سی و سومین بخش از سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم

ملک عبدالله اردن ‌از کارهای برادر ناتنی اش نگران است

۰۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۷۲۹۷ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
سپس گفت: «بسیاری فکر کردند که اختلافات آنها پایان یافته است، اما اخیرا دوباره کارهایی کرد که ملک عبدالله مجبور شد به سرعت تحرکات و اقداماتی را انجام دهد تا "تمرد" در همان ابتدا پایان بگیرد.»
ملک عبدالله اردن ‌از کارهای برادر ناتنی اش نگران است

دیپلماسی ایرانی: پس از وقفه ای یک ساله، امسال با تماس هایی که با سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی داشتیم مجددا توانستیم یادداشت های او را دریافت کنیم. به دلیل پاندمی کرونا، وی سال گذشته به ایالات متحده سفر نکرد و برای همین سلسله یادداشت هایش در دیدار از امریکا را نیز منتشر نکرد. او گفت بعد از بیست سال سفر مداوم به امریکا برای نخستین بار وقفه ای در این سفر ایجاد شد که مسببش کرونا بود. وی در پیامی که سال گذشته به سردبیر دیپلماسی ایرانی داد گفت که کرونا به قدری دست و پا گیر بود که حتی امکان سفرهای بین ایالتی نیز وجود نداشت برای همین هیچ کدام از برنامه هایش برای این سفر تحقق نیافت و برای همین از اساس سفر را لغو کرد. اما امسال با فروکش کردن کرونا، او به ایالات متحده رفت و توانست با مقامات سابق و فعلی امریکایی گفت وگو کند. قبل و بعد از سفر با او در تماس بودیم و با توافقی که با هم داشتیم سلسله یادداشت های مربوط به ایالات متحده اش را در اختیار ما قرار داد.  

به این ترتیب این یازدهمین سال است که دیپلماسی ایرانی سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. در ادامه بخش سی‌ وسوم آن را می خوانید:

به سراغ یک پژوهشگر تاثیرگذار که در مراکز پژوهشی مهم امریکا کار می کند و نظراتش در داخل و خارج از امریکا تاثیرگذار است، رفتم. او سه سال در یکی از وزارتخانه های اصلی امریکا کار کرد ولی دوباره از آنجا به پژوهش برگشت و دوباره بعد از سال ها در یکی از وزارتخانه های مهم دیگر امریکا مشغول به کار شد. حالا او دوباره به کار پژوهشی برگشته است. دیدارمان با پرسشی درباره اوضاع داخلی اردن، کشوری که او خود کارشناس آن است، آغاز شد. درباره کار شگفت انگیزی که حمزه بن الحسین، ولیعهد سابق که بعد از اینکه پدرش، شاه حسین سابق درگذشت و رهبری یک اپوزسیون داخلی را بر عهده گرفت، صحبت کردیم. گفت بعد از اینکه تحرکاتش علیه ملک عبدالله، برادر ناتنی اش تشدید شد، ملک عبدالله به توصیه اطرافیانش پذیرفت او را در نوعی حصر خانگی قرار دهد. اما چند ماه بعد، بعد از این که حمزه نامه عذرخواهی نوشت و در ضمن این نامه، رسما پادشاهی ملک عبدالله و حکومت او بر کشور را پذیرفت، ملک عبدالله هم آزادی اش را به او برگرداند.

سپس گفت: «بسیاری فکر کردند که اختلافات آنها پایان یافته است، اما اخیرا دوباره کارهایی کرد که ملک عبدالله مجبور شد به سرعت تحرکات و اقداماتی را انجام دهد تا "تمرد" در همان ابتدا پایان بگیرد.»

سپس گفت: «قبل از اینکه دوباره به موضوع اردن بپردازم، برای من از لبنان بگو. در آنجا چه خبر است. اوضاع اقتصادی لبنان بسیار آشفته است، یکی از دلایلش فساد گسترده ای است که کسی با آن مقابله نکرده و سبب شده است اوضاع به اینجا کشیده شود که می بینی.»

نظرم درباره اوضاع جاری در کشورم را دادم و گفتم که لبنان اوضاع بسیار سختی را می گذراند و پیش بینی نمی شود به راحتی بتواند از بحران اقتصادی عبور کند. وجود فساد گسترده در کشور که مسببش احزاب هستند را تایید کردم و گفتم که فشار بر مردم زیاد است و مردم دائما فقیرتر می شوند و دسته دسته به فقرا هم افزوده می شود.

گفت: «بعد از انتخابات باید دولت تشکیل شود، همچنین انتخاب رئیس جمهوری نیز باید مطابق قانون اساسی در موعد مقررش برگزار شود، اما تمامی اینها هیچ افاقه ای نمی کند و تاثیر مثبتی بر اوضاع داخلی لبنان نمی گذارد، برای همین مشکلات لبنان شدیدتر خواهد شد و افزایش نرخ ارز دلار در برابر واحد پول لبنان هم دائما افزایش خواهد یافت.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سرکیس نعوم سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم سلسله یادداشت‌های سرکیس نعوم ملک عبدالله اردن ملک عبدالله دوم حمزه بن حسین شاهزاده حمزه


( ۴ )

نظر شما :

میرزا ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۸
حالا این مقاله در مورد کی بود؟ برادر ملک عبدالله یا سرکیس نعوم واقعا مطالعه ی این متن وقت تلف کردن بود