باوجود حمایت امریکا از «چین واحد»

اگر چین حمله کند، امریکا از تایوان دفاع می کند

۰۹ مهر ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰ کد : ۲۰۱۴۹۵۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
ایالات متحده آمریکا از «‌چین و احد» که در امنیت تایوان دخالت دارد و همچنین از رویکرد چین دایر بر این که: «سرزمین اصلی چین و تایوان جدایی ناپذیرند» حمایت می کند. رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه ای که روز هجدهم ماه سپتامبر پخش شد،‌ در همین زمینه تصریح کرد: «واشنگتن همچنان به سیاست چین واحد متعهد است. ما استقلال را تبلیغ نخواهیم کرد و تایوان خود باید درباره استقلال کشورش تصمیم بگیرد.»‌ در قانون روابط با تایوان که سال ۱۹۷۹ تصویب شده، آمده است که آمریکا از تایوان در حفظ قابلیت های دفاع شخصی حمایت خواهد کرد و به فروش تسلیحات به این کشور ادامه خواهد داد.
اگر چین حمله کند، امریکا از تایوان دفاع می کند

نویسنده: یوکی هیرو ساکاگوچی

دیپلماسی ایرانی: جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز هجدهم ماه سپتامبر در مصاحبه با تلویزیون سی بی اس اعلام کرد، در صورت حمله نظامی چین به تایوان، واشنگتن به دفاع از این جزیره بر می خیزد. تا کنون دولت های آمریکا به طور شفاف اعلام نکرده بودند که در صورت حمله چین به تایوان، پاسخ نظامی به آن خواهند داد ولی دولت بایدن این «‌راهبرد مبهم»‌ را به صراحت تفسیر و اعلام کرده است که در صورت حمله چین، واشنگتن از تایوان دفاع خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به پرسش مجری برنامه تلویزیون سی بی اس مبنی بر اینکه آیا ارتش آمریکا از تایوان دفاع خواهد کرد؟ گفت: «بله،‌ اگر واقعا یک حمله بی سابقه از طرف چین وجود داشته باشد،‌ واشنگتن از تایوان دفاع خواهد کرد.»‌ هنگامی که در ادامه از جو بایدن پرسیده شد، آیا منظورش این است که ارتش آمریکا بر خلاف جنگ اوکراین (که در زمان حمله روسیه در آن کشور نیرو مستقر نکرده بود) در صورت حمله چین از تایوان دفاع خواهد کرد؟ رئیس جمهوری ایالات متحده پاسخ داد: «بله». به گزارش تلویزیون سی بی اس آمریکا، یک مقام کاخ سفید پس از مصاحبه رئیس جمهوری آمریکا گفت، اظهارات بایدن موضع رسمی دولت آمریکا نیست و تغییری درباره سیاست تایوان ایجاد نخواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی که اواخر ماه مه برگزار شد اعلام کرد، اگر چین به تایوان حمله کند، واشنگتن برای دفاع از تایوان مشارکت نظامی خواهد داشت. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ژاپن و کره جنوبی برخلاف آمریکا هیچ تعهدی برای دفاع از تایوان ندارند. چین اوایل ماه اوت در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، فشار نظامی از جمله پرتاب موشک بالستیک به آب های اطراف تایوان را افزایش داده است. بنابراین اظهارات بایدن ممکن است باعث شود که چین، پس از این، رویکرد سفت و سخت تری علیه تایوان اتخاذ کند.

ایالات متحده آمریکا از «‌چین و احد» که در امنیت تایوان دخالت دارد و همچنین از رویکرد چین دایر بر این که: «سرزمین اصلی چین و تایوان جدایی ناپذیرند» حمایت می کند. رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه ای که روز هجدهم ماه سپتامبر پخش شد،‌ در همین زمینه تصریح کرد: «واشنگتن همچنان به سیاست چین واحد متعهد است. ما استقلال را تبلیغ نخواهیم کرد و تایوان خود باید درباره استقلال کشورش تصمیم بگیرد.»‌ 

در قانون روابط با تایوان که سال 1979 تصویب شده، آمده است که آمریکا از تایوان در حفظ قابلیت های دفاع شخصی حمایت خواهد کرد و به فروش تسلیحات به این کشور ادامه خواهد داد.

منبع: نیکی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا تایوان چین و تایوان امریکا و تایوان امریکا و تایوان و چین دولت بایدن جو بایدن


( ۷ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۱ مهر ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۶
استقلال تایوان باید نظر کل مردم چین وتایوان باشد۔من با استقلال طلبی منطقهای با رای مردم یک منطقه شدیدا مخالف هستم۔با توجه به اینکه منابع طبیعی و مناطق استراتژیک نظامی یک کشور منطقهای است یک منطقه نمی تواند ادعای استقلال منطقهای با رای مردم منطقه داشته باشد۔مردم منطقه به ثروت بیشتر در یک منطقه وموقعیت نظامی قابل فروش به دشمن همیشه ممکن است علاقمند باشند۔در مورد اوکراین جدا سازی نیست الحاق است که کریمه وسواحل همواره تا چند سال پیش جزئی از روسیه بوده و مرزهای جدید تغییرات در اتحاد جماهیر شوروی بوده است۔اینگونه تغییرات ودر گیری ها در مناطق دیگر جمهوری های جدید جدا شده از اتحاد شوروی نیز بوده است.تعلل چین در الحاق تایوان به خود نظر رهبری چین برای ملاحظات سیاسی واحتمالا اقتصادی است۔نظر مردم چین نیست۔اگر چین ملاحظات اقتصادی را در نظر دارد اشتباه میکند۔جهان بهغpe اقتصاد پر کار وشکوفای چین احتیاج دارد۔