نابلس، کانون درگیری

تل آویو و اوج گیری بحران!

۰۴ آبان ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۵۴۳۶ اخبار اصلی خاورمیانه
این روزها شهر نابلس واقع در شمال کرانه باختری شاهد یورش و درگیری‌های میان نیروهای ارتش اسرائیل و نیروهای مقاومت فلسطین موسوم به «عرین الاسود» است. شهر نابلس بیش از دو هفته است که توسط نظامیان اسرائیل تحت محاصره قرار گرفته است و به صورت روزانه به مناطق مختلف این شهر حمله می‌شود. در مقابل فلسطینی‌ها و در رأس آنها گروه عرین الاسود نیز با انجام عملیات های مقاومتی پاسخ این جنایات را می‌دهند.
تل آویو و اوج گیری بحران!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: این روزها شهر نابلس واقع در شمال کرانه باختری شاهد یورش و درگیری‌های میان نیروهای ارتش اسرائیل و نیروهای مقاومت فلسطین موسوم به «عرین الاسود» است. شهر نابلس بیش از دو هفته است که توسط نظامیان اسرائیل تحت محاصره قرار گرفته است و به صورت روزانه به مناطق مختلف این شهر حمله می‌شود. در مقابل فلسطینی‌ها و در رأس آنها گروه عرین الاسود نیز با انجام عملیات های مقاومتی پاسخ این جنایات را می‌دهند.

در تازه ترین مورد و در بحبوحه تداوم یورش‌های اسرائیل به نابلس، شامگاه دوشنبه شش شهروند فلسطینی به شهادت رسیدند و ۳۳ تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت بهداشت فلسطین از شهادت پنج فلسطینی در شهر نابلس و یک تن دیگر در روستای «النبی صالح» واقع در شمال رام‌الله به ضرب گلوله نیروهای اسرائیل خبر داد.

وزارت بهداشت فلسطین همچنین اعلام کرد که در این درگیری‌ها ۳۳ فلسطینی نیز مجروح شده‌اند. طبق این گزارش یکی از شهدا «ودیع صبیح الحوح» از فرماندهان گروه مبارز عرین الاسود است.

از سوی دیگر، شبکه ۱۳ رژیم اسرائیل گزارش داد، نیروهای ویژه ارتش به عملیات نظامی خود در نابلس خاتمه بخشیدند و تعدادی از تجهیزات نظامی ارتش اسرائیل از این شهر خارج شدند. پیشتر نیروهای ارتش اسرائیل به همراه تجهیزات نظامی خود به شهر نابلس یورش آورده و سربازان ارتش رژیم اشغالگر به سمت ساکنان این شهر تیراندازی کردند.

جنگنده‌های اسرائیلی بر فراز آسمان شهر نابلس در کرانه باختری به پرواز درآمدند. رسانه‌های فلسطینی نیز گزارش دادند، ارتش اسرائیل یک دستگاه خودروی فلسطینی را در منطقه رأس العین واقع در مرکز نابلس هدف قرار دادند و هنوز مشخص نشده کسی داخل خودرو بوده است یا خیر.

  از واکنش هنیه تا رایزنی های محمود عباس

به دنبال تشدید حملات اسرائیل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در این باره گفت که تل آویو از جنایاتش پشیمان خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی شهاب، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در سخنانی با اشاره به عملیات‌های مقاومتی گروه «عرین الاسود» علیه شهرک نشینان تندرو تصریح کرد: «عرین الاسود نیرویی به اندازه فلسطین است و زیستگاه همه مبارزان مقاومت خواهد بود که مظهر وحدت و آینده بزرگتر هستند.»
وی در واکنش به شهادت شش فلسطینی به دست نظامیان صهیونیست در نابلس از جمله «ودیع صبیح الحوح» از فرماندهان گروه عرین الاسود تاکید کرد: «نابلس با خون شهدای خود مسیر عزت و افتخار را ترسیم می‌کند.» هنیه ادامه داد: «این فداکاری‌ها انقلاب در کرانه باختری را شعله‌ور می‌کند و در نهایت رژیم اشغالگر از ارتکاب این جنایات پشیمان خواهد شد.»

در کنار اینها رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در حال برقراری تماس‌های فوری به منظور توقف تجاوزات اسرائیل به شهر نابلس است.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی «وفا»، نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین خاطرنشان کرد: «محمود عباس، رئیس این تشکیلات از نزدیک آنچه که در نابلس رخ داده را دنبال می‌کند و استقامت و پایداری شهروندان فلسطینی و دفاع از اراضی‌شان را ارج می‌نهد.»

ابوردینه، حملات نیروهای اسرائیلی به شهر نابلس را جنایت جنگی خواند و در ادامه تصریح کرد که دولت اسرائیل مسئول پیامدهای این حملات است.

در همین راستا، کابینه فلسطین نیز نسبت به ارتکاب جنایت‌های جدید سربازان اسرائیل طی حملات ادامه‌دارشان به شهر نابلس از ۱۵ روز پیش هشدار داد و از سازمان ملل و نهادهای حقوقی بین‌المللی خواست برای توقف این حملات نیروهای اسرائیل وارد عمل شوند.

جنایات اسرائیل از نابلس تا غزه

این روزها که بیشتر تحولات فلسطین روی نابلس تمرکز دارد،  سازمان عفو بین‌الملل هم دیروز سه‌شنبه از دادگاه کیفری بین‌المللی خواست، جنایات جنگی احتمالی اسرائیل در نوار غزه را که در درگیری‌های ماه اوت مرتکب شده، بررسی کند.

به گفته فلسطین الیوم، این سازمان حقوق بشری در گزارش جدیدی اعلام کرد که در جریان درگیری‌های سه روزه در نوار غزه، تحت محاصره اسرائیل ده‌ها فلسطینی به شهادت رسیدند. 

هم چنین در این گزارش آمده است که عفو بین‌الملل شواهد جدیدی از حملات غیرقانونی، از جمله جنایات جنگی احتمالی نیروهای صهیونیستی را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کرده است. تشکیلات خودگردان فلسطین از این تحقیقات حمایت می‌کند، اما اسرائیلی ها عضو دیوان کیفری بین‌المللی نیست. لذا صلاحیت این نهاد را در سرزمین‌های فلسطینی رد می‌کند.
 

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین عرین الاسود نابلس نوار غزه محمود عباس اسماعیل هنیه جنبش حماس


( ۳ )

نظر شما :