ایران و چین در معرض یک تهدید مشترک

اعلام جنگ بلوچ‌های پاکستان به چین

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۱۶۱۲ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
در حالی که پاکستان و ایران با ناآرامی های فزاینده ای که از جانب گروه های شبه نظامی افغانستان آب می خورد، دست و پجه نرم می کنند، ارتش جدایی طلب بلوچستان (BLA) به حضور چین در منطقه بلوچستان و کانون منافع اقتصادی چین در پاکستان اعلام جنگ داده است. 
اعلام جنگ بلوچ‌های پاکستان به چین

دیپلماسی ایرانی: در حالی که پاکستان و ایران با ناآرامی های فزاینده ای که از جانب گروه های شبه نظامی افغانستان آب می خورد، دست و پجه نرم می کنند، ارتش جدایی طلب بلوچستان (BLA) به حضور چین در منطقه بلوچستان و کانون منافع اقتصادی چین در پاکستان اعلام جنگ داده است. 

تیپ ماجد، خیلی زود مسئولیت بمب گذاری تازه در منطقه استقرار چینی ها در کراچی را به عهده گرفت و عامل حمله را شاری بلوچ معرفی و او را اولین زن تاریخ ساز حملات انتحاری گروه عنوان کرد.

این حمله یادآور حمله سال 2019 به توریست های چینی در گوادار است که پس از آن مردان مسلحی در یک ویدئو هشدار داده بودند که بلوچستان متعلق به بلوچ است و یک عملیات مستمر برای محافظت از بلوچ در برابر چین، پاکستان و دیگر قدرت های خارجی آغاز شده است. 

تیپ ماجد تا به حال حملاتی علیه افراد چینی انجام داده است. وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که مقامات این کشور حملات تروریستی در کراچی را محکوم می کنند. دولت و مردم پاکستان عمیق ترین تسلیت و همدردی خود را با خانواده های قربانیانی که در این حمله جان خود را از دست داده اند ابراز می کنند. 

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان نیز با ابراز تسلیت از سفارت پکن در اسلام آباد بازدید کرد. او در آنجا گفت که دولت پاکستان تحقیقات عمیقی پیرامون این حادثه انجام خواهد داد و عاملان این جنایت را مجازات خواهد کرد. 

چین و پاکستان توافقی را رقم زده اند که توسط هر دو کشور یک همکاری راهبردی همه جانبه توصیف می شود و در لیست شراکت های جهانی پکن جایگاه بالایی دارد. پکن و اسلام آباد یکی از مهمترین قطب های طرح یک کمربند، یک جاده هستند.

با این حال، دوام این طرح اقتصادی به بازیگران غیر دولتی که در افغانستان ریشه دوانده اند گره خورده است. پاکستان مدت هاست که رابطه نزدیکی با طالبان دارد و پس از استقرار طالبان به دیپلماسی با امارت اسلامی ادامه داد. با این حال، رگه هایی از تنش بین دو کشور هویداست. همین ماه طالبان پاکستان را به انجام حملات هوایی در خاک افغانستان متهم کرد.

مجموعه ای از حملات در داخل خود خاک افغانستان نیز مردم این کشور به ویژه جامعه قومی هزاره – جمعیت عمدتا شیعه که مدت هاست مورد سرکوب و تبعیض جامعه عمدتا مسلمان سنی افغانستان قرار گرفته اند – را هدف گرفته است. مجید روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: ایران عمیقا نگران افزایش شدید این گونه فعالیت های تروریستی در افغانستان است. در بیانیه ایران آمده است که متاسفانه برخی از گروه های افراطی به خاطر اهداف سیاسی محدود خود دست به نابربری های نژادی و قومی در افغانستان می زنند. 

طالبان بارها بر این موضوع تاکید کرده که اجازه نخواهد داد تا از خاک افغانستان برای حمله به دیگر کشورها استفاده شود. در پی خونریزی های اخیر در افغانستان، ایران بار دیگر خواستار جلوگیری از ناآرامی ها شد و از امارت اسلامی خواست تا عاملان جنایات اخیر را شناسایی و مجازات کنند.

ایران نیز شراکت راهبردی مهمی را با پکن آغاز کرده است. بخش هایی از ایران در جنوب در منطقه بلوچستانِ بزرگ قرار دارد. ایران ناچار است با شورش های بلوچ که به رهبری گروه های شبه نظامی سنی مانند جندالله و انصارالفرقان انجام می شود، مبارزه کند.

اسلام آباد و تهران پیرامون مسئله افغانستان با یکدیگر همکاری دارند. با این حال، تنش هایی نیز در رابطه ایران و پاکستان دیده می شود. پاکستان ادعا می کند که جدایی طلبان بلوچ در حال تجدید قوا در خاک ایران هستند. ماه گذشته این ادعا بار دیگر توسط وزارت داخله پاکستان مطرح شد.

ایران همچنین مجبور است با ناآرامی ها در مرز خود با افغانستان مبارزه کند. تنش ها در این هفته منجر به بسته شدن یک گذرگاه در نتیجه اختلافات مرزی شد. رئیس جمهوری ایران اخیرا یادآور شد که جنگ اوکراین نباید توجه جهانی را از بحران افغانستان و مشکلات مردمش دور کند.

منبع: نیوزویک / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: چین پاکستان چین و پاکستان بلوچستان افغانستان طالبان ایران و افغانستان ایران و پاکستان چین و افغانستان تروریسم


( ۶۱ )

نظر شما :

مجتبی ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۳
این شورش بلوچها با اقدامات تروریستی با القاب مذهبی فرق دارد ،البته شدت عمل پاکستان در اسیمولاسیون کردن بلوچها مانند سیاست ترک سازی ترکیه باعث این دست حوادث شده است ،در ۱۰۰ سال پیش هم اقدامات پاکستان باعث جدایی بنگلادش از پاکستان شد، ایران هم فعلا باید کنار بنشیند و مرزهای خود را رصد کند ادعای وزیر امور خارجه پاکستان در خصوص تحدید قوا بلوچها در ایران مضحک است مانند ادعای وزیر کشور ترکیه( سلیمان سیلو) در خصوص حمایت یا اقدامات پ ک ک در ایران ،پاکستان به پول احتیاج دارند و حاضر است مانند هم سلف خود پابوس بن سلمان هم برود و حرکت ضد ایرانی برای خوشایندی آن صورت دهد
ایرج ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۵:۱۵
شرایط منطقه ای و جهانی نشون میدن هنوزم قانون جنگل بر دنیا حکومت میکنه. اگر یکبار و برای همیشه بخوایم از شر تهدیدهای دشمنان ریز و درشت رها بشیم چاره ای جز اتمی شدن نداریم. برای اخراج آمریکا از افغانستان اون همه پول و وقت و انرژی صرف کردیم ولی بعد از اتمام کار، پاکستان لاشخور وار بازیگر اصلی افغانستان شد. آیا اگر ما هم مجهز به سلاحهای هسته ای می بودیم پاکستان به این راحتی جلوی چشم و بیخ گوش ما در افغانستان جولان میداد؟