پایان ماه رمضان و دوره تازه خشونت ها

سازناکوک ارتش اسرائیل

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۹۱۲۵ اخبار اصلی خاورمیانه
این هفته هم به روال شانزده هفته گذشته اعتراضات گسترده ای در سراسر اراضی اشغالی علیه کودتای قضایی بی بی شکل گرفت تا هم چنان شکاف عمیق صهیونیستی - صهیونیستی ادامه پید کند. منابع خبری شنبه شب گزارش دادند، هزاران نفر در فلسطین اشغالی در هفدهمین شنبه متوالی علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات و همچنان خواستار توقف روند تصویب طرح جنجالی کابینه وی با عنوان اصلاح قانون قضایی هستند.
سازناکوک ارتش اسرائیل

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: این هفته هم به روال شانزده هفته گذشته اعتراضات گسترده ای در سراسر اراضی اشغالی علیه کودتای قضایی بی بی شکل گرفت تا هم چنان شکاف عمیق صهیونیستی - صهیونیستی ادامه پید کند. منابع خبری شنبه شب گزارش دادند، هزاران نفر در فلسطین اشغالی در هفدهمین شنبه متوالی علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات و همچنان خواستار توقف روند تصویب طرح جنجالی کابینه وی با عنوان اصلاح قانون قضایی هستند.

هر چند اخبار متفاوتی از میزان و تعداد معترضین در شنبه اعتراضی این هفته مخابره می شود، اما برخی آمارها از حضور ۲۰۰ هزار نفری فقط در خیابان کابالان در تل آویو حکایت دارد. همچنین رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند، ۳۰ هزار نفر در حیفا، ۱۸ هزار نفر در کفارسابا و ۱۶ هزار نفر نیز در نتانیا تظاهرات کردند و همچنین تظاهرات مشابهی در قدس اشغالی، هرتزلیا، رعنانا و نهریا برگزار شده است.

نکته مهم اینجاست که معترضان اعلام کردند پنجشنبه آینده نیز موج جدیدی از نافرمانی و تظاهرات در مخالفت با طرح تغییرات قضایی در شهرهای مختلف فلسطین اشغالی برگزار خواهند کرد. این تظاهرات در حالی برگزار شده که پنجشنبه گذشته نیز طرفداران کابینه نتانیاهو و طرح تغییرات قضایی در قدس اشغالی دست به تجمع زده بودند.

طبق گزارش پایگاه خبری «عربی۲۱»، وضعیت دوقطبی حاصل‌شده از طرح اصلاحات قضایی بر سرزمین‌های اشغالی حاکم است و حامیان نتانیاهو با آمدن به خیابان‌ها به دنبال آن هستند تا موازنه قدرت را به کابینه بحران زده او بازگردانند؛ در حالی که منتقدان و معارضان همچنان معتقدند این طرح نظارت قانونی برفعالیت‌های کابینه را از بین خواهد برد.

- لیبرمن و درخواست توقف مذاکرات 

اعتراضات شنبه ان هفته در دل خود یک خبر مهم نیز داشتو رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» از سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی خواست، مذاکرات درباره طرح اصلاحات دستگاه قضایی این رژیم را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری معا از فلسطین، آویگدور لیبرمن در مقابل ده‌ها هزار تظاهرکننده علیه طرح اصلاح دستگاه قضایی که مقابل ساختمان موسسه هنرهای شهر بئر السبع جمع شده بودند، از یائیر لاپید و بنی گانتس، سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی خواست مذاکرات درباره کودتا علیه دستگاه قضایی که ائتلاف حاکم آن را اصلاحات قضایی می‌نامد، متوقف کنند.این تظاهرات عصر شنبه از مقابل ساختمان دادگاه آغاز شد و در نتیجه آن خیابان «یتسهاک راگر» مسدود شد، در مقابل ده‌ها تن از حامیان طرح اصلاحات و طرفداران حزب لیکود با حضور تعداد زیادی نیروی پلیس تظاهرات کردند.

