گزارش دیپلماسی ایرانی از دور جدید درگیری های مرزی جمهوری‌ آذربایجان و جمهوری ارمنستان

طمع ژئوپلیتیک اردوغان و علی اف و تحمیل دالان زنگه زور به تهران

۲۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۴۷۰۴ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: عبدالرحمن فتح الهی
دور جدید درگیرهای مرزی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان از دوشنبه هفته گذشته آغاز شد. اگرچه تداوم این درگیری‌های مرزی پس از جنگ ۴۴ روزه پاییز سال ۲۰۲۰ امری طبیعی به نظر می رسد، اما با  بررسی دقیق تر دور جدید های تنش های مرزی آن‌گونه که پیداست باکو با تحریک آنکارا به دنبال تشدید درگیری و حتی ایجاد جنگ مرزی با هدف تصرف و اشغال بخشی از خاک ارمنستان در استان سیونیک برای ایجاد دالان موهوم زنگه زور و تحمیل آن به ایروان و همچنین تهران است. 
طمع ژئوپلیتیک اردوغان و علی اف و تحمیل دالان زنگه زور به تهران

دیپلماسی ایرانی: دور جدید درگیرهای مرزی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان از دوشنبه هفته گذشته آغاز شد. اگرچه تداوم این درگیری‌های پراکنده مرزی پس از جنگ ۴۴ روزه پاییز سال ۲۰۲۰ امری طبیعی به نظر می رسد، اما با  بررسی دقیق تر دور جدید های تنش های مرزی آن‌گونه که پیداست باکو با تحریک آنکارا به دنبال تشدید درگیری و حتی ایجاد جنگ مرزی با هدف تصرف و اشغال بخشی از خاک ارمنستان در استان سیونیک برای ایجاد دالان موهوم زنگه زور و تحمیل آن به ایروان و همچنین تهران است. 

تا همین جای کار تجاوز و اشغال گری باکو تلفات حدی را در پی داشته است. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان پیشتر به پارلمان کشورش گزارش داد که از زمان آغاز خشونت‌ها در هفته اخیر، ۱۰۵ نظامی ارمنی کشته شده‌اند. جمهوری آذربایجان هم در روز اول درگیری‌ها از کشته شدن ۵۰ نظامی خود خبر داد. 

اظهارنظر جمهوری آذربایجان و روشن شدن پشت پرده تجاوز جدید باکو به خاک ارمنستان

جمهوری آذربایجان سه شنبه گذشته اعلام کرد که پس از بدترین دور درگیری بین ایروان و باکو در سال ۲۰۲۰، به اهداف نظامی خود در مرز با ارمنستان دست یافته است. همین گزاره کوتاه و به نوعی اعتراف صریح باکو نشان می دهد که دوره اخیر درگیری ها مستقیماً از سوی جمهوری آذربایجان با هدف تجاوز به خاک جمهوری ارمنستان برای ایجاد دالان موهوم زنگه زور و تحمیل آن به ایروان و تهران شکل گرفته است.

ریاست جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای پس از دیدار الهام علی‌اف، رئیس جمهور با فرماندهان نظامی این کشور اعلام کرد: «همه اهداف باکو در تنش اخیر محقق شده است.» 

به موازات این اظهار نظر ریاست جمهوری آذربایجان که پشت پرده های تنش اخیر مرزی را روشن می کند سکوت معنادار ارمنستان پس از درگیری های هفته گذشته هم به نوعی گویای آن است که باکو و علی اف با تحریک اردوغان اکنون دور جدید از درگیری ها را برای اشغال استان سیونیک در جمهوری ارمنستان آغاز کرده است. در این رابطه طبق گزارش رویترز، مقامات جمهوری آذربایجان درباره توافق آتش‌بس به منظور متوقف کردن مرگبارترین تنش میان این دو کشور از سال ۲۰۲۰ سکوت اختیار کرده‌اند. 

