کادر رهبری حزب کمونیست چین گوش به فرمان رئیس جمهور شدند

همه ارکان قدرت در مشت آقای شی جین‌پینگ

۰۳ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۵۴۰۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
کمیته دائمی پلیتبوروی حزب کمونیست چین کمیته‌ای است متشکل از ۷ نفر از رهبران ارشد حزب کمونیست چین. هر عضو کمیته عهده‌دار یک حوزه مهم کشورداری است. ژائو لجی و وانگ هونینگ، دو نفری هستند که از ترکیب شورای قبلی در سمت خود ابقا شدند. کائی چی، دینگ شیوشیانگ، لی شی و لی چیانگ دیگر اعضای جدید این کمیته هفت نفره هستند. تحلیلگران معتقدند که به کارگیری اشخاص وفادار و نزدیک به رهبر چین در کمیته دائمی دایره سیاسی حزب کمونیست، این کشور را به سمت اقتدارگرایی سوق خواهد داد.
همه ارکان قدرت در مشت آقای شی جین‌پینگ

دیپلماسی ایرانی: شی جین‌پینگ روز یکشنبه ۲۳ اکتبر سومین دوره رهبری خود بر چین را آغاز کرد. وی «کمیته دائمی دایره سیاسی حزب کمونیست چین» نوینی را که از اشخاص وفادار به خودش است را تشکیل داده است تا جایگاهش را به عنوان قدرتمند‌ترین رهبر کشور از زمان مائو‌ تسه‌تونگ تثبیت کند.

در هنگام معرفی اعضای جدید کمیته دائمی دایره سیاسی حزب کمونیست چین، لی چیانگ، دبیر کل حزب کمونیست شانگهای، شی را در تالار بزرگ خلق همراهی می‌کرد. شی جین‌پینگ او را برای جانشینی لی که‌چیانگ، نخست وزیر چین در نظر دارد. لی که‌چیانگ در ماه مارس سال آینده از سمت خود کنار خواهد رفت.

کمیته دائمی پلیتبوروی حزب کمونیست چین کمیته‌ای است متشکل از ۷ نفر از رهبران ارشد حزب کمونیست چین. هر عضو کمیته عهده‌دار یک حوزه مهم کشورداری است.

ژائو لجی و وانگ هونینگ، دو نفری هستند که از ترکیب شورای قبلی در سمت خود ابقا شدند. کائی چی، دینگ شیوشیانگ، لی شی و لی چیانگ دیگر اعضای جدید این کمیته هفت نفره هستند.

تحلیلگران معتقدند که به کارگیری اشخاص وفادار و نزدیک به رهبر چین در کمیته دائمی دایره سیاسی حزب کمونیست، این کشور را به سمت اقتدارگرایی سوق خواهد داد.

ریچارد مک‌گرگور، کارشناس ارشد آسیای شرقی در اندیشکده موسسه لوی (Lowy)  در سیدنی استرالیا می‌گوید: «نتیجه، یک پیروزی قاطع برای شی بود، حتی قاطع‌تر از آن که بسیاری از متخصصان بتوانند پیش‌بینی کنند. همه کسانی که حتی به صورت بالقوه می‌توانستند علیه آقای شی قیام کنند، از کمیته کنار گذاشته شدند و اشخاص وفادار به شی جین‌پینگ جانشین آنها شدند. کمیته دائمی جدید دایره سیاسی حزب کمونیست پیام قاطعی است مبنی بر سلطه آقای شی بر این حزب.»

 ترکیب جدید کمیته مرکزی و دایره سیاسی بزرگ‌تر ۲۴ نفر حزب درست یک روز پس از پایان کار بیستمین کنگره حزب کمونیست مشخص شد. در این کنگره اصلاحاتی روی منشور حزب انجام و جایگاه اصلی و نقش هدایت‌گر اندیشه سیاسی شی در حزب تثبیت شد.

در مراسم پایانی کنگره بیستم حزب کمونیست چین در روز شنبه ۲۲ اکتبر، هو جین‌تائو، رئیس جمهوری سابق ۷۹ ساله چین به صورت غیرمنتظره‌ای توسط دو نفر به بیرون تالار بزرگ خلق هدایت شد.

شی جین‌پینگ ۶۹ ساله رهبر دومین اقتصاد بزرگ دنیا با چالش‌هایی سخت نیز روبه روست؛ اقتصادی که آهنگ رشد آن کند شده و سیاست کووید صفر که نارضایتی عمومی را در پی داشته است.

همزمان چین به خاطر جانب داری از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جنگ اوکراین و تنش‌ بر سر تایوان به صورت فزاینده‌ای از غرب فاصله گرفته است.

درو تامپسون، محقق ارشد مدعو مدرسه سیاست عمومی لی‌ کوان‌یو در دانشگاه ملی سنگاپور در این باره می‌گوید: «نحوه رهبری آقای شی به جای دنبال کردن برنامه‌هایی به سود کشور، روی دستیابی به اهداف سیاسی او متمرکز است.»

منبع: یورونیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: چین شی جین پینگ حزب کمونیست چین حزب کمونیست امریکا و چین روسیه و چین مائو دیکتاتوری استبداد در چین


( ۵ )

نظر شما :