ادامه جنگی که دیگر ناممکن است

امریکا نگران از سرکشی اروپا، پوتین به فکر بردی ظاهری

۱۴ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۶۷۹۰ اخبار اصلی اروپا
دولت آمریکا می داند با تداوم جنگ وضعیت دولت های اروپایی ناپایدارتر می شود و ممکن است آنها را به متحدانی سرکش تبدیل کند. به همین علت وجود یک ولادیمیر زلنسکی در اوکراین که مجبور است یک جنگ بی وقفه را اعلام کند و در آستانه شکست است به نظر تأثیر کمتری بر اروپایی ها و وضعیت امریکا می گذارد. به ویژه برای کاخ سفیدی که اعتقاد دارد که یک موفقیت ناچیز روسیه در کریمه و دونباس می تواند در چارچوب یک جاه طلبی جهانی آمریکا و گسترش بیشتر ناتو منزوی باقی بماند.
امریکا نگران از سرکشی اروپا، پوتین به فکر بردی ظاهری

نام نویسنده: جان میکالسین

دیپلماسی ایرانی: جنگ اوکراین وارد یک سالگی خود شده است. بعد از یک سال جنگ ویرانگر، برقراری صلح در این لحظه به نظر ناممکن می آید. لیکن ادامه جنگ در اوکراین ناممکن تر است. جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور و ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا اولین کسانی هستند که به این موضوع می اندیشند. البته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که آغازگر این جنگ بوده و آماده اعطای مجدد گاز به اروپاست در نهایت اعتقاد دارد که یک ظاهر پیروزی هر چند ناچیز اکنون بهترین راه خروج از جنگی است که فقط می تواند قدرت او را از پا در آورد.

این وضعیت روسیه می تواند بهترین دلیل برای کمک به راه اندازی گفت وگویی میان کرملین و کاخ سفید باشد. پوتین سقوط اتحاد جماهیر شوروی بعد از جنگ افغانستان و تجدید سلاح دولت ریگان را فراموش نکرده و این موضوع را درک می کند که رقابت با دستگاه جنگی آمریکا در جبهه اوکراین ممکن است بار دیگر چنین سناریوی شومی را مطرح کند. اما برای کاخ سفید و سازمان سیا وجود روسیه ای در هرج و مرج و شش هزار کلاهک هسته ای که ممکن است به دست کسانی بیفتد که از حالا هم کمتر قابل کنترل هستند از چشم اندازی بسی نگران کننده تر از جنگ کنونی حکایت دارد.

به لطف بسته حاوی موشک های پاتریوت که برای روز 21 دسامبر وعده داده شد و تجهیزات نظامی که بایدن به کی یف تضمین داده که پا را از 21.9 میلیارد دلار فراتر نهاده، صحبت از رکوردی در میان است که از گذر نزدیکی اوکراین به مدار ناتو حکایت دارد. واقعیتی که در چارچوب راهبرد جهانی آمریکا بسیار مهم تر از بازگشت کریمه، دونتسک یا لوهانسک به اوکراین است.  

البته آنچه ادامه جنگ را غیرقابل قبول تر می کند، وضعیت انگلیس و اتحادیه اروپاست. دولت آمریکا می داند با تداوم جنگ وضعیت دولت های اروپایی ناپایدارتر می شود و ممکن است آنها را به متحدانی سرکش تبدیل کند. به همین علت وجود یک ولادیمیر زلنسکی در اوکراین که مجبور است یک جنگ بی وقفه را اعلام کند و در آستانه شکست است به نظر تأثیر کمتری بر اروپایی ها و وضعیت امریکا می گذارد. به ویژه برای کاخ سفیدی که اعتقاد دارد که یک موفقیت ناچیز روسیه در کریمه و دونباس می تواند در چارچوب یک جاه طلبی جهانی آمریکا و گسترش بیشتر ناتو منزوی باقی بماند.

منبع: ایل جورناله (ایتالیا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه اوکراین جنگ اوکراین اتحادیه اروپا اروپا روسیه و اروپا حمله روسیه به اوکراین ولادیمیر پوتین ولودیمیر زلنسکی امریکا و اروپا امریکا و انگلیس انگلیس و روسیه جو بایدن


( ۱۱ )

نظر شما :