رابطه با دریای چین جنوبی به چالش کشیده و آزمایش شده است. برخی از اعضای آسه‌آن از جمله ویتنام، فیلیپین، برونئی و مالزی ادعاهای مغایری دارند با آنچه که چین درباره حاکمیتش بر بخشی وسیعی از قسمت‌های "منطقه اقتصادی انحصاری اندونزی" (EEZ) می‌گوید.

سخنگوی ارتش اندونزی هم بیان کرد که برگزاری این رزمایش‌ نظامی مشترک به "خطرات بالای فاجعه در آسیا به ویژه جنوب شرق آسیا" مربوط می‌شود.

همزمان با اینکه چین به ادعاهای خود درباره دریای چین جنوبی با استقرار عظیم گارد ساحلی و قایق‌های ماهیگیری تا فاصله ۱۵۰۰ کیلومتر از خط ساحلی خود ادامه می‌دهد، این منطقه (دریای چین جنوبی) که کانالی برای تجارت سالانه ۳.۵ تریلیون دلار از طریق کشتی است، اخیرا تحت تنش‌های مداومی بوده است.


نظر شما :