پنجاه و ششمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم

امریکا، مانع اصلی صادرات برق و گاز اردن و مصر به لبنان

۱۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۱۵۳۴ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
بر سر قصه این که لبنان از طریق سوریه از اردن برق بگیرد و از مصر گاز وارد کند رسما توافق شده بود، ماه ها قبل بیروت و امان و قاهره و دمشق سر این موضوعات به توافق رسیده بودند. این توافق اجرایی نشد چون امریکا به مصر اجازه آن را نداد و همچنین امریکا به اردن هم سندهای لازم برای این که این دو کشور به موجب "قانون قیصر" که به موجب آن هر کشوری که با سوریه تعامل کند مورد تحریم امریکا قرار می گیرد را نیز نداد.
امریکا، مانع اصلی صادرات برق و گاز اردن و مصر به لبنان

دیپلماسی ایرانی: پس از وقفه ای یک ساله، امسال با تماس هایی که با سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی داشتیم مجددا توانستیم یادداشت های او را دریافت کنیم. به دلیل پاندمی کرونا، وی سال گذشته به ایالات متحده سفر نکرد و برای همین سلسله یادداشت هایش در دیدار از امریکا را نیز منتشر نکرد. او گفت بعد از بیست سال سفر مداوم به امریکا برای نخستین بار وقفه ای در این سفر ایجاد شد که مسببش کرونا بود. وی در پیامی که سال گذشته به سردبیر دیپلماسی ایرانی داد گفت که کرونا به قدری دست و پا گیر بود که حتی امکان سفرهای بین ایالتی نیز وجود نداشت برای همین هیچ کدام از برنامه هایش برای این سفر تحقق نیافت و برای همین از اساس سفر را لغو کرد. اما امسال با فروکش کردن کرونا، او به ایالات متحده رفت و توانست با مقامات سابق و فعلی امریکایی گفت وگو کند. قبل و بعد از سفر با او در تماس بودیم و با توافقی که با هم داشتیم سلسله یادداشت های مربوط به ایالات متحده اش را در اختیار ما قرار داد.  

به این ترتیب این یازدهمین سال است که دیپلماسی ایرانی سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. در ادامه بخش پنجاه و ششم آن را می خوانید:

در واشنگتن با شخصیت های اردنی که روابط بسیار نزدیکی با کشورشان، اردن هاشمی دارند، و همچنین با ادارات و مراکز مطالعاتی گوناگون امریکا در تماس هستند ملاقات کردم. یکی از آنها در یکی از دیدارهای نه چندان طولانی مان به من گفت که جناب پادشاه، ملک عبدالله بن حسین، خیلی به اوضاع لبنان توجه می کند و وقتی که به واشنگتن سفر کرد و با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده دیدار کرد، از او خواست که به این توجه و اهتمام او اهمیت دهد. 

بعد گفت: «بی شک می دانی که بر سر قصه این که لبنان از طریق سوریه از اردن برق بگیرد و از مصر گاز وارد کند رسما توافق شده بود، ماه ها قبل بیروت و امان و قاهره و دمشق سر این موضوعات به توافق رسیده بودند. این را هم می دانی که توافق اجرایی نشد چون امریکا به مصر اجازه آن را نداد و همچنین امریکا به اردن هم سندهای لازم برای این که این دو کشور به موجب "قانون قیصر" که به موجب آن هر کشوری که با سوریه تعامل کند مورد تحریم امریکا قرار می گیرد را نیز نداد. جناب شاه در سفرش به واشنگتن به طور مفصل در این باره با مقامات امریکایی از جمله رئیس جمهور بایدن و نهادهای دیگر امریکایی که طرف این موضوع هستند گفت وگو کرد. این موضوع آسان نیست، و شاید یافتن راه حلی برای آن بسیار سخت باشد.»

سپس گفت: «مصر همچنان با دادن گاز به لبنان از طریق سوریه مخالف است (حتی با وجود این که خود با لبنان در این رابطه توافقنامه امضا کرده است)، اگر این اتفاق بیفتد هم سوریه و هم لبنان تا اندازه ای از مشکل برقشان کاسته می شود اما هیچ سندی از سوی امریکا دریافت نکرده است که تضمین کند بعد از اجرایی شدن این کار در آینده مورد تحریم های امریکا قرار نخواهند گرفت.»

سپس تاکید کرد، بانک جهانی که با آن توافق شد هزینه ایجاد زیرساخت های لازم برای انتقال برق اردن و گاز مصر به لبنان از طریق سوریه را بپردازد، همچنان آماده است که این هزینه ها را بدهد اما مصر همچنان اسنادی که طلب می کند را دریافت نکرده و همچنان اصرار دارد که این اسناد را دریافت کند.

او در ادامه گفت: «گاز باید از طریق سوریه به لبنان انتقال یابد، راه دیگری وجود ندارد. برای همین امیدواری ها به اجرای این پروژه بسیار ضعیف شده است و امیدی نه به برق اردن و نه به گاز مصر وجود دارد. با این حال امان همچنان برای کمک به لبنان اصرار دارد.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سرکیس نعوم سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم لبنان سوریه بحران برق برق قانون قیصر اردن مصر ملک عبدالله دوم لبنان و مصر لبنان و اردن لبنان و سوریه


( ۱ )

نظر شما :