اما آنچه که کوچک ترین شبه ای را برای دلایل و اهداف پشت پرده باکو در آغاز دور جدید درگیرها و تجاوز و اشغال خاک ارمنستان باقی نمی گذارد به اظهارنظر رسانه های در ترکیه باز می گردد. 

در همین راستا شبکه ترکی TGRT صراحتا عنوان کرد: «آذربایجان ده کیلومتر از خاک ارمنستان را اشغال و اگر در درگیری های جدید بتوان حدود  20 کیلومتر دیگر در استان سیونیک پیش برود، رویای اتصال سرزمین های ترک محقق می شود.»

یک بیناینه ، یک هشدار

اگر بخواهیم تحولات را از انتها به ابتدا مورد موشکافی قرار دهیم. بیانیه دیروز جمعه سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان حکایت از آن دارد که تهران به نگاه غایی در پشت تحرکات میدانی، اشغال گری و تجاوز جمهوری آذربایجان به خاک ارمنستان با هدف ایجاد دالان موهوم زنگه زور پی برده است. 

از این  رو جمهوری اسلامی ایران با انتشار و اعلام بیانیه رسمی سفارت خود در ارمنستان هشدار جدی به جمهوری آذربایجان و هر کشوری که به دنبال تحریک و حمایت از باکو برای این مهم است، داد.  در این میان به نظر می رسد که ترکیه و اسرائیل دو بازیگر کلیدی در تحریک و تحقق سناریوی ایجاد دالان موهوم زنگه زور با هدف قطع مرزهای مشترک ایران و ارمنستان، تغییر ژئوپلیتیک منطقه قفقاز جنوبی و تداوم و تشدید بحران امنیتی در این منطقه (قفقاز) هستند.

سفارت ایران در ارمنستان اعلام کرد: «تهران با نقض تمامیت ارضی و مرزهای کشورهای همسایه مخالف است و به طور ویژه با هر سناریویی که به مرز ایران و ارمنستان به عنوان مسیر تاریخی ارتباط دو ملت همسایه آسیب وارد کند، مقابله خواهد کرد.»

سفارت ایران در ارمنستان در پاسخ به سوالی در خصوص موضع کشورمان درباره تنش های اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران موضع خود درباره تحولات در منطقه قفقاز و روابط خود با دو کشور همسایه جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان را به صراحت و در سطوح مختلف بیان کرده است.

سفارت کشورمان عنوان کرد: «همان طور که در اخبار دیدارهای رهبر معظم انقلاب با رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه نیز شاهد بوده‌اید، ایران با نقض تمامیت ارضی و مرزهای کشورهای همسایه مخالف است و به طور ویژه با هر سناریویی که به مرز ایران و ارمنستان به عنوان مسیر تاریخی ارتباط دو ملت همسایه آسیب وارد کند، مقابله خواهد کرد.»در تماس تلفنی سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران با نیکو پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان و نیز در تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان این موضع اصولی ما تکرار شده است.

اینها علاوه بر آن است که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح چهارشنبه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با جیحون بایرام‌اف، همتای خود در جمهوری آذربایجان، پیرامون تحولات اخیر در منطقه قفقاز جنوبی بر آمادگی تهران برای کمک به حل و فصل موضوع به صورت مسالمت‌آمیز و از طرق سیاسی تاکید کرد.

امیرعبداللهیان صراحتا عنوان کرد: «جمهوری اسامی ایران همواره بر حفظ تمامیت ارضی کشورها از جمله آذربایجان و ارمنستان تاکید دارد. اما در عین حال مرز ایران و ارمنستان را نیز یک راه ارتباطی تاریخی می‌دانیم که باید بدون تغییر حفظ شود.امیرعبداللهیان با تاکید بر این که منطقه تحمل جنگ جدیدی را ندارد، اظهار کرد: «جمهوری اسلامی ایران طرفین این مناقشه را به خویشتنداری فرامی‌خواند.»

