تحولات اراضی بعد از شهادت اسیر فلسطینی

موج جدید

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۹۱۵۵ اخبار اصلی خاورمیانه
شدت واکنش های سیاسی، دیپلمتبک و حتی میدانی و عملیانی نسبت به شهادت «شیخ خضر عدنان» به قدری گسترده و کم سابقه است که تقریبا توجه رسانه های منطقه و جهان را به خود معطوف کرده است.
موج جدید

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دپلماسی ایرانی: منابع خبری بامداد سه‌شنبه گزارش دادند، «شیخ خضر عدنان» اسیر فلسطینی پس از ۸۶ روز که دست به اعتصاب غذا زده بود در زندان‌های رژیم صهیونیستی شهید شد. در همین باره خبرگزاری شهاب فلسطین گزارش داد که اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی، این چهره مقاومت فلسطین را در حالی که بدون علائم حیاتی در داخل سلول خود در زندان الرملة افتاده بود، پیدا کرده و به بیمارستان این زندان منتقل کردند اما او جان خود را از دست داده بود.

وزارت امور اسرا و آزادگان فلسطین نیز تائید کرد که شیخ خضر عدنان پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده است. پیش تر منابع خبری از وخامت حال «شیخ خضر عدنان» اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی و تداوم اعتصاب غذای او در هشتاد و ششممین روز خبر داده بودند. در طول این ۸۶ روز همسر «شیخ خضر عدنان»  به شکل مستمر در حال مصاحبه با شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و رسانه‌های مختلف و شرکت در فعالیت‌های متعدد بود تا افکار عمومی را متوجه شرایط همسر خود کند.

وی که خودسرانه از سوی رژیم صهیونیستی بازداشت شده و در زندان‌های این رژیم به سر برد، در مخالفت با این اقدام دست به اعتصاب زده بود. خضر عدنان هفته گذشته بعد از وخیم شدن اوضاع جسمی به بیمارستان منتقل شد، اما رژیم صهیونیستی اجازه نداد که هیچ یک از وکلا، پزشکان و یا طرف‌های حقوقی با وی تماس و از اوضاع سلامتی‌اش با خبر شوند.

به تازگی موسسه حقوقی «مهجه القدس» از وخامت شدید حال اسیر خضر عدنان، عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین خبر داده بود. جنبش جهاد اسلامی فلسطین، رژیم صهیونیستی را مسئول جان و سلامت شیخ خضر عدنان می‌دانست و می‌گفت که این رژیم در صورت شهادت وی، بهای بسیار سنگینی پرداخت خواهد کرد. باشگاه اسیران فلسطین نیز به تازگی با اشاره به وخامت حال خضر عدنان، هشدار داده بود که او هر لحظه ممکن است به شهادت برسد.

- واکنش ها

شدت واکنش های سیاسی، دیپلمتبک و حتی میدانی و عملیانی نسبت به شهادت «شیخ خضر عدنان» به قدری گسترده و کم سابقه است که تقریبا توجه رسانه های منطقه و جهان را به خود معطوف کرده است.

در اولین و مهم ترین واکنش، همسر شهید خضر عدنان پس از اعلام خبر شهادت وی تاکید کرد که فرزندانش انتقام خون پدرشان را از این رژیم خواهند گرفت. به گزارش خبرگزاری «سما»، رنده موسی، همسر شهید خضر عدنان، در سخنانی اظهار کرد: «شیخ خضر با شهادتش به بیش از آنچه آرزویش را داشت، دست یافت.» وی به خبرنگاران در مقابل خانه‌اش گفت: «خبر شهادت خضر عدنان مایه افتخار و عزت ماست، هر چند دوست داشتیم او با پیروزی به نزد ما بازگردد.» موسی ادامه داد: «ما همه مقصران را پاسخگو خواهیم کرد؛ چراکه عدنان تنها ماند.»

در ادامه وزارت امور خارجه فلسطین هم تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی را برای بررسی ابعاد مبهم در پرونده ترور شهید خضر عدنان خواستار شد. خبرگزاری «معا» گزارش داد که  وزارت امور خارجه فلسطین دیروز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای به شدت جنایت شنیع مسئولان رژیم صهیونیستی را که به شهادت خضر عدنان ختم شد، محکوم کرده و دولت این رژیم و بازوهای آن را مسؤول کامل و مستقیم این جنایت دانست. مضافا محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، رژیم صهیونیستی را متهم کرد که با مخالفت خود با درخواست آزادی شهید خضر عدنان و سهل‌انگاری پزشکی در حق او، مرتکب جنایت ترور عامدانه شده است.

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) هم ضمن تسلیت شهادت «شیخ خضر عدنان» تاکید کرد که راه جهاد، شهادت و مقاومت ادامه خواهد داشت. به گزارش المیادین، اسماعیل هنیه در گفت وگوی تلفنی با زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم شهادت شیخ خضر عدنان را تسلیت گفت. علاوه بر این تماس تلفنی،  دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در اظهاراتی، شهید شیخ خضر عدنان را نماد مبارزان راه آزادی معرفی و تاکید کرد که وی مدال افتخار و شرافت بر سینه ملت شجاع فلسطین است. اینها علاوه بر آن است که جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که خضر عدنان اسیر آزاده فلسطینی در جنایت مرتکب شده توسط دشمن در مقابل جهانیان که بی‌عدالتی و تروریسم را تایید و از آن حمایت می‌کند به شهادت رسید.