علاوه بر لیبرمن، پروفسور آبیچای برورمن، وزیر سابق رژیم صهیونیستی و چهره اقتصادی و رئیس پیشین دانشگاه بن گوریون در بئر السبع ضمن هشدار درباره کودتا علیه دستگاه قضایی این رژیم گفت: «این طرح موجب ویرانی اقتصادی خواهد و اولین کسانی که آسیب می‌بینند، ساکنان حومه شهرها هستند.»موشه ردمن، یکی از سران اعتراضات مستمر در اراضی اشغالی برای هفدهمین هفته متوالی اعلام کرد: «سخنان روز پنج‌شنبه وزرای کابینه به ما تاکید کرد که باید به این اعتراضات ادامه دهیم و دیوار محکمی در برابر این کودتا باشیم.»

- سازناکوک ارتش

در حالی بی بی با گسل بی سابقه سیاسی - اجتماعی دست و پنه نرم می کند که حال ارتش رژیم صهیونیستی هم به هیچ وجه خوب نیست. رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند تنها در ماه میلادی جاری سه تن از سربازان ارتش رژیم صهیونیستی خودکشی کردند.

به گزارش تلویزیون رسمی رژیم صهیونیستی، یک سرباز زن روز پنجشنبه و یک سرباز مرد اوایل هفته قبل به دلایل نامعلوم خودکشی کردند. یک سرباز دیگر هم اوایل ماه جاری میلادی خودکشی کرده بود. در پی این امر رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی دستور سرمایه‌گذاری بیشتر روی منابع و آماده سازی طرح‌هایی برای کاهش خودکشی در میان پرسنل ارتش را صادر کرد.

تلویزیون رسمی رژیم صهیونیستی اعلام کرد، ارتش این رژیم معمولاً از انتشار اطلاعات مربوط به تعداد سربازانی که در حین انجام خدمت نظامی خود دست به خودکشی زده‌اند، خودداری می‌کند زیرا مقامات ارتش فکر می‌کنند که انتشار چنین داده‌هایی در صورتی که سربازان آمار خودکشی را در میان رده‌های ارتش رصد کنند موجب تشویق آنها به خودکشی می‌شود.
روزنامه یدیعوت آحارونوت هم نوشت که ۱۴ سرباز اسرائیلی در سال ۲۰۲۲ در حین انجام خدمت سربازی خودکشی کردند که بالاترین میزان در ۵ سال اخیر است. در سال ۲۰۲۱، ۱۱ سرباز اسرائیلی خودکشی کردند. بیشترین میزان خودکشی در صفوف ارتش اسرائیل هم در سال ۲۰۱۱ به ثبت رسید که طی آن ۲۱ سرباز خودکشی کردند.

از داده‌ها چنین استنباط می‌شود که اکثریت قریب به اتفاق خودکشی‌ها توسط سربازان مرد انجام می‌شود. ارتش هم تاکنون به نتیجه روشنی برای توضیح افزایش خودکشی در میان سربازان و به ویژه مردان نرسیده است. برای ممانعت از خودکشی سربازان، به افسران ارتش رژیم صهیونیستی دستور داده شده، کاملا هوشیار باشند.

اما خودکشی سربازان ارتش رژیم صهیونیستی تمام ماجرا نیست. در سوی دیگر هم حدود 700 نفر از نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی با امضای طوماری، به نخست وزیر این رژیم هشدار دادند که در صورت انجام اصلاحات ادعایی قضایی، یگان‌های ذخیره فرومی‌پاشد. شبکه خبری المیادین گزارش داد که در این طومار، نیروهای صهیونیستی، اصلاحات ادعایی قضایی نتانیاهو را عامل این فروپاشی عنوان کردند؛ مسئله‌ای که نشانگر اختلافات شدید بین نتانیاهو و نیروهای ذخیره ارتش، فرماندهان انتظامی و برخی از وزرای کابینه وی است.

پیشتر نیز صدها نظامی و افسر بلندپایه ارتش رژیم صهیونیستی در نامه‌ای سرگشاده به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم، او و کابینه‌اش را به نابودی امنیت صهیونیست‌ها متهم کرده‌ بودند. روزنامه «معاریو» روز شنبه اعلام کرد که ۲۵۰ افسر و نظامی با درجه سرهنگی و بالاتر دستگاه های امنیتی رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم را به دروغگویی و نابودی امنیت صهیونیست ها متهم کردند.

