تقویت روابط امان و اردن از تهران می گذرد

توصیه اکید السودانی به اردنی ها برسر ایران

۲۸ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۷۱۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
گفته می شود که السودانی مستقیما اردنی‌ها را هنگام سفر خود به امان نصیحت کرده است. او آنها را بسیار نصیحت کرده است که در قبال ایران انعطاف نشان دهند تا درهای بسته کشورش به روی شرکت‌ها و بخش های اردنی باز شود.
توصیه اکید السودانی به اردنی ها برسر ایران

دیپلماسی ایرانی: توصیه نخست وزیر عراق به اردنی‌ها با عنوان «لطفا یخ (روابط) با ایران را بشکنید» تکرار شد. این پرونده و معادله «برنده – برنده» برعهده الصفدی- الحلبوسی است. سفر هیئت پارلمانی برای فهم «تمایل شیعیان» بود. مسیر کمی هموارتر شده است.

به احتمال زیاد سفر احمد الصفدی، رئیس مجلس نمایندگان اردن به بغداد کاملا سیاسی بود و هدف از آن محقق ساختن موفقیتی در راستای امید اردن به احیای پیامش تحت عنوان استقبال از توافق‌ها با جناح شیعیان ـ هم در دولت و هم در پارلمان – بود. مسئله‌ای که احتمالا به باور عده‌ای تاثیر مثبتی بر روابط دو جانبه در دوران نخست وزیر محمد شیاع السودانی خواهد داشت. 

گفته می شود که السودانی مستقیما اردنی‌ها را هنگام سفر خود به امان نصیحت کرده است. او آنها را بسیار نصیحت کرده است که در قبال ایران انعطاف نشان دهند تا درهای بسته کشورش به روی شرکت‌ها و بخش های اردنی باز شود.

الصفدی عصر روز شنبه با همتای عراقی خود محمد الحلبوسی در چارچوب یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک حاضر شد و این مسئله برای ناظران و اصحاب رسانه قابل توجه به نظر رسید که در این دیدار مطبوعاتی با حضور الصفدی و الحلبوسی به موضوعات حل نشده اقتصادی و راهبردی میان دو کشور و معادله برد – برد برای دو طرف پرداخته شد.

الحلبوسی لحن ملایمی داشت که در گذشته نسبت به اردن و اردنی ها بروز پیدا نمی‌کرد بلکه فراتر الحلبوسی اذعان داشت که عراق در کنار این کشور ایستاده و این لحنی است که برای اولین بار از سوی یکی از قطب‌های سیاسی در عراق استفاده شده است. 

هنوز مشخص نیست که چرا الصفدی با عراقی‌ها در بغداد در مورد جزئیات مستقیم پروژه‌های به حالت تعلیق درآمده میان دو کشور صحبت کرد به ویژه که او هیئت پارلمانی بزرگی را همراهی می‌کرد که شامل بیش از 20 نماینده پارلمان اردن بود و مزیت آنها این بود که نماینده جناح‌های مختلف پارلمان  این کشور بودند.

این اقدام احتمالاً گامی از سوی الصفدی برای نهادینه کردن اقدام پارلمانی است. به این معنا که تفاهم میان جناح‌های پارلمان اردن و عراق می‌تواند از نظر سیاسی و بوروکراتیک به ایجاد پل‌های اعتماد با نخبگان پارلمانی بغداد منجر شود و در نتیجه مشکلی حل می‌شود که طرح‌های اردن با آن مواجه بود هنگامی که نخست وزیر سابق عراق یعنی مصطفی الکاظمی برای آنها مشتاق بود و  جناح های پارلمانی آنها را به حالت تعلیق درمی‌آوردند.

به معنای دیگر گامی است از سوی هیئت پارلمانی اردن به ریاست الصفدی به سوی شکستن یخ‌ها در روابط سیاسی و دیپلماتیک میان امان و تهران چرا که از نظر همه منافع اردن در بغداد منحصرا از ماهیت روابط اردن – ایران تاثیر می‌پذیرد.

این پرونده نیز به نوبه خود این روزها به آرامی در حال تحول یافتن است به ویژه پس از سفر وزیر امور خارجه ایران به امان به منظور مشارکت در نشست بین المللی بغداد در سواحل دریای بحرالمیت و بیان سخنانی از سوی او در حمایت از قیمومیت خاندان هاشمی بر موقوفات بیت المقدس.

به باور بیشتر کارشناسان سفر الصفدی و هیئت همراه او به بغداد عمیق و مهم بود و به احتمال زیاد بعدا در محور روابط میان تهران و امان بازتاب می‌یابد.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: محمد شیاع السودانی احمد الصفدی ایران و عراق عراق و اردن اردن عراق ایران جمهوری اسلامی ایران ایران و اردن


( ۱۶ )

نظر شما :