سازناکوک موسوی در باکو

در آن سو به نظر می‌رسد سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان نگاهی متفاوت از سفارت ایران در ارمنستان دارد و عملاً شرایط متضاد از بقیه می بیند. سید عباس موسوی که عملکردش در باکو با انتقادات گسترده ای از طیف های مختلف سیاسی، دانشجویی و حتی چهره های آکادمیک همراه است، دیروز جمعه در رشته توییتی سعی کرده است با یک تهدید ضمنی عملاً رسانه های داخلی را از روشنگری در خصوص تحرکات مخرب جمهوری آذربایجان، اشغالگری باکو در خاک ارمنستان و تغییر ژئوپلیتیک منطقه قفقاز جنوبی با بازیگری جمهوری آذربایجان و کارگردانی و سناریوی ترکیه باز بدارد.

سفیر ایران در جمهورى آذربایجان در خصوص تحولات منطقه قفقاز نوشت: «موضع ایران از ۳۰ سال پیش تغییر ناپذیری مرزهای بین المللی در شمال کشور بود.» سید عباس موسوی در توییتى چنین می نویسد: «در مناقشات منطقه ای و بین المللی مواضع اصولی ‎ایران همواره در چارچوب عزت، حکمت، مصلحت و بر اساس حق، انصاف، عدالت و حقوق بین الملل استوار است. ‎ قوه عاقله نظام قطعا بهترین تصمیم را در بهترین زمان می گیرد و همیشه از منافع و امنیت ملی خود و منطقه پاسداری می کند. ‏در ‎منافع حیاتی لابیگری، جانبداری هیجانی و عملیات روانی بی اثر است. اثرگذاری بر تصمیم سازان، تصمیم گیران و مجریان سیاست خارجی و دفاعی اگر واجد مولفه های فوق و فاقد عقلانیت و دوراندیشی باشد، مشکوک، مضر و بلکه تکمیل کننده پازل دشمنان ایران و تخریب ‎سیاست همسایگی دولت است. در موضوع ‎همسایگان شمالی مواضع اصولی ‎ایران از ۳۰ سال پیش مشخص است و بارها توسط رهبر انقلاب، رئیس جمهور، وزیر خارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه بیان شده که همانا تغییر ناپذیری مرزهای بین المللی و تغییرات ژئوپولیتیکی است. درخواست ‎اعلام موضع اضافی و موازی با هر نیتی غیرحرفه ای و مضر است.» 

آنچه که سید عباس موسوی از آن به عنوان اعلام موضع اضافی و موازی با هر نیت غیرحرفه‌ای و مضر یاد می کند، در واقع می تواند اشاره ای به عملکرد وی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو داشته باشد، چراکه وی بیش از آن که حافظ منافع و امنیت تهران در آذربایجان باشد، به عکس عمل کرده است. موسوی همواره با فشارهای مستقیم و غیرمستقیم از طریق وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی به دنبال کنترل و مدیریت رسانه های داخلی در ایران و سانسور مطالب با هدف روشنگری در خصوص پشت پرده تحرکات جمهوری آذربایجان و ترکیه در قره باغ و قفقاز جنوبی بوده است.

یک سفر معنادار

برخلاف رویکرد منفعلانه ایالات متحده آمریکا، هم در دوره دونالد ترامپ و هم در دوره جو بایدن پیرامون منطقه قفقاز و مناقشه قره باغ به ویژه جنگ ۴۴ روزه پاییز سال ۲۰۲۰ به نظر می‌رسد این بار واشنگتن عملکردی کاملاً متفاوت از قبل دارد. در همین راستا پلیتیکو خبر از سفر قریب الوقوع نانسی پلوسی به ارمنستان خبر داد. 
 
این مسئله نشان می‌دهد که آمریکا، نه در قالب گروه مینسک اهمیتی برای تحولات قفقاز قائل است، بلکه سعی دارد به واسطه وقوع جنگ اوکراین، شرایط را برای تشدید فشار به روسیه در منطقه قفقاز فراهم کند. 

