بحران امنیتی در اسرائیل

ارتش طبقاتی

۲۴ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۶۴۳۶ اخبار اصلی خاورمیانه
به عنوان نشانه‌ای از شکست مفهوم «ارتش همه طبقات»، تحقیقات جدید در اسرائیل نشان داد حدود ۸۰ درصد از کشته‌های ارتش این رژیم از طبقه‌های ضعیف و به حاشیه رانده شده و از اهالی شهرک‌ها و حاشیه‌نشین‌ها هستند. در حالی که ناظران اسرائیلی به نقش منفی ارتش این رژیم در زمینه تشدید شکاف طبقاتی و تقویت دودستگی‌های داخلی اشاره می‌کنند، بعضی از ناظران تاکید کردند ارتش این رژیم با گذشت ۲۵ سال، به یک ارتش طبقاتی تبدیل شده است.
ارتش طبقاتی

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: با تداوم و تشدید بحران در ارتش رژیم صهیونیستی، وزیر جنگ این رژیم هم نسبت به اوج گیری بحران در ارتش و حتی سیستم سیاسی صهیونیستی هشدار داد. بنی گانتس در سخنانی با اذعان به مشکلات موجود در نهاد نظامی و به خصوص ارتش رژیم صهیونیستی و چالش‌های امنیتی بزرگ آن به وجود یک «بمب امنیتی و اجتماعی» در اراضی اشغالی اعتراف کرد؛ بمبی که هر لحظه امکان انفجار آن وجود دارد.به گزارش روزنامه رأی الیوم، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در این باره گفت: «اسرائیل از نظر امنیتی با چالش‌های زیادی مواجه است؛ این چالش‌ها شامل ایران، عرصه فلسطین، نحوه حکومت‌داری و حفظ جبهه داخلی می‌شوند.»

گانتس که با روزنامه «هاآرتص» گفت‌وگو می‌کرد، افزود: از زمان تأسیس دولت اسرائیل، ارتش نقطه کانونی آن در مقابل همه چالش‌ها، از جنگ‌ها و عملیات‌ها گرفته تا شهرک‌سازی‌ها در «نقب» و «الجلیل» و اسکان موقت برای مهاجران بوده است. گانتس در ادامه اذعان کرد: »طی سال‌های اخیر شاهد کاهش مداوم میزان استخدام در ارتش بوده‌ایم و اکنون ارتش به «ارتش نیمی از مردم» تبدیل شده است و این فقط یک مساله جمعیتی نیست، بلکه نتیجه تصمیمات رهبری است.»

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین ادامه داد: «طی دو سال گذشته تلاش کردم تا یک مدل جدید برای خدمت (در ارتش) را برای ۵۷ سال آینده وضع کنم و آن الگویی است که نیازهای ارتش اسرائیل و امنیت ما را حفظ می‌کند. ما می‌خواستیم یک حداقل دوره خدمت وظیفه را برای هر شهروند داشته باشیم.» وی اذعان کرد: «دولت اخیر به دلایل سیاسی مانع از پیش بردن این طرح شد که به نظر می‌رسد یک اشتباه تاریخی باشد.»
گانتس ادامه داد: «اسرائیل یک دولت کوچک با چالش‌های بسیار بزرگ است و شکاف میان مقامات و شهروندان و تن ندادن به خدمت در ارتش می‌تواند در میان مدت به بزرگ‌ترین بمب امنیتی و اجتماعی برای اسرائیل بدل شود.» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین نسبت به نمودار جمعیتی اراضی اشغالی در این باره ابراز نگرانی کرد؛ چراکه این نمودار نشان می‌دهد اغلب جوانان در سال ۲۰۵۰ در ارتش اسرائیل خدمت نخواهند کرد.
گانتس همچنین تاکید کرد که علاوه بر نگرانی نسبت به ارتش باید نسبت به کل دولت اسرائیل نگران بود. وی افزود: «من در پیشبرد طرح خدمت به اندازه کافی موفق نبودم و تا زمانی که ارتش را حفظ نکنیم، امنیت و همچنین مصونیت اجتماعی وجود نخواهد داشت و این برای ما گران تمام خواهد شد.»

بحرانی عمیق تر از گفته های گانتس

اگر چه بنی گانتس به بحران در ارتش اسرائیل اعتراف کرد، اما به نظر می رسد بحران عمیق تر از اعترافات وزیر جنگ باشد. چرا که تحقیقات جدید در سرزمین های اشغالی نشان داد حدود ۸۰ درصد از کشته‌های ارتش رژیم صهیونیستی از طبقه‌های ضعیف و به حاشیه رانده شده و از اهالی شهرک‌ها و حاشیه‌نشین‌ها هستند. به گزارش المیادین، کارشناسان اسرائیلی درباره تبدیل شدن ارتش این رژیم به ارتش فقرا و تشدید اختلاف طبقاتی در آن هشدار می‌دهند.

