باکو در توهم کسب ادامه امتیازهای جنگ قره‌باغ دست‌ و پا می‌زند

آقای علی‌اف! ایران، ارمنستان نیست

۰۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۷۸۹۲ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: جلال خوش چهره
جلال خوش چهره در نوشتاری تاکید دارد که حمله مسلحانه و مشکوک یک شهروند به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، اگرچه در جای خود رخدادی مذموم و در خور محکومیت است، اما نباید بهانه‌ای شود برای ماجراجویی‌هایی که در توهم کسب ادامه امتیازهای جنگ قره‌باغ دست‌ و پا می‌زند.
آقای علی‌اف! ایران، ارمنستان نیست

دیپلماسی ایرانی: لازم است «الهام علی اف» از توهم خود بزرگ بینی دو سال اخیر بیرون شود. رئیس جمهوری آذربایجان باید نیک بداند که ایران، ارمنستان نیست. جنگ قره‌باغ اگر به گونه‌ای نابرابر مدیریت شد و امتیازهایی را برای باکو به همراه آورد، در زمین، زمان و شرایطی متفاوت رخ داد که هرگز با بلند گویی‌های کنونی علی‌اف در قبال ایران، هم‌سنگ و برابر نیست و نخواهد بود. مقام‌های جمهوری آذربایجان خوب است از لفاظی‌های توخالی که فقر تدبیر را در خود دارد، دست کشیده و حرمت همسایه خود که حکم برادر بزرگتر را دارد، بیش از این رعایت کند. 

حمله مسلحانه و مشکوک یک شهروند به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، اگرچه در جای خود رخدادی مذموم و در خور محکومیت است، اما نباید بهانه‌ای شود برای ماجراجویی‌هایی که در توهم کسب ادامه امتیازهای جنگ قره‌باغ دست‌ و پا می‌زند.

جنگ قره باغ، نزاع نابرابر میان دو ارتشی بود که یکی تا دندان مسلح و برخوردار از همه کمک‌های لجستیک دریافت شده از سوی قدرت‌های منطقه‌ای در برابر ارتشی که به عمد ضعیف نگه داشته شده بود. بررسی چرایی این وضع از حوصله این سطور بیرون است اما نکته مهم در آن، این است که نتیجه «صفر و صد » این جنگ دیر یا زود، آتش زیر خاکستر را دوباره شعله‌ور خواهد کرد. مهم‌ترین دلیل این احتمال نزدیک به واقعیت، تعمدی است که مقام‌های باکو در تحقیر و توهین به ملت و پیشینه مردم و سرزمین ارمنستان روا می‌دارند. 

مقام‌های جمهوری آذربایجان اما در رویکردی مشابه و مستی ناشی از جنگ اخیر قره‌‌باغ به حرمت شکنی علیه برادر بزرگتر خود؛ ایران و تمامیت ارضی آن پرداخته و گستاخانه چنان می‌گویند، می‌نویسند و نمایش می‌دهند که گویی چشمان خود را دربرابر واقعیت‌ها بسته‌اند.

این رفتار نه امنیت باکو را تامین می‌کند و نه از آسیب‌پذیری‌های پیدا و پنهان آن می‌کاهد. مقام‌های جمهوری آذربایجان به واسطه القای برخی دولت‌ها برای ایجاد آشفتگی و بی‌ثباتی  در قفقاز جنوبی به رفتاری مشغولند که پیامدهای آن را به درستی درک نمی‌کنند.

این رفتار هرگز امنیت و بزرگی را برای مردم جمهوری آذربایجان به دنبال نخواهد داشت. مقام‌های جمهوری آذربایجان خوب است بدانند که دوران آرمان‌گرایی به گونه تبلیغات جاری در باکو  سپری شده است. دست یابی به امتیاز تمام عیار از سوی دولت‌ها، حالا امری مربوط به گذشته است.  

مقام‌های باکو لازم است به این مهم توجه ویژه داشته باشند که امنیت هر کشور ارتباط مستقیم با همسایگانش و به تبع آن شرایط جهانی دارد. بنابراین هنگامی که مقام‌های این جمهوری کوچک مدعی تهدید از سوی همسایه خود می‌شوند، باید به گونه ملموس و روشن برای خطرات پیش رو مصداق داشته و ماهیت تهدید و پیچیدگی‌های آن را به درستی برای مردم و مخاطبان خود تبیین کنند.  

الهام علی اف نیک می‌داند که برای ایران، ثبات در قفقاز جنوبی از اهمیت استراتژیک برخوردار است. این کشور به رغم پیشینه تاریخی یکایک کشورهای منطقه قفقاز، هرگز سودای زنده کردن گذشته را نداشته و همواره بر حسن همجواری تأکید داشته و دارد.  

