کاخ سفید از جمهوری‌خواهان خواست اظهارات ترامپ را محکوم کنند

۱۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۳ کد : ۲۰۱۶۲۶۲ سرخط اخبار

کاخ سفید ضمن محکوم کردن اظهارات اخیر دونالد ترامپ مبنی بر تعلیق و خاتمه قانون اساسی، از جمهوری خواهان خواست تا اظهارات این رئیس جمهور سابق آمریکا را محکوم کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، آندری بیتس، سخنگوی کاخ سفید گفت: تمامی رئیس جمهورها و اعضای کنگره قسم می‌خورند تا از قانون اساسی آمریکا دفاع کنند.

وی افزود: درخواست از اعضای کنگره برای تاکید مجدد بر سوگندشان و حمایت از قانون اساسی نباید کار دشواری باشد. جمهوری خواهان کنگره به جای امتناع مکرر از پاسخ دادن به اساسی‌ترین سوال، باید فورا وارد عمل شوند.

تعدادی از جمهوری‌خواهان اظهارات روز شنبه دونالد ترامپ را محکوم کردند اما بسیاری دیگر همچنان سکوت اختیار کرده و یا مستقیما وی را محکوم نکرده‌اند.

ترامپ ماه گذشته نامزدی خود را برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد.

ترامپ روز شنبه ضمن تکرار ادعاهای بی‌پایه و اساس خود مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری 2020، گفت:‌ تقلب گسترده از این نوع و در این حجم امکان خاتمه‌دادن به تمامی قوانین و مقررات و حتی بندهای قانون اساسی را فراهم می‌کند.  

درخواست آشکار دونالد ترامپ برای پایان دادن به دموکراسی آمریکا پس از آن انجام شد که ایلان ماسک، مدیرعامل توییتر فایل‌هایی را درخصوص اطلاعات لپ‌تاپ هانتر بایدن، پسر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و "تقلب" در انتخابات ۲۰۲۰ در راستای شکست دونالد ترامپ در این شبکه اجتماعی منتشر کرد.

توییتر یک سری از فایل‌ها را منتشر کرده که نشان می‌دهد مدیران اجرایی وقت توییتر پیش از انتخابات بخشی از توییت‌های مربوط به گزارش‌ها در مورد اطلاعات لپ تاپ هانتر بایدن را مدیریت و حذف کرده‌اند. 

مایک پنس، معاون سابق رئیس جمهور و جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا که هر دو جمهوری خواه هستند، از این اظهارات ترامپ انتقاد کردند. بولتون گفت، آماده است در صورتی که جمهوری خواهان بیشتری این اظهارات ترامپ را محکوم نکنند، خودش برای ریاست جمهوری نامزد شود.

جان کورنین، لیزا مورکوسکی، جان تون و مایک راوندز، سناتورهای جمهوری خواه آمریکا نیز این اظهارات ترامپ را محکوم کردند.

کورنین گفت: من این اظهارات را غیرمسئولانه می‌دانم.

جان تون گفت: من نمی‌توانم بیش از این مخالف باشم. من سوگند یاد کرده‌ام که از قانون اساسی دفاع و حمایت کنم و در این امر بسیار جدی هستم.

با این حال، کورنین و تون از گفتن اینکه این اظهارات ترامپ باید باعث رد صلاحیت وی به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری شود، امتناع کردند.


نظر شما :