عربستان و سلسله جشنواره ها

راه گریز بن سلمان

۱۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۶۲۴۸ اخبار اصلی خاورمیانه
در حالی عربستان میزبان برگزاری جشنواره های موسیقی، سینمایی و مد است که دستگاه قضایی این کشور در ادامه صدور احکام اعدام خودسرانه علیه بازداشتی‌های عقیدتی، اخیرا برای تعدادی از جوانان بازداشتی هم حکم اعدام صادر کرده است‌.
راه گریز بن سلمان

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: جشنواره موسیقی میدل بیست در ریاض شاهد اقداماتی تکان دهنده بود که میزان انحطاط سعودی ها از زمان به قدرت رسیدن محمد بن سلمان ولیعهد این کشور را به نمایش می گذارند. به گزارش العالم، سیاست کاهش محدودیت‌ها که بن‌سلمان و جارچی‌های او مدام تبلیغ می‌کنند، چیزی جز برپایی جشنواره‌های بی‌بندوباری اخلاقی به منظور ترمیم چهره خود پس از جنایت هولناک قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول نیست.جشنواره موسیقی «میدل بیست» به عنوان بخشی از جشن های «موسم ریاض» هر سال از تاریخ 16 تا 21 دسامبر با مشارکت هنرمندان عرب و جهان در عربستان برگزار می شود.

نارضایتی گسترده جامعه عربستان از این جشنواره ها در شبکه های اجتماعی کاملا مشهود است، کاربران برپایی نمایش مد و فشن شو در مدینه منوره شهر رسول اکرم را به باد انتقاد گرفتند. کاربران شبکه های اجتماعی همچنین از اقدامات صورت گرفته در این جشنواره ها که با تعالیم دین مبین اسلام و نیز با جامعه سنتی عربستان و ماهیت دینی این کشور منافات دارد، انتقاد کردند.

رژیم سعودی که این جشنواره را بزرگترین رویداد در خاورمیانه نامیده است، به سبب مغایرت با آداب و سنت‌های جوامع عربی از جمله رقص دختران با لباس های نیمه عریان را به باد انتقاد گرفتند. اکانت «نحو الحریه» (به سوی آزادی) با انتشار ویدئویی از جشنواره میدل بیست نوشت: «عربستان با این رفتارها چه چیزی را می خواهد به بیننده القا کند؟ فضای باز و پیشرفت؟ خیر این اقدامات فقط به معنای بی بندوباری است.»

در عین حال جشنواره موسیقی ساوند استورم به میزبانی عربستان برای چهارمین سال پیاپی از سال ۲۰۱۹، کار خود را آغاز کرد. سایت خبری سی ان ان در این باره نوشت این  جشنواره یکی از بزرگترین و پر سر و صداترین جشنواره های موسیقی در جهان است که حدود ۷۳۰ هزار نفر در سال گذشته از آن استقبال کرده اند. این در حالی است که همزمان جشنواره Electric Daisy Carnival – که در شهر لاس وگاس آمریکا برگزار می شود و بزرگترین جشنواره موسیقی و رقص در آمریکای شمالی به حساب می آید – در سال جاری فقط حدود ۴۰۰ هزار شرکت کننده داشت. در هر زمستان ظرف سه روز صدها هزار نفر از سراسر عربستان و کل خاورمیانه به محلی صحرایی در خارج از ریاض می روند تا شاهد برگزاری مهمترین فعالیت موسیقیایی غرب و جهان عرب باشند.

این شبکه آمریکایی از این که چنین مراسمی در کشوری که خود را مهد اسلام می داند، برگزار می شود، ابراز شگفتی کرده است آنهم در شرایطی که تنها شش سال قبل، این کشور برگزاری هر گونه کنسرتی را حرام می دانست. این شبکه برگزاری چنین مراسم و برخی فعالیت های موسیقیایی و هنری در این کشور را بخشی از اصلاحات بن سلمان، حاکم واقعی عربستان دانسته است.

جشنواره‌ی «دریای سرخ» نیز صدای خارجی‌ها را درآورد

علاوه بر جشنواره موسیقی برگزاری جشنواره های سینمایی نییز داد خارجی ها درآورده است. برای مثال جشنواره بین‌المللی فیلم «دریای سرخ» عربستان در حالی دومین دوره خود را برگزار می‌کند که منتقدان، این رویداد سینمایی را تلاشی حکومتی برای سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق بشر در این کشور می‌دانند.

