اراضی اشغالی، کانون تحولات پیش رو

بی بی دست به تغییر رفتار زد؟

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۹۳۶۶ اخبار اصلی خاورمیانه
صبح دیروز سه شنبه موج جدید حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه آغاز شد که می‌تواند بستر تحولات روزها و هفته های پیش رو باشد. جنگنده‌های اشغالگر سحرگاه سه شنبه با هدف قرار دادن چندین منزل مسکونی در شهر غزه جنایت جدیدی را مرتکب شدند که منجر به شهادت ۱۳ تن و زخمی شدن چند تن دیگر شد. مشاور قضایی این رژیم، پیش از سحرگاه دیروز سه‌شنبه، مجوز حمله به غزه را تایید کرد. در حالی که رژیم صهیونیستی سه هدف را برای این تجاوز تعیین کرد که طی آن سه تن از رهبران جنبش جهاد اسلامی ترور شدند و غیرنظامیان از جمله کودکان در جنایت جنگی جدید اسرائیل به شهادت رسیدند. این عملیات در سایه بحران سیاسی شدید این رژیم صورت گرفت
بی بی دست به تغییر رفتار زد؟

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلامسی ایرانی: صبح دیروز سه شنبه موج جدید حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه آغاز شد که می‌تواند بستر تحولات روزها و هفته های پیش رو باشد. جنگنده‌های اشغالگر سحرگاه سه شنبه با هدف قرار دادن چندین منزل مسکونی در شهر غزه جنایت جدیدی را مرتکب شدند که منجر به شهادت ۱۳ تن و زخمی شدن چند تن دیگر شد. مشاور قضایی این رژیم، پیش از سحرگاه دیروز سه‌شنبه، مجوز حمله به غزه را تایید کرد. در حالی که رژیم صهیونیستی سه هدف را برای این تجاوز تعیین کرد که طی آن سه تن از رهبران جنبش جهاد اسلامی ترور شدند و غیرنظامیان از جمله کودکان در جنایت جنگی جدید اسرائیل به شهادت رسیدند. این عملیات در سایه بحران سیاسی شدید این رژیم صورت گرفت

 به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت بهداشت فلسطین نوار غزه اعلام کرد که در تجاوز صبح دیروز به غزه ۱۳ تن از جمله چهار کودک و چهار زن به شهادت رسیدند و ۲۰ شهروند شامل سه کودک و هفت زن مجروح شدند و در میان مجروحان حال آنها وخیم است. اشغالگران در تجاوزات خود سه تن از رهبران جهاد اسلامی به نام‌های طارق عزالدین، جهاد الغانم و خلیل البهتینی را ترور کردند.

آموس هرئیل، تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص گفت: «جنبش جهاد اسلامی فلسطین با بیش از ۱۰۰ موشک و راکت روز سه شنبه گذشته اسرائیل را در واکنش به شهادت خضر عدنان، اسیر فلسطینی و از رهبران این جنبش مورد هدف قرار داد. در سطح سیاسی و در نهاد امنیتی انجام یک واکنش قوی بررسی شد اما این فرضیه مطرح شد که فرماندهان جهاد اسلامی به پناهگاه‌ها می‌روند برای همین تصمیم گرفته شد که یک حمله محدود انجام شود و منتظر زمان مناسب بمانند که صبح امروز سه شنبه زمان این عملیات بود.»

گردان‌های القدس صبح سه شنبه شهادت سه تن از فرماندهان خود در حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را اعلام کردند.این سه فرمانده «جهاد الغنام»، دبیر شورای نظامی سرایا القدس، «خلیل البهتینی»، فرمانده منطقه شمال نوار غزه و «طارق محمد عزالدین»، یکی از فرماندهان عملیات نظامی در کرانه باختری بودند.

پس از این جنایت جمع بسیاری از مردم غزه و رفح دیروز (سه‌شنبه) پیکرهای سه تن از فرماندهان شهید گردان‌های قدس و تعدادی از همسران و فرزندان آنها را تشییع کردند. به گزارش فلسطین الیوم، ده‌ها هزار تن از مردم غزه و رفح پیکر سه تن از فرماندهان گردان‌های قدس و تعدادی از همسران و فرزندان آنها و نیز پیکر جمال خصوان، پزشک شهید و همسرش و پسرشان را تشییع کردند.مردم غزه خشم گسترده خود را از رژیم صهیونیستی ابراز کرده و خواهان پاسخ به عملیات بزدلانه ترور فرماندهان گردان‌های قدس و اعضای شورای نظامی آن شدند.

یک رسانه عبری زبان روز سه‌شنبه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی به جنبش حماس اعلام کرده که در عملیات نظامی اخیرش علیه نوار غزه، این جنبش هدف نبوده، بلکه هدف جهاد اسلامی بوده است. روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت گزارش داد، در پیام رژیم صهیونیستی به حماس تاکید شده که در عملیات نظامی شامگاه گذشته ارتش این رژیم علیه نوار غزه موسوم به «پیکان محافظ» این جنبش هدف نبوده است.