مواضع تهران در قبال جنگ اخیر قره باغ، نشان داد که ایران می‌خواهد بخشی از راه حل اختلاف‌های ارضی میان دو کشوری باشد که نزاع آنها میراث شوم تحمیل شده از سوی نظام کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی سابق است. رویکرد سیاست خارجی ایران از دهه ۹۰ میلادی قرن گذشته تا کنون، حفظ موازنه در روابط با دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان بوده است.

این موازنه گرایی با تأکید بر ماندگاری جغرافیایی ارضی است که منافع همه طرف‌ها از جمله ایران را تأمین می‌کند. حال اگر مقام‌های باکو به نیابت از دولت‌هایی اصرار دارند که چشم طمع بر تغییر نقشه منطقه بسته‌اند، باید بدانند که برادر بزرگتر، اجازه گستاخی و دست درازی ارضی بیشتر را نخواهد داد.  

اعتراض باکو به اقدام مسلحانه و مشکوک یک شهروند به سفارت آن در تهران، هنگامی معقول و منطقی است که با استدلال‌های افلیج و نابالغ همراه نباشد. این اعتراض زمانی مشروع خواهد بود که تهران مانع مشارکت مقام‌های جمهوری آذربایجان در پیگیری پرونده شود. درحالی که تهران از مقام‌های جمهوری آذربایجان برای بررسی پرونده دعوت به عمل آورده است، اما باکو به نمایش‌هایی دست می‌زند که هر ناظر بی‌طرفی را به خنده وامی‌دارد.

فرستادن قاری قرآن بر سر مرز و خواندن سوره فتح، رجز خوانی علیه سرزمین‌پهناوری است که مردمش برای وجب به وجب آن جان می‌دهند. این مردم ترکیبی از اقوام ترک، کرد، بلوچ، عرب، لر، ترکمن، فارس، گیلک و... هستند که از هزاران سال پیش تاکنون  به ملیت ایران و ایرانی افتخار می‌کنند. پرچم سه رنگ ایران، هویت ملتی است که ریشه درتاریخ دارد. راه دور نرویم، در ۱۷ آگوست ۲۰۱۶ میلادی نزدیک شهر «شمکور» در شمال غربی جمهوری آذربایجان، یکی از کاخ‌های هخامنشی کشف شد.

ساخت این کاخ ۲۴۸۰ سال سابقه دارد و مشابه کاخ پاسارگاد و پرسپولیس است. این کاخ زمانی مرکز حکومت هخامنشی بوده است. طرفه این‌که «شمکور» نزدیک مرز روسیه در مرزهای قفقاز جنوبی واقع است.  اشاره بالا  تنها از آن روست که مقام‌های جمهوری آذربایجان حرمت دار برادر بزرگتر خود باشند.

از سوی دیگر، توصیه برادرانه‌ای با این مضمون روشن که ایران، ارمنستان نیست. حل اختلاف‌ها در چارچوب حسن همجواری و همسایگی، چاره‌ای جز آنچه دارد که مقام‌های جمهوری آذربایجان اکنون سرگرم آن هستند. ایرانیان اگر هزار اختلاف هم با هم داشته باشند، در تعصب ورزی به تمامیت ارضی و هویت ملی خود ذره‌ای تردید نخواهند کرد./ابتکار

جلال خوش چهره

نویسنده خبر

کلید واژه ها: ایران جمهوری آذربایجان الهام علی اف ارمنستان قره باغ حمله به سفارت جمهوری آذربایجان


( ۷۴۵ )

نظر شما :