چرا که در این بین روسیه نیروی دیپلماتیک برجسته در این منطقه است و ۲۰۰۰ نیروی حافظ صلح در آنجا دارد. مسکو میانجی قراردادی بود که به جنگ ۲۰۲۰ پایان داد؛ جنگی که جنگ دوم قره‌باغ نام گرفت و در آن صدها تن کشته شدند.

پلیتیکو به نقل از منابع آگاه گزارش داد، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و جکی اسپیر، نماینده دموکرات از کالیفرنیا، طی روزهای آتی برای نشان دادن حمایت از نخست وزیر نیکول پاشینیان، به ارمنستان سفر خواهند کرد.

به گزارش آر تی، این سفر اندکی پس از درگیری مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان انجام می شود که منجر به کشته شدن بیش از 170 نفر شد. پلوسی در حال حاضر در آلمان به سر می برد و در اجلاس سران G7 در برلین برای حمایت از جنگ اوکراین علیه روسیه شرکت می کند.

به گزارش پلیتیکو، پلوسی پس از کنفرانس با اسپیر، که تابعیتی ارمنی-آمریکایی دارد، به ایروان خواهد رفت. دفتر اسپیر در مورد این گزارش اظهار نظری نکرده است، در حالی که درو هامیل، معاون رئیس دفتر پلوسی، به پولیتیکو گفت که آنها به دلیل پروتکل‌های امنیتی، سفر بین‌المللی را از قبل تایید یا رد نمی کنند.

عبدالرحمن فتح الهی

نویسنده خبر

روزنامه نگار و کارشناس ارشد روزنامه نگاری سیاسی و عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: جمهوری آذربایجان ارمنستان ایران ترکیه الهام علی اف آمریکا رجب طیب اردوغان دالان زنگه زور


( ۹۷ )

نظر شما :

