رکورد بزرگترین افزایش روزانه لیر شکسته شد

۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۱ کد : ۲۰۰۸۵۲۷ سرخط اخبار

لیر ترکیه تحت تاثیر تدابیر فوق العاده ای که اواخر روز دوشنبه از سوی اردوغان برای تقویت ارزش این ارز اعلام شد، در معاملات روز سه شنبه به روند بهبود ادامه داد و بیش از ۱۵ درصد در برابر دلار آمریکا صعود کرد.

به گزارش ایسنا، ارزش لیر روز سه شنبه ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه به وقت محلی ۱۵.۱ درصد در برابر دلار آمریکا بالاتر رفت و نرخ برابری این ارز در برابر دلار به ۱۱.۳۱۶۵ لیر رسید. لیر روز دوشنبه ۱۶.۴ درصد صعود کرده بود. این ارز در ابتدای معاملات روز دوشنبه به رکورد پایین ۱۸.۳۶۳۳ لیر در برابر دلار سقوط کرده بود اما تا پایان روز تحت تاثیر تدابیر فوق العاده دولت، روند نزولی خود را معکوس کرد و بزرگترین افزایش روزانه از سال ۱۹۸۳ را رقم زد.

دولت رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه تدابیری را اعلام کرد که شامل معرفی برنامه جدیدی برای حمایت از پس اندازها در برابر نوسانات ارزش لیر است. اردوغان پس از نشست هیات دولت در آنکارا اعلام کرد اگر لیر در برابر ارزهای خارجی نزول کند، دولت علاوه بر نرخ سود بانکی وعده داده شده، ضرر صاحبان پس اندازهای لیر را جبران خواهد کرد.

لیر پیش از بهبود روز دوشنبه، از سپتامبر حدود نیمی از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده بود و ریزش لیر پس از این که اردوغان ماه گذشته مدل اقتصادی مبتنی بر هزینه های استقراض پایینتر و پول ارزانتر را رونمایی کرد، شدت گرفت. اردوغان اعلام کرده که اسلام خواستار نرخهای بهره پایینتری است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره رپوی یک هفته ای را از سپتامبر به میزان پنج درصد کاهش داده که مطابق با درخواستهای اردوغان بوده است. همچنین بانک مرکزی ترکیه ماه جاری چهار بار در بازار ارز مداخله کرد تا مانع افت بیشتر ارزش لیر شود.


( ۵ )

نظر شما :

اشکان ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۴
خیلی تماشایی شده