- واکنش مقاومت

تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه موجی از وکنش های گروه های مقاومت را به دنبال داشت. در همین باره اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین در بیانیه‌ای در واکنش به شهادت ۱۳ فلسطینی در جنایت صهیونیست‌ها تاکید کرد که رژیم اسرائیل تاوان این جنایت را خواهد داد. به گزارش سایت النشره، اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین در بیانیه‌ای در این باره تاکید کرد: «امروز برای جمعی از شهدا ازجمله «جهاد الغانم»، «خلیل البهتینی» و «طارق عزالدین» سه فرماندهان جنبش جهاد اسلامی، کودکان و زنانی که در اثر تجاوزات خائنانه صهیونیست‌ها به شهادت رسیدند، سوگوار هستیم.» در این بیانیه آمده است: «اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین ضمن عزاداری برای شهدا، مسؤولیت کامل عواقب این جنایت ناجوانمردانه را بر عهده دشمن جنایتکار می‌داند.»

گروه فلسطینی «عرین الأسود» (بیشه شیران) هم در بیانیه‌ای در واکنش به حمله بامداد سه‌شنبه صهیونیست‌ها به غزه و شهادت چند فلسطینی در این جنایت تاکید کرد که چند ساعت بیشتر به باز شدن درهای جهنم به روی صهیونیست‌ها باقی نمانده است. به گزارش شبکه روسیا الیوم، گروه عرین الاسود در بیانیه‌ای آمادگی خود را برای گرفتن انتقام جنایت رژیم صهیونیستی در نوار غزه اعلام کرد؛ جنایتی که ۱۳ شهید ازجمله سه فرمانده جهاد اسلامی را به همراه داشت.

به دنبال این واکنش ها، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی رؤسای شهرک‌های «غلاف غزه» را به آمادگی برای هر سناریویی دعوت کرد. شبکه «کان» رژیم صهیونیستی اعلام کرد، یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم در پایان نشستش با رؤسای شهرک‌های اطراف غزه موسوم به «غلاف غزه» گفت: «باید برای هر سناریویی از جمله جنگ طولانی مدت و گسترش دامنه شلیک موشک‌ها آماده شویم. ما درباره تعامل با شلیک موشک‌هایی که ساکنان اسرائیل را تهدید می‌کنند سهل انگاری نمی‌کنیم. این فقط یک اقدام تروریستی نیست، بلکه چالشی علیه موجودیت اسرائیل است.»

هم چنین در پی تحولات امنیتی در اراضی اشغالی، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی سفرش به هند را نیمه کاره گذاشت. به گزارش خبرگزاری رویترز، الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت، پس از ورودش به دهلی نو، گزارشی را در مورد تحولات امنیتی در اراضی اشغالی دریافت کرد و به همین دلیل این سفرش را کوتاه می‌کند. وی در توییتی نوشت: «با توجه به وقایع اسرائیل، تصمیم گرفتم سفر دیپلماتیک به هند را محدود کنم و پس از دیدارم با نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور که امروز برگزار می‌شود، به اسرائیل بازگردم.»

- پایان تحریم حزب بن گویر به تحریم دولت و کنست در سایه حمله به غزه

وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حزب وی مجدداً به جلسات کنست و مشارکت در رأی گیری درباره قوانین بازمی‌گردد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، حزب «قدرت یهود» به ریاست ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بعد از قبول موضع ما و انتقال از مرحله مهار به حمله با ترور مسؤولان جهاد اسلامی فلسطین ما تصمیم گرفتیم مجدداً در رأی گیری درباره قوانین در کنست (پارلمان اسرائیل) شرکت کنیم و امیدواریم که این حملات برای یک دوره طولانی ادامه داشته باشد.

این در حالی است که دفتر نتانیاهو در نامه‌ای خطاب به ایتامار بن گویر و بیانیه‌ای که از سوی یکی از مقامات ارشد ائتلاف دولتی در اختیار رسانه‌های اسرائیلی قرار گرفت آورده است: «عملیات غزه ربطی به مناقشه سیاسی در داخل ائتلاف ندارد. حمله به غزه در چارچوب ملاحظات خاص امنیتی و سیاسی انجام شد.» روزنامه یسرائیل هیوم به نقل از الموگ کوهن، عضو کنست از حزب بن گویر گفت: «من به ارتش اسرائیل و شاباک به خاطر این عملیات موفقیت آمیز و دقیق در نوار غزه تبریک می‌گویم و از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر جنگ به خاطر اتخاذ اقدامات مهم قدردانی می‌کنم.»

یکشنبه ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حزبش در نشست هفتگی دولت شرکت نمی‌کند به این دلیل که سیاست دولت غیر قابل قبول است. پیش از آن نیز وی و نمایندگان حزبش از مشارکت در رأی گیری در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) خودداری کرده بودند. بن گویر اعلام کرد که این اقدام در واکنش به پاسخ ضعیف دولت رژیم صهیونیستی به شلیک اخیر موشک‌ها از نوار غزه بوده است. با تحریم جلسات کنست توسط حزب بن گویر ائتلاف دولتی نتانیاهو اکثریت لازم را برای تصویب قوانین از دست می‌دهد.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین نوار غزه حماس جنبش جهاد اسلامی بنیامین نتانیاهو بن گویر


( ۱ )

نظر شما :