مهندس مهراب لاهیجانی ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۹:۲۹
گشودن تنش نظامی از عراق و سوریه بر روی ترکیه و اسرایل ، تقویت توان هوایی و ضد هوایی ارمنستان و ورود به خاک ارمنستان به بهانه حفاظت از اتباع ایران راه چاره است. بشار اسد و حشد شعبی باید جواب حمایت ایران را بدهند.
امیر ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۲
مرزی بین آذربایجان و ارمنستان وجود ندارد که نقض شود. چون ارمنستان تمامیت ارضی آذربایجان را به رسمیت نمی‌شناسد. وقتی دلسوزانه توصیه می‌کردیم دولت ایران به ارمنستان فشار وارد کند تا دست از رویاپردازی بردارد و تمامیت ارضی کشورها را به رسمیت بشناسد برای همین بود. ملی‌گرایان هم اعلام می‌کردند که به شش هفت کشور به جز ارمنستان حمله خواهند کرد و آنها را به مام میهن بازخواهند گردانید! نتیجه تفکرات قرون وسطایی خود را تحویل بگیرید.
علی ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۸
نوشته های شما حمایتتون از ارمنستان رو مثل همیشه نشون میده و دشمنیتون با ترکها و اذربایجانیها رو هم همینطور . چرا زمانی که ارمنیا خاک اذربایجان رو اشغال کرده بودن صداتون در نمیومد. چرا زمانی که مرز اذربایجان با ایران در اشغال ارمنستان بود مثل الان بلبل زبونی نمیکردین؟ چرا وقتی اذربایجان به ارمنستان برای تعیین مرزها پیشنهاد میده جوابی نمیگیره ؟ اگر اذربایجان درگیری جدید رو شروع کرده چرا نزدیک ۷۰ شهید داده ؟ چرا از وحشی گری و نامردی ارمنستان بحثی نمیکنین ؟ الان نزدیک صدها هزار مین در مناطق اشغالی اذربایجان توسط ارمنستان کار گذاشته ایا تا الان اعتراضی کردین؟ از شما انتظار بیش از این نیست ، ای کاش اینهمه که از ارمنیهای جنایتکار و وحشی حمایت میکنین جنایاتی که در قره باغ و ایران بر سر مردم اوردن رو فراموش نمیکردین . چرا
علی ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۳
سفیر ایران در باکو هنوز خجالت نمی کشد ،مدال حاج قاسم را به خانواده فرمانده کشته شده در جنگ قره باغ اهدا کرد که مادر این فرمانده گفته مدال را بر می گردانم و علیه ایران حرف زده و خوراک رسانه های پانترک را تامین کرده ،کریدور جعلی اگر بخواهد شکل گیرد وارد شدن ایران به این جنگ حتمی است ،انموقع نه باکو خواهد ماند و نه ارمنستان ،پانترکها ماله کشی ترکیه و باکو اولین تقاص این حماقت خود را خواهند داد
علی مردانی ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۸
آمدن نانسی خانم به ارمنستان و شکایت فرانسه از اذربایجان در سازمان ملل، و حضور ۷۵ هزار نظامی روس در ارمنستان، همه حکایت از تجمع کلوپ مسیحیت و پشتیبانی از ارامنه می باشد، ولی حمایت ایران از ارامنه و هم نوایی با کلوپ مسیحیت در مقابل یک کشور شیعه جای تامل دارد. البته هر انسان عاقل میداند در دنیای امروز تصرف خاک یک کشور چه تبعاتی در پی دارد،چنانکه ارمنستان هم بعد از ۳۰ سال اشغال خاک اذربایجان که با مخالفت افکار جهانی و ۴ قطعنامه سازمان ملل مواجه گشت که نهایتا بعد از جنگ ۴۴ روزه سرزمینهای اشغالی از دست ارامنه ازاد گردید. حال با این پیش در امد اذربایجان چگونه میتواند خاک ارمنستان را اشغال و خود را توجیه کند. انکه در توافقنامه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ بین دو کشور با نظارت روسیه انجام شده و در بند ۶ و ۹ تاکید بر باز گشایی مواصلات ارتباطی بین ( نخجوان باکو و خانکندی ایروان) میباشد که هر دو طرف در مقابل هم تعهد کرده اند که مفاد قطعنامه را دقیقا اجرا کنند، حال که طرف اذری به تعهد خود عمل کرده متقابلا ارامنه هم باید عمل کنند. و الا طرف اذری یا به استناد توافقنامه متوسل به زور