با وجود تورم و مشکلات اقتصادی

آلمانی ها همچنان پول پس‌انداز می‌کنند

۰۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۷۲۷۳ اخبار اصلی اروپا اقتصاد و انرژی
بنا به گزارش بانک تعاونی DZ، افزایش تقریبا دو درصدی میزان پس انداز خانوارهای خصوصی به تقریبا هشت تریلیون یورو، به طور قابل توجهی کمتر از سال های گذشته بود. علت آن، پاندمی کروناست.
آلمانی ها همچنان پول پس‌انداز می‌کنند

نویسنده: کریستینا گنیرکه

دیپلماسی ایرانی: با وجود افزایش تورم، آلمانی ها همچنان به افزایش دارایی های مالی بی سابقه خود در سال گذشته ادامه دادند. با این حال، بنا به گزارش بانک تعاونی DZ، افزایش تقریبا دو درصدی میزان پس انداز خانوارهای خصوصی به تقریبا هشت تریلیون یورو، به طور قابل توجهی کمتر از سال های گذشته بود. علت آن، پاندمی کروناست.

در سال های 2020 (6.7 درصد) و 2021 (8.5 درصد)، دارایی های مالی خصوصی در آلمان به طور قابل توجهی افزایش یافته است. علت آن عمدتا این بود که بسیاری از مردم طی پاندمی نسبت به زمان های عادی پول بیشتری برای پس انداز داشتند، برای مثال به این دلیل که سفرهای تعطیلاتی و امکانات تفریحی وجود نداشت.

بنا به تحلیل بانک DZ، در سال 2022، تنها بدین علت از کاهش دارایی‌ها جلوگیری شد که بسیاری از مردم آلمان شدیدا پس‌انداز کردند. در بسیاری از موارد، زیان‌های وارده در بازارهای سهام پس از آغاز جنگ اوکراین در طول سال گذشته به طور کامل جبران نشد.

علاوه بر این، افزایش سود پس‌انداز نیز نقش داشته است، اگرچه تورم بالا و مداوم آن را بلافاصله دوباره از بین می‌برد. به گفته بانک DZ، نرخ بهره واقعی – یعنی نرخ بهره منهای تورم – ابتدا در سال 2023 منفی خواهد بود. با این وجود، انتظار می رود که دارایی‌های مالی در سال 2023 "دوباره با شدت بیشتری رشد کنند."

بانک فدرال آلمان منتظر آخرین آمار رسمی در مورد افزایش دارایی های مالی خانوارهای خصوصی در آلمان در فصل بهار است. بانک فدرال و بانک DZ، وجه نقد و سپرده‌های بانکی، اوراق بهادار مانند سهام و وجوه و مطالبات علیه شرکت‌های بیمه را نیز در ارزیابی‌های خود لحاظ می‌کنند. 

منبع: اشپیگل / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: آلمان اقتصاد اقتصاد آلمان پس انداز مردم آلمان اقتصاد اروپا بحران اقتصادی تورم کرونا پاندمی کرونا


( ۱۱ )

نظر شما :