ناشناس ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۷:۰۲
ریشه ی این مشکل در آنکارا است . ترکیه احساس کرده که با اجیر کردن و رقصاندن خانواده ی علیف در مقابل ایران ، می تواند برای ایران چالش درست کند .‌
امیرارسلان نامدار ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۶
جناب خوش‌چهره چرا این توصیه ها را در ۳۰ ساله اشغال سرزمین آذربایجان به برادر ان ارمنی تان نمیکردید،ولی از روزی که آذربایجان موفق به آزادی سرزمینهای اشغالی شده شما دچار شکم درد شده اید علاوتا وکیل مدافع ارامنه و طرف حساب آذربایجان گشته اید، جناب خوش چهره ارامنه به اتکای دول مسیحی فرا جنسیتی و هندیان گاو پرست نیازی به پشتیبانی مسلمانان ناب محمدی ندارند که شما خود را به میدان انداخته و کاسه داغ تر از آش شده اید، آذربایجان به اتکای ۴ قطعنامه سازمان ملل و شورای امنیت در پی اجرای احکام بین المللی برای احیای تمامیت ارضی خود می‌باشد و این موضوع هیچ ربطی به ایران و تضادی با منافع آن ندارد، شما اگر خود را اینقدر مقید به دخالت در امور دیگران میدانید وبرای منافع ارامنه سینه چاک میکنید پس منتظر چی هستید چرا معطل هستید ؟
کوروش داریوش راده ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۶
اذربایجان در حال گرفتن کامل قره باغ و زنگه زور از ارمنستان است. با ایران هیچ مشکلی نداره. الکی دشمن تراشی نکنید. دلار ممکنه به ۱۰۰ هزار هم برسه
فرهاد ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۳
وقتی پانترکهای داخلی وطنفروش برای باکو و ترکیه دم تکان میدهند، آنها هم گستاخ می‌شوند.
علی ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۹:۲۸
جناب نویسنده اذربایجان هم عراق و سوریه و یمن نیست.
شکوری‌‌اسنقی‌مهربان ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۰
بانام‌ویادخداواارزوی‌توفیق‌الهی‌،عافیت‌ومعرفت‌کافی‌برای‌‌برای‌کل‌بشریت،پاسخ‌بجا،بموقع،متقن‌ودرخورتوجه‌به‌سهم‌خودوبعنوان‌یک‌ایرانی‌ممنون‌ومتشکرم.
دارایی ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۶
توهم طوطئه علیف نسبت به ایران. . یک احمق دیگر مثل صدام پیدا شد منتها کمی خنگتر از صدام. .علتش هم نیکی کردن چون از حد بگذرد جاهل خیال باطل می‌کند ما به دلیل دشمنی آمریکا مصلحتا در برابر ابلهی مثل این خیلی کوتاه آمدیم
آتیلا ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۶
آقای خوش چهره کمی آرام تر برای قلبتان خوب نیست اینچنین هیجانی باشی ما می دانیم شما پارسها چه مردمان سلحشور و شجاعی هستید لازم نیست از شمکور و پاسارگاد و پرسپولیس و استقلال مثال بیاوری
لعنت به انگلیس ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۶
آقای کارشناس دور بینهای مدار بسته نزدیک به یک ساعت را نگاه کردی که عملیات گازانبری ناتمام و ناقص را.این تورک ستیزی و حامی ودایه ی مهربان تر از مادر برای ارمنستان ضد مسلمان تجاوز گر واحانت به مساجد تشیع برای میلیونها تورک ایران یه نوع زیاد از حد نیست پانفارس چه جوابی دارد....!قرباغ خاک آذربایجان واسلام است.... واقع بینی...!!!!!
فرشید ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۶
متاسفانه بخاطر بی تدبیری و بی کفایتی مسئولین ما، شهر شلوغ شده و قورباغه هم ۷تیر کشیده!
حسین ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۷
احسنت کاملا بجاودرست
مجید ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۹
اینکه ارتش ارمنستان ضعیف بود یا نه را باید کارشناسان نظامی نظر بدهند ولی اینکه ارمنستان دارای ۵ لانچر اس ۳۰۰ بود که در جنگ دوم قره باغ از دست داد غیرقابل انکار نیست!
تقی ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۹
ابر قدرتی که آمریکا از آن میترسد آذربایجان از او حساب نمی برد یک جای کار می لنگید
ناشناس ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۵
این مطالب هیچ چیز جز رجزخوانی نیست و سیاست روز، رجزخوانی برنمی تابه. سیاست روز، پیرو این نیست که کی بودید و هستید. وانگهی با گل آلود بودن آب درون کشور بر اثر مسائل فرهنگی و خصوصا اقتصادی مسلمه که خیلی ها به فکر ماهی گرفتن میفتن.
عارف ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۶