خواهد شد و یا مانع باز گشایی دالان لاچین خواهد شد، مهمتر از همه در اجلاس شانگهای در سمرقند تمامی اعضای دایم (چین،روسیه،قزاقستان،ازبکستان،قیر قزستان،تاجیکستان،هند،پاکستان، ) تاکید داشتند که بایستی دالان زنگزور باز گشایی شود، به خاطر اینکه ۳۵۰ کیلومتر مسیر جاده ایریشم (شرق و غرب) را کوتاهتر میکند، ولی عدهای به بهانه اینکه ترکیه از این مسیر با اذربایجان در ارتباط خواهد بود مانع باز گشایی میشوند، در صورتیکه ترکیه ذاتا با اذربایجان همسایه ودر ارتباط میباشد ( جاده قره سو و نخجوان ) و از مسیر گرجستان هم در ارتباط با اذربایجان میباشد، یعنی خواهی نخواهی دالان زنگزور باز خواهد شد و الا راه سومی وجود ندارد الا جنگ مجدد!
علی ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۸
دالان زنگه زور در قرارداد صلح بین ارمنستان و آذربایجان با وساطت روسیه تایید و امضا شده در ازای آن ارمنستان دالان لاچین در سرزمین های آذربایجان را تحت اختیار گرفته است
ناشناس ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۵
30سال بیست درصد آذربایجان توسط ارمنستان اشغال شده و بیش از 30.000 نفر را قتل عام کرده و یک میلیون نفر آواره کرده بودند و امثال شما برای ارمنستان هورا می کشیدین غافل از اینکه در نهایت روسیاهی برای شما خواهد ماند
ناشناس ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۰
متاسفانه رخدادهای بدی پیرامون ایران در حال وقوع است .‌ طالبان با هیرمند شمشیر را از رو بسته . سر و کله اسراییل به طور جدی در خلیج فارس پیدا شده . جریانهای ضد ایرانی در عراق قوت گرفته اند و ... اما ما چه میکنیم . در داخل اسیر جر و بحثهای بی فایده و حتی مشکوک هستیم . حجاب ، بانوان در ورزشگاه ها ، آب بین استانی ، فرزندان خارج از کشور و الا ماشاالله . اگر اینها را تلنگر هم بدانیم با کنار هم بودن مشتی می شوند که پیاپی بر پیکر ایران فرود می آیند . آیا زمانی که در اوج گفتگوهای شانگهای به سران سایر کشورها که از قضا بعضی دشمن ما هستند خبر می رسد که فردی که کنارشان نشسته و همینک رییس جمهور ایران است بر سر فوت یک دختر خانم ، فکرش درگیر داخل ایران است ، می توانید تصور کنید تا چه حد اعتماد به نفس آنها در گفتگوها بالا می رود . بله همین چیزهای به ظاهر کوچک است که اگر درمان نشود کشوری را به زمین می زند . چرا برای این دوقطبیهای بعضا بی خود و حتی مشکوک فکری نمی شود ؟ من مانده ام در عجب ... در مورد متن بالا هم نکته ای را بگویم که از بابت سفر فلان مسئول آمریکایی به ایروان و صحبتهایش ، فریب نخورید که اینها بازی شعبده بازان زرنگ آمریکاییست . پشت سر دالان جعلی و خلق الساعه ی زنگ زور خود خود خود آمریکاست . اتصال ناتو به خزر آرزوی دیرینه ی آمریکاست . محاصره ی روسها و موی دماغ شدن برای ایران و از همه مهمتر دست اندازی آسان به آسیای میانه . جهان ترکی هم چرت و پرتی برای مخفی کردن نیت اصلی امریکا می باشد . مراقب باشند آقایونی که سی سال خواب بودند . اگر حمایت مستقیم و بدون رودربایستی از ارمنستان صورت نگیرد و ارمنستان در مقابل هجمه ی سنگین اما زیر پوستی آمریکا وابدهد ، نسلهای آینده این غفلت را هم سنگ بخشش احمقانه ی بحرین خواهند دانست . آمریکاییهای زرنگ استاد سرگرم کردن مسئولین سایر کشورها به حواشی هستند . به عنوان مثال کامنتهای زیر همین مطلب که در حمایت از این دالان جعلی گذاشته می شود مانند میلیونها کامنت ریز و درشتی که در سایر سایته و پیجها گذاشته می شوند و همگی هم مدیریتی واحد پشتشان است ، فقط برای انحراف ذهن تصمیم گیران کشور از موضوعات اساسی است مانند مبارزه با فساد ، تلاش برای رفع تحریمها ، داشتن دیپلماسی فعال در منطقه برای مهار دشمنان و از همه مهمتر کاهش و یا حتی حذف دوقطبی های خانه مان برانداز داخلی . اینها موضوعاتی هستند که امریکاییها دوست ندارند به عنوان اولویت روی میز مسئولین مملکت ، باشد .
