واکنش تند اوکراینی ها به پیشنهاد مذاکراتی مکرون

۱۴ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۶ کد : ۲۰۱۶۲۳۵ سرخط اخبار

پیشنهاد روز گذشته رییس‌جمهوری فرانسه درمورد ارائه تضمین‌های امنیتی به روسیه در شرایط مذاکره برای صلح، واکنش برخی از مقام‌های اوکراینی را به دنبال داشت. زلنسکی هنوز در این باره اظهار نظر نکرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از رویترز، امانوئل مکرون روز گذشته از تلاش برای گفت‌وگوی مجدد با رئیس جمهوری روسیه و نیز اندیشیدن به ارائه تضمین‌های امنیتی به مسکو درصورت مذاکره احتمالی برای پایان دادن به جنگ اوکراین، سخن گفت.

رئیس جمهوری فرانسه در گفت‌وگو با تلویزیون تی‌اف۱ (TF1) تاکید کرد اروپا باید خود را برای ساختار امنیتی آینده و همینطور چگونگی ارائه تضمین‌ها به روسیه در صورت بازگشت به مذاکره، آماده کند.

اظهارات روز گذشته مکرون واکنش بسیاری از مقام‌های اوکراینی و برخی کشورهای حوزه بالتیک را به دنبال داشته است.

«میخائیلو پودولیاک» مشاور رئیس جمهور اوکراین در پاسخ به پیشنهاد رییس‌جمهوری فرانسه در توییتر نوشت که این روسیه است که باید به جهان تضمین امنیتی ارائه کند.

«الکسی دانیلوف» دبیر شورای امنیت و دفاع اوکراین نیز در پیامی توییتری، روسیه بدون نیروی نظامی و بدون سلاح هسته‌ای را بهترین تضمین برای صلح دانست و افزود: آیا کسی قصد دارد به یک جنایتکار و تروریست تضمین امنیتی بدهد؟

همچنین «دیوید آراخامیا» قانونگذار و مذاکره کننده ارشد اوکراین در مذاکرات صلح با روسیه گفت که کی‌یف آمادگی ارائه تضمین امنیتی به روسیه را دارد تا زمانی که روسیه چهار شرط را رعایت کند: خاک کشورمان را ترک کند، غرامت بپردازد، جنایتکاران جنگی را مجازات و سلاح‌های هسته‌ای را داوطلبانه تسلیم کند.

بر اساس این گزارش،‌ پس از چندین دور مذاکره در ماه‌های ابتدایی جنگ اوکراین، کی‌یف و مسکو ماه‌ها است که دیداری در راستای مذاکره برای پایان درگیری‌ها نداشته‌اند. کی‌یف می‌گوید مذاکرات صلح تنها در صورتی امکان‌پذیر است که روسیه حملات خود را متوقف و از خاک اوکراین عقب‌نشینی کند.

مسکو در مقابل تاکید دارد که پیش از هرگونه گفت‌وگو با پوتین، غرب باید الحاق مناطق جدید به خاک روسیه را به رسمیت بشناسد.

روسیه در ماه سپتامبر (شهریور ماه) سال جاری میلادی یک همه‌پرسی برگزار و چهار منطقه دونتسک و لوگانسک در شرق و زاپوریژیا و خرسون در جنوب اوکراین را که تحت کنترل درآورده بود، به خاک خود الحاق کرد.

واکنش تند اوکراینی ها به پیشنهاد مذاکراتی مکرون 

در همین رابطه، رییس جمهوری فرانسه هفته گذشته با جو بایدن همتای آمریکایی خود در واشنگتن پیرامون مساله اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد.

بایدن پس از این دیدار اعلام کرد:‌هیچ برنامه فوری برای تماس با پوتین ندارم. اما در صورتی که پوتین علاقه مند به تصمیم گیری برای پایان دادن به جنگ در اوکراین باشد، آماده‌ام با او گفت‌وگو کنم.

با این وجود، «ویکتوریا نولند» دستیار وزیر خارجه آمریکا گفته است که اصرار پوتین برای به رسمیت شناخته‌شدن مناطق الحاقی، جدی نبودن روسیه برای مذاکرات صلح را نشان می‌دهد.

ولودمیر زلنسکی ریییس ‌جمهوری اوکراین تاکنون به اظهارات روز گذشته مکرون واکنشی نشان نداده‌ است.

واکنش تند اوکراینی ها به پیشنهاد مذاکراتی مکرون 

در این میان برخی مقام‌های پیشین کشورهای حوزه بالتیک نیز سخنان رییس‌جمهوری فرانسه را مورد انتقاد قرار دادند.

«الکساندر استاب» نخست وزیر سابق فنلاند در توییتی با تاکید بر اینکه از اساس با اظهارات مکرون مخالف است، نوشت: تمرکز تضمین‌های امنیتی باید برای غیر روس‌ها باشد. مسکو باید تضمین دهد که به دیگران حمله نخواهد کرد.

«لیناس لینکویسیوس» وزیر خارجه سابق لیتوانی نیز در پیامی با بیان اینکه روسیه تا زمانی که به همسایگان خود حمله نکند تضمین امنیتی خواهد داشت، افزود: اگر کسی به دنبال ایجاد یک ساختار امنیتی جدید است که به یک دولت تروریستی اجازه ادامه روش‌های خود را می‌دهد، بهتر است دوباره فکر کند.

رییس‌جمهوری فرانسه در طول ۹ ماه گذشته بارها با همتای اوکراینی خود گفت‌وگو کرده است. زلنسکی نیز اگرچه پیشنهاد مکرون درباره آمادگی‌ کی‌یف برای مصالحه را رد کرده اما از تلاش‌های مکرون در جهت یافتن راهکار دیپلماتیک برای پایان جنگ قدردانی کرده است.

در ماه مِه (اردیبهشت ماه)، مکرون در سخنانی گفته بود که به منظور پایان درگیری‌ها و یافتن راهکار دیپلماتیک، باید از تحقیر روسیه خودداری کرد اما این اظهارات وی نیز به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته بود.


( ۲ )

نظر شما :