به گزارش گاردین، جشنواره بین المللی و پر زرق و برق دریای سرخ عربستان فرش قرمز دومین دوره خود را برای انبوهی از بازیگران و کارگردانان سرشناس جهان پهن کرده است و نوید یک رویداد بدون سانسور را با نمایش فیلم‌هایی با محوریت اقلیت‌های جنسی داده، مضامینی که در عربستان جرم محسوب می‌شوند!

تنها پنج سال پس از آن که رژیم تندروی سعودی ممنوعیت ۳۵ ساله سینماها را لغو کرده، جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ روز پنجشنبه هفته گذشته (اول دسامبر) دومین دوره خود را کلید زد و مهمانان سرشناس بین‌الملی از «گای ریچی»، «اسپایک لی»، «شارون استون» تا «جکی چان» و «شاهرخ‌خان» را به این کشور دعوت کرده و «الیور استون» سینماگر هالیوودی برنده اسکار نیز ریاست هیات داوران بخش مسابقه را بر عهده گرفته است.

این جشنواره سینمایی در حالی مشغول برگزاری دومین دوره خود است که با اتهاماتی نیز رو به روست، از جمله این که دولت عربستان سعودی در حال سوء استفاده از فرهنگ برای سرپوش گذاشتن بر کارنامه ضعیف خود در زمینه حقوق بشر است. علیرغم اصلاحات قوانین اجتماعی از جمله اجازه دادن به زنان برای رانندگی، محمد بن سلمان ولیعهد و حاکم واقعی این کشور بر افزایش اعدام‌ها و سرکوب مخالفان سیاسی نظارت داشته است. او همچنین به دلیل هدایت مداخله عربستان سعودی در جنگ داخلی یمن به طور گسترده محکوم شده است و به گفته اطلاعات آمریکا، احتمالا دستور قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار را نیز صادر کرده است.

مایکل پیج، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده بان حقوق بشر، مقامات عربستان سعودی را متهم کرده که از جشنواره‌ها به عنوان ابزاری برای خوب جلوه‌دادن شرایط استفاده می‌کنند، به همان شیوه‌ای که پیش‌تر از افراد مشهور و رویدادهای ورزشی برای پنهان کردن تصویر بسیار وحشتناکش استفاده می‌کرده است.
محمد الترکی، تهیه کننده فیلم و مدیر اجرایی جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان عنوان کرده که در مورد انتقاد از برگزاری جشنواره فیلم در عربستان سعودی "کمی ریاکاری غربی" وجود دارد و افزوده که از میزبانی این رویداد در کشورش هیجان زده است، جایی که تا همین چند سال پیش این اتفاق غیرممکن بود. مدیر جشنواره دریای سرخ در پاسخ به پرسش مطرح شده از سوی وبسایت خبری ددلاین در مورد حقوق دگرباشان جنسی،  گفته است: «جشنوار یک سیاست سانسور صفر دارد... فکر نمی‌کنم اگر بخواهید سانسور داشته باشید، بتوانید جشنواره بین‌المللی فیلم داشته باشید.»

«خفتان آبی» یکی از فیلم‌های جشنواره است که داستان یک خیاط مراکشی همجنس‌گرا را روایت می‌کند. وب سایت جشنواره از این فیلم به کارگردانی «مریم توزانی» به خاطر پرداختن به این موضوع پیچیده با حساسیت و شجاعت و نشان دادن راهی در جامعه که در آن سنت و تساهل می توانند در کنار هم شکوفا شوند»، تمجید کرده است.اجازه نمایش چنین فیلم‌هایی در جشنواره تناقض‌آمیز است، این در حالی است که هتل ریتز کارلتون در جده به طور موقت از اقدامات همجنس‌گرا هراسی عربستان سعودی معاف شده است. از دیگر مهمانان جشنواره می‌توان به «لوکا گوادانینو» کارگردان فیلم برنده اسکار «مرا به نامت صدا کن» اشاره کرد، فیلمی که روایت یک داستان عاشقانه همجنس‌گرایانه است، که مطمئنا در شرایط عادی هرگز از سد سانسورچیان عربستان سعودی عبور نمی‌کرد.