کوروش داریوش راده ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۷:۲۱
جناب فتح الهی اون موقع که ارمنستان بخشیاز آذربایجان را اشغال کرده بود و بخشی از مرز ایران و آذربایجان را از بین برده بود ساکت بودید. الان آذربایجان از حق قانونی خودش استفاده می کنه و طبق قرارداد صلح، دالان زنگه زور باز ایجاد خواهد شد چه شما بخواهید و چه نخواهید. ۴۰ میلیون‌تورک غیور ایرانی هم موافق هستند چون برای ایران هم سود زیادی داره.
کامران ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۸:۲۸
سفر هفته اینده خانم نانسی پلوسی به ایروان جهت همدلی با زیاده خواهی ارامنه کاملا نشان دهنده همه جیز است . مگر میشود خاک مردمانی که در زنگزور و ایروان زندگی میکردند و به اجبار خانه و‌ کاشانه خود را ترک کرده اند را نادیده گرفت؟ هنوز بسیاری از روستاهای اذربایجانی نشین در زنگزور و واردنبس (باسارکچر) بعد دههه ها خالی از سکنه است . اگر خاک‌ مال ارامنه بود چرا هیچ ابادانی صورت نگرفته است!! کافی است به نقشه های هوایی موجود نگاه بیندازید ! اگر انصاف دارید ! در سال ۱۹۸۸ سیصد هزار اذربایجانی از این مناطق رانده شدند .و قبلتر از ان نیز این حوادث ادامه داشت تا انجا که قریب ۱.۵ میلیون نفر اذریایجانی اصالتا‌ اهل ایروان و رنگزور و گوبچه‌ و دره لیازی هستند که به اجبار خانه و‌کاشانه خود را ترک کرده اند
نسیم ایرانی به تمام قومگراها ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۹
30سال ارمنستان قره باغ را داشت و تهدیدی علیه ایران نکرد اما همین جنگ دوم قره باغ باکو راه ترانزیتی ایران به اوراسیا و قفقاز بست و مطالبه 130دلاری از راننده کامیونها همشهریان شما دارد و حتی تعدادی را بازذاشت کرد .در شبکه های باکو و ترکیه میزگردهای برای به انزوا کشیدن و قطع مرزی ایران با ارمنستان برگذار میشود و حتی نمایندگان مجلس باکو علنا به تهدید ارضی ایران میپردازند و پانترکهای داخلی انها در ایران در حال ماله کشی انها چرا؟؟؟؟؟؟؟.امدن نانسی پلوسی نه برای حمایت از ارمنستان بلکه برای دور زدن روسیه و به بن بست کشیدن ژیوپلوتیکی ایران به نفع ارمنستان و انرژی باکو برای زمستان سخت اروپاست .اما در قرار داد صلح اسمی از دالان زنگه زور نیست فقط اهتمام به کریدور ارتباطی است حال عده پانترک جیره خور باکو و ترکیه سعی در تلقین ان دارند خود را چه فرض کردند ؟؟؟؟؟؟؟40میلیون با اصطلاح ترک ایرانی مغز و ذهن خود را در استحاله ترکیه و باکو و توران ان قراردادند و دیر نیست تاوان قطع مرزی با ارمنستان و قفقاز و اتحادیه اوراسیا و اروپا را بدهند (کامیونداران و تجار ایرانی)
علی ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۳:۵۲
آنچه مسلم است سابقه نویسنده دردشمنی با تورکها (کل 350میلیون تورک ) برهمگان معلوم است و انتظاری بیش ازاین ایشان نیست ولی برخی نظرات واقعاٌ حیرت برمی انگیزانند. حمایت کشور ما از ارمنستان هیچ گونه وجهه ی قانونی عرفی انسانی اجتماعی سیاسی اقتصادی وغیره ندارد وحمایت نکردن از آن کشور غاصب واشغالگر هزار ویک دلیل منطقی داردکه به عنوان مثال قتل عام تاریخی تورکهای آذربایجان ایران در شهرهای اورمیه وسلماس وخوی توسط ارامنه وحشی از دلایل آن است، دوستان هنوز هم در شهرهای آذربایجان اثرات جیلوها وتفاله های سیمیتقوی جنایتکار (کوردهای ارمنی ) از قتل عام تورکها در آینده ی نزدیک و تشکیل کردستان بزرگ خبر می دهند
