سرمقاله القدس العربی

آیا حمله به سلمان رشدی توافق هسته‌ای را به تاخیر می‌اندازد؟

۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۳۹۱۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای
به نظر می‌رسد توافق هسته‌ای قضیه‌ای راهبردی برای آمریکا و غرب است و جزئیات دیگر از جمله تلاش برای ترور سلمان رشدی تاثیر بزرگی بر محقق ساختن این هدف ندارد.
آیا حمله به سلمان رشدی توافق هسته‌ای را به تاخیر می‌اندازد؟

دیپلماسی ایرانی: سلمان رشدی، رمان‌ نویس انگلیسی در هنگام مشارکت در سمیناری ادبی در نیویورک در معرض حمله با چاقو قرار گرفت و به سرعت مشخص شد که ضارب جوانی است که در آمریکا به دنیا آمده است و والدین او از روستای یارون شیعه نشین در جنوب لبنان هستند.

(امام) آیت الله خمینی، رهبر انقلاب اسلامی ایران در سال 1988 فتوای مهدور دم بودن رشدی را پس از انتشار رمان «آیت شیطانی» منتشر کرد. رمانی که آن را توهین به اسلام دانست و همین طور ادعا می شد که دربردارنده انتقاد از رهبر ایران بود.

با گذشت زمان این خبر رواج یافته بود که مقامات ایرانی درصدد عبور از این مسئله هستند؛ اما رهبر کنونی ایران در پاسخ به سوالی در سایت رسمی خود در سال 2017 درباره این‌که آیا فتوا علیه رشدی همچنان جاری است گفت: «حکم همان است که امام خمینی صادر کرده است».

تلاش برای انجام این ترور از سوی جوانی که در زمان صدور فتوا ده سال داشت و فریاد تحسین برخی روزنامه‌ها و مردم ایران (و سایر کشورها) و نیز اظهارات آیت الله خامنه‌ای روشن می کند که مسئله «نگذشته و تمام نشده است». 

وقوع این حادثه چند روز پس از عاشورا به این مسئله اشاره می‌کند که در ایران و جهان نمی توان ارتباط گذشته را با حوادث حال حاضر قطع کرد.

این رخداد در دوره زمانی حساسی میان غرب و ایران به وقوع پیوست. به این ترتیب که نزدیک است توافق اتمی جدید اعلام شود و انتظار می‌رود طرف‌های ذیربط سیگنال‌های دوستانه برای یکدیگر ارسال کنند. در این میان خبرها حاکی از آن است که پیش نویس پیشنهاد اروپا که به ایران ارائه شده دربردارنده کاهش فشار بر سپاه پاسداران ایران است؛ اما در مقابل پیش از تلاش برای ترور رشدی اعلام شد برای ترور جان بولتون و مایک پمپئو تلاش صورت گرفته و در همین حال ماهواره ایرانی – روسی خیام به فضا پرتاب شده است. همچنین کارشناسان روس انجام تمرین‌های نظامی خود را در ایران به منظور آمادگی برای دریافت پهپادهای ایرانی آغاز کرده‌اند.

به استثنای تلاش شخصی و یک نفره برای ترور رشدی از تحولات گفته شده در بالا می‌توان این نتیجه را گرفت که ایران روی این مسئله حساب می‌کند که غرب نیز مانند این کشور به توافق اتمی شدیدا نیاز دارد و بهترین راه برای برخورد با این موضوع تلاش برای دستیابی به بزرگترین دستاورد در جریان مذاکرات هسته‌ای و ادامه فشار از تمامی جبهه‌هاست.

در این راستا به نظر می‌رسد توافق هسته‌ای قضیه‌ای راهبردی برای آمریکا و غرب است و جزئیات دیگر از جمله تلاش برای ترور سلمان رشدی تاثیر بزرگی بر محقق ساختن این هدف ندارد.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سلمان رشدی ترور سلمان رشدی ایران و امریکا مذاکرات هسته ای مذاکرات ایران و امریکا پرونده هسته ای ایران توافق هسته ای ایران توافق وین مذاکرات وین


( ۲ )

نظر شما :