در حالی که برای دیدار وزرای امور خارجه برنامه ریزی می شود

تردیدهای مصر در رابطه با ایران

۲۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۸۸۳۳ اخبار اصلی خاورمیانه
رخا احمد حسن، معاون اسبق وزیر امور خارجه مصر به «العربی الجدید» گفت که عملا مدتی است میان دو کشور تماس وجود دارد و در هر گونه نزدیکی واقعی یا عملی باید آمادگی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور اعلام شود. نشانه‌هایی مبنی بر چنین تفاهم‌هایی وجود دارد از جمله این نشانه‌های تسهیل ورود ایرانی‌ها به مصر و تسهیل در اخذ ویزای توریستی این کشور است. به گفته وی وقوع تحول سریع در روابط مصر و ایران و شکل‌گیری دیداری میان وزرای امور خارجه دو کشور دور از انتظار نیست.
تردیدهای مصر در رابطه با ایران

دیپلماسی ایرانی: منابع دیپلماتیک مصری اعلام کردند که در هفته آخر ماه مارس تماس‌هایی میان مقامات امنیتی مصر و ایران صورت گرفته و در مورد امکان توسعه تدریجی روابط دو کشور در دوره آتی گفت وگو شده است.

 طبق گفته یکی از این منابع در گفت وگو با «العربی الجدید» که خواست نامش فاش نشود تماس‌های اخیر که در پی اعلام توافق عربستان – ایران صورت گرفته، در انتظار زمان مناسب برای تبدیل شدن تمایل‌ها به توسعه روابط به توافق‌هاست.

وی به این مسئله اشاره کرد که در زمان کنونی مسئولان قاهره نیتی برای اعلام برداشتن گامی بزرگی در راستای ازسرگیری روابط ندارند و به گفته وی زمان هنوز برای صحبت کردن از ارتقای سطح نمایندگی دیپلماتیک میان دو کشور و تعیین سفیر زود است.

هم زمان یک دیپلمات مصری فاش کرد که مسئله سازماندهی دیداری میان وزرای امور خارجه دو کشور در آینده امری دور از انتظار نیست. به گفته وی این اقدام در زمان حاضر در دست بررسی است تا میزان فایده‌مندی و نتایج آن در سطح واکنش‌های منطقه‌ای و نیز بررسی مواضع متحدان مشخص شود. شخص یاد شده هم زمان با اشاره به این‌که معادله روابط مصر و ایران تنها به خلیج فارس بستگی ندارد بلکه شامل اسرائیل نیز می‌شود تاکید کرد مصر هنگام صحبت از رابطه با ایران به روابطش با تل آویو نیز توجه می‌کند.

رخا احمد حسن، معاون اسبق وزیر امور خارجه مصر به «العربی الجدید» گفت که عملا مدتی است میان دو کشور تماس وجود دارد و در هر گونه نزدیکی واقعی یا عملی باید آمادگی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور اعلام شود. نشانه‌هایی مبنی بر چنین تفاهم‌هایی وجود دارد از جمله این نشانه‌های تسهیل ورود ایرانی‌ها به مصر و تسهیل در اخذ ویزای توریستی این کشور است.

به گفته وی وقوع تحول سریع در روابط مصر و ایران و شکل‌گیری دیداری میان وزرای امور خارجه دو کشور دور از انتظار نیست. او در ادامه افزود که نمی‌توان از نقش جنگ اوکراین و پیامدهای آن بر جهان و بر کشورهای خارومیانه مشخصا و وقوع گشایش در روابط میان کشورهای منطقه غافل ماند. به ویژه که برای کشورهای منطقه مشخص شده است که قدرت‌های بزرگ مانند ایالات متحده آمریکا و اروپا دیگر به قضایای منطقه توجه ندارند و منطقه را برای یک دهه با مشکلاتش بدون هرگونه کمکی برای حل و فصل آنها رها کرده‌اند.

منبع: العربی الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و مصر قاهره تهران و قاهره ایران و مصر و عربستان ایران و عربستان ایران و اسرائیل ایران و مصر و اسرائیل عبدالفتاح السیسی


( ۱۲ )

نظر شما :