آقای چاوش اوغلو اگر عادی سازی روابط با تل آویو خیانت نیست، پس چیست؟

۱۴ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۷ کد : ۲۰۱۶۲۳۶ سرخط اخبار

"مولود چاوش اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه عادی سازی روابط کشورش با رژیم صهیونیستی را به معنای خیانت به مسئله فلسطین و آرمان فلسطینیان برای آزادسازی سرزمین خود از دست اشغالگران ندانسته، ولی نامی نیز بر آن نگذاشته است.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ترکیه روز شنبه در کنفرانسی در شهر رم پایتخت ایتالیا مدعی شده که «اشتباه است که عادی سازی روابط با اسرائیل را خیانت به مساله فلسطین بخوانیم».
اوغلو ادعا کرده که "خیانت به مساله فلسطین خواندن این سازش"، امری اشتباه است و نباید گفت که این امر به ضرر مساله فلسطین انجام شده است!
در یکسال گذشته دولت آنکارا تلاش کرده تا مشکلات خود را با کشورهایی همچون عربستان، امارات و مصر، سوریه و همچنین رژیم صهیونیستی حل کند که در دو مورد اول موفق شده و در موضوع مصر هم اولین دیدار روسای جمهور ترکیه و مصر با میانجیگری امیر قطر در دوحه در تاریخ ۲۹ آبان و در روز افتتاحیه مسابقات جام جهانی فوتبال قطر انجام شده و مسیر مذاکرات دو طرف باز شده است، اما در خصوص برقراری رابطه میان دمشق – آنکارا، ترکیه تاکنون موفق نشده و رییس جمهور سوریه برقراری رابطه با ترکیه و مذاکره در این زمینه را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه موکول کرده است.
رابطه میان تل آویو – آنکارا نیز پس از ترمیم با تبادل سفیر میان طرفین به حد ایده آل خود رسیده است به حدی که رییس رژیم صهیونیستی چند ماه پیش به ترکیه سفری رسمی داشت و چاووش اوغلو هم خرداد ماه گذشته به تل آویو سفر کرد.
شرایط اقتصادی ترکیه و انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور باعث شده تا دولت آنکارا با چشم پوشی از اعتقادات دینی مردم ترکیه و آرمان های مردم فلسطین بسیاری از اصول خود را زیر پا بگذارد و با رژیم صهیونیستی رابطه خود را ترمیم کند.
مقامات آنکارا در برقرای رابطه با عربستان نیز همین شیوه را پیش گرفتن و در پروند قتل "جمال خاشقچی" روزنامه نگار منتقد آل سعود، با ریاض معامله کردند.
در حالی که مقاومت در فلسطین و سرزمین های اشغالی به ویژه در کرانه باختری در روزها و ماههای اخیر به اوج خود رسیده و نظامیان و دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در مقابله با رزمندگان فلسطینی مستاصل شده اند، ترکیه و رژیم صهیونیستی روابط گسترده ای در بخش های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی دارند و حتی بخش بزرگی از درآمد ترکیه از محل گردشگری مربوط به سفر گردشگران صهیونیست از سرزمین های اشغالی فلسطین به این کشور است.
دولت آنکارا برای حفظ ظاهر در میان مسلمانان و فلسطینیان بعضا از رژیم صهیونیستی نسبت به اقدامات ضدانسانی صهیونیست ها انتقاد نیز می کند ولی در عمل رابطه خیلی خوبی با این رژیم دارد.
چندی پیش منابع خبری اعلام کردند که "بنیامین نتانیاهو" رییس حزب لیکود و نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی با رئیس جمهور ترکیه گفت ‌وگویی تلفنی برگزار کرد و در این تماس تلفنی اردوغان هلاکت دو صهیونیست در عملیات شهادت‌طلبانه اخیر دو فلسطینی را به نتانیاهو تسلیت گفت!
در حالی که همه مسلمانان و گروه های مقاومت فلسطینی و منطقه و حتی بسیاری از احزاب سرزمین های اشغالی از روی کار آمدن دوباره نتانیاهو ناخشنود هستند، اما اردوغان در پیامی به نتانیاهو پیروزی‌اش در انتخابات کِنِسِت (پارلمان) رژیم صهیونیستی را تبریک گفته و ابراز امیدواری کرده که کابینه‌ای که نتانیاهو تشکیل دهد به همکاری‌ با آنکارا در تمامی زمینه‌ها ادامه دهد و به شکلی صلح و ثبات را به منطقه بازگرداند!

باید دوباره از وزیر خارجه ترکیه پرسید، اگر برقراری رابطه و سازش با رژیم صهیونیستی، "خیانت" نیست پس چیست؟


( ۴ )

نظر شما :