عدالت، سیرک و آینده قدرت

افول امریکا نتیجه گیری جهان سومی نیست

۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۸۹۰۱ اخبار اصلی آمریکا
داستان این بایدن و ترامپ با تمام تناقض‌هایش به ما این مسئله را القا می‌کند که پیش روی ما یک امپراطوری در حال محو شدن قرار دارد. این یک نتیجه گیری از سوی نویسندگان یا متفکران جهان سوم نیست بلکه در داخل آمریکا متداول شده است و روزنامه نگارانی مانند سیمور هرش که شهرتشان را از نوشته‌های تحقیقی خود بدست آورده‌اند چنین نظری دارند.
افول امریکا نتیجه گیری جهان سومی نیست

نویسنده: عبدالله السناوی

دیپلماسی ایرانی: در فضای صف بندی حزبی دشوار است عدالتی قابل قبول وجود داشته باشد. نه جمهوری خواهان قبول می‌کنند دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده و متهم امروزی امریکا محکوم شود چرا که می‌ترسند این امر در میزان شانس انتخاباتی آنها تاثیر بگذارد و نه دموکرات‌ها عدالت برایشان اهمیت دارد مگر این‌که این فرصت را برای آنها به وجود آورد که ترامپ را از عرصه دور کند.

این دو دستگی شدید در آمریکا طرح یک پرسش را باعث می‌شود و آن هم این است که تا چه میزان محاکمه رئیس جمهوری پیشین در تصویر آمریکا در جهان تاثیر می‌گذارد؟ 

از لحاظ نظری این اتفاق باید به بهبود تصویر این کشور منجر شود بر این اساس که آمریکا کشوری است که هیج کس در آن بالاتر از قانون نیست؛ اما رفتارهای سیرک مانندی که همراه برگزاری محاکمه بود باعث می‌شود این باور شکل بگیرد که در نهاد عدالت آمریکا و اعتبار آن مشکلی ریشه‌ای وجود دارد. مشکل واقعی دیگر نیز در نهاد قوه قانون گذاری و اجرایی است.

دو رئیس جمهور ترامپ جمهوری خواه و بایدن دمکرات عمق بحران آمریکا را به صورت خلاصه بیان می‌کنند.

ترامپ از بیرون از نهاد حکومت وارد عرصه شد و یک تاجر بلندپرواز و لاقید بود که دولت را به همان روشی مدیریت کرد که شرکت‌هایش را مدیریت می‌کرد. شعار در درجه نخست آمریکا یا به قول او "اول امریکا" را سر داد و تلاش کرد تا آنجا که می‌تواند اتحادیه اروپا را تجزیه کند. باور نداشت ائتلاف ناتو شایسته آن است که آمریکا هزینه‌های مادی آن را بپردازد.

بایدن از درون نهاد حاکمیت بود که برای سال‌ها در کار قانون گذاری تجربه داشت و دو دوره به عنوان معاون رئیس جمهوری خدمت کرد. تصویر او در مقایسه با باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق که بایدن در دولت او خدمت کرد، کم اهمیت بود و به شایستگی خود برای ریاست جمهوری قانع نبود اما در نبرد انتخاباتی به عنوان نوعی تنبیه برای ترامپ و سیاست‌های او از جانب رای دهندگان پیروز شد.

داستان این دو رئیس جمهوری با تمام تناقض‌هایش به ما این مسئله را القا می‌کند که پیش روی ما یک امپراطوری در حال محو شدن قرار دارد. این یک نتیجه گیری از سوی نویسندگان یا متفکران جهان سوم نیست بلکه در داخل آمریکا متداول شده است و روزنامه نگارانی مانند سیمور هرش که شهرتشان را از نوشته‌های تحقیقی خود بدست آورده‌اند چنین نظری دارند.

طبق عبارت به کار گرفته از سوی او «آمریکا دیگر یک قدرت بزرگ نیست». این امر واقعیتی است که در داستانی که اکنون در جریان است نهفته است.

منبع: الخلیج آنلاین / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دونالد ترامپ جو بایدن حزب جمهوری خواه ایالات متحده امریکا امریکا انتخابات امریکا محاکمه ترامپ دموکراسی افول امریکا عدالت


( ۶ )

نظر شما :