در سایه ناخرسندی اسرائیل

آیا ایران سیاست جدیدی در خلیج فارس دارد؟

۲۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۸۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
مهم نیت‌ها و اقدامات صادقانه است که در راه برپایی خاورمیانه‌ای که همه در آن بدون استثنا آرامش را در پیش گرفته‌اند حساسیت‌های گذشته و مشکلات کنونی را پشت سر‌می‌گذارد.
آیا ایران سیاست جدیدی در خلیج فارس دارد؟

نویسنده: مصطفی الفقی

دیپلماسی ایرانی: کشورهای همسایه جهان عرب ایران، ترکیه، اسرائیل و نیز اتیوپی هستند که همگی نقش‌هایی را به ضرر کشورهای عربی ایفا می‌کنند؛ اما از طریق هوشیاری‌ای که کشورهای مختلف عربی را بر آن داشت تا سیاست‌های آگاهانه‌ای را اتخاذ کنند، پادشاهی عربستان سعودی با تصمیمی هوشمندانه‌ی ملی از آن بهره‌برداری کرد تا توپ‌ها و پهپادها بر فراز خاک یمن و دیگر کشورهای عربی به ویژه در شبه جزیره عرب و خلیج فارس متوقف شوند و به این ترتیب وارد مرحله همکاری مشترک با کشورهای همسایه به شرط احترام به اصل حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی شویم.

در این راستا دو نکته برای توضیح به خوانندگان وجود دارد:

نخست: بهبود روابط کشورهای عربی و ایران هر چند به طور نسبی اسرائیل را خرسند نمی‌کند. اسرائیل نگرانی فزاینده‌ای از آینده فعالیت اتمی ایران دارد و همیشه این طور احساس می‌کند که باید کشمکس عرب‌ها و اسرائیل را به کشمکش میان کشورهای عربی و ایران تبدیل کند. بی‌تردید ازسرگیری روابط میان تهران و ریاض گامی درست است که می‌تواند گام‌های دیگری مانند ازسرگیری روابط میان قاهره و آنکارا را در پی داشته باشد.

دوم: تاثیر ازسرگیری روابط میان عربستان و ایران به آرامش در یمن منجر می‌شود به گونه‌ای که درد و رنج مردم این کشور را برطرف می‌کند. همچنین به باور من تفاهم مثبت میان عربستان و ایران بر عرصه لبنان نیز بازتاب خواهد داشت و روند انتخاب رئیس جمهوری توافقی را تسریع می‌بخشد و به وخامت اوضاع اقتصادی پایان می‌دهد. در این راستا لازم به ذکر است که مصر نیز به نوبه خود از این اقدام عربستان و ایران استقبال کرد علی رغم این‌که خود این کشور نمایندگی دیپلماتیک خود با ایران را در سطح حفاظت از منافع باقی نگه داشته است.

در پایان مهم نیت‌ها و اقدامات صادقانه است که در راه برپایی خاورمیانه‌ای که همه در آن بدون استثنا آرامش را در پیش گرفته‌اند حساسیت‌های گذشته و مشکلات کنونی را پشت سر‌می‌گذارد.

منبع: الخلیج / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عربستان کشورهای عربی ایران و عربستان ترکیه مصر ایران و مصر عادی سازی روابط ایران و عربستان ترکیه و عربستان ترکیه و مصر خاورمیانه اسرائیل ایران و اسرائیل


( ۲ )

نظر شما :