حالا شما هم هوایی نشو بسپار به مرور زمان خوش فکر کن آقای خوش‌چهره
Ppp ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۶
اعصاب نشو فشار خونت میره بالا
رشوند. ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۹
آقای خوش چهره دمت گرم
موسی کریمزاده ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۴
شما بهتره به وضع مملکت خودتان بپردازید واز اتهام زنی به آذربایجان وترکیه دست بردارید
ایرانی ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۸
چرا جلوی باکو از موضع غیر اقتدارانه و ضعف برخورد میکنید چرا مانند عربستان با زدن زیرساختهای گاز باکو در کاسپین سیگنال و هشداری برای باکو نمیفرستید چرا تالش ها و حسینیون باکو را مسلح نمیکنید
لیلا ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۱
جانم فدای ایران کرد شیعه ایرانی
جمشید ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰
ترک تبریزم.عشقم ایرانه باکو را دودوس دارم اما اگر الهام خانم کوچکترین حرکتی کند وای به حالش
اسدی ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۱
کم کاری از مسئولین محترم ماست
حسین ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۳
الهام خانم عروسک خیمه شب بازی وبازیچه رژیم صهیونیستی است وعاقبتش عین صدام وقذافیست
علی خطیری ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۴
ای درود درود
کهته سرباز ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۴
من میخوام بگم اگر ایران میخواد این قاعله الهام دماغ بخوابد باید نخجوان را برگردونه به سرزمین پدریش چون نخجوانی که راهی به باکو ندارد چراباید این مردکه دماغی بخوادش ببرش نباید ایران اجازه این کارو بده وسلام
ایران بزرگ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۹
باید الهام خانم را تبعیدش کنیم به لرستان تا لری یاد بگیره و صحبت کنه و به همین ترتیب به کرمانشاه. خوزستان. فارس. بلوچستان. در آخر هم اگر عمر باقی بود بزاریمش لب مرز سوره فتح حفظ کنه و قرآن بخونه.
Fa ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۳:۵۹
نویسنده این مطلب یه آدم پانفارس هست
. ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۸
امیر ارسلان توچرا می سوزی
ترک ایران ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۱
خاک آذربایجان برای ایران و ایرانیست الهام خانم بازیچه ای بیش نیست د سرنوشتش سرنوشت صدام و امثال صدام است
علی ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۵
راست میگی ایران البته که ارمنستان نیست چند میلیون تورک تو ایران هست تا گردن فاشیست های که بین دو برادر خودشونو انداختن بشکنه.
سعیدسلطانی ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۷
دوستانی که به نا آگاهی از کشور آزربایجان حمایت میکنند و مطلب مینویسند باید بدانند که همه ما اگر چه با نژادها و قومیتهای متفاوت هستیم اما قبل از آن یک ایرانی هستیم و به قول استاد ابولقاسم فردوسی که میفرمایند چو ایران نباشد تن من مباد بدین بوم بر زنده یک تن مباد عزیزان هدف ما نه کشور و مردم آزربایجان ایت بلکه یک شخص نادان و بچه صفت مثل علی اف است که با حرفهای بچه گانه خود یک مملکت را نابود میکند و ما قوم لر و بختیاری تا آخرین قطره خونمان را برای خاک پاک ایران میریزیم . بچه نادان باید از پدر خود سیلی محکمی بخورد ، که آنرا ما به امید یزدان انجام خواهیم داد . شب دراز است و قلندر بیدار نشریه لطفا بچاپید
ی ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۷:۲۱
من یه ترک هستم.....جانم برای ایران وخاک مادریم آماده فدا شدن است....من با لر وکرد بلوچ وبچه های تهران بزرگ وزندگی کردم....تعصبات ۲قرونی ارزونی خودتون شما ترک نیستید بیگانه پرستید هررری بابا
هم ترک هم فارس ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۲
تا جایی که من میدونم پانترکیسم داریم نه پان فارس و موسس اون هم شخصی به نام ضیاگوگ الپ درترکیه هست و شما وطن فروش های به اصطلاح ترک هستید که انقدر حقیرید به هموطن خودتون توهین میکنید شماها وطن فروشید
حسام ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۰
