کشورهای تاثیرگذار در اقتصاد جهانی

چرا جنگ اوکراین و روسیه برای فرانسه مهم است؟

۰۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰ کد : ۲۰۱۰۱۸۲ اخبار اصلی اروپا
روسیه در واقع سومین تامین کننده بزرگ نفت جهان، پس از عربستان سعودی و امریکا، و مهمتر از همه نخستین تامین کننده گاز در جهان است. تنش دوباره باعث افزایش قیمت هر بشکه نفت شده که اکنون به ۱۰۰ دلار رسیده است.
چرا جنگ اوکراین و روسیه برای فرانسه مهم است؟

نویسنده: پییر لان

دیپلماسی ایرانی: فرضیه حمله روسیه به اوکراین فراتر از محافل داخلی هیجان انگیز نیست. با این حال، این بحران احتمال دارد خطر یک سری پیامدهای بسیار ملموس بر زندگی فرانسوی ها را آغاز کند که با افزایش قیمت بنزین شروع می شود.

اگر پیچیدگی تنش های بین روسیه و اوکراین جالب نیست، اما مجموعه ای از اثرات پروانه ای که احتمال دارد این جنگ ایجاد کند، نگران کننده است.

روسیه در واقع سومین تامین کننده بزرگ نفت جهان، پس از عربستان سعودی و امریکا، و مهمتر از همه نخستین تامین کننده گاز در جهان است. تنش دوباره باعث افزایش قیمت هر بشکه نفت شده که اکنون به 100 دلار رسیده است.

کاترین لوکاتلی، پژوهشگر مرکز مل تحقیقات علمی و کارشناس در صنایع گاز و نفت روسیه، می گوید: «تصور می‌کنم روسیه و غرب هیچ علاقه‌ای به مسدود کردن واردات ندارند، اما این واقعیت اقتصادی می تواند فراتر از مسائل سیاسی باشد.»

این وضعیت در مورد گاز بسیار نگران کننده است، حتی اگر فرانسه کمتر از همسایگانش مانند آلمان به گاز روسیه وابسته باشد. گاز روسیه ارزانتر از گاز مایع است که مثلاً می توان آن را از امریکا وارد کرد.

تحریم‌های مالی علیه روسیه خطر تلافی‌جویی عظیمی را علیه محصولات اروپایی و در درجه اول محصولات کشاورزی ایجاد می‌کند. مهمتر از همه، این بحران می تواند پیامد زنجیره ای برای کشاورزان فرانسوی داشته باشد. هزینه های تولید می تواند افزایش یابد، به خصوص اگر افزایش شدید قیمت گاز وجود داشته باشد.

قیمت گندم، یک موضوع راهبردی مهم، در طول یک هفته اندکی کمتر از 10 درصد افزایش یافته است. روسیه و اوکراین دو صادرکننده غلات بسیار بزرگ هستند.

یازده سال پس از بحران سوریه، اتحادیه اروپا ممکن است با بحران مهاجرتی جدیدی مواجه شود. اطلاعات آمریکا تخمین می زند که حمله به اوکراین می تواند باعث هجوم 1 تا 5 میلیون پناهجو شود. شورای پناهندگان نروژ از احتمال جابه‌جایی 2 میلیون نفر صحبت می کند. این بزرگترین جابه‌جایی جمعیت اروپا از پایان جنگ جهانی دوم خواهد بود.

ژنرال دومینیک ترینکوان در تحلیلی می گوید: «تنش در اوکراین قطعاً تغییری در پارادایم نظامی را نشان می‌دهد».

در گزارش مؤسسه روابط بین‌الملل فرانسه آمده است: «از سال 1990، ارتش فرانسه به طور دائم با کاهش تعداد پرسنل و تعداد سکوها، نوسازی خود را تأمین مالی کرده است.»

غربی ها در واکنش به تحریم های اعمال شده علیه بانک ها و نمایندگان پارلمان روسیه، نگران احتمال حملات سایبری هستند

در هفته های اخیر، مقامات غربی زنگ خطر را به صدا درآورده اند. مرکز ملی انگلیس در امنیت سایبری هشدار داد: «در حالی که ما از حمله خاصی که سازمان‌های انگلیسی را با هر گونه ارتباطی با آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد، هدف قرار دهد، آگاه نیستیم، یک الگوی تاریخی از حملات سایبری در اوکراین با پیامدهای بین‌المللی وجود دارد.»

منبع: ماریان / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اوکراین روسیه روسیه و اوکراین جنگ اوکراین فرانسه فرانسه و روسیه اروپا اقتصاد روسیه


( ۲۱ )

نظر شما :

صهیب بابایی توسکی ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۰:۰۵
هزینه جنگ اوکراین برای اروپا می تواند شامل: تغییرات نیروی کار، کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی، کاهش پتانسیل رشد و افزایش تورم، افزایش هزینه نظامی، هزینه پناهجویان، بالا رفتن هزینه امنیتی، از دست دادن بازار روسیه و هزینه های ناخواسته.