شکاف‌های داخلی و رویکرد منفی ارتش اسرائیل، باعث شد پژوهشگران و کارشناسان صهیونیست با به صدا درآوردن زنگ خطر، درباره افزایش نشانه‌ها و شواهد شکست ارتش این رژیم در عمل کردن به وظیفه اش به عنوان «ارتش تمام طبقات» هشدار دهند. به اعتقاد این کارشناسان اسرائیلی، ارتش این رژیم به یک ارتش طبقاتی تبدیل شده است که تفرقه و دودستگی‌های داخلی را تشدید می‌کند. با آشکار شدن داده‌ها و ارزیابی‌های بیشتری که حاکی از ناکامی ارتش اسرائیل در عمل کردن به وظیفه اش برای از بین بردن تناقض‌ها و شکاف‌های اجتماعی است، بحث‌هایی درباره پیچ‌های خطرناکی که ارتش در آن‌ها حرکت می‌کند، مطرح شده است که مربوط به آن است که آیا ارتش اسرائیل هنوز «ارتش همه طبقات» است؟

آزمون سخت

بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم در اداهم اذعان به بحران در ارتش نسبت به طبقاتی شدن نظامیان ارتش هم هشدار داده است. وی در همن باره گفت: «آینده ارتش، با آزمونی سخت مواجه است. ما به روزی نزدیک می‌شویم که در آن، ارتش اسرائیل ارتش طبقات فقیر خواهد بود. یک ارتش حرفه‌ای نمی‌تواند با چالش‌های امنیتی که اسرائیل با آن روبروست، مقابله کند.»

تغییرات ساختاری که ارتش اسرائیل شاهد آن است، در کاهش انگیزه برای خدمت نظامی در ارتش ذخیره، آشکار شده است. داده‌ها حاکی از آن است که در زمان فراخوانده شدن نیرو‌های ذخیره، فقط چهار درصد در عمل، به خدمت نظامی می‌آیند. به اعتقاد ناظران، نتیجه قطعی این شرایط آن است که هویت ارتش رژیم صهیونیستی به عنوان «ارتش همه طبقات» در حال فروپاشی است.

«یوسی یهوشع»، تحلیلگر امور نظامی روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت: «ارتش اسرائیل دیگر ارتش همه طبقات نیست. یک سوم پسرانی که خدمت نظامی برای آن‌ها اجباری است، حاضر به خدمت سربازی نیستند و ۴۵ درصد از دخترانی هم که باید به خدمت ارتش در بیایند، حاضر به این کار نیستند. ۱۵ درصد نیرو‌ها هم در زمان خدمت سربازی، فرار می‌کنند. من در مقاله‌های خودم از ارتش طبقاتی سخن گفتم. یک طبقه از جامعه ۷۴ درصد از یگان‌های فناوری را تشکیل می‌دهد.»

به عنوان نشانه‌ای از شکست مفهوم «ارتش همه طبقات»، تحقیقات جدید در اسرائیل نشان داد حدود ۸۰ درصد از کشته‌های ارتش این رژیم از طبقه‌های ضعیف و به حاشیه رانده شده و از اهالی شهرک‌ها و حاشیه‌نشین‌ها هستند. در حالی که ناظران اسرائیلی به نقش منفی ارتش این رژیم در زمینه تشدید شکاف طبقاتی و تقویت دودستگی‌های داخلی اشاره می‌کنند، بعضی از ناظران تاکید کردند ارتش این رژیم با گذشت ۲۵ سال، به یک ارتش طبقاتی تبدیل شده است.

تصویب لوایح گسترش اختیارات «اسموتریچ و بن گویر» در پارلمان رژیم صهیونیستی

پس از کش و قوس های فراوان و هشدار به عوقاب حضور چهره های افراطی در کابینه جدید نتانیاهو نهایتا مجمع عمومی کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) با اکثریت آرا به لوایحی رای داد که به رئیس حزب قدرت یهود و نامزد تصدی وزارت امنیت ملی و نیز رئیس حزب «صهیونیسم مذهبی» اختیارات گسترده ای می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری معا، کنست با موافقت ۶۲ نماینده و مخالفت ۵۳ نماینده دیگر لایحه «قانون اساسی: دولت» را تصویب کرد که طبق آن آریه درعی، رئیس حزب «شاس« که به فساد محکوم شده است، می‌تواند به عنوان وزیر منصوب شود. هدف از این لایحه جلوگیری از چسباندن لکه ننگ به درعی پس از محکومیت او به حبس تعلیقی و در عین حال چسباندن این ننگ به کسانی است که به حبس واقعی محکوم شده‌اند. به این ترتیب درعی قادر خواهد بود به عنوان یک وزیر در دولت آینده انتخاب شود.