سلام و تبریک بابت چنین مقاله مستند و مستدلی. اما اصولاً زوج بدترکیب رجب خان و الهام خانوم گوششان فقط به افراطیون نوعثمانیچی و پانتورکهای لافزنی بدهکارست که تضعیف و تجزیه ایران بزرگ و نابودی ارمنستان قهرمان را خواستارند. سوزش شدید این جماعت در کامنتهای ارسالی کاملاً هویداست.
منتقد ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۳
آقای خوش شهره، افرادی مثل شما با نوشتن همچین مقالاتی سعی در نفرت پراکنی علیه ترکیه و آذربایجان دارید و با توهم و تفکرات ناسیونالیستی و پان ایرانیسم و تفکرات شوونیسم فارس سعی در زنده کردن احساسات تورک ستیز ایرانی ها دارید تا با دشمن تراشی جدید، افکار عمومی رو به سمت آذربایجان سوق دهید تا حواس مردم را از مشکلات بی پایان ایران و وضعیت اسفناک ایران منحرف کنید. و برخی از مردم همچنان عوامند و شما آنها را خوب شناخته اید
بابگ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۶
من ترک اردبیل ام و زبانم ترکی است ولی اگر کسی یا کشوری چپ به ایران نگاه کنه حالا چه ترکیه چه باکو چه عشق آباد چه هر تادان دیگه... با جون و تن و خونم از وجب به وجب زمین هامون دفاع میکنم
علی ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۲:۲۳
دیگه حتی طالبان افغانستان هم برای جمهوری اسلامی تره خرد نمیکنه ...اینکه آذربایجانه
هموطن تورک خویی ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۲:۲۵
اقای خوش چهره اسمتون خوش هست باطنتون خراب کاملا بر ما مبرهن است شما یک نفر ضد تورک و فاشیست هستید!!!! شما ۳۰ سال تا الان کجا بودین که خاک آذربایجان مسلمان شیعه ۳۰ سال در اشغال ارامنه کفار بود!!! ۳۰ سال قتل و غارت خاک آبا و اجدادی آذربایجان انجام شد و گروه مینسک اروپا و افرادی مثل شما خفه شدید!!! اینور رود آراز(ارس)۴۰ میلیون تورک آذربایجانی هم خون و هم نژاد دارد....که شیعه مسلمان برادران هم خون خود هستند.... کمی یواشتر!!!!!!
مهدی تبریزی ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۲:۴۲
الهام خودش می‌دونه که اگه با ایران دوست باشه کشورش معنی کشور بودن رو از دست خواهد داد چون در تاریخ هیچگاه چنین کشوری وجود نداشته بلکه مردم آذربایجان از دلاورترین مردمان ایران بودند که سد محکمی در برابر حمله عثمانی و روسیه بودند که متاسفانه بعد ها به اسارت گرفته شدند به امید اینکه برادران ما در باکو بر نیت خبیث اسراییل در ایجاد دشمنی بین یک ملت با یک دین و فرهنگ و تمدن آشنا شده و صهیونیست زاده های الهام و اردوغان را بیشتر بشناسند
علی ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۳:۲۲
آقای نویسنده ، لطفا قضاوت یک جانبه نکنید، حمله‌ به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران اگر چه با هدف شخصی است ، که باعث قتل کارمند سفارت شد ، با این وجود نافی ، عدم تامین امنیت مناسب از سوی کشور میزبان سفارت نیست ، قبل از هر حرفی بروید فیلم های دوربین های مدار بسته سفارت را که پخش‌ شده است را نگاه کنید و بعد حرف بزنید. اگر این حادثه در مورد سفارت ایران در باکو اتفاق افتاده بود، همین نظرات را داشتید؟ اما در مورد حمایت شما از ارمنستان اشغالگر، بفرمایید زمانی که سی سال بیست درصد خاک جمهوری آذربایجان تحت اشغال ارمنستان بود و میلیون ها انسان از خانه و سرزمین خود آواره و هزاران نفر توسط ارمنستان قتل عام شدند، کجا بودید؟ اطلاع ندارید، ارمنستان به چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر خروج از اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان اعتنایی نمی کرد؟ آیا حامی کشور اشغالگر و متجاوز هستید؟ اگر سیاست شما موازنه گرایی با تاکید بر حفظ جغرافیای ارضی بود ، چرا در سی سال اشغال در برابر ارمنستان ساکت بودید که هیچ بلکه در حد عالی روابط داشتید؟
سعید ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۳:۴۱