کلیم آفتاب، مدیر برنامه‌های بین‌المللی این جشنواره نیز گفته است که هیچ محدودیتی از سوی دولت برای فیلم‌هایی که می‌تواند انتخاب کند، وجود نداشته است. او در گفتگو با نشریه اسکرین اینترنشنال اظهار کرده است: «نگریستن به عربستان سعودی به عنوان یک کل یکپارچه اشتباه بزرگی است، مثل این است که من بگویم همه در انگلیس یک بریتانیایی سفیدپوست هستند. به آمریکای امروز نگاه کنید که دگرگون شده است. همه چیز می ‌تواند عقب گرد داشته باشد یا به جلو برود. هر جامعه‌ای نقص هایی دارد که با آن دست و پنجه نرم می‌کند».

در حالی که این جشنواره خود را مستقل توصیف می کند، به بودجه دولتی و حمایت مالی شرکت‌های مرتبط با دولت متکی است و از آن به عنوان راهی برای ترغیب به سرمایه گذاری در صنعت فیلم و تلویزیون نوظهور خود عربستان استفاده می‌شود. ریاض امسال تخفیف ۴۰ درصدی را برای تولید آثار سینمایی در این کشور لحاظ کرده و در کنار نمایش‌ فیلم‌ها، کنفرانسی را برای ترویج این بخش به نام بازار دریای سرخ برگزار می‌کند.

برگزارکنندگان این رویداد سینمایی امیدوارند به تولیدات خاورمیانه و نیمه جنوبی جهان که ممکن است در سایر جشنواره‌های بین المللی کمتر دیده شوند، فرصتی برای درخشش داده شود. جشنواره سال گذشته با حضور «حیفا المنصور» کارگردان زن عربستانی برگزار شد که فیلم «وجده» در سال ۲۰۱۲ اولین فیلم بلند سینمایی او بود که به طور کامل در این کشور حاشیه خلیج فارس فیلمبرداری شد. با این حال، «دانا احمد» محقق خاورمیانه در سازمان عفو بین‌الملل معتقد است: «این جشنواره را باید در چارچوب فکری مقاماتی دید که تحمل آزادی بیان را ندارند. این مهم است که در بحبوحه تلاش‌های اصلاح‌طلبانه عربستان سعودی توجه داشته باشیم که سرکوب مداوم آزادی بیان توسط مقامات به این معنی است که همه به خاطر آزادی بیان خود در معرض خطر چندین دهه زندان هستند.» 

احکام اعدام عربستان علیه تعدادی از بازداشتی‌های عقیدتی

در حالی عربستان میزبان برگزاری جشنواره های موسیقی، سینمایی و مد است که دستگاه قضایی این کشور در ادامه صدور احکام اعدام خودسرانه علیه بازداشتی‌های عقیدتی، اخیرا برای تعدادی از جوانان بازداشتی هم حکم اعدام صادر کرده است‌.

به گزارش منابع حقوقی، حکم اعدام تعزیری برای محمد آل طحنون، مصطفی ابوشاهین، عبدالله غزوی صادر شده است و سه سعودی دربند دیگر نیز به نام‌های «زهیر آل صمخان»، «محمد آل مسبح» و «رضی الشایب» در یک محاکمه گروهی تهدید به اعدام شده‌اند.

به گفته این منابع، به این ترتیب شمار افرادی که در معرض اعدام توسط دولت عربستان هستند به ۵۹ تن رسیده و در عین حال ریاض درخواست‌های بین‌المللی و حقوق بشری را نادیده می‌گیرد که نسبت به اجرای احکام اعدام خودسرانه هشدار می‌دهند.این احکام در حالی صادر می‌شود که تیمی از کارشناسان سازمان ملل با راه اندازی کمپینی خواهان توقف فوری اجرای احکام اعدام شده‌اند./ایران

کلید واژه ها: جشنواره موسیقی میدل بیست در ریاض جشنواره موسیقی ساوند استورم به میزبانی عربستان جشنواره بین‌المللی فیلم «دریای سرخ» عربستان محمد بن سلمان عربستان سعودی


( ۵ )

نظر شما :

صدرا ۱۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۷
بن سلمان ظالم بود داره فاجر هم میشه.
مجید ۱۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۲
کم کم سایت دیپلماسی ایرانی به شاخه ای از روزنامه کیهان تبدیل میشود