این نظامیان که شامل سفرای سابق، کارمندان دستگاه های امنیتی و نظامی و اعضای «فرماندهان امنیت اسرائیل» هستند با انتشار نامه‌ای سرگشاده، نتانیاهو و کابینه اش را متهم کردند که «به امنیت اسرائیل آسیب زده است و تنفر، وحشت، دروغگویی و اختلاف افکنی و دو دستگی را در میان صهیونیست ها حکمفرما کرده است.»

- پایان ماه رمضان و دوره تازه خشونت ها 

در بحبوحه چالش ها و بحران ها در اراضی اشغالی، برخی منابع خبری عنوان داشتند که نظامیان صهیونیستی با یایان یافتن ماه مبارک رمضان در تلاشند تا دور تازه‌ای از خشونت با فلسطینیان در مسجدالاقصی را آغاز کنند.  در همین رابطه و به گزارش العهد، تعدادی از شهرک نشینان صهیونیست در سایه حمایت نظامیان رژیم صهیونیستی صبح دیروز یکشنبه به مسجد الاقصی یورش بردند. یهودا غلیک، عضو پیشین و تندروی کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) شهرک نشینان را در یورش به مسجد الاقصی همراهی می کرد. 

در تکمیل ان یورش ها، وزیر امنیت داخلی تندروی کابینه رژیم صهیونیستی که از زمان روی کارآمدن این کابینه با انتقاد گسترده افکار عمومی در سرزمین‌های اشغالی روبه روست، به دنبال ابزارهایی برای بازداشت موقت فلسطینیان ساکن مرزهای ۱۹۴۸به بهانه مقابله با جرم و جنایت است که بی شک می تواند دوره بی سابقه ای از بازداشت ها، خشونت ها و تجاوزات سیستماتیک رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین را کلید بزند.

آنطور که روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در این خصوص نوشته، ایتامار بن گویر به فرمانده پلیس رژیم اشغالگر دستور داده تا امکان استفاده از ابزار بازداشت موقت علیه فلسطینیان را در داخل سرزمین های اشغالی بررسی کند. این رسانه صهیونیستی افزود: «بن گویر پنج شنبه گذشته نشستی را در این خصوص برگزار کرد و خواهان تهیه اطلاعاتی شد که امکان استفاده از این ابزار را برای بازداشت فوری فلسطینیان فراهم می کند.»

یکی از مقامات پلیس رژیم صهیونیستی نیز در گفت وگو با پایگاه های خبری در سرزمین های اشغالی گفت که برای بررسی امکان حقوقی این موضوع، با دفتر مشاور قضایی کابینه تماس گرفته خواهد شد. از سوی دیگر، برخی پایگاه های خبری از وجود تمایل در درون کابینه رژیم صهیونیستی خبر دادند که به دنبال درگیر کردن شاباک (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی) در این موضوع و اقدامات پلیس اشغالگر در داخل سرزمین‌های اشغالی است.

به نوشته این رسانه ها، اگرچه هدف از این تصمیم، مشارکت دادن بخشی از شاباک در مقابله با جرم و جنایت در سرزمین های اشغالی اعلام شده، اما متن ابلاغی متضمن بندی است که به صراحت به اهدافی در خصوص پیگرد و بازداشت های سیاسی اشاره می کند. بن گویر وزیر افراطی و تندروی کابینه رژیم صهیونیستی چندی پیش نیز در واکنش به عملیات ضد صهیونیستی مبارزان فلسطینی، خواستار تشدید محدودیت‌ها علیه فلسطینی‌ها و اعدام این مبارزان در صورت بازداشت شد. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد که به زودی طرحی را در کنست (پارلمان) ارائه می کند که دست این رژیم را برای اعدام مبارزان فلسطینی باز خواهد گذاشت.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو ارتش اسرائیل فلسطینیان بن گویر لیبرمن


( ۱ )

نظر شما :