آقای نویسنده، لطفا قضاوت یک جانبه نکنید. حمله به سفارت جمهوری آذربایجان اگر چه با هدف شخصی اتفاق افتاده است، که باعث قتل کارمند سفارت شده است ، اما با این وجود، نافی ، عدم‌ تامین امنیت مناسب از سوی کشور میزبان سفارت نیست. قبل از هر حرفی، فیلم های دوربین های مدار بسته سفارت آذربایجان را که پخش‌ شده است را نگاه کنید و بعد از آن قضاوت کنید. اگر همین حادثه در مورد سفارت ایران در باکو اتفاق افتاده بود، شما همین نظرات را داشتید؟ اما در مورد حمایت شما از ارمنستان اشغالگر، بفرمایید، زمانی که ارمنستان سی سال بیست درصد خاک جمهوری آذربایجان را اشغال کرده بود و هزاران نفر توسط ارمنستان قتل عام شدند و میلیون ها انسان از خانه و سرزمین خود آواره شدند، شما کجا بودید ؟ اطلاع ندارید که ارمنستان به چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر خروج از اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان اعتنایی نمی کرد؟ آیا حامی کشور اشغالگر و متجاوز هستید؟ اگر سیاست شما موازنه گرایی با تاکید بر حفظ جغرافیای ارضی بود ، چرا در سی سال اشغالگری ارمنستان، ساکت بودید که هیچ بلکه با ارمنستان روابط در حد عالی داشتید؟ چرا از آزادی قسمت زیادی از اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان از دست ارمنستان اشغالگر ناراحت هستید؟
یک ایرانی ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۰:۰۱
در جواب امیر ارسلان اگه قرار باشه ما هم بخواهیم مناطق جدا شده از ایران را برگردونیم کافیه فقط سید علی لب تر کنه تو با اربابت الهام خانم و اربابش اسقاطیل و تورکیه برین دنبال سوراخ موش باشین تا قایم شید باید بدونی ایرانی جماعت سر خاکش شوخی با کسی نداره اونوقت میبینی که چطور قومیت ها به میدان میان
عباسی ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۰:۱۸
بله آقای خوش چهره ایران ارمنستان نیست. ولی قصد دارد چکار کند؟ میخواهد دست به حمله بزند؟ مگر قرآن خواندن حتی اگر نمایش و رجز خوانی باشد جرم است؟ ایران ارمنستان نیست ولی متاسفانه حتی به اندازه همین ارمنستان مفلوک هم آداب دیپلماسی را رعایت نمی کند. تا بحال در ارمنستان به سفارت کشوری حمله شده؟ ولی در ایران تا دلت بخواد این کار انجام شده! علی اف شاید خود بزرگ بین و حتی در مقابل مخالفانش دیکتاتور باشد ولی شما وضع اقتصادی این کشور تازه از جنگ رها شده را با ما مقایسه کن. هر روز در حال افتتاح پروژه های زیرساختی هستند و پروژه های ما دهها سال است که خاک می خورند! منات آذربایجان را با ریال ما مقایسه کن.
علی ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۰:۲۱
من خودم بچه آذربایجان هستم اما قبل اینکه ی اذری باشم ی ایرانیم آذربایجان مال ایرانه باید برگرده،علی اف ترک نیست،کرمانجه داره واق واق میکنه
Tz ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۰:۴۷
ما با جمهوری ازربایجان دوست و برادر هستیم ما چهل میلیون تورک ازربایجان تو ایران داریم. ما با هیچ کس جنگ نداریم ما صلح و آرامش میخواهیم . ولطغا با ادب و نزاکت باشیم . ادب هرکس به ز دولت اوست
آریو برزن ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۱:۰۹
جانم فدای ایران وهمه اقوام ایران.لر بویراحمدی ام.اما نژاد پرست نیستم.الهام رو هندونه زیر بغلش گذاشتن که نابودش کنن...درست مثل صدام که سران کشورهای عرب بهش میگفتن تو سردار قادسیه هستی تو میتونی ایران رو فتح کنی...ما حمایتت میکنیم...اما بعد از شکست از ایران، آمریکا با کمک همون کشورهای عربی عراق فتح شد و سردار قادسیه اعدام شد...
مرزدار حرمت ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۴:۰۰
برادران عزیز هر کدام چیزی گفتید من هم به عنوان حسن ختام عرض میکنم که هیچ وقت از روی هیجانات آنی وتعصب قومی و نژادی قضاوت نکنید.دنیای سیاست دانش و تجربه وبصیرت خودش را میخواهد واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران ازمنظرحسن هم جواری وبیطرفی ومد نظر داشتن جغرافیای سیاسی و نظامی کنونی مرزهای کشور وعدم تنگنای استراتژیک برای کشورمان به کشورهای همسایه مینگردواگرکشوری از همسایگان ما حد خود را زیرپا گذاشته و به حقوق دیگر همسایگان تجاوز کند آنهم با کمک کشورهای متجاوزدیگرمانند رژیم صهیونیستی و در این مسیر زیادروی هم بکندولانه جاسوسی و استراق سمع برای اسراییل هم علیه کشور عزیزمان ایران بشود وضمنا لاییک وضددین هم باشدومردم خودش رانیز سرکوب کندودنبال ناسیونالیست افراطی قومی باشد مانندآقای علیف دیگر برای ما فرقی نمیکند کدام کشورباشد. آذربایجان یا ارمنستان چون موجودیت ما وقلب جبهه مقاومت راتهدیدمیکند و هدف شوم تغییرساختار مرزهای بین المللی را در سر داردومیخواهددستهای مارا ببندد ودرانتقام سوریه برای اسراییل کاری کندودرتنگنای استراتژیک قرارمان دهد.حالا متوجه شدیدچرا ما برای حفظ تعادل در مرزها وبازبودن کریدورشمال جنوب وبقای تجارت منطقه ای کشورمان آذربایجان را مقصر دانسته و باید جلوی زیاده روی وافراطیگری آن را بگیریم.
