ایران در جایگاه ششم جهانی ثبت آثار ناملموس در یونسکو قرار گرفت

۱۴ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۳ کد : ۲۰۱۶۲۳۴ سرخط اخبار

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی گفت: با ثبت بیست‌ویکمین میراث فرهنگی ناملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو، رتبه ایران با یک رده افزایش به جایگاه ششم کشورهای دارای مواریث ثبت شده در این فهرست، ارتقا یافت.

مصطفی پورعلی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا اظهار داشت: تا قبل از نشست هفدهم کمیته بین‌الدول پاسداری از میراث‌ فرهنگی ناملموس یونسکو که در شهر رباط مراکش برگزار شد، ایران با ۱۷ عنصر فرهنگی ناملموس ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو جایگاه هفتم را در جهان و جایگاه چهارم را آسیا را در اختیار داشت.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی افزود: با ثبت چهار میراث فرهنگی ناملموس در فهرست جهانی یونسکو در دوره هفدهم، جایگاه ایران در میان کشورهای دارای عناصر ثبت شده در این فهرست از رده هفتم به ششم ارتقا پیدا کرد، اما در میان کشورهای آسیای همچنان در جایگاه چهارم قرار داریم.

پورعلی با اشاره رقابت و مشارکت کشورهای مختلف برای تدوین و ارائه پرونده های مشترک چندملیتی در سالهای اخیر گفت: در رده‌بندی کشورها در حوزه ثبت میراث ناملموس تا امسال (۲۰۲۲ ) کشور چین با ثبت ۴۳ اثر جایگاه نخست و سپس فرانسه با ثبت ۲۶ اثر ناملموس مقام دوم را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در این رده‌بندی ترکیه با ۲۵ اثر در جایگاه سوم و کشورهای اسپانیا و ژاپن به صورت مشترک هرکدام با ثبت ۲۳ اثر ناملموس در فهرست جهانی یونسکو، رده چهارم جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی گفت: ایران و کرواسی هر کدام با ثبت ۲۱ اثر میراث فرهنگی ناملموس در فهرست جهانی به صورت مشترک در رده ششم قرار دارند، که البته نشان از صعود یک پله‌ای جایگاه ایران در این رده‌بندی در سال ۲۰۲۲ است.


( ۱ )

نظر شما :