کنست همچنین با ۶۱ رای موافق و ۵۳ رای مخالف لایحه‌ای را تصویب کرد که اختیارات ایتامار بن گویر، رئیس حزب قدرت یهود و نامزد وزارت امنیت ملی را گسترش داده و به وی اجازه می‌دهد بر دستگاه پلیس و نیروهای آن کنترل پیدا کند. هدف از این اصلاحیه اصلاح «فرمان پلیس» است، به طوری که به بن گویر اختیارات بسیار گسترده‌ای بر دستگاه پلیس و بازرس کل آن اعطا می‌شود.

در این راستا، بن گویر گفت: «این اصلاحیه منجر به یک اصلاح تاریخی خواهد شد.» تنها در کشورهای جهان سوم است که رئیس پلیس سیاست را تعیین می‌کند. من کمیسر را دوست دارم و به آن احترام می‌گذارم؛ اما سیاست را رهبری سیاسی تعیین می‌کند، بنابراین تصمیم‌گیرنده کسی است که انتخاب می‌شود و اعتماد عمومی را جلب می‌کند.» وی نمایندگان مخالف این اصلاحیه را «آنارشیست» توصیف کرد و گفت: «مخالفت شما یک مخالفت سیاسی است.» کنست همچنین اصلاحیه‌ای را تصویب کرد که مقدمه‌ای برای تعیین وزیر آموزش و پرورش و وزیر امنیت به نمایندگی از حزب «صهیونیسم دینی» و مسئول واحد هماهنگی عملیات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی است.

هدف از این اصلاحیه تسهیل تصویب و گسترش ساخت و ساز در شهرک‌ها و جلوگیری از ساخت و ساز در روستاهای فلسطینی در منطقه C کرانه باختری است. اردوگاه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی همچنین در چارچوب این روند قانون‌گذاری برق آسا، تلاش می‌کند قانونی را تصویب کند که تعداد اعضایی را که حق جدا شدن از بلوک پارلمانی خود و تشکیل یک بلوک پارلمانی جداگانه را دارند، از چهار عضو کنست به هفت نفر افزایش دهد.

نتانیاهو شخصا دنبال این اصلاحیه بود تا از جدا شدن آن دسته از نمایندگان کنست که از انتخاب‌های وی در پست‌های وزارتی دولت آینده ناراحت هستند، جلوگیری کند. همچنین ائتلاف نتانیاهو به دنبال تصویب «بند غلبه» است که هدف آن دور زدن دادگاه عالی اسرائیل و کاهش اختیارات آن است به گونه‌ای که این دادگاه از ابطال قوانین تصویب شده توسط کنست، حتی اگر مغایر با قانون اساسی باشد، منع شود.

به دنبال تصویب این لوایح در کنست، شخصیت‌های آکادمیک رژیم صهیونیستی اعلام کردند که دولت آتی این رژیم که با مشارکت صهیونیست‌های نژادپرست و افراطی تشکیل می‌شود برای الحاق کرانه باختری تلاش خواهد کرد و این به معنای آپارتاید است. به باور این افراد حضور کسانی چون ایتامار بن گویر در سمت وزیر امنیت ملی و بتسلئیل اسموتریچ در قامت دیگر وزرای دولت نتانیاهو موید آن است که این دو نفر برای الحاق کرانه باختری و افزایش فشار بر فلسطینی‌ها در دو محور خط سبز اراضی اشغالی تلاش می‌کنند. در این راستا یوسی بیلین، وزیر خارجه اسبق رژیم صهیونیستی اعلام کرد، باید به نتانیاهو اجازه بدهیم تا با همان شرکای افراطی‌اش بماند و به او فرصت گشایش را ندهیم تا اسرائیلی‌ها مطمئن شوند شعارهایی که درباره استفاده از زور تنها در برخورد با فلسطینی‌ها داده می‌شود صرفا یک توهم است.

نگرانی ها در این خصوص زمانی بیشتر می شود که روزنامه هاآرتص سندی را منتشر کرد که به پایبندی شهرک‌نشینان برای اخراج فلسطینی‌ها از بیشتر مناطق کرانه باختری طی دوره نخست وزیری نتانیاهو اشاره دارد. این دولت تحت باج‌خواهی‌های افراطی‌های راست گرا و شهرک نشینان افراطی قرار می‌گیرد. تحلیلگران معتقدند که این مسئله دیدگاه خود نتانیاهو هم هست چرا که وی قبلا نیز برای الحاق کرانه باختری تلاش می‌کرد./ایران

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو بنی گانتس ارتش طبقاتی بن گویر بتسلئیل اسموتریچ


( ۷ )

نظر شما :