ایرانی مسلمان ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۶:۱۳
ارمنستان متجاوز و اشغالگر خاک اسلام است و قره باغ آذربایجان است؛ طرفداری از ارمنستان متجاوز به سرزمبن و مساجد برادران شیعه را متوقف کنید.
محمد ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۱۶
اتفاقا ارمنستان اشغالگر باید خاک آذربایجان را ترک کند حتی سیونیک هم مال آذربایجان است ایران حق دخالت ندارن همانطور که سی سال پیش هنگام اشغال قره باغ توسط ارمنستان دخالت نکزد
Ali ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۴۵
به نام الله تمام این ماجرای علی‌اف ،این هست که مثل روسیه و اوکراین درگیر جنگ بشیم،علیف زلنسکی آذربایجان هست،ومنافع اون تماما برای اسراییل ونقشه مرگ با صدها زخم هست که برای ایران هست هوشمندانه عمل بشه باید ،بعد هم برای کشور غریبه یقه پاره نکنید چه آذربایجان و چه ارمنستان،مهم منافع ملی ایران هست
پیمان ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۰
دو تا کشور دوست ایران نام ببرید ؟ چرا نداریم چون در امور داخلی کشورهای دیگه دخالت می کنیم . منات ۳۰ هزار تومنه پس ما عددی نیستیم در مقابل آذربایجان . برادر بزرگتر معتاد و دزد باشه همه به برادر کوچکتر احترام میذارند اقای نویسنده . اذربایجان عراق و سوریه نیست . از توهین به رییس جمهور یک کشور مستقل پرهیز کن و با ادب باش . اگر شما بگین الهام خام اونا هم میگن ایران خانم .
عبدالرضا ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۴
دولت ایران ان طور که از ازربایجان می ترسد از امریکا نمی ترسد ازربایجان 30 میلیون سرباز جانباز در ایران دارد که دیگر با کسی شوخی ندارند
رادمان ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۳
چرا مغلطه میکنند بعضیا. صدام هم فکر میکرد چون خورستان عرب هستند برای صدام اغوش باز میکنند. حالا این دلغک علیف هم فکر کرده چون با اذریهای ایران همربانه .میتونه به ایران فشار بیاره. ولی زهی خیال باطل.له نظر من ما باید طبق اسناد تاریخی خاستار الحاق نخجوان و کل مناطق شمال ارس باشیم..
خلیج پارس ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۷:۲۹
واقعا جای تاسف داره که بعضی نظرها فقط از روی قومیتی هست اولا رژیم باکو یک رژیم جعلی میباشد دوما ایران با سیاست باکو مشکل دارد نه با مردم انجا که با ایرانیان داری دی ان ای مشترکند
مصطفی ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۷:۵۵
اخه آذربایجان در حدی هست که با ایران وارد جنگ بشه هرچند حمایت ترکیه و اسرائیل داشته باشه ترکیه که رفته به تعطیلات حداقل ۱۰ سال سرش گرمه به بازسازیش اسرائیل هم فقط پهپاد به آذربایجان داده اخه ایران با ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر کجاشو بزنی آذربایجان فقط ۸۶ هزار کیلومتر مساحتشه یعنی با ۱۰۰ تا موشک بالستیک تمام مراکز حساسش زده میشه..بعد تو جنگ تمام عیار اونی برندس که نیروی زرهی و توپخانه بزرگ داشته باشه ایران نزدیک ۳ هزارتا تانک داره درسته قدیمیه ولی تعداد مهمه هرچند بیشتر تانکاشو بروز رسانی کردند خب فک نکنم این تعداد تیر موشک پهپاد برا تانک داشته باشه..بماند یه نیرو هوایی بزرگ یه نیرو پهپادی ناشناخته موشکهای کروز و بالاستیک بعد یه سامانه سوم خرداد برا کله پهپاداشون بشه آذربایجان فقط یه مدل موشک بالستیک داره اونم بردش ۳۰۰ بیشتر نیست یه مدل کروز از ترکیه گرفته اونم بردش ۲۵۰ کیلومتر بیشتر نیس یعنی از لبه مرز هم بزنه نهایت بتونه یه استان ایرانو درگیر کنه ایران فقط باید سریعان یه ناو تو دریای خزر مستقر کنه وناوگان شمالو تقویت کنه که اگه یروزیی اتفاقی افتاد فشار همه جانبه بیاره..از ۳۰ سال پیش دنبال تجزیه ایران بودن یبار صدام فرستادن برا خوزستان الان علی اف برا ارومیه و تبریز یروز استان های کردنشینو تحریک میکنن فقط بخاطر اینکه عمق استراتژیک ایران زیاده که اگه تجزیه بشه لقمه آسونتریه برا اسرائیل ولی ایران زیبایش به تمامه این استان هاس...