خسرو ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۹
اگر در زیر نوشته نام مثلا روبرت آوانسیان -- ارمنی ساکن فرانسه به عنوان نویسنده باشد اصلا متوجه نمی شویم که یک ایرانی مسلمان در سایت دیپلماسی ایرانی آنرا به رشته تحریر در آورده است این مواضع از سوی هر کس که باشد به ضرر منافع ملی ایران است همان طور که در سی سال گذشته در این مورد کم کاری شده و امروز انزوای ایران در قفقاز را مشاهده می کنیم در سی سال بعد با ادامه اشتباه بدتر خواهد شد ، اگر ارمنستان قبول میکرد که ایران در کنار ایروان پایگاه نظامی مثل گومری روسیه داشته باشد میتوانستیم بگوییم یک استان ایران شده است ولی حالا چه ؟ ارمنستان نانسی پلوسی امریکایی ( دشمن ایران و ایرانی ) را میزبانی خواهد کرد و نویسنده خرسند است پانفارسیسم و پانکردیسم و مردم بینوای ارمنستان از دیازپورای ارمنی رودست خورده است
به خسرو ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۵
انزوای ایران در قفقاز نتیجه عدم حساسیت به اقدامات باکو علیه منافع ایران است ،باکو موجودیت خود را در تجزیه و نابودی ایران میبیند ،۳۰ سال سکوت معنادار نسبت به باکو این حق و ادعا را در باکو بوجود آورده که ایران ضعیف شده و ستون پنجم آن ( قومگرای باکو و ترکیه ) حافظ منافع آنها و تهدید علیه ایران هستند و بعد جنگ دوم قره باغ هم اردوغان به آن اشاره کرد
خسرو ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۲:۲۶
اگر دویست سال پیش شهید بزرگوار عباس میرزا در مساعی اش برای بیرون راندن روسها از اراضی آذربایجان کمی بیشتر موفق میشد امروز زنگه زور بعنوان یک شهرستان ایرانی با صددرصد مردم شیعه درست مثل جلفا مرند زنوز و ... بود و دیگر پانفارسها و پانکردها آنجا را استان سونیک ارمنستان نمی نامیدند عجب روزگار نامردی است مردم مسلمان و شیعه زنگه زور نسل کشی میشوند رانده میشوند و در ایران کسانی هستند که میخواهند زنگه زور در ید قدرت ارمنستان بماند و حاضرند برای آن بجنگند حتی با مسلمانان --- سوال اساسی این است ، میخواهیم طبق قانون اساسی (و سیاست یک ملت ، دو دولت ) به آذربایجان نزدیک باشیم یا به ...؟
هادی ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۸
ای کاش ترکان، ترک تاریخی بودند نه ترک صهیونی و در تله صهیونیسم گرفتار نیامده و برای منافع غرب، ناتو و صهیونیسم فعالیت نمی کردند. ای کاش برخی ترکان معاصر در اشل شاه ختایی بودند که ایران را احیاء کرد و فریب دشمنان را نمی خوردند. چرا جمهوری آذربایجان، خاک آذربایجان مادر را رها کرده و خاک ارامنه به اصطلاح داشناک خونریز را برای اتصال به نخجوان ترجیح داده است؟ چه شده هم اکنون کسانی را که دشمنان تاریخی خود می دانستند را در آغوش می فشارند تا بر علیه امنیت آذربایجان مادر توطئه کنند و راه را برای 40 میلیون ترک زبان ایرانی ببندند و پای ناتو و صهیونیسم را به منطقه باز کنند. و چرا بر علیه امنیت آذربایجان مادر که 3/4 آذربایجان را در بر می گیرد راه خیانت را برگزیده اند. و .... از طرف یک ترک هفت طبقه ....
احمد ۰۱ آبان ۱۴۰۱ | ۰۵:۰۸
اینشالله دالان زنکه زور باز خواهد شد
ایرانی ۰۳ آبان ۱۴۰۱ | ۲۲:۱۹
ایران در اینجا از 3 چیز بهره میبرد 1- خدمت به ارمنی ها که مرز را هموار داشته باشد 2- آذربایجان را از کوریدور زنگزور که حق مسلم ان است محروم کند و از ورود و خروج کامیونها و مسافران باکو به نخجوان از مرز بیله سوار به سمت مرز نخجوان مبلغ هنگفتی دریافت کند 3- قطع اتصال باکو به نخجوان که از زنگزور است و دنیای ترک رو متحد میکند را همیشه قطع داشته باشد . البته تاریخ ترک ها قضاوت خواهد کرد که ترکها چطور از حق خود دفاع کردند