با انجام مانور نظامی مشترک و با وجود انتقادهای امریکا

آفریقای جنوبی شریک روسیه شده است؟

۳۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۷۸۴۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
ایالات متحده همچنین از رزمایش دریایی ۱۰ روزه که تا اولین سالگرد جنگ در اوکراین ادامه خواهد داشت، انتقاد کرده است. لیکن دولت آفریقای جنوبی می گوید که سیاست این کشور بی طرفی درقبال جنگ روسیه و اوکراین بوده و به طور معمول میزبان رزمایش های مشابه با کشورهای دیگر از جمله فرانسه و ایالات متحده است.
آفریقای جنوبی شریک روسیه شده است؟

دیپلماسی ایرانی: آفریقای جنوبی تمرین نظامی مشترکی را با روسیه و چین برگزار می کند که به گفته مخالفان، به منزله تایید حمله روسیه به اوکراین است.

ایالات متحده همچنین از رزمایش دریایی 10 روزه که تا اولین سالگرد جنگ در اوکراین ادامه خواهد داشت، انتقاد کرده است. لیکن دولت آفریقای جنوبی می گوید که سیاست این کشور بی طرفی درقبال جنگ روسیه و اوکراین بوده و به طور معمول میزبان رزمایش های مشابه با کشورهای دیگر از جمله فرانسه و ایالات متحده است.

آفریقای جنوبی، روسیه و چین چه می کنند؟

رزمایش دریایی موسوم به Mosi که در زبان تسوانا به معنای "دود" است، در اقیانوس هند و در سواحل آفریقای جنوبی برگزار می شود.

نیروی دفاع ملی آفریقای جنوبی (SANDF) می گوید که 350 نفر از نیروهای مسلح این کشور در آن شرکت خواهند کرد.

روسیه اعلام کرده که ناو جنگی Admiral Gorshkov خود را که حامل موشک های مافوق صوت است، برای شرکت در این رزمایش ارسال خواهد کرد. موشک هایی که با سرعت 9 برابر صوت پرواز می کنند و بردی معادل 1000 کیلومتر (620 مایل) دارند.

دنیس ریوا از مؤسسه مطالعات امنیتی آفریقای جنوبی می گوید که مسکو "سعی خواهد کرد نشان دهد که علی رغم شکست هایش در جنگ اوکراین، نیروهای مسلحش هنوز بسیار قدرتمند هستند."

SANDF در مورد رزمایش آتی سخنی نگفته است، اما مانور مشترک سال 2019 بین سه کشور شامل هفت کشتی بود، یک کشتی جنگی از هر کشور، به علاوه کشتی های سوخت رسانی و همچنین کشتی های کاوشگر.  آنها مبارزه با آتش سوزی های ساحلی و سیل و بازپس گیری کشتی ها از دزدان دریایی را تمرین کردند.

چرا این تمرین بحث برانگیز است؟

سخنگوی کاخ سفید در ماه ژانویه گفت: "ایالات متحده نگرانی هایی در مورد هر کشوری دارد که با روسیه در حال انجام یک جنگ وحشیانه علیه اوکراین است."

آفریقای جنوبی قبلاً از رای گیری سازمان ملل در محکومیت تهاجم خودداری کرده بود. همچنین تا کنون از پیوستن به ایالات متحده آمریکا و اروپا به تحریم روسیه خودداری کرده است.

دولت آفریقای جنوبی با صدور مجوز برای لنگر انداختن یک قایق تفریحی به نام Nord که با الکسی مورداشوف، الیگارش تحریم شده روسی مرتبط است، اجازه داد تا در کیپ تاون لنگر بیاندزد، اگرچه گمان می‌رود که کشتی در واقع به آنجا نرفته بلکه به آنجا هدایت شده است.

کشتی باری تحریم شده روسیه، لیدی آر، نیز به تخلیه تجهیزات در یک پایگاه دریایی آفریقای جنوبی مجاز شده است. دولت در توضیح این اقدام گفت که این کشتی حاوی سفارش به تاخیر افتاده ای برای مهمات بوده است.

آفریقای جنوبی اشاره می کند که از سال 2011 چهار رزمایش مشترک با ایالات متحده و همچنین با فرانسه و آلمان برگزار کرده است.

نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی، در جریان دیدار سرگئی لاوروف، همتای روسی خود در ژانویه به کشورش، گفت: «همه کشورها با دوستان خود در سراسر جهان تمرینات نظامی انجام می دهند.» او گفت که تلاش برای جلوگیری از برگزاری مانورهای نظامی مشترک آفریقای جنوبی با کشورهای مورد نظر خود به منزله "سوء استفاده از رویه بین المللی" است.

 چه تسلیحاتی به اوکراین ارسال می شود؟ چرا آفریقای جنوبی شرکت می کند؟

به گفته الیزابت سیدیروپولوس، رئیس مؤسسه امور بین الملل آفریقای جنوبی، آفریقای جنوبی نیز به دلیل کمبود بودجه و فشار بیش از حد نیروهای مسلح در این امر شرکت می کند.

اولویت های نیروی دریایی حفاظت از ماهیگیری در آب های داخلی خود و مبارزه با دزدی دریایی در اقیانوس هند است.

سیدیروپولوس می‌گوید: «این کشور باید با کشورهای دیگر همکاری کند تا توانایی مقابله با مسائلی را که در سواحل خود وجود دارد مانند دزدی دریایی را داشته باشد.»

دکتر واینز نیز در این باره می گوید: "چین مایل است خطوط کشتیرانی را برای کشتی های تجاری که از بنادر خود به مقصد آفریقا حرکت می کنند باز نگه دارد. این کشور همچنین می خواهد قدرت دریایی خود را در اقیانوس هند و در سواحل آفریقا مستحکم کند. این در مورد خروج نیروی دریایی خود به سمت های آب های بین المللی صدق می کند."

چین در حال حاضر از جیبوتی در سواحل آفریقای شرقی به عنوان پایگاه دریایی برای مبارزه با دزدی دریایی استفاده می کند و شاید امیدوار است پایگاه های بیشتری به دست آورد.

منبع: بی بی سی نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: روسیه روسیه و اوکراین جنگ اوکراین آفریقای جنوبی روسیه و آفریقای جنوبی رزمایش مشترک دریایی چین چین و روسیه امریکا و روسیه امریکا و آفریقا چین و آفریقا


( ۴ )

نظر شما :