آتیلا کریمی ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۲:۲۵
داداش اینکه باوجود ترک نبودنتون اول نظرتون میگی من خودم یه ترکم بعد نظرات ترک ستیزانه تونو مینویسید دیگه خیلی دموده وضایع ست تابلو میکنی ترک نیستی دیگه بیخیال اینجوری نمیتونی تفرقه بندازی دستتون روشده
علی ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۳:۵۵
نمی توانید حمله یک فرد حتی با انگیزه های شخصی را بفرمایید و از تامین امنیت مناسب برای سفارت شانه خالی کنید .آیا با این حرف ها فرد به قتل رسیده زنده خواهد شد؟اگر این اتفاق در سفارت ایران در باکو اتفاق افتاده بود باز هم چنین اظهار نظر می کردید؟ اگر سیاست شما در مورد آذربایجان و ارمنستان، موازنه گرایی با تاکید بر ماندگاری جغرافیای ارضی است ، چرا در سی سال اشغال بیست درصد خاک جمهوری آذربایجان تحت اشغال ارمنستان ساکت بودید؟
غضنفر ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۱
مشکل قرباغ، را استالین ملعون و کمونیسم برای آذربایجان و ارمنستان درست کردند که تا سالهای سال درگیری و منازعه داشته باشند درست مثل مشکل کشمیر که انگلیس استعمارگر برای هندوستان و پاکستان درست کرد و تاحالا چهار بار جنگ داشتند و الی الابد دشمنی خواهند داشت. طرفداری از یکی از طرفین دعوا، تبعات مختلفی را دارد لذا بایستی در حرف و عمل واقعا بی طرف بود و منافع دراز مدت کشور را در نظر گرفت. علی اف خودش خوب می داند که در صورت تحقق سودای خام تجزیه ایران و استقلال آذربایجان ایران، آنها باید زیر بیرق و پرچم تبریز بیایند چون وسعت و جمعیت و قدرت آذری های ایران بسیار بیشتر است، لذا چون از سیاست ایران ناراحت هست، صحبت پیوستن استان های آذری زبان ایران به آذربایجان را می کند تا تلافی کرده باشد و به ایران فشار بیاورد. علیوف تا به حال چندین بار به ایران آمده و دست خالی برگشته و حتی گفت "من ۲۴ سال با سه رئیس جمهور ایران (خاتمی، احمدی نژاد و روحانی) کار کردم و راضی بودم ولی دولت فعلی ایران در عمل منافع ما را در نظر نمی گیرد". اگر دولت فعلی ایران با مذاکره واقعی اشتراک منافع کند، علیوف و آذربایجان مخلص ما می شوند و دیگر از سر ناچاری به دامان عثمانی های فرصت طلب ترکیه و صهیونیست های اسرائیل پناه نمی بردند. در سیاست خردورزی و تشخیص منافع ملی دراز مدت کشور مهم است نه شعار های احساسی و زودگذر، که خسران و دشمنی نتیجه آن است.
محمد حسین زمانی ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۵
آذربایجان هم یمن و سوریه و لبنان نیست
عباد ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۰
ارمنستان ارتش ضعیفی نداشت.۱ سال قبل از جنگ آنها مدعی جنگ جدید و سرزمینهای اشغالی جدید برای بالابردن قدرت چانه زنی در مذاکرات بودند. چند ماه پیش از آغاز جنگ به منطقه تووز که خارج از محل مناقشه بود حمله کرده و یک ژنرال بلند پایه آذربایجان را کشتند.خواندن سوره فتح کنار پل خدافرین گرامیداشت فتح و ظفر آزادسازی آن مناطق بود که نشان ویرانی اش توسط رفقای آقای خوش چهره هنوز آنجا موجود است. آن منطقه جایی بود که ارامنه و پاشینیان در رجزخوانی هایشان قبل از جنگ می خواستند از ارمنستان به آنجا راه و جاده بکشند و در اراضی آنجا طی توافق با امثال خوش چهره در تهران کشاورزی راه بیاندازند!
سجاد خالقی ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۰:۳۴
من بچه تورک جون میدم به خاک پاک وطنم ایران و ترک لر کرد گیلک بلوچ...نداره همشون برادر و عزیز من هستن و در راهشون خون میدم و باید بگم ننگ بر وطن فروشی که دم از بیگانه هایی میزنن که موجودیتشون از ایرانه و صد ننگ به نامسؤلینمون که بانی شدن یکی مثل این احمق برای ملت بزرگ و متمدن ایران اراجیف ببافه کاش عین العسد دیگه بپا بشه تا غیرت ایرانی بیشتر عیان بشه، جانم فدای ایران.
نبرد اردبیل ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۱:۵۹
جناب جلال خوش چهره جهان ترک ، جهان عرب نیست حواستو جمع کن ، تاریخ هم درس های زیادی برای امثال شما دارد