به دنبال شهادت خضر عدنان دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی هم اعلام کردند که جنایات این رژیم بدون پاسخ نخواهد ماند. منذر الحایک، سخنگوی رسمی جنبش فتح نیز تاکید کرد که مسئولیت شهادت شیخ خضر عدنان با رژیم صهیونیستی و کابینه نتانیاهو و بن گویر است. جبهه خلق فلسطین هم عنوان داشت که جنایت ترور مبارز فلسطینی شیخ خضر عدنان نشان دهنده حجم نقض قوانین و ارتکاب جنایت ها از سوی اشغالگران علیه اسرا به ویژه اسرای بیمار است و اکنون صدها اسیر در فهرست انتظار هستندتا به سرنوشت شیخ خضر عدنان دچار شوند.

از سوی دیگر مصطفی البرغوثی، دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین تصریح کرد که مسئولیت کامل شهادت شیخ خضر عدنان با رژیم فاشیست صهیونیستی است و این رژیم بهای جنایت های خود را خواهد داد. همچنین دفتر رسانه ای جنبش مجاهدین فلسطین تاکید کرد که شهادت فرمانده اسیر شیخ خضر عدنان یک جنایت تروریستی و صهیونیستی است که نباید در برابر آن سکوت کرد.

هم چنین آنگونه که شبکه الجزیره گزارش داده است، گروه‌های ملی و اسلامی در محکومیت ترور خضر عدنان در زندان عوفر، در کرانه باختری، بیت المقدس و نوار غزه اعتصاب سراسری برگزار کردند و دولت اشغالگر را مسؤول کامل این جنایت دانستند.
چندین استان دیگر هم برای همبستگی با روح شهید خضر عدنان که ۸۷ روز در اعتصاب غذا به سر برد و در پی آن به شهادت رسید عزای عمومی و اعتصاب همه جانبه اعلام کردند. گروه‌های فلسطینی در بیت لحم، الخلیل، رام الله، نابلس، طولکرم و قدس جهت عزاداری برای شهید عدنان اعلام اعتصاب همه جانبه کردند.

فراتر از مرزهای فلسطین، جنبش حزب الله لبنان هم در بیانیه ای به مناسبت شهادت «شیخ خضر عدنان» از رهبران جنبش جهاد اسلامی تاکید کرد که شهادت وی بار دیگر حجم رنج ها و مشکلات اسرای فلسطینی در زندان های دشمن صهیونیستی را به نمایش گذاشت.

- اوج گیری تنش های میدانی

علاهو بر موضع گیری های سیاسی در پی شهادت «شیخ خضر عدنان» تنش های میدانی هم در سراسر ارضای اشغالی تشدید پیدا کرده است تا جایی که رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، ارتش این رژیم رزمایش در غلاف غزه را به دنبال شهادت «خضر عدنان» در زندان‌های رژیم صهیونیستی لغو کرد. در این راستا از رسانه‌های عبری زبان اعلام کرد، ارتش رژیم صهیونیستی رزمایش‌های نظامی که قرار بود دیروز (سه شنبه) در منطقه غلاف غزه برگزار شود، لغو کرد. هم چنین ارتش وضعیت آماده‌باش خود را به دنبال شهادت خضر عدنان، اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی بالا برد.

به موازات آن نیروهای رژیم صهیونیستی تدابیر نظامی در شمال شرق قدس را افزایش دادند. به گزارش سایت فلسطین الیوم، نیروهای رژیم صهیونیستی تدابیر نظامی در ایست نظامی «جبع» در شمال شرق قدس را افزایش دادند و تعدادی از خودروها را متوقف کرده و به بازرسی آن پرداختند.

مضافا ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی دیروز سه شنبه اسیران فلسطینی را در صورت اعتصاب و امتناع از خوردن تهدید کرد. در این خصوص بن گویر گفت: «به هر گونه اخلال پاسخ سختی داده خواهد شد و برای هرکس که امنیت را مختل کند مجازات سنگینی در نظر گرفته خواهد شد.» این در حالی است که در زندان عوفر رژیم صهیونیستی، تنش شدیدی در این زندان رخ داده و نیروهای اشغالگر به حالت آماده باش درآمدند.

باشگاه اسیران فلسطین اعلام کرد، در پی شهادت اسیر خضر عدنان، یکی از اسیران با یکی از زندانبانان صهیونیستی در زندان عوفر در غرب رام الله درگیر شد و به همین دلیل در این زندان وضعیت هشدار شدید حاکم است. باشگاه اسیران اعلام کرد، در پی این درگیری اداره زندان به سمت زندانیان گاز اشک آور شلیک کرد که منجر به خفگی تعدادی از آنها شد. پایگاه خبری صهیونیستی «حدشوت حموت» هم در این باره نوشت، لحظاتی پیش در زندان عوفر صهیونیستی درگیری‌هایی رخ داد و یک زندانی در واکنش اولیه به ترور خضر عدنان روی یکی از افسران زندان نفت ریخت.

در آن سو اما منابع فلسطینی از آماده باش نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین بعد از شهادت خضر عدنان، اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی خبر دادند. به گزارش خبرگزاری سما، منابع فلسطینی اعلام کردند، سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین بعد از شهادت خضر عدنان، اسیر فلسطینی که در زندان‌های رژیم صهیونیستی اعتصاب غذا کرده بود، تمام یگان‌های نظامی خود را در حالت آماده باش قرار داد. در کنار آن سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از فعال شدن آژیرهای خطر در منطقه کیبوتس سعد در نوار غزه خبر داد. رسانه‌های صهیونیستی مدعی شدند، سه راکت از نوار غزه به سمت شهرک‌ها بدون فعال شدن گنبد آهنین شلیک شد.

 

کلید واژه ها: شهادت «شیخ خضر عدنان» اسرائیل بنیامین نتانیاهو بن گویر فلسطین حماس جنبش جهاد اسلامی حزب الله لبنان


( ۲ )

نظر شما :